تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس مى خواهد دعايش مستجاب شود و غمش از بين برود بايد گره از كار گرفتارى باز كند....
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819414772




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

الرياض:عربستان سعودي در تامين درآمدهاي خود بيش از 90 درصد وابستگي به نفت دارد


واضح آرشیو وب فارسی:واحد مرکزي خبر: الرياض:عربستان سعودي در تامين درآمدهاي خود بيش از 90 درصد وابستگي به نفت دارد
تهران / واحد مركزي خبر / سياسي 1392/10/03

يكي از روزنامه هاي سعودي درباره پيامدهاي وابستگي نود درصدي عربستان به درآمدهاي نفتي هشدار داد .
مقاله نويس روزنامه رياض با اشاره به اين كه ظرف 40 سال اخير هميشه «تنوع بخشيدن به منابع درآمدي» به عنوان هدف اصلي در برنامه هاي توسعه در عربستان سعودي ذكر شده، اما عملا هيچ كاري در اين زمينه صورت نگرفته است نوشت هنوز اين كشور در تامين درآمد خود بيش از 90 درصد وابستگي به نفت دارد.
روزنامه رياض عربستان سعودي در پايگاه اينترنتي خود در مقاله اي با عنوان «ما تا 90 درصد به درآمد نفت وابسته ايم، چه كسي زنگ خطر را به صدا در مي آورد؟» به قلم راشد محمد الفوزان نوشت، اثبات اين كه ما در تامين درآمدهاي كشور بيش از 90 درصد به صادرات نفت وابسته ايم نيازي به گزارش هاي بين المللي ندارد.
اين واقعيتي است كه از دهه ها پيش تاكنون تغيير نكرده است و هيچ نشانه و چشم اندازي هم از تغيير آن به چشم نمي خورد. هدف نخست برنامه هايي كه وزارت برنامه ريزي ارائه مي كند همواره «تنوع بخشيدن به منابع درآمدي» بوده است آيا در اين برنامه ها «كلمات و اهدف بدون هيچ اقدام اجرايي، رونويسي مي شوند؟» واقعيت حاكي از آن است كه اين هدف به تعويق افتاده است اما تا چه زماني؟ هيچكس نمي داند.
اين هدف يعني «تنوع بخشيدن به منابع درآمدي» هميشه در برنامه هاي توسعه تكرار مي شود ولي واقعيات نشان مي دهد كه هيچ چيزي تغيير نمي كند و هيچ اتفاقي نمي افتد و ما تا 90 درصد يا بيشتر به نفت وابسته مي مانيم.
تنها 10 درصد بقيه درآمد متكي به ساير منابع از قبيل: «عوارض وزارت كشور، سود شركت هاي دولتي، فروش(ساير منابع و توليدات)، ماليات هاي مختلف» و ساير موارد است. درآمد ناشي از همه اين موارد كمتر از 10 درصد است. هدف ما در اينجا توضيح واضحات يعني بيان ضعف منابع ثانوي درآمدي كشور نيست. واقعيت آن است كه اين منابع درآمدي ثانوي بسيار ضعيف است و آمار و ارقام نشان مي دهد كمتر از 10 درصد كل درآمد كشور يعني تقريبا كمتر از 100 ميليارد ريال سعودي است.
ما نياز به آن داريم كه پرونده «تنوع منابع درآمدي» را به عنوان واقعيتي كه به طور كلي به امنيت ملي آسيب مي زند، باز كنيم.
اين مسئله، به رغم آن كه از آغاز ارائه طرح هاي توسعه در كشور از بيش از 40 سال پيش تاكنون به عنوان يك هدف اعلام شده است ولي بايد هدفي راهبردي باشد. اما واقعيت آن است كه همچنان بيش از 90 درصد درآمد ما وابسته به نفت است و اين هدر دادن نفت در آينده و براي نسل هاي آتي سودمند نخواهد بود. اي كاش يك هدف گذاري بشود كه در راستاي تنوع بخشيدن به منابع درآمدي، سالانه به اندازه تنها 2 درصد به سهم درآمدهاي غيرنفتي در درآمدهاي كلي كشور افزوده شود و اين هدف به رغم شرايط دشوار و برنامه هاي مورد نياز و تلاش جدي، تحقق پيدا كند اگر اين هدف محقق شود بدان معني است كه ظرف ده سال به جايي مي رسيم كه به نسبت 20 درصد وابستگي كشور به درآمد نفت كاهش پيدا مي كند من اين را درك مي كنم كه اين كار ساده نيست و تحقق آن به يك برنامه ملي بزرگ اعم از صنعتي، گردشگري و ايجاد منابع درآمدي مختلف براي كشور نياز دارد ولي اين گزينه اي ضروري براي كشور است در غير اين صورت وضع، در آينده دشوارتر خواهد بود.
من نمي دانم رمز اين كه هيچ بحثي درباره موانع تنوع بخشيدن به منابع درآمدي كشور ظرف بيش از 40 سال گذشته مطرح نشده است چيست؟ مشكل كجاست؟ چه علت هايي دارد؟ راه حل هاي آن چيست؟ به نظر من چاره اي جز مطرح شدن ساز و كارهاي اجرايي نيست نه آن كه طرح هاي توسعه صرفا روي كاغذ نوشته شوند. اين تنوع بخشيدن به منابع درآمدي مبنايي مهم براي ايجاد تعادل اقتصادي در كشور است. چرا به رغم سرمايه گذاريهاي هنگفتي كه كشور انجام مي دهد اين سرمايه گذاريها هيچ نقش جدي، مستقيم و موثري در درآمدهاي عمومي كشور ندارد؟ كشور بيش از 2.6 تريليون ريال (سرمايه گذاري) دارد برگشتي ناشي از اين سرمايه گذاري ها كجاست كه به درآمد كشور بيفزايد؟ يا رشد و توسعه اين مازاد مالي كجاست كه موجب افزايش سرمايه كشور شود؟ كارهاي بزرگي انجام مي شود در حالي كه نيازها بيشتر از آن است و چالشها متوقف نمي شود و پايان نمي يابد. اين چيزي است كه ما بايد بخش عمده اي از وقت و كار خود را به آن اختصاص دهيم. ولي بيش از 40 سال است كه منابع درآمد كشور رشد نكرده است تا وابستگي 90 درصدي درآمد كشور به صادرات نفت را كاهش دهد هرچند منابع درآمدي ديگري به منابع كشور افزوده شده است.

سه شنبه 3 دي 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: واحد مرکزي خبر]
[مشاهده در: www.iribnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 108]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن