تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 10 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):پيامبر خدا صلى‏الله‏عليه‏و‏آله مردى را ديدند كه موهاى ژوليده و جامه‏اى چركين و سر و ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802898665




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

لزوم توجه به صنعت کشاورزی در رشد و توسعه اقتصادي گیلان/ صنایع تبدیلی کشاورزی ضامن حفظ محیط زیست


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:


استانها > شمال > گیلان مهر گزارش می دهد؛
لزوم توجه به صنعت کشاورزی در رشد و توسعه اقتصادي گیلان/ صنایع تبدیلی کشاورزی ضامن حفظ محیط زیست
رشت – خبرگزاری مهر: در گیلان توسعه و رشد اقتصاد کشاورزی، صنایع تبدیلی و شرکت های کشت و صنعت کشاورزی باید تعریف و از استقرار صنایع مادر و آلاینده که با زیست بوم این استان تعارض دارد باید جلوگیری شود چراکه با مفهوم توسعه پایدار منافات خواهد داشت.



به گزارش خبرنگار مهر، توسعه پایدار به معنی توسعه اقتصادی و افزایش رفاه نسل حاضر است به شرط اینکه فرآیند توسعه و رشد اقتصادی نسل آینده نباید دچار اختلال شود از اینرو برای توسعه و رشد اقتصادی در مناطق مختلف یک کشور می توان از طرح آمایش سرزمینی بهره برد. یک شهروند گیلانی در این باره به مهر می گوید: در شرایط کنونی از شاخص‌ هاي اصلي سنجش توسعه‌ يافتگي كشورها توسعه بخش صنعت از جنبه‌ هاي اقتصاد ملي، منطقه‌ اي و بين المللي است. اسدالله رحمانی افزود:  پويايي، قدرت و پايايي اقتصادي اين بخش موتور محركه‌ اي غير قابل انكار در توسعه ديگر بخش ‌هاي اقتصادي و در واقع عاملي تعيين كننده در پيشرفت‌ هاي اجتماعي، علمي، فرهنگي و حتي سياسي است. وی ادامه داد:  بخش ‌هاي كشاورزي و صنعت بال ‌هاي پرواز اقتصادي به سوي افق رهايي از وابستگي تام به توليدات خارجي و تامين حداقل نيازهاي داخلي تا سطح خودكفايي هستند.

محور اصلی توسعه و شکوفایی گیلان کشاورزی و گردشگری است دیگر شهروند گیلانی که خود را از فعالان بخش صنعت معرفی کرد به خبرنگار مهر گفت:  محور اصلی توسعه و شکوفایی استان کشاورزی و گردشگری است. محمد دیانی افزود: استقرار صنایع آلاینده همچون فولاد در این استان زیبایی شمالی جایگاهی ندارد بلکه مسئولان باید سرمایه گذاران را به سرمایه گذاری صنایع کشاورزی سوق دهند.   وی اذعان داشت: همچنین در کشاورزان باید تحرك و انگيزه‌اي دوچندان ايجاد كرد تا بخش كشاورزي به خودكفايي در برخي توليدات استراتژيك از قبیل برنج و گندم برسد. یک شهروند کیاشهری به خبرنگار مهر گفت: مواد اولیه صنعت فولاد گیلان از کشورهای ( سی آی اس ) تامین می شود و از طرفی ارزش افزوده اش از محصولات کشاورزی مثل بادام زمینی، فندق، چای  و غیره  استان کمتر است. حسن محمدی افزود: توانمندی های گیلان خیلی بیشتر از فولاد و امثالهم است بنابراین مسئولان باید به این مهم توجهی ویژه داشته باشند. وی همچنین با بیان اینکه محیط زیست گیلان شکننده و آسیب پذیر است، اظهارداشت: متولیان امر صنعت، معدن و تجارت و مسئولان طراز اول استانی حفظ محیط زیست باید برای آنان در درجه نخست اهمیت باشد. این شهروند گیلانی تاکید کرد: بیشتر سرمایه گذاران، گیلانی نبوده و با شرایط  محیط زیست استان هم آشنایی ندارند از اینرو مسئولان باید به سرمایه گذاران در خصوص اهمیت محیط زیست و منابع طبیعی منحصر به فرد  استان اطلاع رسانی و توصیه های لازم را داشته باشند. بدون شک تولید ناخالص ملی هر کشور متشکل از سه بخش عمده کشاورزی، صنعت و خدمات است که البته در کشور های جهان سومی و نفت خیز مانند ایران بخش چهارمی به نام نفت نیز به آن اضافه می شود.

محیط زیست گیلان شکننده و آسیب پذیر است با توسعه و رشد هر یک از این چهار بخش، سطح رفاه اجتماعی شهروندان یک کشور را می توان بهبود بخشید و باعث تسریع در رشد اقتصادی شد.  باید دانست که در هر کشور و یا منطقه کدام بخش را باید توسعه و پیشرفت داد به دیگر بیان هر کشور یا استانی استعداد رشد یکی یا چند بخش از چهار بخش از قبیل کشاورزی، صنعت، خدمات  و نفت را خواهد داشت البته موارد نادری وجود دارد که می توان هر چهار بخش را در یک استان توام داشته باشد. نماینده مردم رودسر و املش در مجلس شورای اسلامی در این خصوص به مهر گفت:  توسعه کشاورزی یکی از راه های خودکفایی کشور است واین صنعت باید با علم و تکنولوژی روز به پیش رود و باید توجه داشت که توسعه بخش کشاورزی بدون توجه به ایجاد صنایع تبدیلی و فرآوری ممکن نیست. محمد مهدی رهبری املشی افزود: در حال حاضر گیلان از قطب ‌های مهم کشاورزی در کشور است اما متاسفانه محصولات کشاورزی استان که بیشتر راهبردی هستند به دلیل فقدان صنایع تبدیلی و تکمیلی هدر می‌ رود. وی اظهارداشت:  با سرمایه‌گذاری در بخش صنایع تبدیلی وتکمیلی نه تنها می‌توان این ضایعات را به حداقل رساند بلکه با صدور مازاد محصولات تولیدی به خارج باعث شکوفایی بخش کشاورزی، رونق اقتصادی و اشتغال بیشتر را فراهم کرد. عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی گفت: ایجاد و توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی در گیلان امری اجتناب ‌‌ناپذیر است چرا که به دلیل تولید انبوه محصولاتی همچون زیتون، فندق، بادام زمینی و غیره در این استان و همچنین محدود بودن کارخانه‌ هایی که بتوانند از این محصولات فرآورده‌های جانبی تهیه کنند همه‌ ساله بیشتر تولیدات بدون فرآوری و بصورت فله به فروش می‌ رسند.

محصولات کشاورزی گیلان از کمبود صنایع تبدیلی و تکمیلی رنج می‌ برند وی افزود:  این یک واقعیت است که حمایت و تسهیلات عملی دولت و سازمان ‌های ذیربط از ایجاد کارخانه‌ های صنایع تبدیلی می‌ تواند مانع از بین رفتن محصول و فروش ارزانتر آن از سوی کشاورزان شود و مسئولان باید آنرا مدنظر قرار دهند.      رهبری املشی اظهارداشت: دولت باید تسهیلات بانکی لازم برای رونق سرمایه‌‌ گذاری بخش خصوصی در ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی در استان گیلان اختصاص دهد تا بتوان شاهد رفع مشکلات این‌ چنینی بود. با وجود این توسعه پایدار به معنی توسعه اقتصادی و افزایش رفاه نسل حاضر است به شرط اینکه فرآیند توسعه و رشد اقتصادی نسل آینده  نباید دچار اختلال شود از اینرو برای توسعه و رشد اقتصادی در مناطق مختلف یک کشور می توان از طرح آمایش سرزمینی بهره برد. در گیلان توسعه و رشد اقتصاد کشاورزی، صنایع تبدیلی کشاورزی و شرکت های کشت و صنعت کشاورزی باید تعریف  و از استقرار صنایع مادر و صنایع آلاینده که زیست بوم این استان تعارض دارد باید جلوگیری شود چراکه با مفهوم توسعه پایدار منافات خواهد داشت. مدیرکل روستایی و عشایری استانداری گیلان در این زمینه گفت: در حال حاضر افزون بر 40 درصد از جمعیت استان را روستانشینان تشکیل می دهد که یکی از مولفه های رشد اقتصاد کشاورزی است. سید عیسی مهدوی افزود: داشتن آب کافی و اراضی مسطح و مستعد کشاورزی و آب و هوای مرطوب خزری از دیگر مواهب این استان است.  وی تاکید کرد: داشتن سواحل زیبا و آرام دریای خزر و کوهستان های زیبا و جنگل های انبوه نوید آینده پر رونق را در بخش صنعت توریسم می دهد. مدیرکل روستایی و عشایری استانداری گفت: در گیلان با تشویق و ترغیب سرمایه گذاران می توان صنایع تبدیلی را در استان رونق و کشاورزان را به افزایش میزان تولیدات سوق داد. در حال حاضر 317 هزار بهره بردار کشاورزی در 434 هزار هکتار اراضی گیلان مشغول به تولید انواع محصولات همچون برنج، چای و غیره هستند.  اقتصاد گیلان متکی به کشاورزی است و سالانه 2.5 میلیون تن انواع محصولات کشاورزی دراین خطه زیبایی شمالی که 9 دهم درصد مساحت کشور را دارد با تلاش و همت کشاورزان تولید می شود.

ظرفیت های گردشگری گیلان نوید آینده پر رونق را در بخش صنعت توریسم می دهد رئیس سازمان جهاد کشاورزی در این باره گفت: گیلان از حیث تنوع کشت جزء چهار استان برتر کشور است و سالانه هزار و 374 هزار تن انواع محصولات زراعی در این منطقه تولید می شود. علیرضا شعبان نژاد افزود: بنابراین میزان محصولات باغی، دامی و شیلاتی استان نیز به ترتیب 612 هزار تن، 483 هزار تن و 34 هزار تن است. وی  اظهارداشت: با توجه به اینکه گیلان یک استان کوچکی در ایران به شمار می رود ولی در تولید انواع محصولات جایگاه ویژه ای در کشور دارد. رئیس جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه گیلان مقام نخست کشور در بحث اراضی شالیزاری با مساحت 238 هزار هکتار را در کشور دارد، بیان داشت: این استان از لحاظ میزان برداشت محصول به دلیل کاشت گونه های بومی برنج مقام دوم را به خود اختصاص داده است. وی تصریح کرد: در حال حاضر سالانه بطور متوسط یک میلیون و 100 هزار تن شلتوک و 700 هزار تن برنج سفید در استان تولید می شود. شعبان نژاد  اذعان داشت: گیلان در تولید چای، فندق، بادام و نوغان (مقام اول)، زیتون و جوجه یک روزه (مقام سوم ) و پرورش مرغ اجداد (مقام دوم ) کشور را به خود اختصاص داده است. وی تصریح کرد: بر اساس آمارنامه سال 1388 کشور 23.5 درصد جمعیت استان نسبت به جمعیت شاغل، در بخش کشاورزی مشغول هستند این آمار نسبت به سایر نقاط کشور یک آمار بسیار بالای است. شعبان نژاد گفت: تولید ناخالص داخلی گیلان به قیمت بازار و ارزش افزوده بخش کشاورزی 13 درصد است. وی افزود: عدم توجه به سهم بخش کشاورزی در توزیع اعتبارات استانی از تهدیدات مهم بخش کشاورزی است.

اعتبارات استانی جهاد کشاورزی گیلان کمتر از پنج درصد است رئیس جهاد کشاورزی اظهارداشت: با اینکه 23.5 درصد جمعیت گیلان در بخش کشاورزی مشغول هستند و 13 درصد تولید ناخالص استان از این بخش است اما متاسفانه دریافتی سازمان جهاد کشاورزی استان از اعتبارات استانی کمتر از پنج درصد است. وی همچنین با بیان اینکه مالکیت اراضی شالیزاری و باغی در گیلان شش دهم و هفت دهم هکتار است، گفت: تک کشتی از دیگر مشکلات بخش کشاورزی استان است. شعبان نژاد افزود: کشاورزی در گذشته های نه چندان دور در استان بصورت ترکیبی و چند کشتی بوده است. وی در ادامه با بیان اینکه مسئولان باید به بخش کشاورزی توجهی ویژه داشته باشند، اظهارداشت: تهدیدات بخش کشاورزی روند توسعه این حوزه را با کندی مواجه می سازد. رئیس جهاد کشاورزی به فرصت های توسعه کشاورزی گیلان اشاره کرد و اظهارداشت: جمعیت آماده به کار، وجود آب فراوان و اراضی مستعد، داشتن مراکز تحقیقاتی ملی و بین المللی کشاورزی از مهمترین این فرصت هاست. وی یادآورشد: گیلان با داشتن 9 مرکز تحقیقاتی ملی و بین المللی کشاورزی در بین استان های کشور مقام نخست را دارد. به گزارش خبرنگار مهر، گیلان با تولید سالانه دو میلیون و 400 هزار تن انواع محصولات زراعی، باغی و دامی یکی از مهمترین قطب های کشاورزی و دامی کشور به شمار می آید. این استان با تولید 90 درصد چای و بادام زمينی، 85 درصد فندق و 63 درصد ابریشم رتبه نخست، 35 درصد برنج رتبه دوم و 25 درصد زیتون رتبه سوم تولید این محصولات را در کشور به خود اختصاص داده است. بر اساس این آمار 7.2 درصد مرکبات، 13 درصد گوشت ماهی خاویاری، چهار درصد گوشت مرغ، پنج درصد گوشت قرمز، 22 درصد آبزیان پرورشی و 15 درصد خاویار کشور نیز در گیلان تولید می شود.

25 تا 30 درصد محصولات کشاورزی پس از برداشت و در مراحل توزیع و مصرف از بين مي‌ رود به هر حال  25 تا 30 درصد این محصولات پس از برداشت و در مراحل توزیع و مصرف از بين مي‌رود و تولیدکنندگان به ناچار به دلیل فاصله زمانی و مکانی مراکز تولید تا کارخانه ها و صنایع، بخش زیادی از محصولات خود را با قیمت های بسیار اندک به دلالان می ‌فروشند. به نظر می رسد نبود صنایع تبدیلی و فرآوری محصولات کشاورزی در گیلان یکی از عوامل مقرون به صرفه نبودن فعالیت های کشاورزی در این استان است.
















۱۳۹۲/۱۱/۹ - ۱۲:۵۲





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 67]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن