تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):آگاه باشيد كه دانش آينده، اخبار گذشته و درمان دردهايتان و نظم ميان شما در قرآن است. ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820028462




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

درگيري قبيله‌اي در جنوب سودان


واضح آرشیو وب فارسی:عصر ایران: درگيري قبيله‌اي در جنوب سودان
اخبار ضد و نقيضي از جوبا، پايتخت جنوب سودان در ارتباط با دلايل بحران در اين كشور و درگيري ميان رئيس‌جمهور كنوني جنوب سودان «سلوا كر» و معاون سابقش «ريك ماشار» مخابره مي‌شود.


سران كنوني دولت جنوب سودان ادعا مي كنند ماشار در پي تدارك يك كودتاي نظامي با كمك دوستان و هوادارانش بود كه البته ماشار با تكذيب اين ادعا، گفته اين اتهامي از سوي رئيس جمهور است، زيرا مي خواهد منتقدانش را از صحنه خارج كرده و در انتخابات رياست جمهوري آينده سال 2015 بدون رقيب باشد.

درگيري هايي كه در جوبا آغاز شد و صدها قرباني بر جاي گذاشت، بسرعت به ديگر استان ها و شهرهاي جنوب سودان سرايت كرد و به مناطق شرقي اين كشور تازه تاسيس كشيده شد.

اين امر نگراني هاي فراواني را درخصوص گسترش خشونت و بازگشت به حالت ناآرامي در منطقه سودان جنوبي و حضور فعال شبه نظاميان در اين منطقه برانگيخته است.

اين اوضاع مي تواند به بازگشت جنگ داخلي به دليل وجود اختلافات قومي و قبيله اي در منطقه جنوب سودان پس از گذشت فقط دو سال و نيم از استقلال اين كشور منجر شود.

رقابت و ستيز ميان سالوا كر (از قبيله دينكا) و ريك ماشار (از قبيله نوير) به سال هاي جنگ داخلي در جنبش مردمي آزادي سودان بازمي گردد كه براساس رقابت هاي قبيله اي و نژادي با يكديگر درگير بودند. سال 1991 جنگجويان قبيله نوير حدود 2000 نفر از شهروندان عادي قبيله دينكا را به قتل رساندند.

رويارويي ميان دو قبيله دينكا و نوير چندين دهه ادامه دارد و كينه ها و نفرت هاي بسياري در ميان دو طرف پراكنده شده است.

رقابت هاي اجتماعي و اقتصادي ميان دو طرف به طور گسترده اي وجود دارد و تلاش براي رسيدن به سازش و جلوگيري از شعله ور شدن آتش جنگ داخلي از سوي دو طرف، ضروري به نظر مي رسد.

در غير اين صورت ممكن است اين كشمكش ها به ديگر قبايل جنوب سودان بويژه قبيله مورلي كه روابط خوبي با دينكا ندارد، كشيده شود.

نوير در منطقه جونقلي شاهد درگيري هاي خونيني طي دو سال گذشته بود كه آمار كشته ها به 1600 نفر رسيد و در آن ميان زنان و كودكان بسياري قرباني شدند.

نزاع ميان سران سياسي و قبايل دينكا و نوير اگر كنترل نشود، مي تواند به فاجعه انساني تبديل شده و به كشتارهاي بيشري منتهي شود.

جنوب سودان همچنان يكي از فقيرترين كشورهاي جهان و در رديف كم توسعه ترين كشورهاي آفريقايي است. ولي با وجود اين از ذخاير نفتي فراواني برخوردار است كه نزاع هاي سياسي اخير، سرمايه گذاران و شركت هاي نفتي را نگران كرده است.

در هفته گذشته 16 نفر از كارگران در ناآرامي هاي جنوب سودان به قتل رسيدند و اين مسأله نگراني بسياري را در ميان سرمايه گذاران نفتي و متخصصان و كارگران ايجاد كرده است.

درآمدهاي نفتي، 98 درصد بودجه جنوب سودان را تشكيل مي دهد و توقف استخراج نفت از مناطق نفتي جنوب سودان علاوه بر تأثير شگرف بر اقتصاد اين كشور، بر اوضاع منطقه شمال آفريقا و كشورهاي همسايه نيز تأثيرگذار خواهد بود. كشور سودان از طريق جنوب سودان نفت خود را براي صادرات به درياي سرخ مي رساند.

بحران در جنوب سودان بر ديگر كشورهاي منطقه نيز تأثيرگذار خواهد بود و كشورهاي همسايه جنوب سودان، از موج مهاجرت مردمي و فرار شهروندان از صحنه درگيري و نبرد نگراني بسياري دارد.

خروج از اين بحران به تدبير و خويشتنداري نياز دارد و سران دولتي جنوب سودان بايد از ادامه كشمكش ها خودداري كنند.

در غير اين صورت جنوب سودان به جنگ داخلي كشيده خواهد شد و ممكن است براي مدت هاي مديد شاهد خونريزي بي حاصل باشد. خصوصا در شرايط كنوني كه مردم از ناكامي دولت مبني بر تحقق خدمات عمومي و تامين نيازهاي اصلي مردم خشمگين هستند.

دو طرف بايد اختلاف هاي خود را از راه گفت وگو و صندوق هاي رأي حل و فصل كنند و نه از راه گلوله و خشونت.

مردم جنوب سودان به وساطت هيات توسعه كشورهاي آفريقاي شرقي چشم دوخته اند كه سال 2005 نقش مهمي در توافق نامه سازش ميان جنبش تمرد جنوب سودان و دولت خاطوم و پايان يافتن جنگ داخلي ايفا كرد؛ جنگي كه بيش از 20 سال به طول انجاميده بود. آيا مي توان اميدوار بود فتنه يك جنگ داخلي اين بار در همان مراحل ابتدايي كنترل شود؟

منبع: القدس العربي
مترجم: محمدجواد گوديني

چهارشنبه 4 دي 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: عصر ایران]
[مشاهده در: www.asriran.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 41]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن