تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 8 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):هر كس فكرش به جايى نرسد و راه تدبير بر او بسته شود، كليدش مداراست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1818885550




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

صادرات موشک بالستیکی اسکندر، گام تازه روسیه برای حفظ موازنه قوا با غرب


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

صادرات موشک بالستیکی اسکندر، گام تازه روسیه برای حفظ موازنه قوا با غرب مسکو - ایرنا- همزمان با تشدید تنش در مناسبت روسیه و غرب در ابعاد داخلی و معادلات بین المللی، والری کاشین رییس دفتر طراحی ماشین های نظامی کولومنای روسیه از آمادگی این نهاد برای صادرات موشک های تاکتیکی بالستیکی اسکندر به کشورهای متقاضی خبر داد.


به گزارش ایرنا به نقل از ایتارتاس، کاشین روز جمعه گفت: ما تحقیقات بازاریابی ویژه برای این منظور را در سال های گذشته انجام داده و حتی قراردادی را برای یک مشتری خارجی آماده کردیم، اما این قرارداد به دلایل سیاسی امضا نشد.
کارشناسان مسایل نظامی با اشاره به تلاش غرب برای برهم زدن موازنه قوا در معادلات جهانی به نفع خود بدون کمترین توجه به دغدغه های روسیه می گویند که تصمیم به صادرات موشک تاکتیکی اسکندر گامی تازه از سوی مسکو برای تجهیز کشورهای دوست و نیز مشتریان نظامی خود به این نوع تسلیحات پیشرفته به منظور مقابله با زیاده خواهی های غربی ها به سرکردگی آمریکا است.
کاشین افزود: سپس ما پیشبرد طرح صادرات موشک اسکندر به بازارهای خارجی رابه دنبال برنده شدن در یکی از مناقصه های وزارت دفاع روسیه برای تولید سیستم های اسکندر جهت بکارگیری در ارتش کشورمان متوقف کردیم و به منظور انجام تعهدات مان در این زمینه تا به حال خروجی مان را چهار تا پنج برابر افزایش داده ایم.
طراح ارشد کارخانه ساخت ماشین های نظامی کولومنا اظهار داشت: در آن زمان به مشتریان خارجی توصیه شد که هیچ گونه درخواستی برای خرید سیستم های اسکندر تا سال 2015 ارایه ندهند. اما حالا که سطح تولیدمان را برای تحقق تعهدات مان در قبال وزارت دفاع افزایش داده ایم، به همراه روس آبارون اکسپورت (شرکت دولتی انحصاری صادرات تسلیحات نظامی روسیه) تلاش هایمان را برای پیشبرد طرح صادرات موشک اسکندر به بازارهای خارجی از سر گرفته ایم.
وی ادامه داد: تاکنون درخواست هایی را نیز از سوی مشتریان خارجی دریافت کرده ایم.
اسکندر یک سیستم موشکی بالستیک تاکتیکی است که توسط واحد سازمانی فدرال دولت و دفتر طراحی و ساخت و ماشین آلات نظامی برای استفاده نیروی زمینی روسیه تولید شده است.
نخستین پرتاب آزمایشی موشک اسکندر در سال 1996 انجام گرفت و ارتش روسیه سیستم موشک های بالستیکی اسکندر ˈامˈ با برد افزایش یافته را در سال 2006 تحویل گرفت.
سیستم موشک های متحرک اسکندر می تواند برای اهداف زمینی مانند پست های فرماندهی و گره های ارتباطاتی، مناطق دارای حضور پرشمار نیروهای نظامی وتاسیسات دفاعی هوایی و موشکی و ثابت مورد استفاده قرار گیرد.
انتشار خبر تصمیم دولت روسیه برای صادرات موشک تاکتیکی اسکندر در شرایطی که این کشور این نوع موشک را در ایالت کالنینگراد خود در خارج از خاک این کشور در مجاورت مرزهای لهستان برای خنثی کردن طرح آمریکای سپر دفاع موشکی در اروپا مستقر کرده است، اهمیت خاصی دارد.
اهمیت موشک های تاکتیکی اسکندر در ساختار نظامی-دفاعی روس ها به حدی است که دمیتری مدودیف رییس جمهوری پیشین روسیه اواخر سال 2011 میلادی به دنبال اذعان مقام های ارشد روس به بن بست در مذاکرات مسکو و واشنگتن در زمینه اجرای خزنده طرح آمریکایی استقرار سپر دفاع موشکی تهدید کرد که در صورت ادامه این روند موشک های تاکتیکی اسکندر در کالینیگراد مستقر می شود؛ اتفاقی که اواخر سال گذشته میلادی تحقق یافت.
حال تصمیم سیاستمداران روس برای صادرات این سلاح تاکتیکی می تواند پیام مشخصی برای غرب مبنی بر کوتاه نیامدن روس ها از مواضع مقابله جویانه خود با طرح هایی مانند توسعه ناتو به شرق، استقرار سپر دفاع موشکی در شرق و مرکز اروپا و تلاش اتحادیه اروپا برای جدا کردن جمهوری های شوروی سابق از خط مسکو داشته باشد.
کارشناسان مسایل نظامی در تبیین اهمیت موشک های اسکندر می گویند که موشک های بالستیک تاکتیکی در حالت عمومی علیه اهداف متحرک زمینی یا تجمع نیروها و ادوات در جبهه جنگ بکار می روند، لیکن متخصصان روسی موشک ˈاسکندر-امˈ را بطور خاص برای از بین بردن سیستم های دفاع موشکی طراحی کرده اند.
از این دیدگاه سیستم موشک بالستیک اسکندر به دو عدد موشک کوتاه برد مجهز شده که هرکدام می توانند به طرف هدف مجزای شلیک شوند. این سیستم قادر است اهداف متحرک را مورد حمله قرار دهد زیرا مسیر موشک در حین پرواز قابل اصلاح است.
این موشک انواع مختلفی سرجنگی از قبیل سرجنگی معمولی، خوشه ای، ماده منفجره مرکب سوخت-هوا، سنگرکوب و پالس الکترومغناطیسی حمل می کند. حداقل برد آن 50 کیلومتر و حداکثر برد 400 کیلومتر می باشد.
این موشک که بطور خاص برای هدف قراردادن سیستم های دفاع هوایی طراحی شده با سرعت 6 ماخ پرواز کرده و در فاز نهایی حرکت خود مانورهای زیادی انجام می دهد و اجسام فریب دهنده رادار پرتاب می کند.
موشک تاکتیکی اسکندر در برخی حالات می تواند به عنوان جانشین بمباران دقیق بکار رود. آماده سازی آن برای پرتاب تنها 16 دقیقه طول می کشد و موشک دوم به فاصله یک دقیقه از موشک اول قابل پرتاب است.
موشک ˈاسکندر -امˈ دارای دقتی بین 5 تا 7 متر است و با هر دو سیستم هدایت اینرسی یا الکترواپتیکی مجهز شده است. این موشک در حین پرواز می تواند از منابع مختلفی اطلاعات تکمیلی دریافت کرده و نسبت به اصلاح مسیر خود اقدام کند. در فاز پایانی حرکت از حسگر الکترواپتیکی برای قفل بر روی هدف استفاده می کند.
طبق ادعای مقام های نظامی روسیه در برابر موشک اسکندر هیچ دفاع قابل توجهی در میان تسلیحات غربی وجود ندارد و شکار این موشک تقریبا غیرممکن است.
ظاهرا در جنگ 2008 روسیه از این موشک علیه اهدافی در خاک گرجستان استفاده شد و در یک مورد اصابت یکی از این موشک ها باعث نابودی 28 تانک ارتش گرجستان در یک مکان شد.
اروپام/518**1586
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




18/11/1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 93]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن