تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):هیچ کس روز قیامت در امان نیست، مگر آن که در دنیا خدا ترس باشد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804110779




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

انقلاب۵۷ چگونه گفتمان خود را یافت؟


واضح آرشیو وب فارسی:فارس:
انقلاب۵۷ چگونه گفتمان خود را یافت؟
ماهیت غیر دینی و غیر ایرانی جریان مارکسیسم عملا مهمترین مانع پیش روی انقلابیون چپ گرا در دهه ۵۰ بود. هرچند این جریان توانسته بود حامیانی در دانشگاه ها و در میان روشنفکران و هنرمندان جذب کند، اما قطعا نمی توانست توده های مسلمان را با تلقی های خود همراه کند.

خبرگزاری فارس: انقلاب۵۷ چگونه گفتمان خود را یافت؟


شعارهای انقلاب 57 با توجه به گستره وسیع توده های حاضر در عرصه انقلاب، تنوع و کثرت قابل توجهی داشت. از «نان، مسکن، آزادی» گرفته تا «استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی». با این وجود هنوز پس از گذشت 35 سال از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی، برخی می‌ پرسند، چرا در ماه های پایانی سال 57 که منتهی به پیروزی انقلاب شد، شعارهای اسلام گرایانه توانست بر شعار دیگر گروه های سیاسی پیشی بگیرد؟ گروه های حاضر در سپهر سیاست در ایران دهه 50 برای کالبدشکافی شعارهای انقلابی باید به بررسی ریشه‌ های فکری این شعارها نشست. بی تردید یکی از مهمترین ریشه های سردادن برخی شعارها، خاستگاه حزبی و طبقاتی شعاردهندگان بود چراکه شعارها بعضا از کمیته سیاسی احزاب مطرح زمان خود بیرون می آمد. هرچند تا سال 1356 عملا کمتر حزب رسمی در کشور خیال مشارکت در یک انقلاب گسترده را در برنامه های حزبی خود جاداده بود، اما در نیمه دوم سال 57 و با اوج گیری انقلاب، عملا بسیاری از احزاب و گروه های سیاسی به امید آنکه بتوانند جایگاهی در فردای انقلاب داشته باشند، در فرآیند انقلاب دخیل شده و شعارهای سیاسی خود را سردادند. با این حال در دهه 50 می توان چهار جریان سیاسی عمده را شناسایی کرد؛ جریاناتی که هر کدام شاخه های سیاسی متکثری داشتند: 1-    جریان اول متعلق به دولتمردان حاکم بر کشور بود که حزب رستاخیز به طور انحصاری این جریان را نمایندگی می کرد. بدیهی بود که این جریان سیاسی نه تنها سهمی در شعارهای انقلابی نداشت، بلکه تلاش می کرد تا با طرح تهمت هایی چون «ارتجاع سرخ و سیاه»، مخالفان رژیم را مقابل پیشرفت کشور قرار دهد. بنابراین اگرچه با اوج گیری انقلاب، بخشی از این جریان سیاسی دچار ریزش شده و به صف انقلابیون پیوست، اما این جریان به طور مستقل نمی توانست تاثیری بر شعارها و آرمان های انقلابی مردم بگذارد. 2-    دومین جریان سیاسی حاضر در عرصه سیاسی کشور در آستانه انقلاب، جریان ملی و یا لیبرال های منتقد رژیم شاه بود. این جریان که زائیده دولت محمد مصدق بود و در جریان کودتای 28مرداد عملا مقابل دربار ایستاده بود، طی دو دهه پیش از انقلاب نقش انتقادی خود را ایفا کرده و خواهان بازگشت به نوعی سلطنت مشروطه و مقید به قانون بود. بنابراین این جریان که جبهه ملی مهمترین تابلوی حزبی آن به شمار می آمد، هرچند منتقد شاه به محسوب می شد اما طرحواره ای برای سرنگونی محمدرضا پهلوی نداشت و شاید به همین دلیل نیز بود که آخرین نخست وزیر رژیم پهلوی، نزدیکی سیاسی قابل تأملی با این جریان فکری و تشکیلاتی داشت. 3-    مارکسیست ها که از دهه 20 با حمایت همسایه شمالی کشور توانسته بودند جای پای خود در معادلات سیاسی را مستحکم کنند، سومین جریان سیاسی به شمار می رفتند که با تجویز نسخه های چریکی و انقلاب های بولشویکی عملا خود را سردمدار مبارزه می دانستند. گروه های چپگرا عملا می خواستند با تکیه بر مدل های غیربومی، وقوع انقلاب در ایران را تسریع کنند اما نگاه آن ها برای این تعجیل انقلابی، نظر به گروه های به اصطلاح نخبه انقلابی و نه توده های مردم بود. بر این اساس گروه های چپگرای مبارز که بعضا وابستگی هایی به بلوک شرق نیز داشتند، هرچند شعار دفاع از خلق سر می دادند، اما عملا کمترین امید را به توده ها داشته و بیشتر ترجیح می دادند تیم های کوچک چریکی علمدار مبارزه با رژیم شاهنشاهی باشد. 4-    در فرجام، چهارمین جریان مهم سیاسی در آستانه پیروزی انقلاب، جریانات انقلابیون اسلام گرا بود که ریشه پیدایش آن ها به گروه فدائیان اسلام، هیئت های موتلفه و قیام 15 خرداد باز می گشت. این جریان سیاسی هرچند به ظاهر در قالب احزاب سیاسی برجسته ای متشکل نبود، اما برخلاف گروه های رقیب، تکیه بر توده ها داشت و دارای یک شبکه اجتماعی منسجم مبتنی بر شبکه مرجعیت و مسجد بود و به دلیل همین خاستگاه مردمی، مدلی بومی را برای گسترش انقلاب پیشنهاد کرده و با حمایت طیفی از روشنفکران دینی، به جای اصلاح رژیم، هدفش براندازی نظام طاغوت بود. در چنین شرایطی سه جریان انقلابی یادشده عملا در برابر تک جریان انحصارگرای حاکم قرار گرفته و با طرح شعارهای مختلف در فرجام توانستند به عمر نه چندان طولانی سلطنت پهلوی ها پایان دهند. در این میان شعارهای جریانات ملی در جریان انقلاب معمولا معطوف به هواداری از دولت مصدق و ناسیونالیسم ایرانی بود. این جریان امیدوار بود سوار بر موج ملی گرایی در جهان به ویژه در خاورمیانه، مبادرت به بسیج عمومی نیروهای اجتماعی کند. با این حال سردمداران این جریان معتقد به حرکت های گام به گام و اصلاحی بوده و میانه ای با انقلاب نداشتند و به همین سبب عملا نتوانستند شعارهای خود با درون مایه لیبرالیستی و ناسیونالیستی را به عنوان شعار غالب در فرآیند انقلاب مطرح کنند. ماهیت غیر دینی و غیر ایرانی جریان مارکسیسم نیز عملا مهمترین مانع پیش روی انقلابیون چپ گرا در دهه 50 بود. هرچند این جریان توانسته بود حامیانی در دانشگاه ها و در میان روشنفکران و هنرمندان جذب کند، اما قطعا نمی توانست توده های مسلمان را با تلقی های خود همراه کند. حتی جریانات التقاطی که می خواستند تعالیم اسلامی را با شعارهای مارکسیستی گره بزنند نیز در فرجام نتوانستند ایده جذابی برای توده های انقلابی ارائه دهند و چنین بود که شعارهای آنها – مبتنی بر مطالبات طبقاتی و اقتصادی – به دلیل ناهمخوانی با مطالبات واقعی مردم به فرجام نرسیده و شکست بخورد. با این همه خواست مردم ایران برای پیاده سازی احکام دینی با تکیه بر توده های مسلمان انقلابی از یکسو و رهبری مرجعیت دینی از سوی دیگر و شبکه عظیم اجتماعی که میان توده ها و رهبری انقلاب ارتباط برقرار می ساخت، در نهایت باعث شد تا شعارهای دینی در جریان انقلاب 57 فراگیر شده و همگان به اسلامی بودن انقلابی که یکی از مهمترین تجلیات تحولات سیاسی در کشور بود، اذعان کنند. با این همه نباید از یاد برد که شعارهای اسلامی سرداده شده در جریان انقلاب اسلامی نیز با برخی ایده های بنیادگرایانه و افراطی دینی فاصله داشت و به همین خاطر در فرجام شعاری به فریاد اصلی انقلابیون تبدیل شد که هم از آزادی سخن می گفت، هم از استقلال و نفی وابستگی و هم نظامی جمهوری براساس رأی مردم و برآمده از ماهیت اسلامی جامعه را مطالبه می کرد و فراگیری این شعار نشان داد که اسلام گرایان انقلابی از چنان ظرفیتی به لحاظ سیاسی برخوردارند که عملا می توانند از نظر گفتمانی، خرده گفتمان های رقیب را نیز با خود همراه کرده و چتری فراگیر برای اتحاد گروه های متکثر انقلابی فراهم آورند. 35 سال پس از انقلاب اسلامی به نظر می رسد که تجربه انقلاب بار دیگر می تواند تبدیل به فرصتی شود تا اندیشه های اسلامی بن مایه یک وحدت استراتژیک میان نیروهای سیاسی فعال در درون نظام شده و همان چتر فراگیری که بیش از سه دهه قبل اساس رژیمی استبدادی را زیر سوال برد را به منظور تقویت نظام برخاسته از انقلاب به وجود آورد. وحدتی خودجوش که هنوز هم می تواند مبتنی بر سه مولفه استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی باشد. یوسف آبشاریان منبع: رصد
لینک را کپی کنید رصد


92/11/14 - 06:00





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 101]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن