تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 14 خرداد 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):کسی که بخواهد از راه گناه به مقصدی برسد ، دیرتر به آروزیش می رسد و زودتر به آنچه ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

طراحی سایت تهران سایت

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

سایت نوید

کود مایع

سایت نوید

Future Innovate Tech

باند اکتیو

بلیط هواپیما

بلیط هواپیما

صمغ های دارویی

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

تسمه تردمیل - روغن تردمیل

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

خرید یخچال خارجی

ویترین طلا

کاشت پای مصنوعی

مورگیج

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1800224812




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

پنج رويداد مهم دنياي اينترنت در سال ۲۰۱۳


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: پنج رويداد مهم دنياي اينترنت در سال ۲۰۱۳


به گزارش ايسنا؛پنج رويداد مهمي كه در يك سال گذشته رخ داد و دامنه تاثيراتش آينده را هم در بر خواهد گرفت.

1- اسنودن؛ يك‌تنه مقابل عظيم‌ترين سازمان جاسوسي دنيا

ادوارد اسنودن، متخصص 29 ساله امنيت ديجيتال، از روز نخست كه انتشار اسناد محرمانه آژانس امنيت ملي آمريكا (NSA) را آغاز كرد و از اقدامات ناشناخته يكي از مخوف‌ترين سيستم‌هاي جاسوسي ديجيتال در جهان پرده برداشت، مي‌دانست كه قدم در راهي بي‌بازگشت گذاشته است .

افشاگري‌هاي او درباره پروژه‌هاي گوناگون اين سازمان جاسوسي دولت آمريكا براي جمع‌آوري اطلاعات پيرامون شهروندان، زلزله‌اي را پديد آورد كه طيف گسترده‌اي از حوزه‌ها را تحت تاثير خود قرار داد؛ از دنياي امنيت ارتباطات و حريم خصوصي در دنياي مجازي گرفته تا معادلات ژئوپلتيك و ديپلماتيك سياست جهاني .

او هنوز هم با ريتمي كه بسياري از دولتمردان آمريكايي و مقامات ارشد NSA را غافلگير و متحير كرده، مشغول انتشار اسناد محرمانه و اطلاعات تازه و دست‌اول پيرامون تلاش‌هاي دولت آمريكا براي تجسس در ارتباطات است و مي‌گويد راه درازي در پيش است و او تلاش‌هايش را متوقف نخواهد كرد .

اسنودن حالا به معني واقعي كلمه "بي‌خانمان" است و تلاش‌هايش براي دريافت پناهندگي از كشورهاي گوناگون راه به جايي نبرده، اما آنچه در اختيار افكار عمومي جهان قرار داد، تحولات مهم و بزرگي را در دنياي فن‌آوري رقم زد .

او مي‌گويد از كار خود راضي است و بحث‌هاي گسترده‌اي كه درباره حريم خصوصي و امنيت در سراسر جهان برانگيخته شده، مهم‌ترين هدف او از افشاگري‌ها بوده است. پيش‌بيني مي‌شود در سال آينده هم همين افشاگري‌ها موج جديدي از ابزارها، تكنيك‌ها و تحولات را در دنياي حريم خصوصي و امنيت آنلاين در پي داشته باشد .

2- رونق بي‌سابقه ديپلماسي ديجيتال

سال 2013 نقطه عطفي بود در بهره‌گيري از ابزارها و سرويس‌هاي نوين ارتباطي براي پيش‌برد اهداف سياسي و ديپلماتيك. موج گسترده مهاجرت دولت‌مردان و سياست‌مداران سراسر جهان به رسانه‌هاي اجتماعي براي تماس و تعامل مستقيم با شهروندان، آغازگر فصلي جديد در عصر اطلاعات بود .

حالا توييتر و فيس‌بوك به يكي از مهم‌ترين ابزارهاي ارتباطي سياست‌مداران جهان تبديل شده و دنياي ديپلماسي كه پيش‌تر عمدتا در پستوهاي آفلاين اهداف خود را پي مي‌گرفت، اكنون بيش از هميشه به جهان آنلاين گره خورده است .

تعداد چهره‌هاي تاثيرگذار سياسي كه تيم‌هاي متخصصي را صرفا براي مديريت حضور خود در دنياي مجازي استخدام كرده‌اند، در سال 2013 به‌طور بي‌سابقه‌اي افزايش يافت و پيش‌بيني مي‌شود كه در سال 2014 افق‌هاي جديدي در اين عرصه گشوده شود .

با افزايش چشمگير اهميت ديپلماسي آنلاين، حالا بسياري از شهروندان اميدوارند زمينه دسترسي آزادانه به اطلاعات و كاهش محدوديت‌هاي آنلاين فراهم شود .

3- رشد انفجاري تلفن‌هاي هوشمند و تبلت‌ها

محبوبيت و كاربرد گوشي‌هاي هوشمند و تبلت‌ها هم‌چنان به‌طور انفجاري در سراسر جهان رو به افزايش است. ميزان رشد فروش اسمارت‌فون‌ها در سال 2013 خيره‌كننده و بي‌سابقه بوده و حالا ضريب نفوذ گوشي‌هاي هوشمند در جهان بيش از هميشه است .

تا پايان سال 2013 بيش از 22 درصد از ساكنان كره زمين يكي از انواع گوشي‌هاي هوشمند و شش درصد از جمعيت زمين يكي از گونه‌هاي متنوع تبلت را در اختيار خواهند داشت. در سال 2009 تنها پنج درصد از شهروندان جهان از موهبت گوشي‌هاي هوشمند بهره‌مند بودند. اين يعني در چهار سال گذشته بيش از 1.3 ميليارد گوشي هوشمند به جهان اضافه شده است .

رشد تقاضا براي اسمارت‌فون و تبلت در جهان سيري اكيدا صعودي در پيش گرفته و بر اساس پيش‌بيني‌ها تا سال 2017 بيش از 87 درصد تجهيزاتي كه به اينترنت متصل مي‌شوند، اسمارت‌فون و تبلت خواهند بود .

اين آمار و پيش‌بيني‌ها يعني كم‌رنگ‌تر شدن نقش لپ‌تاپ‌ها و كامپيوترهاي شخصي و البته حركت دنياي آنلاين به سمت تقويت موبايل و سرويس‌هاي مبتني بر موبايل و تمركززدايي بيشتر از كامپيوترها. وب موبايل در آينده نزديك دنياي ارتباطات آنلاين را تسخير خواهد كرد .

4- ظهور و گسترش ويدئوهاي اجتماعي

پس از درخشش و سيطره چندساله يوتيوب، حالا با حركت پرشتاب به سوي وب موبايل، سال 2013 سالي پررونق براي ويدئوهاي اجتماعي بود. از واين (Vine) توييتر گرفته كه امكان انتشار ويدئوهاي شش‌ ثانيه‌اي را به كاربران مي‌دهد، تا اينستاگرم كه امكان جديدي براي ضبط، ويرايش و انتشار ويدئوهاي ۱۵ ثانيه‌اي براي كاربرانش فراهم كرده، در اين زمينه هم عرصه‌هاي جديدي گشوده شده است .

حالا كاربران مي‌توانند به شكلي خلاصه‌تر، با امكانات گوشي‌هاي هوشمند و تبلت‌هاي خود‌، تصاوير مورد نظر خود را به سرعت روي پلت‌فرم‌هاي اجتماعي نوين منتشر كنند. انتشار آنلاين ويدئوهاي كوتاه هرگز تا اين اندازه ساده نبوده است .

در كنار اين‌ها، با توجه به اتفاقاتي كه در زمينه جاسوسي ديجيتال رخ داده و نگراني‌هايي كه براي بسياري از كاربران جهان در زمينه حراست از حريم خصوصي در فضاي مجازي پديد آمده، زمينه ظهور اپليكيشن‌هاي امن و متفاوت ديگري نظير اسنپ‌چت (SnapChat) هم فراهم شده است .

اسنپ‌چت يك سيستم پيام‌رساني براي انتقال عكس و ويدئو روي گوشي‌هاي هوشمند است كه محتواي ارسالي را پس از چند ثانيه به‌صورت اتوماتيك براي هميشه حذف مي‌كند. به همين خاطر ميليون‌ها كاربر در سراسر جهان از اين اپليكيشن استقبال كرده‌اند .

اسنپ‌چت در سال 2013 به پيشنهاد سه ميليارد دلاري فيس‌بوك و پيشنهاد چهار ميليارد دلاري گوگل براي فروش پاسخ منفي داد و در سال آينده هم جزو ابتكارهاي پيش‌تاز عرصه موبايل و وب خواهد بود. روزانه دست‌كم 400 ميليون عكس و ويدئو روي اين پلت‌فرم رد و بدل مي‌شود .

5- هويت لمسي؛ انقلاب در تشخيص هويت ديجيتال
از مدت‌ها پيش از ارائه آخرين نسخه آي‌فون 5S در سپتامبر 2013، شايعات منتشرشده پيرامون امكان جديدش براي تاييد هويت كاربر از طريق اثر انگشت كه شناسه‌اي منحصر به‌فرد است، بحث‌هاي گسترده‌اي برانگيخته بود .

اين بحث‌ها همچنان ادامه دارد، از نگراني‌ها نسبت به سرنوشت خصوصي‌ترين داده‌هاي كاربران گرفته، تا نگراني نسبت به حريم خصوصي در آينده‌اي كه اثر انگشت افراد هم در آن روي سيستم‌هاي ذخيره‌سازي ابري نگه‌داري مي‌شود .

با اين حال و بر اساس گزارش دويچه وله، ارائه تاچ آي‌دي روي آي‌فون، نقطه آغاز انقلابي بزرگ هم در امنيت ديجيتال و هم سيستم تاييد هويت و خريدهاي آنلاين خواهد بود كه به گواه آمار بيش از پيش به سمت موبايلي شدن روان است .

استفاده از اطلاعات بيومتريك در دنياي ديجيتال هنوز چندان مرسوم نيست و همواره با موانع جدي روبرو بوده است، اما اپل نشان‌داده كه مي‌تواند نوآوري‌هاي پيش‌تاز و خط‌شكن خود را به بخشي جدايي‌ناپذير از زندگي بخش بزرگي از كاربران دنياي ديجيتال تبديل كند .

صرف‌نظر از نگراني‌هاي موجود پيرامون حريم خصوصي، منفعت اين سرويس جديد هم بيش از همه نصيب كاربران خواهد شد؛ ديگر هيچ كسي جز خود شما نمي‌تواند پرداختي را به صورت الكترونيك يا آنلاين انجام دهد و اين يعني ارتقاي امنيت تا حدي كه تصور آن هم پيش‌تر ممكن نبود.

چهارشنبه 4 دي 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 90]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن