تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 10 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):پيامبر خدا هنگام نشستن، بيشتر رو به قبله مى نشست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803010369




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

زورآزمایی سیاسی روسیه و غرب در بازی های المپیک زمستانی سوچی


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

زورآزمایی سیاسی روسیه و غرب در بازی های المپیک زمستانی سوچی مسکو - ایرنا - بیست و دومین دوره بازی های المپیک زمستانی 2014 در شهر بندری سوچی روسیه در ساحل دریای سیاه در شرایطی روز جمعه آیین افتتاحیه خود را جشن گرفت که بسیاری از مقام های غربی در ادامه تنش در روابط خود با مسکو، حضور در جشن افتتاحیه این رویداد مهم بین المللی ورزشی را تحریم کردند.


به گزارش ایرنا، آیین افتتاحیه بازی های المپیک زمستانی 2014 سوچی با وجود حضور نیافتن مقام های دولتی آمریکا و متحدان اروپایی این کشور، با زیبایی تمام و با الهام از تاریخ، فرهنگ و سنت های تاریخی مردم روسیه در ساحل آب های دریای سیاه برگزار شد.
روس ها به تاسی از سنت دیرینه خود در قامت امپراطوری تزارها و سرزمین شوراها تمام تلاش خود را به کار بردند تا جشن های گشایش بیست و دومین دوره بازی های المپیک زمستانی 2014 در سوچی به نمادی برای انعکاس ظرفیت های ورزشی پهناورترین کشور جهان باشد.
جشن افتتاحیه المپیک زمستانی 2014 سوچی شاهد حضور یک سناتور دموکرات از آمریکا بود و علاوه بر این مقام های ارشد دولتی و رسمی سه کشور آلمان، انگلیس و فرانسه به عنوان متحدان اروپایی واشنگتن نیز با حضور نیافتن خود به این آیین ورزشی، رنگ و بوی سیاسی دادند.
هر چند مقام های ارشد روس به دلیل تشدید اختلافات مسکو و غرب در آستانه برگزاری بازی های المپیک زمستانی 2014 سوچی و بهانه جویی های شناخته شده غربی ها بر محور ˈرعایت نشدن حقوق بشرˈ به دلیل میدان ندادن به فعالیت های همجنسگرایان در این دوره از بازی ها آگاه بودند، اما اقدام غرب در تحریم سیاسی این رویداد نشان داد که رویکرد دوگانه آنها در برخورد با دیگر کشورها ولو در عرصه ورزش پایان ناپذیر است.
غربی ها پیش از آغاز بازی های المپیک زمستانی 2014 سوچی نیز با بهره گیری از تمامی ظرفیت های تبلیغاتی و رسانه ای خود برای بی اثر کردن تلاش های چند ساله روس ها به منظور میزبانی این بازی ها و سرمایه گذاری کلان 50 میلیارد دلاری آنها برای تامین زیرساخت های لازم کوشیدند و جریان رسانه ای مسلط غربی در گزارش های جانبدارانه کوشید که این طرح عظیم ورزشی را اقدامی بلندپروازانه به شخص «ولادیمیر پوتین» منتسب کند.
غربی ها در راستای سیاه نمایی تلاش شبانه روزی روس ها برای میزبانی شایسته از بازی های المپیک زمستانی 2014 در شهر بندری سوچی با نقب زدن به گذشته اعلام کردند که منطقه میزبان این بازی ها، محل نسل کشی مردم قفقاز به دست روس ها بوده است.
تلاش برای ناامن جلوه دادن شهر محل برگزاری بازی ها با استناد به وقوع دو انفجار انتحاری در آستانه سال جدید میلادی در شهر ˈولگاگرادˈ در فاصله 650 کیلومتری شهر بندری سوچی که به کشته شدن 34 نفر و مجروحیت حدود 80 نفر منجر شد، از دیگر محورهای برنامه ریزی هماهنگ غرب برای کاستن از اهمیت و بزرگی بازی های المپیک زمستانی 2014 در روسیه بود.
البته تحریم های ورزشی روسیه و غرب علیه همدیگر تازگی ندارد و این رویکرد در آتش زیر خاکستر مناقشات دوره جنگ سرد ریشه داد که تا به امروز نیز میان دو طرف ادامه یافته است.
غربی ها نخستین بار بازی های المپیک تابستانی 1980 مسکو را به دلیل ورود نیروهای ارتش اتحاد جماهیر شوروی سابق به افغانستان در سال قبل از آن تحریم و از اعزام ورزشکاران خود به این رویداد ورزشی خودداری کردند؛ اتفاقی که با اقدام متقابل شوروی سابق مواجه شد و مسکو نیز بازی های المپیک تابستانی 1984 لس آنجلس را تحریم کرد.
اقدام مقام های غربی مبنی بر حضور نیافتن در جشن گشایش بزرگ ترین رویداد ورزشی زمستانی جهان نشان می دهد که شعله آتش جنگ سرد در مناسبات شکننده مسکو و غرب به سردمداری واشنگتن همچنان پابرجاست.
خودداری مقام های غربی از حضور در آیین افتتاحیه بازی های المپیک زمستانی 2014 سوچی واکنش مقام های ارشد روس را به دنبال داشت و «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه از خودداری برخی سران کشورهای غربی و مقام های چند کشور دیگر برای حضور در بازی های المپیک زمستانی سوچی و اعلام علنی رد دعوت مسکو انتقاد کرد.
لاوروف در پاسخ به این سوال که ˈنادیده گرفتن دعوت برای حضور در مراسم افتتاحیه المپیک زمستانی سوچی از سوی سران برخی کشورها را چگونه ارزیابی می کنیدˈ، اظهار داشت: اظهارنظرها در باره رد دعوت برای شرکت در المپیک سوچی را بی ارزش و حتی مضحک می دانم.
وی افزود: در طول عمر خود هیچ دوره المپیکی به یاد نمی آورم که با این گونه اظهارنظرها همراه و این قدر در باره حضور سران کشورها سخن گفته شده باشد.
وزیر امور خارجه روسیه گفت: هیچگاه و در هیچ دوره المپیک تعداد سران کشورهای شرکت کننده را نشمرده اند اما در المپیک سوچی، شروع به چنین شمارشی کردند و به این ترتیب تلاش می کنند تا اوقات روسیه را تلخ کنند و ما احساس ناراحتی کنیم.
لاوروف گفت: اینکه سران چند کشور در بازی های المپیک زمستانی 2010 ونکوور کانادا شرکت کردند و چه تعداد از آنها در بازی های المپیک 2012 لندن حضور یافتند، هیچکس نشمرد اما در روسیه می شمارند؛ چون از نقاط مختلف جهان این سوالات را مطرح می کنند.
وی اضافه کرد: با جرات می توانم بگویم در مراسم افتتاح بازی های المپیک، سران 44 کشور شرکت خواهند کرد و در مجموع بیش از 60 نفر از مقامات حضور خواهند یافت.
روس ها در توجیه بی اهمیت بودن رد دعوت آیین افتتاحیه بازی های المپیک زمستانی 2014 سوچی توسط سردمداران کشورهای غربی می گویند، دعوت نامه سران برای حضور در المپیک را کمیته بین المللی المپیک ارسال می کند و به همین خاطر سیاستمداران اروپایی و کشورهای دیگر که با افتخار از رد دعوت حضور در المپیک سوچی سخن می گویند، باید بدانند که دعوت این کمیته را رد کرده اند.
«ولادیمیر پوتین» رییس جمهوری روسیه نیز که بازگشت پیروزمندانه وی به راس قدرت برای سومین بار یکی از دلایل اصلی تشدید تنش در مناسبات مسکو با غرب است، تصمیم مسوولان برخی کشورهای غربی را برای شرکت نکردن در مراسم افتتاحیه بازی های المپیک زمستانی سوچی کم اهمیت جلوه داد.
وی در گفت و گویی تلویزیونی اظهار داشت: برخی سران کشورها و دولت ها اصلا عادت ندارند در مراسم افتتاحیه بازی های المپیک شرکت کنند.
پوتین گفت: به اعتقاد من آمدن به این مراسم فرصت خوبی برای گفت و گو و تبادل نظر در باره برخی چیزها فراهم می کند اما نمی خواهم ورزش و سیاست را با هم مخلوط کنم.
رییس جمهور روسیه در آستانه برگزاری آیین افتتاحیه المپیک زمستانی سوچی خطاب به «مارک روته» نخست وزیر هلند نیز گفت که نباید ورزش، سیاست و حقوق بشر را با همدیگر ربط داد.
ولادیمیر پوتین عصر روز جمعه در دیدار با روته با بیان اینکه ˈورزش، ورزش استˈ و ˈالمپیک، المپیک استˈ، به طور ضمنی از بهانه جویی غربی ها در زمینه سختگیری روسیه در باره همجنسگرایان در بازی های المپیک زمستانی 2014 سوچی به عنوان ابزار فشار بر مسکو و تلاش برای بی اثر کردن سرمایه گذاری های هنگفت این کشور برای میزبانی این بازی ها انتقاد کرد.
کارشناسان مسایل ورزشی با اشاره به ریشه دار بودن اختلافات روسیه و غرب می گویند، غربی ها با کشاندن دامنه تنش در مناسبات خود با مسکو به حوزه ورزش می کوشند، توانایی های بالای ورزشی روس ها به عنوان یکی از شاخص های پیشرفت کشورها را به چالش بکشند.
آنان می گویند با این وجود در مسابقات ورزشی، نتایج بازی ها و تعداد مدال های کسب شده توسط تیم های ملی اعزامی حرف آخر را می زند و روس نیز می کوشند در بیست و دومین دوره بازی های المپیک زمستانی 2014 سوچی با کسب مدال های رنگارنگ و پیشی گرفتن از کشورهای غربی، هجمه تبلیغاتی و دیپلماتیک غرب را برای کمرنگ کردن توانمندی ها و سرمایه گذاری های کلان خود نقش بر آب کنند.
با این رویکرد بود که آیین افتتاحیه بازی های المپیک زمستانی 2014 سوچی، جمعه شب با حضور ورزشکارانی از 88 کشور جهان در میان آتش فشانی های رنگارنگ و اجراهای هنرمندانه روس ها برگزار شد تا این رویداد ورزشی نیز فارغ از سوگیری های سیاستمداران وارد مرحله عملی رقابت ورزشکاران شود.
اروپام/518
ورزشی. ** 1589 **
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




19/11/1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 54]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


ورزش

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن