تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1834162518
چرا خداوند در انجيل به صراحت نام پيامبر اعظم را به محمد(ص) نبرد و به اسم احمد آورده است؟
واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:
چرا خداوند در انجيل به صراحت نام پيامبر اعظم را به محمد(ص) نبرد و به اسم احمد آورده است؟
به گزارش سرویس دینی جام نیوز؛ كتاب ديني مسيحيان انجيل ناميده مي شود، واژه انجيل در لغت يوناني به معناي مژده و بشارت است (قاموس كتاب مقدس : 111) مسيحيان عقيده ندارند كه عيسي كتابي به نام انجيل آورده است (كلام مسيحي: 49 ـ 50) آنان معتقدند كه بعد از عروج عيسي ـ عليه السلام ـ پيروان وي اقوال، اعمال و حوادثي را كه براي آن حضرت اتفاق افتاده بود به صورت روايت هاي شفاهي، نقل مي كردند و يك سنت شفاهي در بين آن ها رايج بود. (تكوين الاناجيل: 24، كلام مسيحي: 43) تنها در نيمه دوم قرن اول ميلادي بود كه فكر كتابت اين سنت شفاهي در ميان پيروان مسيحيت، قوت گرفت و عده اي به نوشتن اقوال و اعمال عيسي كه در آن زمان رايج بود و از سوي حواريون و شاگردان آن ها نقل مي شد، پرداختند (تكوين الاناجيل:30) و اين نوشته ها را انجيل ناميدند(1) هنگامي كه نهضت كتابت سنت شفاهي مسيحيت آغاز شد هر كسي به تشخيص خود و سبك خاص كه داشت، به تدوين اعمال و اقوال و حوادث مربوط به حضرت عيسي پرداخت (لوقا: 1-4) و بدين ترتيب نوشته هاي متعددي به نام انجيل به وجود آمد (كلام مسيحي: 51-52، دين مسيح: 47، تكوين الاناجيل:30) تعدد متون فوق، باعث شد تا كليسا معين كند كه كدام يك از نوشته هاي مسيحي را معتبر و معيار مي داند و البته اين كار آساني نبود، زيرا همه، نوشته هاي خود را اصيل و معتبر مي دانستند، افزون بر انجيل هاي چهار گانه، كتاب اعمال رسولان و كتاب مكاشفه كه امروزه عهد جديد را تشكيل مي دهند، متن هاي ديگري بنام انجيل توما، انجيل حقيقت، انجيل دوم متي، اعمال پطرس، اعمال يوحنا (دين مسيح : 47:48) و هم چنين برنابا، انجيل ناصريان، انجيل عبرانيان،انجيل مصريان و ... نيز تداول عام داشتند (مقايسه اي ميان تورات و انجيل، قرآن و علم: 110-111)(2) در قرن هاي نخستين ميلادي، فهرست كتاب هاي عهد جديد، با زمان تغيير مي كرد و كم و زياد مي شد، شك و ترديد در اين موضوع تا مجمع روحاني «هيپون» در سال 393 ميلادي، و مجمع روحاني «كارتاژ» در سال 397 ميلادي طول كشيد، (مقايسه ميان تورات و انجيل، قرآن و علم: 111 و 112، دين مسيح: 47 ـ 48، عيسي اسطوره يا تاريخ: 30 – 31) و در مجمع اخير بود كه حذف نهايي به عمل آمد و بيش از صد انجيل از بين برده شد و تنها چهار انجيل نگهداري شد، تا در ليست نوشته هاي عهد جديد كه «كانن» ناميده مي شود وارد شوند (دين مسيح:48) بدين ترتيب در اوائل قرن پنجم ميلادي تنها، چهار انجيل ياد شده در زير توانستند به عنوان انجيل هاي رسمي جايگاه ثابتي را در عهد جديد پيدا كنند (تاريخ تفكر مسيحي:5)
1. انجيل مرقس، اين انجيل در حوالي سال ( 65 – 70) ميلادي توسط شخصي به نام «مرقس» تأليف شده است. تاريخ جامع اديان : 576، تكوين الاناجيل:31) 2. انجيل متي، اين انجيل توسط شخصي به نام «متي» نوشته شده است. 3. انجيل لوقا، اين انجيل در سال هاي (80-90) ميلادي توسط شخصي به نام «لوقا» در انطاكيه خطاب به مشركين تأليف شده است (تاريخ تمدن 3:655، تكوين الاناجيل:31) 4. انجيل يوحنا، اين انجيل در بين سالهاي (95-100) ميلادي توسط شخصي به نام «يوحنا» در آسياي صغير تأليف شده است (تكوين الاناجيل:31)(3) يكي از اناجيل كه امروزه در دست است، انجيل برنابا است، نام اصلي نويسنده اين انجيل «يوسف» است، وي از پدر و مادر يهودي در جزيره قبرس به دنيا آمده است، جالب است كه برنابا، مي نويسد: چون آدم و حوا از بهشت بيرون شدند، مشاهده كردند كه بالاي دروازه بهشت نوشته شده: «لا اله الا الله محمد رسول الله، (انجيل برنابا فصل 41 آيه 33) در اين انجيل بيش از ده مرتبه نام پيامبر اسلام ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ به لفظ (محمد ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ ) آمده است (انجيل برنابا 97:19) اين انجيل از ديدگاه دانشمندان مسلمان بيشتر از ساير انجيل ها با واقعيت هاي تاريخي تطابق دارد.(4)
قرآن كريم كه نخستين منبع معارف اسلامي است، عيسي ـ عليه السلام ـ را يكي از پيامبران الهي مي شمارد (نساء:171، مريم:30، مائده:17) كه انجيل به عنوان كتاب آسماني بر آن حضرت نازل شده است (مائده: 42، حديد:27) كلمه انجيل دوازده بار در قرآن تكرار شده است، ولي هيچ گاه بصورت جمع «اناجيل» وارد نشده است، و اين يكي از ادله اي است كه نشان مي دهد، انجيل مورد نظر قرآن غير از انجيل هايي است كه مسيحيان آن ها را از جمله كتاب هاي مقدس خود مي دانند نظر دانشمندان اسلامي در مورد انجيل هاي موجود اين است كه، انجيل اصلي به كلي به فراموشي سپرده شده و بجاي آن كتاب هاي ديگري توسط كليسا نوشته شده است (تاريخ يعقوبي، ج1، ص 68-69، ملل و نحل، ج1، ص 221) با وجود اين در استناد اين انجيل ها به حواري ها و شاگردان آن ها شك و ترديد وجود دارد، زيرا اين اناجيل در اواخر قرن چهارم و اوائل قرن پنجم رسميت يافته اند (دين مسيح: 47-48) و آثار خطي باقي مانده از آن ها مربوط به قرن سوم ميلادي است و قبل از اين دوره اثري از آن انجيل ها بدست ما نرسيده است.(5)
قرآن كريم در آيه ششم سوره صف با كمال صراحت از حضرت مسيح نقل مي كند كه وي گفته است: من به آمدن پيامبري كه نام او احمد است بشارت مي دهم.
اين جا سوال مهمي مطرح مي شود و آن اين است: پيامبري كه حضرت مسيح از آمدن وي خبر داده، نام او احمد است، و نام مبارك پيامبر، محمد ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ مي باشد، در اين صورت چگونه اين علامت بر او تطبيق مي شود؟
در پاسخ اين سوال لازم است به نكات زير توجه شود: الف: در تواريخ آمده است كه پيامبر اسلام از كودكي دو نام داشت، و حتي مردم او را با هر دو نام خطاب مي كردند، يكي (محمد) ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ و ديگري (احمد) اولي را جدش عبدالمطلب براي او برگزيده بود و دومي را مادرش آمنه.(6)
ب: هنگامي كه رسول خدا ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ آيه ششم سوره صف را براي مردم مدينه و مكه خواند، قطعا به گوش اهل كتاب نيز رسيد، هيچ كس از مشركان و اهل كتاب ايراد نكردند كه انجيل از آمدن (احمد) بشارت داده، نام تو (محمد) ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ است، اين سكوت خود دليل روشن بر شهرت اين اسم در آن محيط است، زيرا اگر اعتراض شده بود براي ما نقل مي شد، از اين بحث به اين نتيجه مي رسيم كه احمد نيز از نام هاي معروف پيامبر اسلام بوده است.(7)
قرآن مجيد با صراحت هر چه تمام تر مي فرمايد: اگر پيروان انجيل و تورات، اين دو كتاب را مورد مطالعه قرار دهند نام و خصوصيات پيامبر اسلام را در آن مي يابند، رسول خدا در ضمن حديث طولاني در جواب يهودي فرمود: اولين چيزي كه در تورات نوشته شده است (محمد رسول الله) است، و آن در زبان عبري (طاب) است، آن گاه آيه 175 سوره اعراف را قرائت فرمود: يجدونه مكتوبا عندهم في التورات و الانجيل) يعني نام و نشان و خصوصيات پيامبر اسلام را در اين دو كتاب نوشته شده مي يابند.(8)
بشارت انجيل به آمدن فارقليطا: مسيح به زبان عبري سخن مي گفت زيرا او در ميان عبري زبان پرورش يافته بود و از ميان نويسندگان انجيل ها، متي، انجيل خود را به زبان عبري نوشته و سه نفر ديگر انجيل خود را به زبان يوناني نوشته اند در انجيل يوحنا در باب هاي 14 و 15 و 16 حضرت مسيح از آمدن شخصي به نام (فارقليط) پس از خود خبر داده است، فارقليط، لغت سرياني است كه اهل سوريه با آن سخن مي گفتند، و در انجيل هايي كه به زبان سرياني نوشته شده است اين لفظ به كار رفته است، دانشمندان اسلامي و مفسران انجيل اتفاق دارند كه اين لفظ سرياني شده لفظ يوناني است كه انجيل يوحنا به آن زبان نوشته شده است، ولي در ريشه اصلي اين لفظ اختلاف دارند، محققان اسلامي معتقدند كه ريشه يوناني اين كلمه (پريكليطوس) به معناي محمد و احمد است، ولي مفسران انجيل ريشه آن را (پاركليطوس) به معناي تسلي دهنده دانسته اند و بيشتر مفسران آن را به روح القدوس تفسير نموده اند(9) بايد توجه داشت هنگامي كه ارباب كليسا ديدند كه ترجمه (پريكليطوس) به محمد و احمد به تشكيلات آن ها ضربه شديدي وارد مي كند، بجاي آن (پاركليطوس) نوشتند و اين سند زنده را دگرگون ساختند.(10)
در اين جا قرائني به روشني گواهي مي دهد كه مراد از (فارقليط) پيامبري است كه پس از مسيح مي آيد نه روح القدوس. 1. از برخي تواريخ مسيحي استفاده مي شود كه پيش از اسلام در ميان علما و مفسران انجيل مسلم بود كه «فارقليط» همان پيامبر موعود است، حتي گروهي از اين مطلب سوء استفاده نموده خود را فارقليط موعود معرفي نموده اند، مثلا «منتس» كه مردي رياضت كش بود و در قرن دوم ميلادي مي زيست، در سال 187 ميلادي در آسياي صغير مدعي رسالت گرديد و گفت: من همان فارقليط هستم كه عيسي از آمدن او خبر داده است.(11) 2. از تواريخ مسلم اسلامي كاملا استفاده مي شود كه سران سياسي و روحاني جهان مسيحيت در روز هاي بعثت پيامبر اسلام همگي در انتظار پيامبر موعود انجيل بودند، از اين جهت هنگامي كه سفير پيامبر نامه او را به زمامدار حبشه داد، وي پس از خواندن نامه رو به سفير كرد و گفت: من گواهي مي دهم كه او همان پيامبري است كه جهان اهل كتاب، در انتظار او هستند. همانطور كه حضرت موسي از نبوت حضرت مسيح خبر داده، وي نيز از نبوت پيامبر اسلام بشارت داده و علائم و نشانه هاي او را معين كرده است از اين نصوص استفاده مي شود كه آنان در انتظار پيامبري بودند، و چنين انتظار به طور مسلم ريشه انجيلي داشته است.
هم اكنون اين سوال مطرح مي شود كه چرا عيسي ـ عليه السلام ـ در بشارت از آمدن پيامبر اسلام ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ اسم احمد را برگزيده است؟ در پاسخ اين سوال نكات زير قابل توجه مي باشد: 1. بشارت عبارت است از خبري كه شنونده از شنيدنش خوشحال شود، با آمدن پيامبري بعد از پيامبر ديگر بدون برتري و فضيلت پيامبر بعدي، بشارت محسوب نمي شود، بشارت وقتي تصور دارد و داراي خاصيت بشارت است كه پيامبر دوم داراي فضيلت و برتري بوده و دعوت پيشرفته تر، و دين كامل تري آورده باشد، در اين صورت است كه بشارت آمدنش باعث خرسندي شده و بشارت به مفهوم واقعي محقق مي شود، بر اين اساس خود آيه بشارت، اشعار و اشاره به برتري و فضيلت، شخصي مورد بشارت بر بشارت دهنده دارد، همان طور كه در نص بشارت، لفظ (احمد) دلالت بر اين دارد كه وي، احمد و افضل از مسيح و انبياي پيش از او است.(12) 2. راغب مي گويد: احمد اشاره به اسم پيامبر براي تنبه و توجه دادن به اين مطلب است، هم چنان كه قبل از وجود و ظهور اسم آن حضرت احمد است، وقتي جسم او وجود پيدا كند، در اخلاق و افعال و اقوال خود، محمود خواهد بود، عيسي ـ عليه السلام ـ لفظ (احمد) را بدين جهت براي بشارت برگزيده، تا اعلام نمايد كه او از من و انبياي پيش از من حمد كننده تر است، كشف الاسرار در تأييد راغب مي گويد: الف در لفظ احمد براي مبالغه در حمد است، مبالغه يا در فاعل است، يعني همه انبيا ستايشگران خدا هستند ولي پيامبر اسلام بيشتر از همه ستايشگر است، يا مبالغه در مفعول است، يعني همه انبيا بخاطر صفات حميده شان، محمود و مورد ستايش هستند، ولي رسول خدا ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ مناقب و فضائل و محاسن بيشتري دارد، كه بخاطر آن ها مورد ستايش بيشتر است.(13)
احمد اسم نقل داده شده از وصف افعل، است كه براي تفضيل و برتري بكار مي رود، سپس معناي احمد ستايشگر ترين ستايشگران است، همه انبيا ستايشگران خدا هستند ولي پيامبر اسلام بيشتر از همه ستايشگر است، محمد ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ نيز منقول از وصف است و آن وصف محمود است كه متضمن مبالغه و تكرار است، بنابر اين محمد به كسي گفته مي شود كه پيوسته و مكرر مورد ستايش قرار داشته باشد، رسول خدا بعد از تولد و بعثت چنين بوده است، چون پيامبر اسلام ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ قبل از اين كه محمد و مورد ستايش باشد، احمد و ستايشگر خداي خويش بوده است، بدين جهت عيسي ـ عليه السلام ـ اسم احمد را بر محمد مقدم داشته، به اسم احمد از آمدن وي بشارت داده است.(14)
از نصوص فوق اين نتيجه استفاده مي شود كه «حضرت عيسي ـ عليه السلام ـ بدين جهت اسم احمد را براي بشارت برگزيده، تا تنبه داده و بفهماند كه پيامبري كه بعد از من مي آيد، احمد و افضل از من و انبياي قبل از من است و با دعوت پيشرفته تر و دين كامل تري خواهد آمد. و الله عالم بالصواب. پی نوشت ها: 1. ر.ک: رضوي رسول، مجله تخصصي کلام اسلامي، شماره 49، ص 77.
2. همان، ص 78.
3. ر.ک: رضوي رسول، مجله تخصصي کلام اسلامي، شماره 49، ص 79-80.
4. همان، ص 82-83.
5. رضوي، رسول، مجله تخصصي کلام اسلامي، شماره 49، ص 83.
6. حلبي علي بن برهان الدين، سيره حلبيه، ج1، ص 128، دار المعرفه، بيروت، 1400.
7. مکارم شيرازي، ناصر، تفسير نمونه، ج 24، ص 78، دار الکتب الاسلاميه، 1374 ش.
8. صدوق، محمد، امالي، ص 259، مرکز الطباعه و النشر في موسسه البعثه، 1417.
9. سبحاني، جعفر، احمد موعود انجيل، ص 104، بوستان کتاب 1385 ش.
10. مکارم شيرازي، ناصر، تفسير نمونه، ج 24، ص 75، دار الکتب الاسلامي، 1374 ش.
11. سبحاني، جعفر، احمد موعود انجيل به نقل از آنيس الاعلام، ج2، ص 179.
12. صادقي تهراني، محمد، الفرقان في تفسير القرآن بالقرآن، ج 28، ص 304، انتشارات فرهنگ اسلامي، قم، 1365 ش.
13. حقي اسماعيل، تفسير روح البيان، ج 9، ص 498، دار الفکر بيروت.
14. قرطبي محمد بن احمد، الجامع الاحکام القرآن، ج19، ص 83، انتشارات ناصر خسرو، تهران، 1364 ش، ابن حجر. عسقلاني، شهاب الدين، فتح الباري، ج6، ص 404، دار المعرفه للطباعه و النشر، بيروت.
۱۳۹۲/۱۰/۲۹ - ۱۵:۲۱
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جام نیوز]
[مشاهده در: www.jamnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 60]
صفحات پیشنهادی
رئيس دانشگاه پيامبر اعظم(ص) مطرح كردبرنامهريزي 4 مرحله براي فتنه 88/ 9 دي تمام برنامههاي فتنهگران را به هم
رئيس دانشگاه پيامبر اعظم ص مطرح كردبرنامهريزي 4 مرحله براي فتنه 88 9 دي تمام برنامههاي فتنهگران را به هم ريخت رئيس دانشگاه پيامبر اعظم ص با بيان اينكه در اين فتنه چهار مرحله برنامهريزي شد گفت حماسه 9 دي تمام برنامههاي فتنهگران را به هم ريخت به گزارش خبرگزاري فارس از مچرایی فتنه نامیدن 9 دی توسط ابطحی
چرایی فتنه نامیدن 9 دی توسط ابطحی ابطحی از توضیح در مورد این موضوع که چرا شب ۹ دی را شب فتنه نامیده امتناع کرد و گفت من در این زمانی که میگویید اصلا لپتاپ نداشتهام خبرگزاری فارس محمد علی ابطحی از فعالین سیاسی اصلاح طلب و از عناصر موثر در فتنه 88 در گفت و گو با خبرنگار سیاسیچرا متن توافق ،برنامه اقدام مشترک منتشر نشد؟
چرا متن توافق برنامه اقدام مشترک منتشر نشد معاون حقوقی و بین الملل وزارت امور خارجه کشورمان گفت در صورتی که نمایندگان مجلس هر گونه سئوالی درباره جزئیات اجرای توافق ایران و 1 5 داشته باشند با کمال میل پاسخگو خواهیم بود سید عباس عراقچی معاون حقوقی و بین الملل وزارت امور خارجه کشنیروی دریایی سپاه، نماد «دفاعی متقارن» با راهبرد «نبرد نامتقارن» در حوزه دریاست
شنبه ۲۸ دی ۱۳۹۲ - ۱۶ ۰۳ فرمانده نیروی دریایی سپاه بر آمادگی کامل این نیرو برای انجام مأموریت های مختلف دفاعی اشاره کرد و گفت نیروی دریایی سپاه نماد دفاعی متقارن با بهرهگیری از راهبرد نبرد نامتقارن در حوزه دریاست به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا سردبرنامههای حرم حضرت معصومه در میلاد پیامبر اکرم اعلام شد
برنامههای حرم حضرت معصومه در میلاد پیامبر اکرم اعلام شد خبرگزاری رسا ـ ویژه برنامههای میلاد نبی مکرم اسلام ص و امام صادق ع در حرم حضرت فاطمه معصومه س اعلام شد به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روابط عمومی و امور بینالملل آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه س در شب میلاد حضرترييس شوراي هيئات مذهبي شيراز ضمن اعلام برنامههاي اربعين حسيني: 25 هزار عزادار شيرازي در حرم شاهچراغ(ع) عزادار
رييس شوراي هيئات مذهبي شيراز ضمن اعلام برنامههاي اربعين حسيني 25 هزار عزادار شيرازي در حرم شاهچراغ ع عزاداري ميكنند در شيراز 700 هيات مذهبي وجود دارد كه بايد محور تمام فعاليتهاي فرهنگي و مذهبي در شهر شيراز باشند رييس شوراي هيئات مذهبي شيراز ضمن اعلام برنامههاي اربعين حسينينامگذاري خيابانها و مدارس در عربستان به نام دشمنان پيامبر(ص) و اهل بيت(ع)
نامگذاري خيابانها و مدارس در عربستان به نام دشمنان پيامبر ص و اهل بيت ع وهابيون حاكم بر عربستان در ادامه خصومت ورزي و كينه توزي خود نسبت به پيامبر ص و اهل بيت پاك عليهم السلام اسامي دشمنان رسول گرامي اسلام و فرزندانش را بر خيابانها گذاشته اند سه شنبه 3 دي 1392عليرضا افخمي: نفس جشنواره پيامبر اعظم(ص) بسيار زيباست
عليرضا افخمي نفس جشنواره پيامبر اعظم ص بسيار زيباست نخستين دوره جشنواره فرهنگي ـ هنري اهل بيت ع با عنوان جايزه بزرگ پيامبر اعظم ص به همت مجمع جهاني اهلبيت ع و همكاري نهادهاي فرهنگي و هنري برگزار مي شود عليرضا افخمي نفس جشنواره پيامبر اعظم ص بسيار زيباست ايلنا جشنواره پي1000 دلار برای هر کسی که نامش محمد است
1000 دلار برای هر کسی که نامش محمد است یک موسسه چچنی به مناسبت میلاد پیامبر ص به هر نوزادی که در روز میلاد پیامبر نامش محمد باشد هزار دلار می پردازد آفتاب به گزارش پایگاه خبری الاهرام موسسه حاج احمد قادروف در چچن تصمیم گرفت برای تشویق استفاده از نام محمد به والدین هر نچرا زبان آقاي صانعي به برائت از دولت آمريكا نميچرخد؟ گزيده سرمقاله هاي روزنامه هاي صبح سه شنبه
چرا زبان آقاي صانعي به برائت از دولت آمريكا نميچرخد گزيده سرمقاله هاي روزنامه هاي صبح سه شنبه روزنامههاي صبح امروز ايران در سرمقالههاي خود به مهمترين مسائل روز كشور و جهان همچون بابانوئل ايراني پشت دروازه رُم نبض حوادث جهان دست حسين ع است نگاه اردوغان به اسلامآبادسوگنامه آل محمد؛ زندگی امام رضا + دانلود
سوگنامه آل محمد زندگی امام رضا دانلود خبرگزاری رسا ـ کتاب سوگنامه آل محمد علیهم السلام زندگی امام رضا علیه السلام از سوی مرکز تحقیقات رایانه ای قائمیه اصفهان بارگزاری شده است به گزارش خبرگزاری رسا کتاب «سوگنامه آل محمد علیهم السلام» به قلم محمد محمدی اشتهچرا به امام زمان ميگويند اباصالح مگر ايشان فرزندي به نام صالح دارند؟
چرا به امام زمان ميگويند اباصالح مگر ايشان فرزندي به نام صالح دارند در دعای زیبای ندبه یکی از کنیههایی که حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه را با آن می خوانیم کنیه اباصالح است و در لغت این لقب پدر صالح معنا می شود آیا امام زمان فرزندی به نام صالح دارد در دعای زیبای ندبه یقطع برق سالن ورزشي پيامبراعظم آمل عمدي نبود
قطع برق سالن ورزشي پيامبراعظم آمل عمدي نبود ناظر ديدار تيم هاي كاله مازندران و شهرداري زاهدان گفت مشكلات ناشي از قطعي چندباره برق بخشي از سالن ورزشي پيامبراعظم آمل در جريان مسابقه روز سه شنبه تيم هاي كاله وشهرداري زاهدان عمدي نبوده و اين نقيصه پيش ازاين و در سالهاي گذشته نيز وجو-
گوناگون
پربازدیدترینها