تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):همّت مؤمن در نماز و روزه و عبادت است و همّت منافق در خوردن و نوشيدن؛ مانند حيوا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819187970




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

حجم توليد زيتون دركشور 100 هزار تن است/ افزايش سطح زيركشت زيتون به 157 هزار هكتار


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: حجم توليد زيتون دركشور 100 هزار تن است/ افزايش سطح زيركشت زيتون به 157 هزار هكتار
سمنان - خبرگزاري مهر: مجري طرح زيتون كشور با اشاره به وجود 100 هزار هكتار باغ زيتون در كشور گفت: اين امر طي سالجاري 130 هزار تن برآورد شده بود كه با توجه به شيوع آفت مگس زيتون در استانهاي گيلان، زنجان و قزوين مقداري از توليد كاسته شد و به 110 هزار تن رسيد.

به گزارش خبرنگار مهر، عليرضا اسماعيلي صبح چهارشنبه در حاشيه برگزاري اجلاس ملي مجريان طرح زيتون در جمع خبرنگاران در محل جهاد كشاورزي استان سمنان با بيان اينكه محصول زيتون در 26 استان كشور توليد مي‌شود، اظهار كرد: از آغاز طرح توسعه زيتون، توليد اين محصول در استان‌هايي كه شرايط آب و هوايي مناسب بود، آغاز شد به‌گونه‌اي كه درحال حاضر 103 هزار هكتار از اراضي كشاورزي تحت كشت زيتون قرار دارد.

وي افزود: از 103 هزار هكتار اراضي تحت كشت زيتون كشور 50 درصد آن بارور بوده و مابقي در دوران رشد فيزيولوژي به سر مي‌برند.

ظرفيت صنايع تبديلي زيتون قريب دو برابر توان توليد زيتون روغني كشور است

مجري طرح زيتون كشور از وجود 38 واحد روغن كشي اين محصول با ظرفيت 90 هزار تن در كشور خبر داد و گفت: در حال حاضر 45 تا 50 هزار تن محصول معادل 40 درصد از زيتون توليدي براي روغن كشي توليد مي شود كه تا 90 هزار تن ظرفيت واحدهاي روغن كشي فاصله زيادي دارد.

اسماعيلي افزايش كيفيت محصول زيتون توليدي را از اهداف وزارت جهاد كشاورزي بيان كرد و اظهار داشت: براي توسعه باغات زيتون نيز طبق برنامه پنج ساله در سالهاي باقيمانده اين برنامه بايد 35 هزار هكتار افزايش يابد.

وي گفت: بر اين اساس در سال 93 افزايشي معادل هشت هزار و 500 هكتار به سطح باغات زيتون كشور پيش بيني شده است.

توليد 8 هزار تن روغن زيتون در كشور/ افزايش سطح زيركشت زيتون به 157 هزار هكتار

مجري طرح زيتون كشور توليد روغن خوراكي را يكي از اهداف اجراي طرح توسعه زيتون در ايران بيان كرد و گفت: با توجه به استفاده 40 درصد از محصول توليدي در حال حاضر بين هفت تا هشت هزار تن روغن زيتون توليد مي شود.

اسماعيلي گفت: اعتبارات طرح توسعه زيتون در سال‌هاي آينده با اولويت اصلاح باغات به گونه‌اي خواهد بود تا در پايان برنامه‌ پنجم توسعه سطح زيركشت اين محصول به 157 هزار هكتار افزايش يابد.

وي درباره مصرف سرانه زيتون در كشور نيز عنوان كرد: بر اساس آخرين آمار سال گذشته مصرف سرانه‌ روغن زيتون در كشور 150 گرم و مصرف سرانه‌ كنسرو زيتون 850 گرم است.

دستورالعمل هاي هرس، اصلاح و تغذيه باغات زيتون بازنگري شد

مجري طرح زيتون كشور ناسازگاري و عدم باردهي باغ هاي زيتون در برخي از استان هاي كشور به ويژه در استان هاي جنوبي را مهمترين مشكل اين بخش عنوان كرد و بيان داشت: در اين راستا دستورالعمل هاي هرس، اصلاح و تغذيه باغات زيت

وي ادامه داد: مشكل ديگري كه در اين بخش وجود دارد تمايل بيشتر باغداران براي برداشت ميوه به صورت كنسروي است كه در جهت جلوگيري از اين كار پيگيري بسته هاي حمايتي و مالي در نظر گرفته شده كه ويژه باغداراني است كه ميوه خود را به صورت روغني برداشت مي كنند.

اسماعيلي همچنين با اشاره به اينكه توسعه باغ هاي زيتون در استان سمنان از سال 75 شروع شد، گفت: اين امر با حمايت هاي دولتي و تلاش كشاورزان در سال هاي اخير به اوج خود رسيد.

متوسط عملكرد زيتون در استان سمنان دو هزار كيلوگرم در هر هكتار

مدير امور باغباني جهاد كشاورزي استان سمنان نيز در ادامه اين گفتگو متوسط عملكرد زيتون را بيش دو هزار كيلوگرم در هكتار عنوان كرد و افزود: عمده ارقام زيتون موجود در باغ هاي استان رقم زرد، روغني، ميشن و مانزانيلا است كه عمدتاً با هدف توليد روغن زيتون كشت و توسعه يافته است.

لطف الله رضايي با اشاره به اينكه امسال بيش از شش هزار و 546 تن محصول از دو هزار و 300 هكتار باغ هاي بارور زيتون استان برداشت شده است گفت: اين امر در مقايسه با محصول پنج هزار و 200 تني پارسال، رشد چشمگيري دارد .

وي افزود: علاوه بر تازه خوري و فراوري كنسروي زيتون، حدود 40 درصد محصول معادل دو هزار و 400 تن در روغن كشي ها استفاده و از آن حدود 500 تن روغن استحصال مي شود.

سه درصد باغ هاي زيتون كشور در استان سمنان است

مدير امور باغباني جهاد كشاورزي استان سمنان سطح زيركشت باغ هاي زيتون استان را بيش از چهار هزار هكتار ذكر كرد و افزود: از مجموع باغ هاي زيتون استان دو هزار و 345 هكتار آن بارور است.

رضايي با بيان اينكه سه درصد باغ هاي زيتون كشور در استان سمنان است اضافه كرد: به طور متوسط سالانه حدود 500 هكتار به سطح زير كشت آن افزوده مي شود.

وي ضمن اشاره به زمان برداشت زيتون گفت: از اواخر مرداد ماه بسته به نوع ارقام آن، تغيير رنگ زيتون از رنگ سبز به زرد آغاز مي شود و برداشت آن تا 15 شهريور ادامه دارد.

مدير امور باغباني جهاد كشاورزي استان سمنان در خاتمه با يادآوري اينكه عمده سطح زير كشت مربوط به شهرستان هاي سمنان، سرخه، گرمسار و آرادان است افزود: سال گذشته بيش از 90 هزار اصله نهال زيتون استاندارد در استان توزيع و 225 هكتار به سطح زير كشت آن اضافه شده است.

كد خبر: 2202486

تاريخ مخابره : ۱۳۹۲/۱۰/۴ - ۱۶:۳۴

چهارشنبه 4 دي 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 162]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن