تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):مؤمن را بر مؤمن، هفت حق است. واجب ترين آنها اين است كه آدمى تنها حق را بگويد، هر ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819422900




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مردم لیبی در اعتراض به اداره کار کنگره ملی موقت تظاهرات کردند


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

مردم لیبی در اعتراض به اداره کار کنگره ملی موقت تظاهرات کردند تهران – ایرنا - هزاران نفر از مردم لیبی روز گذشته (جمعه) در اعتراض به تمدید دوره فعالیت کنگره ملی موقت این کشور به تظاهرات پرداختند.


به گزارش خبرگزاری ˈرویترزˈ از طرابلس، در حالی که تقریبا سه سال از سقوط حکومت ˈمعمر قذافیˈ دیکتاتور سابق لیبی می گذرد، شهرهای طرابلس و بنغازی روز جمعه صحنه راهپیمایی هزاران شهروند لیبایی در اعتراض به ادامه کار کنگره ملی لیبی بود.
این کشور اکنون میدان کشمکش های سیاسی میان شورشیان سابق این کشور، قبایل منطقه ای، احزاب ملی گرا و اسلام گرای رقیب است.
اعتبار کنگره ملی لیبی، که در سال 2012 و بدون حمایت مردم این کشور تشکیل شد، در تاریخ 7 فوریه (18 بهمن) به پایان رسید اما اعضای این نهاد با هدف ایجاد فرصت برای تهیه پیش نویس قانون اساسی جدید، که امیدوارند بتواند ثبات را به این کشور بازگرداند، اعتبار آن را تمدید کردند.
طبق گزارش ها، تظاهر کنندگان که پرچم این کشور و پارچه نوشته هایی در رد تمدید اعتبار کنگره ملی لیبی در دست داشتند، در میدان شهدای پایتخت و میدان اصلی شهر بنغازی تجمع کردند.
رویترز افزود: دو حزب ˈموتلفه نیروهای ملیˈ و ˈعدالت و سازندگیˈ به عنوان شاخه سیاسی اخوان المسلمین، در کشمکش های خود در کنگره لیبی به بن بست رسیده اند.
ˈعفیفه احمدˈ یکی از کارمندان ساکن طرابلس وضعیت کنگره را آشفته و نابسامان توصیف کرد و گفت این نهاد تا کنون هیچ کمکی به کشور نکرده است.
طبق گزارش رویترز، 3 تن از اعضای این کنگره در حمایت از معترضان روز جمعه از سمت خود استعفا کردند.
این خبرگزاری افزود: در شرایطی که وضعیت انتقال دمکراتیک لیبی بحرانی است، دولت این کشور ضعیف و ارتش آن در حال آموزش است، گروه های مبارز سابق که علیه حکومت قذافی می جنگیدند با هدف تقویت قدرت خود در صحنه سیاسی این کشور با جناح های سیاسی رقیب ائتلاف تشکیل داده اند.
دو گروه شبه نظامی رقیب از دو شهر ˈمصراتهˈ و ˈزنتانˈ نیز به ترتیب با حزب موتلفه نیروهای ملی و رهبری اسلام گرایان ائتلافی ضعیف تشکیل داده اند، که بدین ترتیب احتمال توسل به قدرت نظامی برای اعمال فشار سیاسی افزایش می یابد.
بر اساس این گزارش، شبه نظامیان در شرق کشور بنادر را مسدود کرده و مانع از صدور نفت به عنوان شریان حیاتی درآمدهای این کشور شده اند. علاوه بر این، امنیت همچنان در لیبی شکننده است، تا آن جا که ˈعلی زیدانˈ نخست وزیر این کشور خود نیز در اکتبر گذشته (مهر - آبان) برای مدتی کوتاه به گروگان گرفته شد.
به رغم این مسائل و با وجود تلاش رقبا برای رای عدم اعتماد در کنگره ملی لیبی، زیدان تا کنون توانسته است بر مسند قدرت باقی بماند، که از دلایل اصلی آن می توان به شکاف عمیق میان قانونگذاران و نبود جایگزین بهتر برای دولت وی اشاره کرد.
وی روز گذشته ضمن تاکید بر لزوم خویشتنداری در ارتباط با مناقشه بر سر ادامه کار کنگره، شهروندان این کشور را به حفظ آرامش و توسل به روش های مسالمت آمیز، از جمله گفت و گو برای تحقق تقاضاهایشان دعوت کرد.
بر خلاف لیبی، در کشور همسایه شمالی یعنی تونس، حزب اسلام گرای حاکم به منظور پایان دادن به بن بست با احزاب سکولار مخالف، قدرت را به دولت موقت واگذار کرده است.
این مصالحه راه را برای تدوین قانون اساسی و نیز روی کار آمدن کابینه ای متشکل از تکنوکرات های غیر سیاسی تا زمان برگزاری انتخابات در ماه اکتبر هموار کرد.
رویترز افزود: 4 دهه حکومت قذافی باعث شده است لیبی هنوز آمادگی چندانی برای انتقال سیاسی و ورود به دمکراسی نداشته باشد.
بسیاری از معترضان روز گذشته خواستار برگزاری انتخابات جدید شدند. برخی دیگر نیز خواهان آن بودند که کمیته یا دادگاهی عالی تا زمان برگزاری انتخابات اداره کشور را به دست بگیرد.
پس از ماه ها کشمکش، کنگره ملی لیبی دوشنبه گذشته با تمدید ادامه فعالیت خود موافقت کرد و قرار شد طی این دوره کمیسیونی متشکل از 60 عضو به تدوین قانون اساسی جدید بپردازند. انتخابات برای گزینش اعضای این کمیسیون قرار است در تاریخ 20 فوریه (1 اسفند) برگزار شود.
قانونگذاران کنگره ملی لیبی می گویند چنانچه شاهد پیشرفت کار این کمیسیون در مدت زمانی 60 روزه باشند، به منظور حفظ ثبات، گروه مذکور اجازه خواهد داشت به کار خود تا تکمیل قانون اساسی ادامه دهد. در غیر این صورت، انتخابات جدید برای تشکیل مجلس موقت جدید برگزار خواهد شد.
رویترز افزود: فضای امنیتی پایتخت لیبی پرتنش است. پنجشنبه گذشته، افراد مسلح ناشناس به ستاد های فرماندهی ارتش این کشور در طرابلس حمله کردند و تعدادی اسلحه و خودروی نظامی را ربودند.
از دیگر حوادث اخیر لیبی می توان به آزادی دو تبعه ایتالیایی که سه هفته قبل در شرق بنغازی ربوده شده بودند، اشاره کرد. این دو نفر در کارخانه سیمان مشغول به کار بودند.
خاورم**9156 *1446
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




19/11/1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 46]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن