تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):هیچ بنده اى حقیقت ایمانش را کامل نمى کند مگر این که در او سه خصلت باشد: دین شناسى، تدبر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819459570




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

فرانسه، لیست نیازهای ارتش لبنان را پس فرستاد


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

فرانسه، لیست نیازهای ارتش لبنان را پس فرستاد بیروت – ایرنا – فرانسه خیلی زود بر پیش بینی کارشناسان سیاسی و نظامی لبنانی مهر تایید زد و لیست نیازمندی های ارتش لبنان را که قرار بود در ازای دریافت 3 میلیارد دلار از پادشاه سعودی تحویل دهد، نپذیرفت و آن را پس فرستاد.


به گزارش ایرنا، بسیاری از ناظران از همان روز اول هم به این تصمیم ریاض مشکوک و بدبین بودند و تاکید داشتند که هبه 3 میلیارد دلاری عربستان سعودی به ارتش لبنان برای خرید تجهیزات و سلاح های مورد نیاز تنها یک بده بستان اقتصادی نظامی بین ریاض و پاریس است.
لبنان تاکنون نتوانسته ارتش خود را حتی به سلاح های دفاعی پیشرفته مجهز کند زیرا درخواست هایش همواره به بهانه اینکه « امنیت اسراییل به خطر می افتد» رد شده است و از سوی دیگر بیروت با فشارهایی که به آن وارد شده به اعلام آمادگی کشورهایی هم که حاضر شده اند به آن سلاح بفروشند، پاسخ مثبت نداده است.
آخرین روزهای سال 2013 « میشل سلیمان» رییس جمهوری لبنان در برنامه ای طراحی شده و همزمان با سفر «فرانسوا اولاند» رییس جمهوری فرانسه به ریاض در گفت وگویی مطبوعاتی در «بعبدا» کاخ ریاست جمهوری لبنان ازهبه 3 میلیاردلاری «عبدالله بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان سعودی به کشورش خبرداد.
وی گفت که براساس توافق میان ریاض و پاریس ، فرانسه در قبال دریافت 3 میلیارد دلار از عربستان، سلاح های مورد نیاز ارتش لبنان را تامین می کند.
سلیمان از فرط خوشحالی اعلام این خبر مرتکب یک اشتباه بزرگ سیاسی شد و در سخنان خود برای تشکر از پادشاه سعودی، فریاد زد زنده باد عربستان ، زنده باد لبنان.
این اشتباه بزرگ با واکنش تند مردم و نیروهای سیاسی لبنانی مواجه شد و حتی گفته شد که سلیمان پیش از آنکه رییس جمهوری لبنان باشد یک وزیر کابینه دولت عربستان سعودی است.
شاید این خوشحالی سلیمان بی جا هم نبوده است زیرا « تمام سلام» نخست وزیر مکلف برای تشکیل دولت جدید لبنان با استقبال از این تصمیم سعودی گفت که سرانجام ماهها رایزنی های سری سلیمان با مقامات سعودی به نتیجه رسید.
این تنها سلیمان نبود که خوشحالی کرد و صبح روز بعداز خبر هبه سه میلیاردلاری پادشاه سعودی ، سراسر خیابان ها و کوی وبرزن های مناطق تحت نفوذ جریان 14 مارس و همپیمانان سعودی در لبنان پر شد از تابلوهای بزرگ عکس ملک عبدالله که روی آنها نوشته شده بود « ملک خیر ، مملکه الخیر».
اما به نظر می رسد که این خوشحالی زودگذر بوده و همانطور که انتظار می رفت فرانسه حاضر نشد سلاح های مورد نیاز ارتش لبنان را به آن بفروشد.
روزنامه لبنانی « النهار» در شماره امروز(سه شنبه) خود با این عنوان « آمریکا اعتراض کرد ، فرانسه جواب داد و لبنان رد کرد» نوشت که فهرست سلاح های مورد نیاز ارتش لبنان از محل هبه سه میلیارد دلاری عربستان سعودی تعدیل می شود.
النهار با اشاره به سفر اخیر « جان قهوه جی» فرمانده ارتش لبنان به ریاض که آخرهفته گذشته شروع و دیروز (دوشنبه) به بیروت بازگشت، نوشت که این سفر اهمیت بسزایی در زمینه کمک سعودی به منظور خرید سلاح برای ارتش لبنان از فرانسه بویژه نوع سلاح ها دارد.
این روزنامه لبنانی افزود : بعداز اعلام میشل سلیمان ، تحرکات دیپلماتیک بین بیروت و پاریس برای توافق بر سر فهرست نیازهای ارتش لبنان به سلاح ها و تجهیزات شروع شد و براین اساس طرف لبنانی فهرستی بلند بالا از نیازهای نیروهای هوایی ، زمینی و دریایی خود مانند انواع تانک ها و توپخانه ها و موشک ها تهیه و به پاریس فرستاد تا شاید بتواند قدرت و آمادگی نظامی خود را برای مقابله با دشمن و تضمین ثبات و امنیت داخلی افزایش دهد.
فرانسه در پاسخ اعلام کرد که ملزم به تامین این نیازهای ارتش لبنان از محل هبه 3 میلیارد دلاری نیست و حتی این مقدار پول جوابگوی بخشی از فهرست هم نمی شود.
این پاسخ فرانسه ، جان قهوه جی را نیمه ماه گذشته میلادی راهی پاریس کرد اما بجز اخبار رسمی دیدارها ، اطلاعاتی مهم و دندان گیراز نتایج مذاکرات منتشر نشد.
اما ناظران خاطرنشان کردند که فرمانده ارتش لبنان از فهرست تعدیل شده ای که طرف فرانسوی در مقابل او گذاشت، مسرور نشد چرا که هیچ مطابقتی با نیازهای ارتش لبنان ندارد.

** مخالفت آمریکا
النهار نوشت : آمریکا که از محتوای فهرست ارتش لبنان مطلع می شود ساز مخالفت با فروش سلاح های درخواستی لبنان را کوک می کند و بویژه آنچه که مربوط به موشک و توپخانه می شود.
واشنگتن در همین چارچوب، هفته گذشته «دیوید هیل» سفیر خود در لبنان را راهی ریاض کرد تا با مقامات سعودی بفهماند که درصورت فروش سلاح های درخواست شده به لبنان ممکن است این سلاح ها به دست تکفیری های تروریست بیافتد.
هیل البته مخالفت رژیم اسراییل با فروش سلاح به لبنان را هم به مقامات سعودی گوشزد می کند.

** پاسخ فرماندهی ارتش لبنان به فرانسه
ژنرال قهوه جی بعداز بازگشت از پاریس بلافاصله با « میشل سلیمان» رییس جمهوری و « نجیب میقاتی » نخست وزیر لبنان دیدار و نتایج مذاکراتش در فرانسه را به اطلاع آنان می رساند.
النهار به نقل از منابع خود نوشت: فرمانده ارتش لبنان به طرف فرانسوی مخالفت کشورش با فهرست تعدیل شده را ابلاغ می کند و بیروت سپس این موضع را بطور رسمی به پاریس اعلام و تاکید می کند که فهرست فرانسه شامل سلاح هایی که ارتش لبنان نیاز دارد، نمی شود.
این روزنامه لبنانی افزود :تاکنون اطلاعاتی از نتایج سفر اخیر قهوه جی به عربستان و مذاکراتش با مقامات سعودی به بیرون درز نکرده اما در دیدار دیروز با سلیمان او را مطلع ساخته است.
النهار در عین حال اضافه کرد: منابع سیاسی بعید ندانسته اند که ژنرال قهوه جی در سفر به ریاض رویکرد کشور متبوعش در نحوه استفاده از هبه سعودی را اعلام و بر ضرورت تامین نیازهای ارتش لبنان برمبنای فهرست بیروت تاکید کرده و مخالفت با فهرست پاریس که با نظر واشنگتن تهیه شده را اعلام کرده است.
روزنامه لبنانی النهارخاطرنشان کرده است: فرماندهی ارتش لبنان پیشتر یک برنامه پنج گامی را به هیات وزیران لبنان اعلام کرده که با هزینه ای بالغ بر 4 میلیارد و 400 میلیون دلار قابل تحقق است اما دولت لبنان فقط با یک میلیارد و 600 میلیون دلار موافقت کرد، بنابر این 3 میلیاردلار هبه سعودی قرار است این کسری را پوشش دهد.
النهار افزود : بخشی از این برنامه شامل ایجاد تاسیسات در جنوب لیتانی و مناطق مرزهای زمینی ، بهبود پایگاه های هوایی ، توسعه و نوسازی سلاح های هوایی ، بهبود شبکه های رادار هوایی، گسترش سلاح ها و تجهزیات دریایی ، سپر موشکی ، توپخانه ها و زرهپوش ها می شود.
در همین رابطه روزنامه لبنانی«الجمهوریه » نیز به نقل از منابع نظامی نوشت که سفر فرماندهی ارتش لبنان به عربستان در پاسخ به دعوت رسمی ریاض برای بررسی هبه 3 میلیارد دلاری سعودی برگزار شد.
به نوشته این روزنامه ، قهوجی به طرف سعودی نیازهای ارتش لبنان براساس فهرست کاملی که افسران لبنانی تهیه کرده و تحویل پاریس شده از جمله سلاح های پیشرفته هوایی ، دریایی و زمینی تاکید کرده است.
اما ژنرال « امیل لحود» که سابقه 9 سال فرماندهی ارتش و 9 سال ریاست جمهوری لبنان را در کارنامه نظامی وسیاسی خود دارد در گفت وگو با ایرنا گفت :این پول هنگفت هدیه ای برای ارتش لبنان نیست بلکه کمکی به فرانسه است تا فعالیت کارخانه های تولید سلاح آن متوقف نشود.
لحود که از سال 1989 تا 1998 فرماندهی ارتش لبنان را برعهده داشته است، هدف اصلی معامله نظامی اقتصادی فرانسه و عربستان سعودی را « مقابله با مقاومت لبنان» دانست و افزود : سلاح هایی که کشورهایی همچون فرانسه ، انگلیس و آمریکا به ارتش لبنان می دهند، کارآیی ندارد زیرا شرط اصلی آنها عدم استفاده علیه اسراییل است.
وی با تاکید براینکه سلاح های فرانسه نه برای مقاومت دررویارویی با رژیم صهیونیستی بلکه برای جنگ و خونریزی میان فرزندان لبنان است، اظهارداشت : مقامات لبنانی اسم این معامله نظامی اقتصادی را هبه عربستان سعودی به لبنان گذاشته اند اما متاسفانه در این معامله فرهنگ مقاومت ضد صهیونیستی در مقابل کیف های پر از پول فروخته شده است.
رییس جمهوری سابق لبنان با تاکید به اینکه کشور متبوعش باید بدون پذیرش پیش شرط سلاح های مورد نیاز ارتش را از هر کشوری که خود صلاح می داند، بخرد و در این چارچوب از کمک ها استقبال می کنیم، خاطرنشان کرد: برخی کشورها مانند روسیه ، ایران و سوریه سالهاست که برای فروش سلاح بدون پیش شرط به لبنان اعلام آمادگی کرده اند اما متاسفانه برخی مقامات مسئول لبنانی اجازه نداشته اند که وارد معامله با این کشورها شوند.
فرمانده اسبق ارتش لبنان در ادامه گفت وگو با ایرنا، با بیان اینکه ما از پشت پرده این معاملات آگاهیم و می دانیم که بسیاری از مقامات لبنانی در پی منافع شخصی خود هستند و مطمئن هستیم سلاح هایی که از فرانسه می آیند کارآیی خاصی ندارند، تصریح کرد: آنها هنوز باور نکرده اند که لبنان بر اسراییل پیروز شده است ، هنوز به فرهنگ پیروزی و مقاومت عادت نکرده اند و متاسفانه به همین دلایل است که لبنان بهای بسیار سنگینی را می پردازد.
لحود اظهار داشت: برهمین اساس است که وقتی از من سئوال می شود چه کسی برای ریاست جمهوری لبنان مناسب است، می گویم شخصی که مدیون دیگران نباشد؛ متاسفانه اکثریت سیاستمداران لبنانی عادت دارند در آخر هرماه حقوقی ماهیانه از یک کشور خارجی بویژه کشورهای عربی حوزه خلیج فارس دریافت کنند.
وی با بیان اینکه « وقتی مقامات یک کشور حقوق ماهانه از کشورهای خارجی دریافت می کنند ، توان مخالفات با دیکته ها و مطالبات آنها را ندارند»، گفت: شرط دیگری که یک رییس جمهوری لبنان باید دارا باشد، این است که فرانسه را مادر مهربان نداند ، گمان نکند که آمریکایی ها نسبت به لبنان لطف ویژه دارند و همچنین از ایجاد روابط با کسانی که در حقیقت به لبنان کمک کرده و آماده ادامه کمک ها هستند،هراس نداشته باشد.
خاورم ** 1324
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




15/11/1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 44]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن