تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 3 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):براى كسب بلند مرتبگى از وطن خود دور شو و سفر كن كه در مسافرت پنج فايده است: برطرف ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

تسمه تردمیل - روغن تردمیل

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

خرید یخچال خارجی

ویترین طلا

کاشت پای مصنوعی

مورگیج

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1801783539




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

دبير سابق شورايعالي امنيت ملي عراق:ايران روابط دوستي محكمي با عراق دارد/ رابطه تهران-بغداد «حياتي» است


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: دبير سابق شورايعالي امنيت ملي عراق:ايران روابط دوستي محكمي با عراق دارد/ رابطه تهران-بغداد «حياتي» است
دبير سابق شورايعالي امنيت ملي عراق با اشاره به نقش منفي كشورهاي عضو شوراي همكاري خليج فارس در كشورش، تأكيد كرد كه تهران روابط دوستي محكمي با بغداد دارد و رابطه بين آنها «حياتي» است.


«موفق الربيعي» دبير سابق شورايعالي امنيت ملي عراق در گفت‌وگو با شبكه خبري «الميادين»، نقش كشورهاي عربي حاشيه خليج فارس در كشورش را «منفي» خواند و در پاسخ به سئوالي درباره كشورهايي كه نقش «مثبت» در كشورش بازي مي‌كنند؛ گفت: تعداد اين كشورها بسيار اندك است.

وي كه در برنامه «حوار الساعه» حضور پيدا كرده بود؛ در پاسخ به سئوالي درباره نقش جمهوري اسلامي ايران در عراق، اظهار داشت: ايران قبل از سال 2003 از معارضان (نظام بعث) حمايت كرد و نقش آن در زمينه حمايت از مخالفان بغداد (در زمان صدام حسين) چه در زمان جنگ هشت ساله و چه بعد از آن بسيار زياد بود. علاوه بر اين، تهران اولين كشوري بود كه به عراق جديد بعد از تحولات سال 2003 اعتراف كرد.

الربيعي با بيان اينكه جمهوري اسلامي ايران بعد از سرنگوني نظام بعث، اولين كشوري بود كه وزير خارجه و رئيس جمهورش به بغداد سفر كردند؛ افزود: تهران روابط دوستي محكمي با برخي از جريان‌هاي سياسي فعال در روند سياسي عراق دارد كه از آن جمله مي‌توان به «حزب دعوه»، مجلس اعلاي انقلاب اسلامي عراق، جريان صدر، برخي از جريان‌هاي سياسي اهل سنت و جريان‌هاي سياسي كردهاي عراق مانند اتحاديه ميهني كردستان اشاره كرد. ايران با شخصيت‌هاي عراقي مهمي ارتباط داشته و دارد؛ چه زماني كه قبلا در صف معارضان حضور داشتند و چه امروزه كه در روند سياسي به ايفاي نقش مي‌پردازند.

وي ميزان تبادل تجاري ايران و عراق را بيش از 10 ميليارد دلار خواند و در پاسخ به سئوالي مبني بر اينكه كدام يك از تهران و بغداد به ديگري نياز دارند؟؛ افزود: هر دو كشور به يكديگر نياز دارند. رابطه بين عراق و جمهوري اسلامي ايران، يك رابطه «حياتي»‌ است و رابطه بين عراق و آمريكا يك رابطه «استراتژيك» است؛ اين دو رابطه هيچ كدام ديگري را لغو نمي‌كند. يعني تحكيم روابط عراق با واشنگتن و رابطه بغداد با تهران يكديگر را نفي نمي‌كنند و معتقدم كه نمي‌توان همسايه را تغيير داد. بنابراين ايران از امروز تا روز قيامت همسايه ما خواهد بود.

دبير سابق شورايعالي امنيت ملي عراق در پاسخ به سئوالي درباره مواضع سابق خود و انتقاداتي كه چند سال پيش درباره ايران بيان كرده بود؛ گفت: ايران كشور بزرگي است و جريان‌هاي مختلفي دارد. قبلا برخي از شبه نظاميان فعال در عراق از حمايت ايران برخوردار بودند ولي اين موضوع در حال حاضر كاملا متوقف شده است... پيوستن بسياري از شبه نظاميان مانند «جيش المهدي»، «نيروهاي صدر» و «نيروهاي بدر» به روند سياسي بغداد امر «بسيار خوبي» است. امروزه حتي مقاومت مسلحانه كه قبلا با شغالگران رويارويي مي‌كرد؛ نيز به روند سياسي بغداد پيوست.

وي در پاسخ به ادعاي برخي‌ها مبني بر موافقت تهران با بقاي «نوري المالكي» در سمت نخست وزيري عراق براي يك دوره ديگر، گفت: تنها صندوق‌هاي رأي، نخست وزير را مشخص مي‌كنند. عراق جديد يك كشور دموكراتيك است كه آراي مردم روند آن را مشخص مي‌كنند.

الربيعي شانس نوري المالكي براي تصدي سمت نخست وزيري براي يك دوره ديگر را «خوب» توصيف كرد و افزود: هيچ طرف خارجي نمي‌تواند براي تحولات داخلي ما تصميم بگيرد. اين افراد داخلي هستند كه سرنوشت خود را تعيين مي‌كنند. تعداد آراي رأي دهندگان تعيين كننده است.

انتهاي پيام/ص

پنجشنبه 5 دي 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 114]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن