تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):غِنا از خود نفاق بر جای می گذارد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804353721




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نگاهی بر تاریخ شکل‌گیری کشور چین


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران:
نگاهی بر تاریخ شکل‌گیری کشور "چین"
کشور چین تاریخ کهنی دارد، گاهی به گونه یکپارچه و گاهی به مانند چند کشور جدا از هم، همواره همسایگان به این سرزمین می‌تاخته‌اند و از آن دسته مغول‌ها بودند که در روزگار چنگیز‌خان "چین" را تصرف کردند.


به گزارش باشگاه خبرنگاران ، نام کشور "چین" از کلمه‌ی فارسی نشئت گرفته و China نیز از همین کلمه مشتق شده و در قرن 13میلادی توسط "مارکو‌پولو" در اروپا رواج پیدا کرده است.

نام چین در زبان فارسی نیز از کلمه سانسکریت چینا (चीन) آمده که به عنوان نامی برای این کشور در 150 میلادی به کار رفته است.

تاریخ

چین تاریخ کهنی دارد، گاهی به گونه یکپارچه و گاهی به مانند چند کشور جدا از هم بوده ، همواره همسایگان به این سرزمین می‌تاخته‌اند و از آن دسته مغول‌ها بودند که در روزگار چنگیز‌خان "چین" را تصرف کردند.

خیزش چینیان ضد سلطه مغول
 
"ژو یووان زانگ" یک روستایی و کشاورز ساده بود که چین را بار دیگر متحد کرد و سلسله پادشاهی مغول‌ها را در چین منقرض ساخت و آنها را به دشت "گبی" همان‌جایی که آمده بودند فراری داد، وی در 20 دسامبر سال 1398 میلادی درگذشت.

ژو هنگام مرگ 70ساله بود، پدر ژو او را در جوانی از کار کشاورزی بازگرفت و به مدرسه آموزش روحانیون بودایی فرستاد و روحانی شد و در این سمت اطلاعات وسیعی از عدم رضایت مردم از دولت مغولی چین (سلسله یووان) بدست آورد.

سپس گروهی از کشاورزان و مردم عادی چین را با خود همراه کرد و انقلاب بزرگی به راه انداخت که به انقلاب کلاه قرمزها (دستار قرمزها) معروف شد.

 او می‌دانست که اربابان حامی پادشاه هستند بنابراین، نخست به تضعیف و از میان بردن آنان پرداخت و در سال1368 شهر پکن را به آسانی تسخیر کرد.

سپس شاهزادگان ایالت‌ها را عزل و زندانی و وحدت چین را بار دیگر تامین کرد، وی تا آخرین لحظه عمر از غم مردم عادی و کشاورزان فارغ نبود و برای نویسندگان و اهل فرهنگ و ادب، حتی آنان که روش وی را نمی‌پسندیدند حقوق ماهانه برقرار کرده بود تا به کار خود در هر گوشه‌ای که بخواهند (منزل) ادامه دهند.

ژو برای حفظ وحدت چین، یک شبکه سراسری اطلاعاتی مرکب از ماموران مخفی ایجاد کرده بود تا او را از هر گونه مخالفت و دشمنی و توطئه آگاه کنند.

ژو پس از شناخت مخالفان می‌کوشید که آنان را قانع کند تا دست از مخالفت بردارند، فرمول "تبدیل دشمن به مخالف، و مخالف به ناراضی، و ناراضی به بی‌اعتنا (خنثی - بی طرف)" از اوست که اینک در سراسر جهان به کار بسته می‌شود و دولت‌ها به جای مجازات سخت، مخالفان خود را طبق این فرمول، آرام و خنثی می‌کنند بدون این که انعکاسی داشته باشد و در افراد تولید مقاومت کند.

چین نوین

روند تاریخی شکل‌گیری کشور چین
 
سون یات سن ،"پدر چین مدرن" سیاست‌مدار و رهبرانقلابی چین در براندازی دودمان چینگ در انقلاب سال ۱۹۱۱ بود، در اوایل سال ۱۹۱۱ نیروهای انقلابی به رهبری سون یات سن بر امپراتوری منچو پیروز شدند.
 
رژیم چین پس از انقلاب مردمی از پادشاهی به جمهوری بازساخته شد، وقتی جمهوری چین در سال ۱۹۱۲ تأسیس شد سون یات سن اولین رئیس‌جمهور چین شد، او بعداً هم حزب ملی چین "کومینتانگ" را تأسیس کرد و تا سال ۱۹۲۱ رهبر این حزب بود، وی در سال ۱۹۲۱ در‌گذشت.
 
حزب کمونیست چین در سال ۱۹۲۱ میلادی تأسیس شد، از سال ۱۹۲۱ مبارزات سخت مردم چین را رهبری می‌کرد و در نتیجه جمهوری خلق چین را در سال ۱۹۴۹ تأسیس کرد، آنگاه ژاپنی‌ها بر این سرزمین تاختند.

 با پایان جنگ جهانی دوم تازش ژاپنی‌ها متوقف شد ولی جنگ داخلی میان هواداران ژنرال چیانگ کای شک و مائو تسه تونگ بالا گرفت که سرانجام به پیروزی هواداران حزب کمونیست چین انجامید و از آن پس چین به گونهٔ کمونیستی تا به امروز گردانده می‌شود و هواداران چیان کایچک نیز که ملی‌ها بودند به جزیره تایوان گریختند و تا به امروز به ایستادگی در برابر فشار جمهوری خلق چین ادامه داده‌اند.
 
از سال ۱۹۵۶، حزب کمونیست چین به دلیل فقدان تجربه کافی در جریان رهبری اقتصادی و نوسازی چین اشتباهاتی مرتکب شد،  به تبع آن مبارزه قدرت (انقلاب فرهنگی چین) در سال‌های 1966 تا1976 در حزب کمونیست چین شروع شد، چهره‌های میانه‌رو حزب اخراج شدند و پس از پایان انقلاب فرهنگی چین در اکتبر سال 1976، چین به دوره نوین توسعه تاریخی وارد شد.
 
از آغاز سال 1979 حزب کمونیست چین سیاست‌های اصلاحات و درهای باز را که "تنگ شیائوپنگ" مطرح کرد به اجرا گذارد، پس از اجرای سیاست‌های اصلاحات و درهای باز به این طرف، توسعه اقتصاد ملی و اجتماعی چین به دستاوردهای چشم‌گیری نائل آمده‌ است.

چهره کشور چین  دستخوش تغییرات تکان‌دهنده شد، این دوران از لحاظ وضعیت بهترین زمان پس از تأسیس جمهوری خلق و بهترین دوره برای مردم به لحاظ تامین منافع آنان به شمار می‌رود.

انتهای پیام/

منبع: پایگاه تخصصی سیاست بین‌الملل







تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۶:۱۸





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 66]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن