تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 4 آذر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):به من ايمان نياورده است آن كس كه شب سير بخوابد و همسايه اش گرسنه باشد. به من ايمان ن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1833243481




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نحله هاي مختلف انديشه ي مسلمانان : تشيع و تسنن


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
نحله هاي مختلف انديشه ي مسلمانان : تشيع و تسنن
نحله هاي مختلف انديشه ي مسلمانان : تشيع و تسنن مسلمان به دو گروه بزرگ شيعه و سني تقسيم شده اند . مهم ترين و برجسته ترين وجه تمايز اين دو آن است که اهل سنت برخلاف تشيع ، قايل به انتخابي بودن امام و خليفه از سوي مردم هستند . به عبارت ديگر ، سني ها عقيده دارند که پيامبر اکرم ( ص ) امام و خليفه ي پس از خود را تعيين نکرده و تعيين آن را براي هميشه به مردم واگذار نموده است . از اين دو گروه بزرگ ، گروه ها و نحله هاي کوچک تري پديد آمده اند که عموماً در تفسير اصول اعتقادي ، نحوه ي استخراج احکام ، صفات امام و خليفه و شرايط خلع آن و ديگر مسائل اختلاف نظر دارند . با وجود اين ، تنها چيزي که همه ي اين گروه هاي کوچک و بزرگ را به هم پيوند مي دهد ، اسلام است . (1) در درس حاضر ، سه فرقه شيعي و سه فرقه سني براي تبيين نکات مزبور ، مورد بررسي قرار مي گيرد : الف - نحله هاي مهم شيعه 1- اماميه شيعياني که عقيده دار ند پيامبر اکرم ( ص ) دوازده امام پس از خود را مشخص و معين کرده است ، اماميه ، اثني عشري يا جعفري خوانده مي شوند . به همين دليل ، اماميه ، امامت پس از پيامبر ( ص ) را متعلق به علي بن ابي طالب ، حسن بن علي ، حسين بن علي ، علي بن الحسين ، محمدبن علي ، جعفر بن محمد ، موسي بن جعفر ، علي بن موسي ،محمد بن علي ، علي بن محمد و حجه بن الحسن العسکري(ع) مي دانند . به عقيده ي آن ها آخرين امام پس از يک دوره ي کوتاه غيبت ( غيبت صغرا ) ، وارد عصر غيبت کبرا شده است . در زمان غيبت کبرا ، امامت و ولايت امام غايب ، از طريق علما و فقهاي واجد شرايط (2) اعمال مي گردد . از نظر گاه شيعه ي اماميه ، همه ائمه (ع) داراي حکمت ، عصمت و دانش پايان ناپذيرند . آنان واسطه ي کسب فيض و دانش بين بندگان و خداوند به شمار مي روند و از مقام شفاعت در آخرت برخوردارند . همچنين از اکمل صفات انساني بهره مندند . از اين رو ، نمونه ي کامل انسانيت هستند . چنين اماماني در مکتب الهي پرورش يافته و از سوي خداوند ، به امامت منصوب شده اند . بنابراين ، شيعه هر گونه حکومت غير منصوب از سوي امام معصوم ( ع) را نفي کرده و در طول تاريخ ، ، همواره در اعتراض به حکومت هاي غير منصوص به سر برده است . (3)اماميه بارها طومار حکومت هاي غير مشروع را در هم پيچيده و حکومت هاي شيعي همچون آل بويه در ري و بغداد ، سربداران در سبزوار ، مرعشيان در گيلان و مانند آن ها را روي کار آورده است . صفويان (4) نيز حکومت شيعي فراگيري در ايران بنا نهادندکه حکومت هاي بعدي شيعي در ايران ، نتيجه ي اين اتحاد و تلاش مقدس است . اما آنچه بيش از هر چيز ديگر موجب قوام ، قدرت و شوکت شيعه ي اماميه درجهان گرديد ، انقلاب اسلامي ايران به رهبري امام خميني ( ره ) بود . شيعه ي اماميه همانند ساير فرق بزرگ اسلامي ، به گروه هاي کوچک تري تقسيم شده که هر يک به گونه اي خاص و منحصر به فرد ، امامت يازده امام از نسل علي ( ع) ، نه صرفاً به آن صورتي که شيعه اماميه عقيده دارند ، را پذيرفته اند . به عنوان مثال ، بعد از شهادت امام حسن عسکري ( ع) در اماميه پانزده فرقه پديد آمد که همه آن ها ، به جز اماميه از بين رفته اند . اما گروه هاي انشعابي ديگري نيز وجود دارند که منشأ تحولاتي در تاريخ معاصر شيعه شده اند . مثلاً ،گروه منسوب به شيخ احمد احسائي ( معروف به شيخيه (5) ) و مهم ترين گروه به وجود آمده از آن که به سيد علي محمد باب شيرازي منسوب است ، نام برد . اين دو عامل ايجاد وقايع تلخي در تهران و شيراز در دوره قاجار شده اند . همچنين در دوره ي قاجار ، دو گرايش فقهي و فکري به نام هاي « اخباريه » و « اصوليه » در شيعه پديد آمد . اخباريون گروهي بودند . که عقيده داشتند استخراج احکام از آيات محکم ومتشابه و نا سخ و منسوخ قرآن مشکل است . بنابراين ، اجتهاد عملاً به سوي برداشت هاي شخصي مبتني بر ظن و گمان سوق پيدا کرده است . پس بايد براي پرهيز از استنباط شخصي از دين ، اجتهاد را کنار گذاشت و به ظوا هر اخبار و آيات عمل کرد. در مقابل گروه اندک اخباري ، اصوليون بر اين باور بودند که براي پاسخ گويي به مسائل و استنباط حکم شرعي ، بايد به ادله ي چهار گانه قرآن ، سنت ، اجماع و عقل رجوع کرد . سرانجام جدال بين اين دو ، به پيروزي اصوليون ختم شد . (6)2- زيديه زيديه ، که به پيروان زيد - فرزند امام علي بن الحسين ( ع) - اطلاق مي شود ، يکي از قديمي ترين فرقه هاي مذهب شيعه است ؛ زيرا زيدو پيروانش امامت و خلافت را حق منحصر به فرد اولاد حضرت فاطمه ( ع) و علي ( ع) مي دانند . با اين وصف ، تفاوت هايي بين زيديه و ساير فرق شيعي به چشم مي خورد که مهم ترين آن اعتقاد به امامت و خلافت زيد و فرزندان اوست . به عقيده ي آن ها ، زيد و فرزندان او از ويژگي هاي لازم براي امامت همچون شجاعت ، سخاوت ، امر به معروف و نهي از منکر قاطع و آشکار، نفي وتقيه و مهم تر از همه ، اعتقاد به قيام و لزوم اقدام به قيام عليه ظلم و جور برخوردارند . البته فردي با اين خصوصيات و ويژگي ها موقعي امام است که خود نيز ادعاي امامت داشته باشد . آنان علاوه بر اين که وجود امام را براي قيام عليه ظلم و جور لازم مي دا نند ، دلايل ذيل را نيز را در وجوب وجود امام مطرح مي کنند : - خلاف حکمت الهي است که او بشر را بدون معلم و رهبر رها سازد. - اجراي شريعت و بر پا کردن دين ، بي رهبر و امام ميسر نيست. - وجود امام براي جلوگيري از تجاوز انسان ها به حقوق يکديگر لازم است . بنابراين ، خداوند اهل زمين رادر هيچ عصري بدون امام وا نمي گذارد (7) ؛ امامي که وظيفه دارد تحت هر شرايطي ، امر به معروف و نهي از منکر بپردازد ، روش مسالمت آميز و تقيه را کنار بگذارد و همانند زيد عليه حاکم غير مشروع زمان خويش ( هشام بن عبدالملک اموي ) دست به قيام بزند . زيديه داراي فرقه هاي متعددي است . اين فرقه هاي علي رغم تفاوت هاي اندک ، همگي در شايسته تر بودن زيد بر امام محمد باقر ( ع) و لياقت فرزندان زيد براي احراز منصب امامت متفق القولند . ولي اين عقايد موجب شهرت زيديه نشده ، بلکه آنچه زيد را مشهور ساخته تصاحب چند باره ي قدرت سياسي و تشکيل حکومت هاي متعدد در برخي دوره هاي تاريخ است . به بيان ديگر ، تشکيل حکومت از سوي ادريس بن عبدالله ( ادريسيه و يا ادريسيان ) در مغرب و شمال آفريقا در 170 ش . / 175 ق . حسن بن زيد ( فرقه ي حسنيه ) در طبرستان - مازندران کنوني - در 223 ش . / 230 ق . قاسم بن ابراهيم ( قاسميه ) در يمن در 272 ش ./ 280 ق . و حسن بن اطروش در 296 ش ./ 305 ق . در گيلان بر شهرت آنان افزوده است . (8)3- اسماعيليه اسماعيليه يا اسماعيليان شيعياني هستند که رشته ي امامت را به اسماعيل ، فرزند ارشد امام جعفر صادق ( ع) گره زده اند . به عبارت ديگر ، عده اي از مسلمانان در زمان حيات امام جعفر صادق ( ع) ، فرزندش اسماعيل را به عنوان امام هفتم خويش برگزيدند . اين دسته از مسلمانان عقيده داشتند که اسماعيل در زمان حيات پدر ، غايب شد و روزي از پرده ي غيب بيرون خواهد آمد . ولي گروهي ديگر از مسلمانان براين باور بودند که اسماعيل در زمان حيات پدر مرده و پيش از مرگ ، فرزند خويش - محمد - را امام هفتم مؤمنان قرار داده است . پس از مرگ محمد ، در غايب شدن يا مردن او نيزاختلاف افتاد ، اما معتقدان به مرگ محمد ، به ادامه ي امامت از طريق ائمه ي مستور يا پنهان قايل شدند . با ظهور عبيدالله مهدي (9) و تشکيل حکومت در مغرب ، دوران ائمه ي مستور به پايان رسيد .(10) فرقه ي منصوب به عبيدالله مهدي ، که به « مهديه » معروف است ، مهم ترين فرقه ي اسماعيليه از لحاظ تشکيل حکومت به شمار مي رود . حکومت مقتدر فاطميان ، که تا 550 ش . / 567 ق . ادامه يافت ، توسط پيروان همين فرقه از سوي مصر بن اسماعيل در 345 ش . / 356 ق . تشکيل شد . در اواخر قرن پنجم هجري ، با مرگ المستنصر - خليفه ي فاطمي - مهديه به دو بخش تقسيم شد ، عده اي به امامت نزار - پسر المستنصر - ايمان آوردند ( نزاريه ) و عده اي بر امامت مستعلي - برادر المستنصر - باقي ماندند ( مستعلويه ) مستعلويه پس از انقراض حکومت فاطميان ، به هند و يمن هجرت کردند و نزاري ها پس از کشته شدن نزار به دست مستعلي ، به ايران و يمن رفتند و به رهبري حسن صباح (11) در کوه هاي طالقان ، حکومتي را پايه ريزي کردند که تا فتح قلعه هاي الموت توسط مغول ها در 635 ش . / 654 ق . تداوم يافت . بازماندگان نزاري ها که به نام آقاخانيه ( منسوب به آقاخان محلاتي ) معروفند ، هم اکنون در ايران ، هند و افغانستان ساکن هستند . (12)اخوان الصفا - يعني همان گروه سري ، فلسفي ، ديني و سياسي که در 362 ش . / 373 ق. در بصره پديد آمد - نيز ريشه در مذهب اسماعيلي داشت . اين گروه نام اعضا و اعتقادات خويش را براي پرهيز از خطرات احتمالي ،پنهان نگاه مي داشت و علاقه ي و افري به تبليغ براي جوانان داشت ؛ به آن دليل که براي نهضت و قيام مناسبند . اخوان الصفا ارزش و اهميت زيادي براي فلسفه قائل بودند ؛ زيرا فلسفه را قادر به پاک سازي شريعت آلوده شده به خرافات مي دانستند . آن ها خواهان استقرار دولت اهل الخير (دولت نيکان ) بودند ، در صورتي که طرفدارانش اکثريت مردم و امت را تشکيل دهند . (13)صرف نظر از عقيده ي مشترک همه ي فرق اسماعيلي در اين که اسماعيل و فرزندانش امام بر حق هستند ، تفاوت هايي نيز با هم دارند ؛ تفاوت هايي که موجب پديد آمدن بيش از بيست فرقه شده است . به عنوان مثال ، غياثيه و خلطيه دو فرقه ي اسماعيلي هستند ولي با هم متفاوتند ؛ زيرا غياثيه عقيده دارند که احکامي چون وضو ، نماز و روزه و مانند آن داراي معناي باطني اند . از اين رو ، عمل به ظاهر آن ها خطاست . در مقابل ، خلطيه عمل به ظاهر احکام را کافي مي دانند . فاطميان نيز با اخوان الصفا فرق داشتند ؛ به آن دليل که فاطميان بر خلاف اخوان الصفا نيازي به فلسفه براي توجيه و تشريح دين نمي ديدند و مشروعيتي براي پادشاه قائل نبودند . (14)ب- نحله هاي مهم اهل سنت 1- اشاعره اين فرقه توسط ابو الحسن علي بن اسماعيل اشعري به وجود آمد . وي در سال 258 ش . / 266 ق . در بصره به دنيا آمد و در 320 ش . / 330 ق . در بغداد از دنيا رفت . وي ، که جدش ابو موسي اشعري ، صحابي پيامبرو حکم مشهور جنگ صفين بود ، بر علم کلام و حديث احاطه ي کامل دا شت و به قدرت بيان آراسته بود . ابو الحسن اشعري شاگرد ابو علي جبائي از علماي بزرگ معتزله (15) به شمار مي رفت ، ولي در چهل سالگي به دليل اختلاف فقهي با استادش ،ا ز وي و از مکتبش ( معتزله ) دست شست و مکتب جديدي ، که به نام او معروف گشت ، بنا نهاد . (16)اشاعره به جبر عقيده دارند و انسان را در انجام اعمالش موجودي بي اختيار مي دانند ؛ زيرا معتقدند افعال بندگان ، مخلوق خداست . و او فاعل حقيقي همه ي افعال انسان است . او همچنين بر اين عقيده است که خدا را مي توان ديد ، لمس کرد و صدايش را شنيد . خدا حق دارد مؤمنان را بدون هيچ دليلي ، به جهنم و کافران را به بهشت وارد سازد و کودکان را در آخرت مجازات نمايد . ايمان هم تنها تصديق و باور به چنين خدايي است و لزومي ندارد که بندگان براي راه يابي به بهشت و نجات ازجهنم اعمال خاص انجام دهند . (17)اشاعره در مسأله ي امامت سخن جديدي ندارند ، بلکه بر همان نظريه ي اکثريت اهل سنت اند که تعيين امام را به اختيار و اتفاق مردم مي دانند . ابن باقلاني ( متوفاي 403 ق. ) که از مروجان بزرگ اشاعره است ، نيز عقيده داشت که امامت به شيوه ي نص مردود است ؛ زيرا « اگر پيامبر ( ص ) بر امامت امام معين تصريح مي کرد ، فرمانبرداري از او ... را بر امت واجب مي ساخت . » پس امامت « به واسطه بيعت با او و عقد امامت براي او از سوي مسلمانان فاضلي که از اهل حل و عقد و معتمدان در اين امر مهمند . » محقق مي شود . البته اگر انتخاب کننده يک نفر هم باشد ، براي انتخاب امام و تحقق امامت کافي است . ابن باقلاني مي افزايد : امام بايد از صفاتي همچون قريشي بودن ، بصيرت ، جد يت در اجراي حدود الهي ، و اعلميت برخوردار باشد ، ولي در صورتي که به کفر ، ستم ، ترک نماز ، خودداري از اجراي حدود الهي ، جنون دايمي ، و اسارت طولاني مبتلا شود ، مي توان وي را خلع کرد . (18)با ضعيف شدن معتزله ، اشاعره مذهب عامه ي اهل سنت و به ويژه پيروان امام شافعي(19) شد واز زمان روي کار آمدن متوکل ، به مذهب رسمي خلفاي بني عباس تبديل گرديد . اين فرقه پس از سقوط شيعيان آل بويه و استيلاي سلاجقه ي شافعي مذهب ، گسترش زيادي يافت . نفوذ بي نظير حديث و حديث گرايي در بين مسلمانان اهل سنت ناشي از سلطه ي اشاعره بر حوزه ي تفکر فقهي و اجتماعي آنان است . يکي از علل پايداري و گسترش اشاعره در جهان اسلام ، کوششي است که انديشمنداني چون ابن باقلاني ، جويني ، غزالي و امام فخر رازي در ترويج آن به عمل آورده اند .(20) 2- معتزله معتزله ، که يک گروه با گرايش خاص فکري و سياسي سني مذهب است ، در قرن نخست هجري شکل گرفت . براساس قول مشهور، پيشواي معتزله و اصل بن عطاء است که در 78 ش . / 80 ق . به دنيا آمد و در 271 ش . / 131 ق . در گذشت و اصل بن اعطاء از شاگردان حسن بصري بود که به دليل اختلاف نظربا استاد ، از وي جدا شد و به همين سبب ، به او وپيروانش معتزله و معتزليان - يعني : کناره گير و کناره گيران - گفته مي شود . بعدها اين مذهب ، طرفداران بسياري يافت و به عنوان انديشه ي سياسي ، مورد قبول بيش تر خلفاي اوليه بني عباس(21) قرار گرفت . معتزله همانند بسياري از ديگر فرق اسلامي ، نخست يک انديشه ي فکري و مذهبي بود ، اما سپس شکل سياسي پيدا کرد . سياسي شدن معتزله ريشه در اعتقادات و برداشت هاي خاصي دارد که آنان از عقايد خويش ارائه مي دهند . به عنوان مثال ، معتز لي ها به عادل بودن خداوند اعتقاد دارند ، ولي آن را اين گونه تفسير مي کنندکه لازمه ي عدالت خداوند آن است که انسان فاعل اعمال خود باشد ؛ چنانچه فاعل اعمالش نباشد ، نمي توان آن را در دنيا و آخرت مؤاخذه کرد . بنابراين ، او بايد حاکم بر سرنوشت فردي و اجتماعي خويش باشد ؛ زيرا فقط در اين صورت است که وي مسؤول و پاسخ گوي اعمال خود خواهد بود . معتزليان به شدت عقل گرا هستند و عقل را از هر گونه محدوديت در فهم و تبيين مسائل مبرا مي دانند . آنان صرفا ً عقل را ملاک تشخيص حقيقت مي شمارند . حتي گاعي عقل را در مقامي بالاتر از وحي قرار مي دهند . بدين روي ، معراج پيامبر ( ص ) ، وجود کرام الکاتبين ،کرامات اوليا ، ثمر بخشي دعا و نيايش و مانند آن را نفي مي کنند . آنان درستي و نادرستي عقايد اسلامي را نيز به ترازوي عقل مي سنجند و به طور عمده ، آنچه را دور و يا خارج از دسترس عقل است ، نمي پذيرند .(22) به عقيده ي آنان ، مجتهد چون بر عقل تکيه دارد ، هرگز رأي و نظرش به خطا نمي رود . معتزله ضرورت وجود امام را براي جامعه ي اسلامي به حکم عقل تائيد مي کنند و در اين مورد معتقدند : - در صورت نياز به امام ، او با نظر اجماع انتخاب و يا در واقع ، منصوب مي شود . - شرط قريشي بودن براي امامت و خلافت لازم است ، در حالي که اعتزالي هاي متأخر آن را شرط نمي دانند . - مؤمنان بايد عليه امامي که به ظلم گراييده و يا ظالمانه قدرت را در دست گرفته است، به پا خيزند .(23)3- خارجي گري نام خوارج در اثناي جنگ صفين بر سر زبان ها افتاد ، اما ريشه هاي اوليه ي شکل گيري آنان به دوران خلافت عثمان مي رسد ؛ از زماني که دسته اي از مسلمانان روش وي را مورد نکوهش قرار دادند . اين گروه پس از کشته شدن عثمان نيز هر گونه اقدام و تصميمي را که منجر به انتقام از قاتلان او گردد ، رد کردند و با خلافت حضرت علي ( ع ) به مخالفت برخاستند . آن ها در جنگ صفين نسبت به اقدام حضرت امير ( ع ) در تعيين حکم و پذيرش نظر او اعتراض کردند و در نهروان به جنگ حضرت آمدند . به همين دلايل ، به خوارج - يعني : خارج شدگان از دين - معروف شدند . شکست سخت خوارج در جنگ نهروان آن ها را به کلي از بين نبرد ، بلکه بازماندگان خارجي گرايان ، جنگ نهروان ، انديشه ي آنان را در اقصا نقاط جهان اسلام پراکنده کردند ، و منشأ تحولات و وقايعي در اسلام گرديدند . به سخن دقيق تر ، خوارج از بدو پيدايش تا اواخر قرن سوم هجري ، که بساط حکومتشان در افريقا توسط فاطميان برچيده شد ، شورش ها و جنگ هايي عليه امويان ، عباسيان و فاطميان در نقاطي چون عراق ، جنوب شبه جزيره ي عربستان و شمال آفريقا پديد آوردند . عمده ي اين قيام ها ، که به گروه خارجي اباضيه اختصاص دارد ، منجر به تأسيس حکومت اباضي در عمان ، طرابلس ، صنعا و حضر موت يمن شد . اين گروه به تدريج ، عمان را مکان مناسبي براي زندگي اجتماعي و سياسي يافت و با تبعيد و هجرت برخي از رهبران و شيوخ آن را از عراق به عمان ، زمينه ي بقاي خود را تا زمان حاضر فراهم آورده است . خارجي ها همانند ساير فرق اهل سنت به انتخابي بودن امام و لزوم پيروي خليفه از قرآن و سنت پيامبر ( ص ) و شيخين اعتقاد دارند .(24) اما اختلافاتي به اين شرح ، با اين اهل سنت دارند : - لزومي ندارد که رهبر مذهبي و سياسي يک شخص باشد . - انتخاب خليفه يا امام از غير قبيله ي قريش مانعي ندارد .(25)- هيچ چيزي انجام تکليف امر به معروف و نهي از منکر را ساقط نمي کند ، حتي اگر انجام تکليف به از دست دادن جان انسان منجر شود . خوارج گروهي با عقايد افراطي است که به فرقه هاي کوچک تري چون محکمه ، نجدات ، اباضيه و ازارقه تقسيم مي شود . دو دسته ي اخير ، که هر دو در اواسط قرن نخست هجري شکل گرفته اند ، به ترتيب معتدل تري و افراطي ترين گروه خارجي به شمار مي روند . اباضيه ( منسوب به عبدالله بن اباض بصري ) اعتقاد دارند همه ي کساني که خارجي نيستند کافرند ، ولي کشتن آن ها فقط در جنگ مجاز است . در مقابل ، ازارقه ( منسوب به نافع بن ازرق بصري ) عقيده دارند در غير جنگ هم مي توان همه ي مخالفان را به همراه زن و فرزندشان کشت .(26) خلاصه ي مطالب : مسلمان به دو گروه بزرگ شيعه و سني تقسيم شده اند . برجسته ترين وجه تمايز اين دو آن است که اهل سنت برخلاف تشيع ، قائل به انتخابي بودن امام و خليفه از سوي مردم هستند. برخي از مهم ترين گروه هاي وابسته به هر يک عبار تند از :الف - شيعه 1- اماميه : شيعياني هستند که عقيده دار ند پيامبر اکرم ( ص ) دوازده امام پس از خود را معين کرده است . اماميه ، «اثني عشريه » يا «جعفري» نيز خوانده مي شوند . به عقيده ي اماميه ، امامت امت پس از پيامبر ( ص ) بر عهده ي حضرت امير ( ع) و يازده فرزند اوست و در زمان غيبت کبرا ، ولايت امام غايب از طريق علما و فقهاي جامع الشرايط اعمال مي گردد. شيعه ي اماميه به گروه هاي کوچک تري تقسيم شده اند که هر يک امامت يازده امام پس از علي ( ع ) و از نسل او را به گونه اي خاص تفسير کرده اند . 2- زيديه : اينان پيروان زيد ، فرزند امام علي بن حسين ( ع ) ، هستند . زيديه يکي از قديمي ترين شاخه هاي شيعه است. زيد و پيروانش امامت و خلافت را حق منحصر به اولاد فاطمه ( ع ) و علي ( ع ) مي دانند، ولي حق امامت و خلافت رابه زيد و فرزندان او مي دهند ؛ زيرا زيد و فرزندانش از مشخصه هاي امامت مثل امر به معروف و نهي از منکر قاطع و آشکار برخوردارند . بنابراين ، زيديه امامي را مي پسندند که تحت هر شرايطي به امربه معروف و نهي از منکر بپردازد . 3- اسماعيليه : شيعياني که امامت را به اسماعيل ، فرزند ارشد امام جعفر صادق ( ع ) ، و فرزندان او گره زده اند، اسماعيليه ناميده مي شوند . اسماعيليه گرايش هاي زيادي پيدا کرده که مهم ترين آن نزاريه و اخوان الصفا هستند . نزاريه منسوب به نزار برادر المستنصر ، يکي از خلفاي فاطمي ، هستند . آن ها به وسيله ي حسن صباح حکومت مقتدري در ايران تشکيل دادند . اخوان الصفا نيز يک گروه سري با گرايش به فلسفه بود . آن ها به آن دليل به فلسفه اهميت زياد مي دادند که قادر به پاک سازي شريعت آلوده است . ب - اهل سنت اشاعره : اشعريه ازمهم ترين فرقه هاي اهل سنت که توسط ابو الحسن علي بن اسماعيل اشعري در نيمه ي دوم قرن سوم هجري بنا نهاده شد . اشاعره به جبر عقيده دارند و نيز معتقدند که خدا را مي توان ديد . اين فرقه ي سني مذهب با ضعيف شدن معتزله ، مذهب عامه ي اهل سنت گرديد . نفوذ بي نظير حديث و حديث گرايي در جهان اهل سنت ، ناشي از سلطه ي اشاعره بر حوزه ي تفکر فقهي و اجتماعي آنان است . 2- معتزله : در قرن نخست هجري به وسيله واصل بن عطاء پديد آمد . معتزليان به شدت عقل گرا هستند و عقل را در فهم و تبيين مسائل بشري ، گاه برتر از وحي قرار مي دهند . به بيان ديگر ، آنان درستي و نادرستي عقايد اسلامي را به ترازوي عقل مي سنجند و آنچه را خارج از دسترس عقل است ، نمي پذيرند . معتزله ضرورت وجود امام را براي جامعه ي اسلامي به حکم عقل تأييد مي کنند، ولي معتقدندلازم نيست امام قريشي باشد و نيز اگر امام گناه کرد مي توان عليه او شوريد . 3- خوارج : ريشه هاي اوليه ي شکل گيري خوارج به دوران حکومت عثمان باز مي گردد ، ولي نام آن ها در اثناي جنگ صفين به دليل مخالفت با اقدام حضرت امير ( ع ) در تعيين حکم ، بر سر زبان ها افتاد . آن ها علي رغم اين که درآغاز ، اعتقادي به ضرورت وجود حاکم نداشتند ، اما بعدها خودشان حکومت هايي را در اقصا نقاط جهان اسلام تشکيل دادند . بقاياي خوارج در کشور عمان باقي مانده اند . پي نوشت : 1- همه ي اين ها به وحدانيت خدا و رسالت پيامبر اکرم ( ص ) اعتقاد دارند وقرآن ، کتاب و کعبه ، قبله گاه مشترکشان است .2- معصوم ( ع ): « هريک از فقها که نفس خويش را در برابر گناه و خواري حفظ کند ، حافظ دين خويش باشد ، با هواي نفس خود مخالفت ورزد و مطيع امر مولاي خود باشد ، بر عوام لازم است که از او تقليد کنند . ر. ک.: وسائل الشيعه ، عاملي ، ج 18، ص 94 . 3- دائره المعارف تشيع ، ج 4 ، ص 287. 4 - صفويه سلسله اي است که از سوي شاه اسماعيل صفوي در 1181 ش . تأسيس شد و 220 سال درايران حکومت کرد . 5-شيخ احمد احسائي در 1120 ش . در بحرين به دنيا آمد ، در عراق درس خواند و در ايران اقامت گزيد . يکي از دلايل و نشانه هاي انحراف او اين بود که به رستاخيز کالبد مادي آدمي و رفتن پيامبر ( ص ) به معراج با همين کالبد مادي عقيده نداشت . ر.ک.: دائره المعارف تشيع ، ج 4 ص 274 ؛ دائره المعارف بزرگ اسلامي ، جمعي از نويسندگان ، ج 6 ، ص 662 .6- نقش روحانيت پيشرو در جنبش مشروطيت ، حامد الگار ، ترجمه ابوالقاسم سري ، ص 48 - 52 .7- البته برخي از فرق زيديه به اين مطلب اعتقاد ندارد که در همه ي زمان ها حضور امام ، لازم است . 8- بحث زيديه با استفاده از کتاب دولت و حکومت در اسلام ، لمبتون ، ص 75 الي 78 ؛ فرهنگ فرق اسلامي ، محمد جواد مشکور ، ص 214 ، تدوين شده است . 9- نام اصلي وي عبيدالله سعيد بود که به عبيدالله مهدي معروف شد . 10- دولت و حکومت در اسلام ، لمبتون ، ص 465 .11- حسن صباح با اين که نزاري مذهب است ، اما تغييرات زيادي در اين مذهب پديد آورد . از اين رو ، عقايد او و پيروانش را به عنوان دعوت جديد مي شناسند . 12- دائره المعارف تشيع ، ج 4 ، ص 280 .13- همان ، ج 2 ، ص 29 .14 - دولت و حکومت در اسلام ، لمبتون ، ص 461 - 463. 15 - معتزله فرقه ي ديگر اهل سنت است که توضيح آن در صفحات بعد مي آيد. 16- تاريخ انديشه هاي سياسي در ايران و اسلام ، عسگر حقوقي ، ص 171 ؛ تاريخ انديشه هاي کلامي در اسلام ، عبدالرحمن بدوي ، ترجمه ي حسين صابري ، ج 1 ، ص 640 و 674 - 682. 17- تاريخ انديشه هاي سياسي در ايران و اسلام ، حقوقي ، ص 171. 18-تاريخ انديشه هاي سياسي در ايران و اسلام ،حقوقي ، ص 640 و 674 - 682 . 19- امام شافعي ، مذهب فقهي جديدي در اهل سنت پديد آورد که در کنار سه مذهب فقهي ديگر اهل سنت ( = حنفي ، حنبلي و مالکي ) قرار دارد . 20 - تاريخ انديشه هاي سياسي در ايران و اسلام ، حقوقي ، ص 173 - 175 .21- با روي کار آمدن متوکل در 226 ش . وي اشاعره راجايگزين معتزله کرد . 22- توضيح الملل ( = ترجمه کتاب ملل و نحل ) ، شهرستاني ، ج 1 ، ص 64 - 66 .23-در بحث معتزله ازمنابع ذيل ، استفاده شده است : الف - دولت و حکومت در اسلام ، لمبتون ، ص 85 - 95 و 357 - 390. ب- تاريخ فلسفه در اسلام ، محمد شريف ، ج 1 ، ص 283 - 289. 24- در نقطه ي مقابل خوارج ، « مرجئه » - گروه ديگري ازاهل سنت - قرار دارند - مرجئه برخلاف خوارج ، اطاعت از امام گناهکار را براي حفظ وحدت جامعه واجب مي دانند . 25- « قدريه » گروه ديگر سني مذهب هم اعتقاد داشت که لزومي ندارد ، خليفه قريشي ( = قرشي ) باشد . 26- در مبحث خوارج ، از منابع ذيل استفاده شده است : الف- دولت و حکومت در اسلام ، لمبتون ، ص 65 - 74 .ب - خوارج در تاريخ ، يعقوب جعفري ، ص 142 - 167. منبع: کتاب انديشه هاي سياسي مسلمانان آموزش عقيدتي سياسي





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 440]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن