تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):آيا به چيزى با فضيلت تر از نماز و روزه و صدقه (زكات) آگاهتان نكنم؟ و آن اصلاح م...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804739328




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آوار در کمین نهاوند/ بافت فرسوده فرصت پنهان سرمایه گذاری


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:


استانها > غرب > همدان گزارش مهر/
آوار در کمین نهاوند/ بافت فرسوده فرصت پنهان سرمایه گذاری
نهاوند - خبرگزاری مهر: نهاوند سالهاست حال روز خوبی ندارد و نفس های این شهر زیر بافت های فرسوده در حال بریده شدن است بطوریکه 11 درصد وسعت شهر نهاوند را بافت فرسوده تشکیل می‌دهد و وجود171 هکتار بافت فرسوده در شهر نهاوند موجب شده 30 درصد جمعیت شهر نهاوند در بافت فرسوده این شهر ساکن شوند و حال آنکه نهاوند بر روی گسل مرکزی زلزله قرار دارد که هر لحظه وقوع اتفاقی مرگبار را هشدار می دهد.



به گزارش خبرنگار مهر، نهاوند که روز پنج شنبه همایش تاریخ و فرهنگ آن با حضور تاریخ شناسان و کاوشگران مهم و مطرح کشوری برگزار شد و ساعت ها در مورد تاریخ، فرهنگ و پیدایش نهاوند سخن گفته شد در میان خشت های قدیمی، مخروبه های متعدد، کوچه پس کوچه های تنگ و پیچ در پیچ تنهای تنها رها شده است و هیچ کس صدای بریده شدن صدای آن را نمی شنود تا همت و تلاشی برای شکستن حصار بافت های فرسوده و قدیمی آن انجام شود. آسمان شهر نهاوند ظاهرا قرار است برای همیشه  خاکستری باشد مثل روزگار گذشته این کهن شهر تاریخی که هنوز وجودش از بی مهری مسئولین و بی توجهی به دردهای نشسته بر عمق وجودش خسته و مجروح است.

دیدن بافت های فرسوده، بناهای های قدیمی و متروکه و ویرانه شده در نقاط مختلف شهر نهاوند هر روز و هر شب چشم های مردم را نگران و امید را از این شهر تاریخی گرفته است تا آنجایی که مردم به کنایه می گویند نهاوند طلسم شده است.

یک کارشناس شهری با بیان اینکه شهر نهاوند از قدمت بالایی برخوردار است و در قدیمی ترین نقشه های ایران زمین می توان نام نهاوند را مشاهده کرد، گفت: به طبع بناهای تاریخی و بافتهای فرسوده در گوشه گوشه شهر نهاوند  به چشم می خورند اما این درحالی است که بسیاری از بناهای تاریخی ساماندهی نشده و هنوز بافت فرسوده از بافت تاریخی نهاوند جدا نشده و سالهاست این وضعیت به حال خود رها شده است. احمد امنایی افزود: در حقیقت این مسئله به جای اینکه به شهر نهاوند چهره ای تاریخی و با اصالت دهد موجب شده نهاوند شهری باشد مملو از بناهای قدیمی و متروکه در حال تخریب که تاثیر منفی بر نمای شهری گذاشته است. وی گفت: بافت‌های فرسوده و سکونتگاههای غیررسمی از جمله عواملی هستند که انسجام و یکپارچگی ارتقا زندگی شهری را به خطر می اندازند چراکه خانه های نیمه ویران و و رها شده به حال خود چهره ای زشت و نا مطلوب به قسمت های مختلف شهر داده اند بطوریکه غیر ممکن است در طول روز هر فرد نهاوندی از دیدن این بافت های فرسوده و بناهای متروکه بی نصیب بماند. وی اضافه کرد: هر چند طی سالهای اخیر شاهد افزایش ساخت و سازها در بافت فرسوده شهر نهاوند هستیم اما این حرکت نیز به کندی پیش می رود و خانه های نیمه ویرانه ای در قسمت های پای قلعه، دوخواهران، درب سرداب و کوچه گیان راه، کوچه سیدان، کوچه فاطمیه و شیخ منصور همچنان متروکه و ویران به حال خود رها شده اند و تبدیل به محلی برای تجمع معتادان، ولگردان و متکدیان شده و موجب نگرانی ساکنان محله های قدیمی شهر نهاوند شده اند.

حال سئوال اینجاست که چرا تاکنون اقدامی برای مرمت و بازسازی این محله های قدیمی همانند آنچه که در شهرهای اطراف نهاوند روی داده است محقق نشده و این امر مغفول مانده است.

برای بیان وضعیت اسفناک و بحرانی بافت فرسوده نهاوند اشاره ای به سخنان مسئولین استانی و شهرستان نهاوند می کنیم شاید فرجی شد و گوش شنوایی آن را شنید و همت دلسوزی برای حل این مشکل به وجود آمد. استاندار همدان در دیدار با اعضای شورای شهر و شهردار نهاوند صریحا اعلام کرد: نهاوند و شهرهای مانند آن، آباد و پیشرفته نمی‌شود مگر با وحدت، همکاری و گذشت مسئولان و مردم در قبال یکدیگر و تا وحدت، همدلی و دلسوزی برای مشارکت همه آحاد و قشرهای مختلف مردم به وجود نیاید، توسعه و آبادنی نهاوند دست یافتنی نیست. محمد ناصر نیکبخت با بیان اینکه چهره نهاوند شایسته تاریخ این دیار نیست، گفت: نهاوند برای توسعه شهری و تغییر مبلمان و احیا بافت فرسوده نیازمند فرهنگ و کار انقلابی و جهادی است و تأکید می کند چهره نهاوند شایسته و مناسب قدمت و تاریخ و مردمان این دیار به عنوان شهری که دروازه ورود اسلام به ایران بوده است نیست و این وضعیت باید هر چه سریعتر تغییر کند که در این راستا بیشترین توجه و انتظار از شهردار نهاوند است.

اما چهره نهاوند که هنوز در بافت فرسوده و گل و لای و خشت پنهان مانده است موجب شده امام جمعه شهر نهاوند نیز با انتقاد از وضعیت موجود اعلام کند: باید به بافت فرسوده نهاوند توجه جدی شود، سی و چند سال است همه مسئولین و مردم می گویند شهر نهاوند محروم است و از امکانات و خدمات شهری مطلوبی بهره مند نیست، حتی چندین استاندار گذشته همدان در بازدید از این شهر اعلام کردند نهاوند بافت و شکل شهری مطلوب ندارد. حجت الاسلام عباسعلی مغیثی افزود: وجود بافت های فرسوده و قدیمی و خرابه های متعدد برای شهری که نقش و افتخار بزرگی در تاریخ ایران دارد زیبنده و شایسته نیست و  اختلاف و عدم توجه به خرد جمعی به ضرر شهر ومردم است و کارهای عمران شهری را به عقب می اندازد لذا مسئولین اولویت کاری خود را به ساماندهی و احیا بافت های فرسوده نهاوند اختصاص دهند. یکی از شهروندان نهاوندی نیز با بیان اینکه بافت های فرسوده نهاوند به علت دارا بودن مکان های مخروبه، ناامن و بی دفاع شهری، به محلی امن برای تجمع خلافکاران و بزهکاران تبدیل شده اند، گفت: عدم امکان نظارت عمومی و کنترل اجتماعی بر بافت های فرسوده، مهمترین دلیل تجمع خلافکاران در این مکان هاست. محمد سعیدی با اشاره به اینکه در شهر نهاوند 171 هکتار بافت فرسوده وجود دارد که در اکثر آنها مردم در حال زندگی هستند، گفت: بافت فرسوده نهاوند به گونه ای است که به جرأت می توان گفت در هیچ کجای ایران چنین بافت فرسوده ای وجود ندارد. سعیدی با اشاره به وضعیت نایسامان و فرسوده محله دوخواهران و میدان پای قلعه نهاوند اظهار داشت: بازگشایی معبر و خیابان دو خواهران و ساماندهی و احیا بافت فرسوده و مخروبه های این مناطق می تواند اندکی از وضعیت بحرانی این منطقه را کاهش می دهد.

وی وجود بافت فرسوده و قدیمی، خیابانهای کم عرض و قدیمی، ترافیک، سد معبر و عدم اجرای پروژه های مهم شهری را از مهمترین مشکلات شهر نهاوند بیان کرد و گفت: برای حل این مشکلات نیاز به برنامه و اجرای صحیح آن است. نماینده سابق مردم نهاوند در مجلس شورای اسلامی نیز از عدم توجه برخی مسئولان مربوطه به احیای بافت فرسوده با وجود سفرهای مکرر وزیر مسکن و معاونان مربوطه در نهاوند انتقاد کرد و ابراز کرد: همکاری مردم، شهرداری و میراث فرهنگی برای احیای بازسازی این بافت‌ها ضروری است. مهدی سنایی افزود: هم‌پوشانی بافت فرسوده و تاریخی در نهاوند یکی از مهمترین مشکلات بر سر راه احیا و بازسازی این بافت‌هاست بنابراین میراث فرهنگی و شهرداری باید به سرعت نسبت به تعیین حریم قانونی خود اقدام کنند. سنایی گفت: 11درصد وسعت شهر نهاوند را بافت فرسوده تشکیل می‌دهد و وجود171 هکتار بافت فرسوده در شهر نهاوند موجب شده است 30 درصد جمعیت شهر نهاوند در بافت فرسوده این شهر ساکن شوند که نیازمند عزم جدی مسئولان و مردم برای احیا و بازسازی این بافت‌هاست. آنچه گفته شد دردی و گرفتاری شهری است که تا کنون نتوانسته از مخروبه ها و بناهای ویرانه ای که احاطه و زمین گیرش کرده اند رها شود و این خبر که 11درصد وسعت شهر نهاوند را بافت فرسوده تشکیل می‌دهد و وجود171 هکتار بافت فرسوده در شهر نهاوند موجب شده 30 درصد جمعیت شهر نهاوند در بافت فرسوده این شهر ساکن شوند موجب نگرانی است چراکه نهاوند بر روی گسل مرکزی زلزله قرار دارد نکند زمانی فرا برسد که دیگر دیر شده باشد.


۱۳۹۲/۱۱/۱۲ - ۱۰:۲۱





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 185]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن