تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):انسان، در روز قيامت، قدم از قدم برنمى‏دارد، مگر آن كه از چهار چيز پرسيده مى‏شود...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819610522




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

عشاير غم نان دارند/ سرانه آرد عشاير و روستاييان كافي نيست


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: عشاير غم نان دارند/ سرانه آرد عشاير و روستاييان كافي نيست
ياسوج – خبرگزاري مهر: سرانه و سهميه آرد اختصاص يافته به عشاير و روستاييان كهگيلويه و بويراحمد كافي نيست و اين موضوع نان را به دغدغه اين روزهاي آنان بدل كرده است.

به گزارش خبرنگار مهر، "نان" از ديرباز نه تنها قوت غالب مردمان كهگيلويه و بويراحمد بوده بلكه در فرهنگ بومي از قداست بالايي برخوردار بوده است و ايلياتي ها بدان قسم ياد مي كردند تا جايي كه هرگونه بي حرمتي به نان را گناهي نابخشودني مي دانستند.

همچنين در فرهنگ عشاير و روستاييان اين استان نان نماد روزي است و سفره اي كه در آن نان باشد، بركت دارد و صاحب سفره پيوسته شكرگزار روزي دهنده است.

اما اين روزها نان به دغدغه خانوار عشايري كهگيلويه و بويراحمد بدل شده است. خانوارهايي كه با نزديك به 71هزار نفر جمعيت، 12 درصد از جمعيت استان را تشكيل مي دهند.

حالا اين جامعه مولد كه به گفته مديركل امور عشاير استان "از ضعيف ترين اقشار از نظر رفاهي و معيشتي هستند"، غم آرد و يا شايد بتوان گفت غم نان دارند.

سهميه آرد در نظر گرفته براي عشاير اين استان متناسب با جمعيت و نيازهاي آنان نيست و اين مسئله، جامعه عشايري را با مشكل مواجه كرده است.

سرانه آرد عشاير جوابگوي نيازشان نيست

مديركل امور عشاير كهگيلويه و بويراحمد در اين خصوص به خبرنگار مهر مي گويد: سرانه آرد عشاير اين استان جوابگوي نيازهاي آنان نيست.

مجيد علي پور مي افزايد: طي سالهاي اخير سرانه آرد عشاير از 12كيلوگرم به هشت كيلوگرم كاهش يافته است كه با توجه به جمعيت 70هزار و 762 نفري عشاير استان كافي نيست.

وي بيان مي كند: ماهانه 530تن آرد سهميه عشاير اين استان است و اين در حالي است كه اين سهميه تنها پاسخگوي 70درصد جمعيت عشايري استان است.

170تن كسري ماهيانه آرد در عشاير

علي پور ادامه مي دهد: نياز واقعي آرد عشاير استان در ماه حدود 700تن است و ماهيانه 170 تن كسري آرد وجود دارد.

وي تصريح مي كند: مردم مجبور هستند كسري آرد خود را از بازار آزاد با قيمت گران تامين كنند به طوري كه در برخي مناطق، عشاير مجبور شده اند آرد كيسه اي 23 هزار تومان را از شهرهاي اطراف با قيمت 40هزار تومان خريداري كنند.

مدير كل امور عشاير همچنين از واگذاري آرد مورد نياز عشاير به تعاون روستايي استان انتقاد مي كند و مي گويد: اين مسئله باعث نگراني و گلايه مندي عشاير شده است.

علي پور مي افزايد: قبلا امور عشاير استان به وسيله 80عامل فروش با 14 دستگاه كاميون اين آرد را توزيع مي كرد اما الان توزيع آرد دست به دست شده است.

وي مي افزايد: امور عشاير خود مي تواند سهميه آرد عشاير را از شركت غله دريافت كند و نيازي به وجود واسطه اي در اين بين نيست.

روستاها هم با كمبود آرد مواجه هستند

اما كمبود آراد تنها مختص عشاير نيست و به گفته مديركل تعاون روستايي استان روستاييان هم از كمبود سهميه آرد رنج مي برند.

جهان رستمي به خبرنگار مهر مي گويد: به رغم توزيع 12هزار تن آرد بين عشاير و روستاييان استان طي شش ماه گذشته اما اين ميزان ناكافي است.

وي با بيان اينكه به هر ميزان كه اداره غله و بازرگاني، آرد تامين كند ما نيز به همان ميزان توزيع مي كنيم، تصريح مي كند: لازم است مسئولين استان سهميه آرد بيشتري به عشاير و روستاييان استان اختصاص دهند.

رستمي ميزان كسري آرد در استان را ماهيانه هزار تن عنوان مي كند و مي گويد: هم اكنون در عشاير 20 هزار و در روستاها 60 هزار نفر كسري داريم.

وي از رايزني با شركت غله براي افزايش سهميه آرد عشاير و روستاها خبر مي دهد و مي افزايد: سهيمه آرد هر نفر عشاير و روستايي، ماهيانه 7.5 كيلوگرم است كه اميدوارم با تامين كسري ها به 8 كيلو و 200گرم برسد.

رستمي بيان مي كند: كمبود آرد باعث نارضايتي مردم مي شود و تبعات زيادي از جمله فشار بر دستگاههاي دولتي، اتلاف وقت و هزينه مردم دارد و در نهايت نوعي بي عدالتي است.

اين مسئول همچنين از اتخاذ تدابيري در توزيع براي جلوگيري از قاچاق آرد خبر مي دهد و مي گويد: مسيرهاي توزيع آرد مشخص شده اند و آرد از اين طريق به روستاها مي رود و بر اساس فرمي كه توسط دهياران تنظيم شده، آرد توزيع مي شود.

وي ادامه مي دهد: قيمت آرد سهميه اي تفاوت زيادي با آرد آزاد ندارد و بر اين اساس اين خود موجب جلوگيري از قاچاق مي شود.

قاچاق آرد دغدغه جدي مسئولين استان

اما در حالي كه عشاير و روستاييان با كمبود آرد مواجه اند از آن طرف شاهد قاچاق و عرضه آرد خارج از شبكه در شهرها هستيم كه اكنون مسئولين اين استان با اين معضل دست به گريبان هستند.

در سال 88 بود كه يك باند توزيع و فروش آرد و كود شيميايي در استان شناسايي و دستگير شدند كه 19 هزار و 176 كيسه آرد و كود شيميايي يارانه اي را به صورت غير مجاز در استانهاي همجوار به فروش رسانده بودند.

به گفته دادستان وقت ياسوج، اين گروه همچنين به صورت عمدي آردها را در انبارهاي نامناسب نگهداري مي كردند و پس از غيرقابل استفاده شدن آردها، آنها را براي مصرف به گاوداري ها و دامداري ها در استانهاي همجوار مي فروختند.

كشف 20 تن آرد قاچاق در هفته اخير

با اين حال طي هفته گذشته هم معاونت نظارت و بازرسي سازمان صنعت، معدن و تجارت كهگيلويه و بويراحمد از كشف و ضبط بيش از 20 تن آرد عرضه شده در خارج از شبكه در استان خبرداد.

سالار حسين پور، جلوگيري از توزيع خارج از شبكه آرد را يكي از اولويت هاي اين سازمان عنوان مي كند و مي گويد: با دلالان و سودجوياني كه اقدام به اين كار كنند، به شدت برخورد خواهد شد.

حسين پور مي افزايد: 33 واحد نانوايي غيره فعال شناسايي و قطع سهميه شدند و همچنين 90 واحد متخلف كه تعطيلي غيره مجاز داشته اند، سهميه آرد آنها كسر شد.

دستور استاندار براي مبارزه با قاچاق آرد

اما توزيع آرد خارج از شبكه و يا همان قاچاق آرد، صداي استاندار استان را هم در آورد و سيد موسي خادمي در نشست اخير شوراي آرد و نان بر برخورد جدي با پديده توزيع آرد خارج از شبكه در اين استان تاكيد كرد.

خادمي مي گويد: بايد از خروج آرد توليدي كهگيلويه و بويراحمد به ساير نقاط كشور جلوگيري شود و در اين راستا بازرساني كه موفق به كشف تزيع آرد خارج از شبكه مي شوند، تشويق شوند.

وي همچنين موضوع توزيع آرد روستاييان و عشاير را مقوله‌اي حساس مي داند و تصريح مي كند: نبايد شرايط به گونه اي شود كه عشاير و روستايي آرد گران كيسه‌اي 40 هزار تومان بخرند.

سيستم توزيع آرد مطلوب نيست

اما مدير شركت غله و خدمات بازرگاني كهگيلويه و بويراحمد تفاوت قيمت آرد دولتي با آرد آزاد كه به طور قاچاق در استان به فروش مي رسد را بيش از 10هزار تومان عنوان مي كند و مي گويد: سيستم توزيع آرد در كهگيلويه و بويراحمد چندان مطلوب نيست.

اميد جهان نژاديان مي افزايد: سهميه گندم كهگيلويه و بويراحمد ماهانه شش هزار و 600 تن بوده و آرد استحصالي از اين ميزان گندم كه در اختيار نانوايي هاي استان قرار مي گيرد نيز پنج هزار و 350 تن است.

وي بيان مي كند: بر اساس آمار جمعيتي، 312هزار نفر در روستاها و مناطق عشايري استان زندگي مي كنند كه ماهانه دوهزار و 350 تن آرد در اختيار آنها قرار مي گيرد و اين رقم در برخي مواقع به دوهزار و 800تن هم مي رسد.

وي قيمت هر كيسه آرد 40 كيلويي را 23هزار و 500تومان عنوان مي كند و مي افزايد: متاسفانه در برخي روستاها توزيع كنندگان آرد را گران تر از قيمت معمول به روستاييان و عشاير فروخته اند.

به گزارش خبرنگار مهر، عشاير و روستاييان اين استان به همان اندازه كه سخت كوشند، كم توقع اند اما اين نبايد دليلي باشد تا حقوق اوليه آنان ناديده گرفته شود.

تامين نيازهاي اوليه عشاير و روستائيان و ارتقاي شاخص هاي زندگي آنان، كمترين خواسته و توقعي است كه از مسئولين براي حمايت از اين جامعه مولد و زحمت كش انتظار مي رود.

............................

گزارش: صديقه اميدي

كد خبر: 2202142

تاريخ مخابره : ۱۳۹۲/۱۰/۴ - ۱۲:۱۳

چهارشنبه 4 دي 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 41]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن