تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):فال بد زدن شرك است و هيچ كس ازما نيست مگر اين كه به نحوى دستخوش فال بد زدن مى شود، ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804062309




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

1/ایران‌گشت/خراسان جنوبی تاریخی اسرارآمیز در دل غارهای چنشت


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: 1/ایران‌گشت/خراسان جنوبی
تاریخی اسرارآمیز در دل غارهای چنشت
روستای چنشت با وجود فرهنگ ویژه و داشتن آثار تاریخی، مذهبی و گردشگری گنجینه‌ای تاریخی و اسرارآمیز را در قلب خود نگهداری می‌کند.

خبرگزاری فارس: تاریخی اسرارآمیز در دل غارهای چنشت


به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، چنشت یکی از روستاهای هدف گردشگری در خراسان جنوبی بوده که از توابع شهرستان سربیشه و در داخل ارتفاعات جنوب شهر بیرجند واقع شده و کلکسیونی از انواع جاذبه‌های گردشگری را در خود جای داده است. روستای چنشت علاوه بر داشتن آثار تاریخی دارای مردمی با فرهنگ متفاوت و ویژه بوده که گردشگران را از نقاط دور و نزدیک جذب و شیفته خود می‌کند. روستای چنشت در ادوار گذشته تار یخی جزو دهستان نهارجان بوده و در حال حاضر از توابع شهرستان سربیشه و دارای آب و هوای معتدل کوهستانی است.

وجه تسمیه روستای چنشت را چنین می‌گویند که روستای چنشت به دلیل داشتن چندین رودخانه که از کنار آن می‌گذشته است و باغات این منطقه را سیراب می‌نموده در قدیم به چند شط معروف بوده که به مرور زمان به "چن‌شط " و " چن‌شت" و بالاخره به " چنشت" تبدیل شده است. این رودخانه‌ها شامل رودخانه میرزاخان، رودخانه استوک، رودخانه استاد می‌شده است. نقل قول دیگری که در مورد وجه تسمیه چنشت وجود دارد چنین است که چنشت بر وزن بهشت است که در گذشته به دلیل خوش آب و هوا بودن و داشتن میوه‌های فراوان و رودخانه‌های متعدد که از زیر درختان می‌گذشته و شباهت این منطقه به بهشت، گروهی دامدار این نقطه را به عنوان محل زندگی خود انتخاب کرده و نام این منطقه را بهشت می‌گذارند که بعدها بر اثر گذر زمان به چنشت تغییر نام می‌دهد. با ورود به این روستا بعد از طی کردن مسافتی پر پیچ و خم به باغات بسیار، رودخانه‌های فصلی و کوه‌های سر به فلک کشیده برخورد می‌کنیم که این روستا به بهشتی زیبا و دلنشین تبدیل کرده است. برای معرفی مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری روستای چنشت می‌توان به غار چهل‌چاه، غاز چنشت، مزار سید حامد علوی، بافت تاریخی این روستا، مناظر و چشم‌اندازهای طبیعی زیبا اشاره کرد. لباس مردم روستای چنشت از نوع  ویژه‌ای بوده که کمتر در نقاط دیگر خراسان جنوبی یافت می‌شود. البته لباس مردان در چند سال اخیر به لباس سایر مردم منطقه شبیه شده اما بزرگان و پیران از لباس دیگری که شامل یک پالتوی بلند که تمام بدن را می‌پوشد و شال سر و در برخی مواقع از کلاه معمولی استفاده می‌کنند. همچنین لباس‌های رنگارنگ زنان این روستا در نوع خود یک جاذبه گردشگری محسوب می‌شود.

لباس زنان شامل سه قسمت چارقد قرمز یا آبی گلدار، کلاه نقره‌ای و نقره دوزی شده و پیراهن زنانه به رنگ‌های سبز و قرمز یا آبی که بیشتر در مراسم‌ها از آن استفاده می‌کنند می‌شود. مردم روستای چنشت دارای آداب و رسوم ویژه در مراسم‌های مختلف هستند که از جمله می‌توان به مراسم ویژه عروسی، عزاداری ماه محرم اشاره کرد. مراسم ازدواج در این روستا به این شرح است که بعد از مراسم خواستگاری که رسوم ویژه خودش را در این روستا دارد مردم این روستا برای برگزاری مراسم عروسی که در سه روز ادامه دارد با ساز و دهل عروس و داماد را در این مراسم شادی همراهی کرده و زنان با پوشیدن لباس‌های رنگارنگ و ویژه در این مراسم جلوه‌ای خاص و ویژه به جشن ازدواج عروس و داماد می‌دهند. رسم بر این است که داماد باید منزل مسکونی مجهز داشته باشد و مراسم عروسی هم بعد از خرید لوازم و جهیزیه عروسی توسط پدر عروس و اعلام آمادگی از طرف داماد بدین ترتیب آغاز می‌شود که باید سه روز کامل جشن بوده و نوازنده‌های محلی که متعلق به روستا هستند آغاز به نواختن کنند.

روز نخست عروسی از ظهر آغاز و فقط برای اطلاع دادن به اهالی روستا بوده که در میدان اصلی روستا مراسم برگزار می‌شود و مقدار 200 کیلو برنج را که از طرف داماد خریداری شده همراه با ساز و دهل به منزل پدر عروس می‌برند که برای نهار در روز دوم آماده و مهیا شود. در روز دوم مراسم محلی از صبح آغاز و جوانان به رقص محلی و چوب‌بازی پرداخته و بعد از ساعتی گروه تئاتر محلی تا ظهر آغاز به اجرای تئاتر در میدان اصلی روستا کرده و همه مردم که در میدان روستا جمع شده‌اند در این جشن شرکت و اکثر اهالی در هر زمینه‌ای که بتوانند همکاری کرده تا این جلسه به خوبی و خوشی صورت گیرد بعد از ظهر همان روز مردم که با لباس‌های محلی و ویژه این روز به جشن آمده‌اند در میدان به مراسم پایکوبی خود ادامه داده و تا نیمه‌های شب این مراسم در میدان اصلی روستا برگزار می‌شود در این شب که شب حنابندان نام دارد از طرف داماد برای عروس حنا فرستاده می‌شود و دست و پای عروس و داماد را حنا می‌بندند و اقوام عروس و داماد هر کدام در منازل خود حنا می‌بندند. در مراسم عروسی این روستا طریقه لباس پوشیدن عروس که با زیورآلات و نقره‌جات ویژه این روستا ساخته شده شامل کلاه پول نقره دوزی شده و طواف که پارچه‌ای پوشیده از پولک‌های رنگی و پول‌های نقره شکل ویژه‌ای به عروسی می‌دهد. مراسم مذهبی روستا نیز بدین صورت می‌باشد که ایام ماه محرم از روز نخست محرم تا هفتم با مراسم عزاداری و سینه‌زنی و نوحه‌خوانی در حسینیه با حضور تمامی اهالی روستا آغاز شده بعد از روز هفتم، مراسم ویژه علم‌بندان را آغاز و به پایان می‌رسانند و در روز هشتم ماه علم را به درب منازل مسکونی اهالی برده که تعدادی از بزرگان و شورای اسلامی روستا به همراه علم به درب منازل می‌روند در این مراسم جوانان روستا علمدار هستند.

مبالغ و هدایای جمع‌آوری شده برای علم طی صورت جلسه‌ای به شورای روستا تحویل داده می‌‌شود تا در ساختن و تجهیز حسینیه، مسجد و سایر امور خیر، در روستا مصرف شود. در روز عاشورا همه اهالی در محل امامزاده سید حامد علوی جمع شده و در آنجا به عزاداری می‌پردازند و نماز ظهر عاشورا را در همان محل خوانده و سپس برای صرف نهار به حسینیه روستا می‌روند. بعد از گذر از مراسمات ویژه این روستا به سراغ آثار تاریخی، مذهبی و گردشگری رفته که شامل غار چهل چاه، غارچنشت، سنگ نگاره  تنگل استاد، کتیبه اسلامی تنگل استاد و مزار سید حامد علوی می‌شود. برای آشنایی بیشتر با این روستا و آثار تاریخی و گردشگری آن با سرپرست نمایندگی میراث فرهنگی و گردشگری سربیشه گفت‌وگویی داشته‌ایم. سرپرست نمایندگی میراث فرهنگی و گردشگری سربیشه در ارتباط با روستای چنشت می‌گوید: جمعیت روستای چنشت براساس سرشماری مرکز خانه بهداشت این روستا در سال 1390 به تعداد 321 خانوار مشتمل بر یک‌هزار و 231 نفر بوده است. سعید مکرمی‌فرد با بیان این‌که بیشتر اهالی این روستا به فعالیت کشاورزی، دامداری و فعالیت‌های تجاری و صنعتی مشغول هستند، تصریح کرد: این روستا به دلیل واقع شدن در میان کوه‌ها و دره‌ها دارای معماری با اقلیم کوهستانی است. وی ادامه داد: کوهستانی بودن این منطقه سبب به وجود آمدن ویژگی‌های منحصر به فرد همچون بافت پله‌ای و متراکم در روستا شده است. سرپرست نمایندگی میراث فرهنگی و گردشگری سربیشه با بیان این‌که روستای چنشت از دو قسمت بافت قدیم و جدید تشکیل شده است، یادآور شد: بافت قدیم روستا دارای چهار محله بوده که به ترتیب شکل‌گیری شامل محله درب قلعه، ‌محله چرق، محله درخت نارون و محله سرسنگ می‌شود. مکرمی‌فرد با بیان این‌که روستای چنشت به لحاظ بافت معماری بسیار دیدنی است، اذعان داشت: بافت معماری در این روستا شامل دو قسمت شده یک بافت قدیم روستا که به طور کامل فشرده و دارای کوچه‌های تنگ و باریک می‌شود و یک بافت جدید نیز به تبعیت از مسیر گسترش روستا در امتداد راه ورودی روستا شکل گرفته و همچنان در حال رشد است. وی با اشاره به این‌که معماری این روستا از نوع کوهپایه‌ای و با دو نوع شکل‌گیری خطی و شعاعی است، افزود: پوشش سقف‌ها از نوع تخت بوده و نماها بیشتر ساده و مصالح به کار رفته در بناها شامل خشت و گل، آجر، سیمان، چوب و سنگ است. سرپرست نمایندگی میراث فرهنگی و گردشگری سربیشه متذکر شد: بافت روستای چنشت منسجم بوده و در کنار باغات و دره چنشت واقع شده که از چشم‌اندازی زیبایی برخوردار است. مکرمی‌فرد با بیان این‌که روستای چنشت با داشتن آب و هوای معتدل کوهستانی دارای پوشش گیاهی ویژه‌ای است، اضافه کرد: همچنین کوهستانی بودن این منطقه سبب زندگی حیواناتی همچون کبک، تیهو، آهو، میش، قوچ، بز کوهی، شغال، کفتار ، ‌جوجه تیغی و خرگوش در این روستا شده که خود جلوه‌ای ویژه برای جذب گردشگران به وجود آورده است. وی تصریح کرد: زنان این روستا دارای دو نوع لباس‌ که شامل لباس‌های معمولی و لباس‌های ویژه مراسم عروسی می‌شود بوده که در نوع خود بی‌نظیر است. سرپرست نمایندگی میراث فرهنگی و گردشگری سربیشه ادامه داد: این دو نمونه لباس از سه تکه اصلی که شامل چارقد، کلاه نقره‌ای(زبان عامیانه به آن کلوته گویند)، پاچین(پیراهن زنانه) تشکیل می‌شود. مکرمی‌فرد اضافه کرد: چارقد پارچه‌ای با طول دو متر و عرض یک متر بوده که به رنگ‌های قرمز و یا آبی گلدار تهیه و 80 سانتی‌متر آن را به دو سر کلاه نقره‌دوزی شده می‌بندند و مابقی آن بصورت چادر حجابی برای زنان روستا است. کلاه نقره دوزی شده: این کلاه که جنس آن مخمل و یا از نوع پارچه کت و شلواری است و تنها در این روستا مورد استفاده قرار می‌گیرد بر روی این کلاه سه ردیف نقره‌دوزی با سکه‌های قدیمی عهد قجر می‌کنند و بین این ردیف‌ها را با نوارهای ویژه‌ای تزیین کرده و دو بند مخصوص برای آن تعبیه می‌کنند که در زیر گلو بسته می‌شود و روی پارچه این کلاه را هم با نوارهای حاشیه‌دار از دو طرف آن خیاطی و در دو طرف پنج عدد سکه نقره‌ای عهد قجر آویزان می‌کنند. پاچین (پیراهن زنانه): این لباس از چهار متر پارچه تشکیل شده که در قسمت کمر آن چین‌های زیادی وجود دارد که به همین دلیل به آن پاچین می‌گویند. وی یادآور شد: رنگ این لباس‌ها از پارچه‌های گلدار قرمز، آبی و سبز بوده که در مراسم عروسی از مخمل گلدار و منجیق‌دار استفاده می‌شود. سرپرست نمایندگی میراث فرهنگی و گردشگری سربیشه به مزار سید حامد علوی(ع) روستای چنشت اشاره کرد و افزود: روستای چنشت بر کناره یکی از دره‌های جنوب شرقی بیرجند واقع شده که در دوره‌های گذشته، گذرگاه اصلی خراسان و قهستان به سوی کرمان و جنوب ایران بوده و از درون این دره‌ها می‌گذشته و چنشت جزئی از سرزمین قهستان به شمار می‌آمده است. مکرمی‌فرد با بیان این‌که در طول تاریخ سادات مختلفی به قهستان و قاینات مهاجرت کرده‌اند، اضافه کرد:. از جمله سادات مهاجر اسماعیلی، زیدی، اشتری، مبرقعی، هارونی و باقری هستند. وی ادامه داد: بنا به گفته علی بن یاسر حسامی قهستانی، مورخ و عارف قاینی در اواخر عهد گورکانی امامزاده سید حامد علوی و فرزندانش که از سادات باقری هستند از این محل گذر کرده و به شهادت رسیده‌اند.

سرپرست نمایندگی میراث فرهنگی و گردشگری سربیشه با بیان این‌که سالانه تعداد زیادی زائر و گردشگر برای زیارت و دیدن این امامزاده به روستای چنشت سفر می‌کنند، تصریح کرد: این امامزاده دارای کمبودهایی شامل نداشتن راه دسترسی مناسب، که به همین دلیل اکثر زائران از بدو ورود به روستا از زیارت صرف نظر می‌نمایند، کمبود محل اسکان زائر(زائرسرا)، کوچک بودن فضای بقعه متبرکه، نداشتن کشتارگاه، نبود امکانات رفاهی برای زائران، کمبود شدید آب آشامیدنی و نبود پارکینگ می‌شود. مکرمی‌فرد به سنگ نگاره تنگل استاد این روستا اشاره کرد و افزود: سنگ نگاره‌های تنگل استاد بر سطح صخره‌های متعدد حک شده‌اند این گونه سنگ‌ها از سنگ‌های رسوبی به رنگ قهوه‌ای روشن و تیره و خاکستری بوده که نقوش و تصاویر موجود در آن با خراشیدن شیئی سخت بر سطح صخره‌ها ایجاد شده‌اند. وی با بیان این‌که از لحاظ نوع نقش و نگاره‌ها آنها را به دو گروه عمده می‌توان تقسیم نمود، یادآور شد: نخست نقوش و تصاویر و دوم کتیبه‌ها که تصاویر موجود بیشتر شامل تصویر حیوانات گوناگون شامل تصویر بز، اسب، پرنده و تصویر حیوانی احتمالاً کژدم، تصویر و تعقیب و گریز حیوانات و تصاویر انتزاعی شکار، یکی از تصاویر جالب توجه تصویری است که شباهت زیادی به آثار مفرغی لرستان دارد و نقوش تصاویر به نظر می‌رسد دوره طولانی از پیش از تاریخ تا دوران اسلامی را شامل می‌شود و تصاویر شکار که بسیار انتزاعی و ابتدایی ترسیم شده بیان‌کننده نحوه معیشت مردم آن عصر می‌شود. سرپرست نمایندگی میراث فرهنگی و گردشگری سربیشه ادامه داد: کتیبه‌‌های موجود هر چند درصد کمی از نگاره‌ها را شامل می‌شود اما به لحاظ مطالعه نگاره‌ها ارزش فوق‌العاده بالایی دارد. مکرمی‌فرد اذعان داشت: کتیبه‌ها را می‌توان به دو گروه تقسیم کرد نخست کتیبه‌های پهلوی و دوم کتیبه‌های عربی که کتیبه‌های پهلوی بیشتر به شدت مخدوش شده به گونه‌ای که کپی‌برداری از آنها به راحتی امکان‌پذیر نیست و کتیبه‌های عربی موجود بسیار محدود بوده و شامل الله، یا علی و محمد می‌شود که با توجه به تأخیر زمانی، این کتیبه‌ها کمتر مورد فرسایش قرار گرفته و سالم‌تر باقی مانده‌اند. وی با بیان این‌که سنگ نگاره تنگل استاد در روستای چنشت در معرض تخریب قرار دارند، متذکر شد: عوامل انسانی با نوشتن یادگاری‌ها و مخدوش نمودن نقوش و عوامل جدی و طبیعی نظیر فرسایش ناشی از باران، برف، وزش باد و هوازدگی از جمله عوامل تخریب این نگاره‌ها است. سرپرست نمایندگی میراث فرهنگی و گردشگری سربیشه اضافه کرد: این سنگ نگاره به خط کوفی نگاشته شده و از کتیبه‌های متعلق به قرون نخستین اسلامی تا قرن پنجم به شمار می‌رود. مکرمی‌فرد به قدمت سنگ نگاره تنگل استاد و کتیبه اسلامی تنگل استاد اشاره کرد و گفت: قدمت سنگ نگاره تنگل استاد به پیش‌ از تاریخ اسلام و قدمت کتیبه اسلامی تنگل استاد به قرون اولیه اسلامی تا قرن پنجم برمی‌گردد. وی با بیان این‌که سنگ نگاره تنگل استاد به شمار ثبت 10483 در تاریخ دوم آبان‌ماه سال 1382 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است، یادآور شد: همچنین کتیبه اسلامی تنگل استاد به شماره ثبت 9299 در تاریخ هفتم مرداد‌ماه 1382 درفهرست آثار ملی ثبت شده است. سرپرست نمایندگی میراث فرهنگی و گردشگری سربیشه با بیان این‌که این روستا دارای دو غار به نام‌های غار چهل چاه( چهل دختر) که نام فعلی آن(غار زری) و غار چنشت که از نظر قدمت سابقه آن بیش از هزار و 400 سال می‌شود. مکرمی‌فرد افزود: قدمت غار چهل چاه مربوط به دوران سلجوقی بوده و به شماره 17075 در تاریخ هشتم بهمن‌ماه 1385درفهرست آثار ملی ثبت شده است. وی با بیان این‌که در حال حاضر اجساد و جنازه‌هایی در غار چهل چاه موجود بوده که سابقه تاریخی آن را مشخص می‌کند بدین صورت که بعد از گذشت هزار و 400 سال از آن واقعه هنوز اجساد دست نخورده و از هم نپاشیده  و تخریب نشده به طوری که برخی از جنازه‌ها دارای پوست و مو هستند.

سرپرست نمایندگی میراث فرهنگی و گردشگری سربیشه به غار چنشت اشاره کرد و اذعان داشت: این غار به طول حدود 70 متر بوده که در بعضی از نقاط رفت و آمد به سختی انجام می‌پذیرد و در طول سال گردشگران زیادی از اکثر نقاط ایران برای بازدید از این غار به روستای چنشت سفر می‌کنند. مکرمی‌فرد یادآور شد: غارچنشت دارای قدمت قرن 5 تا 9 هجری قمری بوده که به شماره 17076در تاریخ هشتم بهمن‌ماه سال 1385 در فهرست آثار ملی ثبت شده است. وی به کمبودها و مشکلات موجود گردشگران برای بازدید از این اثر تاریخی اشاره کرد و تصریح کرد: مشکل اساسی راه دسترسی به غارها، کمبود امکانات رفاهی از قبیل پارکینگ، سرویس بهداشتی، محل اسکان و غیره، ورودی غارها و نبودن تابلو اثر آثار و تابلو راهنما برای گردشگران از جمله این مشکلات است. در پایان امید است با معرفی این روستا کمکی به گردشگران برای شناخت بهتر آثار تاریخی و مذهبی و همچنین به اهالی روستا برای جذب گردشگر کرده باشیم. ============== گزارش از سمیه محمدی ============= انتهای پیام/22481/ق40

92/11/09 - 11:00





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 56]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن