تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 12 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هر كس از خدا خير بخواهد و به آنچه خدا خواسته راضى باشد، خداوند حتما براى او خير خواه...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803488415




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

چامسكي: مردم جهان، اسرائيل و آمريكا را تهديد مي‌دانند نه ايران را


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران جوان: چامسكي: مردم جهان، اسرائيل و آمريكا را تهديد مي‌دانند نه ايران را
نوآم چامسكي با اشاره به بحران سوريه و غيرممكن بودن برداشتن بشار اسد در مرحله انتقالي تصريح كرد ايران از نگاه آمريكا و متحدانش بويژه اسرائيل، به سبب برنامه هسته اي اش جدي ترين تهديد محسوب مي شود و اين در حالي است كه مردم كشورهاي عرب بر خلاف حكام آنها ايران را تهديد نميدانند.


به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، چامسكي زبان شناس و استاد دانشگاه «ام آي تي» آمريكا در گفتگو با صداي روسيه در پاسخ به اين پرسش كه آيا شما فكر مي كنيد ما به سبب موافقنامه ها با روسيه شاهد نوعي تحول در اهداف سياسي آمريكا در خاورميانه هستيم و آيا ممكن است درباره نقش فعلي روسيه در جهان نيز نظر خود را بيان كنيد و بگوييد در مورد ايران چه اتفاقي در حال روي دادن است بويژه آنكه ايراني ها نيز به توافقي موقت دست پيدا كرده اند و وضع شبيه آن چيزي است كه در مورد كنفرانس ژنو وجود دارد؛ گفت: :« خب ، مسئله ايران واقعا تا حدودي مسئله اي جداگانه است. اختلافات فرقه‌اي به سراسر منطقه گسترش يافته است و اكنون ادامه دارد و اين اتفاق در سوريه نيز جريان دارد.

ايران از نگاه غرب ، آمريكا و متحدانش بويژه اسرائيل ، به سبب برنامه هسته اي اش جدي ترين تهديد محسوب مي شود اما خوب است به ياد داشته باشيم كه اين مشغله فكري در غرب وجود دارد و اين موضوع در مورد همه جهانيان صدق نمي كند و درصد كمي از جهانيان، ايران را تهديد مي دانند. مردم، اسرائيل و آمريكا را تهديد مي دانند. اين وضع پرسشي واقعي را مطرح مي كند:تهديدي كه وجود دارد چيست و چه چيزي ايران را به جدي ترين تهديد براي صلح جهان تبديل مي كند؟ كشورهاي عضو جنبش غير متعهدها كه بيشتر كشورهاي جهان را تشكيل مي دهند ، به شدت از حق ايران براي غني سازي اورانيوم به عنوان امضاء كننده ان پي تي حمايت كرده اند. اين كشورها اين كار را اخيرا بار ديگر در كنفرانس غير متعهدها در تهران انجام دادند. اگر به كشورهاي عرب اطراف برويد ، ديكتاتورهاي عرب به شدت با ايران و سياست هايش مخالفند ولي مردم ديدگاهي متفاوت دارند. همه پرسي هاي زيادي در غرب برگزار شده است . اخيرا كتابي به قلم شبلي تلهامي متخصص سرشناس غربي در خصوص افكار عمومي منتشر شده است. وي در اين كتاب اينطور نتيجه گيري مي كند كه همانطور كه نظر سنجي هاي ديگر نشان داده است ، مردم كشورهاي عرب، ايران را دوست ندارند و سابقه اين خصومت به قرن ها قبل باز مي گردد اما در عين حال مردم كشورهاي عرب ، ايران را يك تهديد تلقي نمي كنند و در عوض ، اسرائيل و آمريكا را تهديد تلقي مي كنند. اين با ديدگاهي كه در غرب ارائه مي شود كاملا تفاوت دارد. در غرب اينطور گفته مي شود كه اعراب از مخالفت آمريكا با برنامه هاي ايران حمايت مي كنند. اين موضوع به ديكتاتورهاي عرب اشاره مي كند و مردم مورد نظر نيستند كه ايران را دوست ندارند ولي با اين نظر غربي ها هم موافق نيستند. اين پرسش واقعي بوجود مي آيد تهديدي كه وجود دارد چيست و چه چيزي ايران را به جدي ترين تهديد براي صلح جهان تبديل مي كند؟ در واقع ما بر اساس اطلاعات سازمان هاي اطلاعاتي آمريكا و پنتاگون ،پاسخي محكم به اين پرسش داريم كه به طور منظم رويدادهاي امنيتي را به اطلاع اعضاي كنگره مي رسانند. اين اطلاع رساني ها به صورت علني است. شما مي توانيد اسناد را مشاهده كنيد و آنچه اسناد مي گويند اين است كه ايران تهديد نظامي نيست . ايران به اقدامات تجاوز كارانه نيز نپرداخته است.

خبرنگار در ادامه از چامسكي پرسيد نظر شما درباره كنفرانس ژنو دو و بحران سوريه چيست. عربستان مخالف هر گونه توافقي است و آمريكا و روسيه نيز طرحي را تدوين كرده اند كه موجب مي شود دولت اسد دست نخورده باقي بماند. همچنين گزارش شده است معاون وزير امور خارجه عربستان اخيرا از اسرائيل ديدن كرده است و فقط مي توانيم تصور كنيم دستوركار مشترك آنها بحران ايران است.

چامسكي در پاسخ گفت :« من معتقدم رابطه عربستان و اسرائيل بر اساس مخالفت با ايران در حال شكل گيري است.اين رابطه واقعا به سوريه مربوط نمي شود. اسرائيل تاكنون نشان نداده است كه مي خواهد مخالفان در سوريه پيروز شوند و تصادفي نيست كه آمريكا نيز چنين عقيده اي دارد.

آنها بسيار خوشحالند كه فقط شاهد باشند سوري ها كشته شوند و شواهدي وجود ندارد كه اسرائيل و آمريكا خواستار بوجود آمدن تغييري در بحران سوريه باشند . سوريه در حال وارد شدن به مرحله خودكشي كامل است و اين فاجعه محض است. منظورم اين است كه اگر اسرائيل و آمريكا به سرنگوني دولت اسد متعهد بودند ، آنها به غير از ارسال سلاح يا بمباران مي توانستند كارهاي ديگري صورت دهند كه جنجالي نيز نيستند. مثلا ، كافي بود اسرائيل نيروهايي را در بلندي هاي جولان كه بر خلاف دستورات شوراي امنيت آنجا را ضميمه خاك خود كرده است مستقر مي كرد. آيا بلندي هاي جولان به دمشق بسيار نزديك نيست؟ بنابراين اگر اسرائيل نيروهاي خود را در بلندي هاي جولان بسيج مي كرد ، دولت سوريه مجبور مي شد نيروهاي خودش را به طرف قسمت هاي جنوبي منتقل كند. به اين شكل ، فشار بر مخالفان حكومت سوريه كاهش مي يافت. اين اقدامي ساده است كه مي شد انجام داد. در عين حال ، در اين باره صحبتي نمي شود زيرا تا آنجا كه به اسرائيل مربوط مي شود علاقه اي به سرنگوني اسد وجود ندارد. تنها اميد اندكي كه وجود دارد اين است كه راه حلي مبتني بر مذاكره به شكل كنفرانس ژنو حاصل شود. تصور اينكه توافق ، در مرحله انتقالي جايگاهي براي دولت اسد در نظر نگيرد دشوار است. اين نوعي حداقل شرايط است كه حكومت سوريه به سبب آن حتي در كنفرانس ژنو شركت مي كند. اما اين پيش بيني دشوار است كه آيا مخالفان حكومت سوريه اگر بخواهند در كنفرانس ژنو شركت كنند ، حتي بتوانند نماينده اي پيدا كنند. اين احتمالي متزلزل است اما در واقع تنها احتمالي است كه من مي توانم تصور كنم و اميدي به آن هست تا سوريه از وارد شدن به وضعي بسيار بدتر از اكنون نجات يابد. منظورم اين است كه آنچه در سوريه اتفاق مي افتد اين است كه اين كشور در حال تقسيم شدن است .

انتهاي پيام/

چهارشنبه 4 دي 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران جوان]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 83]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن