تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 3 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هرکس نماز را سبک بشمارد ، بشفاعت ما دست نخواهد یافت.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

تسمه تردمیل - روغن تردمیل

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

خرید یخچال خارجی

ویترین طلا

کاشت پای مصنوعی

مورگیج

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1801785696




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

توضيحات رسمي كارگروه تعيين مصاديق محتواي مجرمانه درباره فيلتر شدن «وي‌چت» حريم خصوصي را نقض مي‌كرد؛ فيلترش كرديم


واضح آرشیو وب فارسی:مردم سالاری: توضيحات رسمي كارگروه تعيين مصاديق محتواي مجرمانه درباره فيلتر شدن «وي‌چت» حريم خصوصي را نقض مي‌كرد؛ فيلترش كرديم
گروه اجتماعي – رضا واحدي: در عصر ارتباطات و انفجار اطلاعات همواره شاهد اختراع پديده نويني در اين عرصه هستيم؛ پيشرفتي كه به سرعت به پيش مي‌رود و در بسياري از موارد شاهد آن هستيم كه به سرعت يك وسيله ارتباطي جديد جاي وسيله ارتباطي كه قدمت چنداني ندارد را مي‌گيرد. اما همواره برخوردي كه با ورود وسيله نوين ارتباطي به كشور شده، ‌سلبي بوده است كه نحوه برخورد با دستگاه ويدئو خانگي در اين مورد قابل توجه است. اپليكيشن «وي‌چت» يكي از همين وسايل ارتباطي نوين است كه توسط شوراي فيلترينگ، غير مجاز و مخل اخلاق و فرهنگ اجتماعي دانسته و فيلتر شد. وي چت يك سرويس پيام‌رسان چيني براي تلفن‌هاي همراه است كه در سال 2011 ارائه شده است. اين خدمات براي سيستم‌عامل‌هاي مختلف دستگاه‌هاي تلفن همراه در دسترس است و بيش از 300 ميليون نفر در جهان از اين برنامه رايگان استفاده مي‌كنند. سرانجام سه روز پس از فيلترينگ وي چت، اين ابزار ارتباطي جديد كه طي ماههاي اخير، طرفداران زيادي در ايران پيدا كرده بود، كارگروه تعيين مصاديق محتواي مجرمانه در مورد فيلتر شدن «وي‌چت» توضيحاتي را ارايه كرد. كارگروه تعيين مصاديق محتواي مجرمانه در روز يكشنبه، دلايل فيلتر شدن اپليكيشن موبايلي «وي‌چت» را چنين عنوان كرد:

«به دليل اينكه نرم‌افزار وي‌چت علاوه بر جمع‌آوري كليه اطلاعات موجود در گوشي‌هاي كاربران و رصد ارتباطات اعضاء، حريم خصوصي آنها را نقص نموده و در عين حال اين نرم افزار عامل انتشار بسياري از محتواهاي مجرمانه غيراخلاقي و مستهجن كه براي نوجوانان ضررهاي جبران ناپذيري را به‌دنبال داشته و به خاطر آسيب‌هاي اجتماعي بسيار زيادي كه براي جامعه در بر داشته و دارد و همچنين به لحاظ اينكه ايجادكنندگان اين نرم افزار در خارج از كشور قرار داشته و به هيچ وجه پاسخگوي تخلفات خود و شكايات خانواده‌هاي زيان ديده نبوده و نيستند؛ بنابراين كارگروه تعيين مصاديق محتواي مجرمانه در اجراي درخواست‌هاي متعدد خانواده‌هاي آسيب ديده ناچار به فيلتر و مسدود سازي نرم افزار مذكور گرديده است.» در پايان اين توضيحات خطاب به كاربران گفته شده كه « شما مي‌توانيد از ساير نرم افزارهاي مشابه داخلي براي جايگزيني ارتباطات صوتي، متني و تصويري و ويدئوي كم‌هزينه استفاده كنيد.» فيلتر شدن «وي‌چت» پنجشنبه - 28 آذر ماه - در جلسه شوراي كارگروه تعيين مصاديق محتواي مجرمانه بدون راي منفي به تصويب رسيد. طبق ماده 22 قانون جرايم رايانه‌اي، اين كارگروه با عضويت نمايندگاني از سه قوه قضائيه، مجريه و مقننه (شامل 6 وزير از دولت، دو نماينده مجلس شوراي اسلامي و به رياست دادستان كل كشور) تشكيل جلسه مي‌دهد. اين درحاليست كه مقامات دولتي مرتبط با حوزه آي تي سي سعي مي‌كنند نشان دهند با فيلترينگ وي چت موافق نبوده اند. در همين راستا مدير عامل شركت ارتباطات زيرساخت به دستور كميته تعيين مصاديق مجرمانه رايانه‌اي اشاره كرد و گفت:‌ از روز پنجشنبه از سوي اين كميته دستوري ابلاغ شده تا درباره وي‌چت فيلترينگ اعمال شود. البته بايد توجه داشت كه ما يك سايت را فيلتر نمي‌كنيم بلكه با توجه به آن كه فضاي فني اين كار دراختيار ما قرار دارد، براساس دستوراتي كه در اين زمينه صادر مي‌شود اين كار را انجام مي‌دهيم.

وي با بيان اين‌كه در مجموع در زمينه فيلترينگ سايت‌ها كميته تعيين مصاديق است كه تصميم مي‌گيرد اظهار كرد: وزارت ارتباطات هم در اين كميته يك عضو دارد كه عضو وزارتخانه ما با اين عمل مخالف بود اما بنا به اظهار وي ساير اعضاي اين كميته موافق با اين تصميم بوده‌اند و مبناي اين عمل هم برخي تحليل‌هاي فرهنگي واجتماعي بوده است. به هر صورت نظر شخصي من اين است كه اين شبكه‌ها و امكانات مي‌توانند يك فرصت هم باشند و در آن‌ها براي بيان مسائل فرهنگي عمل شود به همين دليل شايد اگر در داخل كشور محتواي مناسبي توليد شود حتي مي‌توان ازاين شبكه‌ها در جهت توسعه فرهنگي بهره گرفت.

از سوي ديگر، وزير ارتباطات در گفت‌وگويي صريح با كاربران شبكه‌هاي اجتماعي داخلي درباره اين موضوع توضيح داد. وعده قرار اينترنتي وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات با كاربران در شبكه‌هاي اجتماعي دو هفته يكبار شد. اين را واعظي در صفحه شخصي خود در يكي از شبكه‌هاي اجتماعي ايراني گفته است. همچنان كه نخستين بار واعظي در 26 آذر و دومين بار در 29 آذرماه در 4 شبكه اجتماعي داخلي حضور يافت. حضور واعظي بين كاربران اينترنت، به نوعي به محلي براي پرسش و پاسخ مستقيم و البته به نوع مجازي مردم و مسئول مربوطه تبديل شده است. كاربران سوالات صريحي از وزير مي‌پرسند و واعظي نيز پاسخ‌هاي شفاف مي‌دهد. اين امر به نوعي به رسميت شناختن شبكه‌هاي اجتماعي است و انجام اين چت همزمان با فيلترينگ وي چت طبيعتا پرسشهايي در بين مردم ايجاد كرد. اما واعظي اعلام كرد: از رئيس جمهور خواهش كردم تا او نيز از اين طريق با مردم در تماس باشند. وقتي گزارش كار خود را به رئيس جمهور ارائه كردم، او نيز قول داد اين كار را انجام دهند و اميدوارم اين كار در آينده نزديك انجام شود. وزير همچنين توضيحاتي را نيز در خصوص علت فيلتر شدن وي‌چت ارائه كرده است. واعظي نوشته است: «در دو سه روز گذشته در ارتباط با وي‌چت سوالات متعددي از من شده است. اول اينكه وي‌چت يك شبكه چيني هست و با تصميم هفته گذشته كميته تعيين مصاديق اين سايت فيلتر شده و ارتباطي به من به عنوان وزارت ارتباطات ندارد. دوم؛ دليلي كه مي‌آوردند اين است كه به حريم خصوصي افراد وارد شده است؛ به طوري كه در كشورهايي كه شبكه‌هاي مجازي و چت زياد فعال است، از اين شبكه استقبال نشده است. گويا كميته تعيين مصاديق با بخشي از استفاده از وي‌چت مشكل داشته و با بقيه موارد مشكلي نداشته است. اميدواريم در آينده بتوان از نرم‌افزاري استفاده كرد كه به طور هوشمند اين كار را انجام دهد. مثلا اگر شبكه‌اي فعاليت مثبت هم دارد بتوان استفاده كرد و فقط بخش‌هاي مشكل‌دار فيلتر شود.»

نظر مجلس درباره فيلتر شدن وي چت

عضو ناظر مجلس شوراي اسلامي در كارگروه تعيين مصاديق مجرمانه درمورد فيلترينگ شبكه اجتماعي وي چت، گفت: به طور يقين در بسياري از موارد روش‌هايي كه حاكميت به كار مي‌گيرد، لاجرم و از روي ناچاري است بدان معنا كه ممكن است به مذاق افراد خوش نيايد اما راهي جز آن وجود ندارد.

محمدعلي اسفناني با بيان اينكه در فيلترينگ وي چت قانون اعمال شده است، تصريح كرد: هرجا كه مصاديق مجرمانه‌اي در صفحه‌هاي اجتماعي وجود داشته باشد بدون شك شبكه مدنظر بايد به وسيله قانون فيلتر شود، البته گاهي اين اقدام سريع صورت نمي‌گيرد و در ابتدا ممكن است به تذكرات شفاهي يا مكتوب بينجامد و در صورت آنكه نتيجه اي از اين تذكرات حاصل نشد، بحث فيلترينگ به اجرا در مي‌آيد.

اسفناني در مورد پيشنهاد وزير ارتباطات مبني بر تلاش براي فيلترينگ صفحات با محتواي نامناسب در شبكه‌هاي اجتماعي، ادامه داد: تصميم براي انجام اين اقدام مثبت است و اگر سياستي اتخاذ شود تا بتواند بخشي از مصداق مجرمانه را بردارد بسياري از مشكلات رفع خواهد شد. به طور حتم اگر فيلترينگ صفحات با محتواي نامناسب در شبكه‌هاي اجتماعي به گونه اي اجرا شود تا به اين شبكه‌ها آسيبي وارد نشود، مطلوب كارگروه تعيين مصاديق مجرمانه است و منعي از اين بابت وجود ندارد. نماينده مجلس، با يادآوري گسترده بودن شبكه‌هاي اجتماعي، افزود: در بسياري از مواقع با فيلترينگ شبكه اجتماعي، بلافاصله صفحه اي ديگر براي فعاليت كاربران جايگزين آن مي‌شود؛ اين موضوعي است كه اغلب اتفاق مي‌افتد اما با اين وجود نمي‌توان كشور را به اين بهانه رها و از فيلترينگ برخي شبكه‌ها چشم پوشي كرد. اين نماينده مجلس ادامه داد: بدون شك فيلترينگ شبكه يا صفحه اي اجتماعي، تنها مخصوص ايران نيست و مي‌توان گفت در همه كشورها چنين محدويت‌هايي وجود دارد بنابراين نمي‌توان ادعا كرد كه فيلترينگ خاص كشور ايران است.

اسفناني با تاكيد بر ضرورت فرهنگسازي در استفاده از شبكه‌هاي اجتماعي، يادآور شد: بديهي است اگر فرهنگ‌سازي ايجاد شود ضرورتي به فيلترينگ شبكه‌هاي اجتماعي نيست؛ همواره فرهنگسازي در همه كشورها حرف اول را مي‌زند و در صورت اجرايي شدن اين مهم شاهد تخلفات كمتري بين كاربران اين صفحه‌ها هستيم. عضو ناظر مجلس در كارگروه تعيين مصاديق مجرمانه، با تاكيد بر اينكه فرهنگسازي پديده اي زمان بر است، گفت: به طور حتم نمي‌توان به اميد اينكه روزي فرهنگسازي انجام خواهد شد همه فضاها را در كشور رها كنيم اما در هرحال والدين، آموزش و پرورش و صدا و سيما مي‌توانند به كمك اين امر شتافته و با سرعت بخشيدن به فرهنگسازي در بين افراد، جامعه را از آسيب‌هاي بيشتر مصون نگه دارند.

رمضانعلي سبحاني‌فر عضو كارگروه تعيين مصاديق محتواي مجرمانه نيز كه به فيلترينگ وي چت راي مثبت داده در گفت‌وگو با خبرگزاري تسنيم، گفت: فيلترينگ چيزي هست كه مختص ايران نيست و در همه كشورها اتفاق مي‌افتد و حتي در آمريكا به مراتب شديدتر از ايران وجود دارد ولي آنچه كه هست شيوه فيلترينگ در ايران و آنجاست.

عضو كارگروه تعيين مصاديق محتواي مجرمانه با تأكيد بر اينكه شبكه‌هاي اجتماعي و سرويس‌هاي نوين ارتباطي بايد پيوست‌هاي فرهنگي لازم را با خود داشته باشند، گفت: نكته بعدي هم اين است كه كليه سرويس‌ها و شبكه‌هاي اجتماعي بايستي مورد ارزيابي قرار گيرند تا معايب و محاسن آن‌ها مشخص شود و بعد از ارزيابي، اگر محاسن آن در راستاي فرهنگ ما بود اجازه فعاليت به آن داده شود و اما اگر با فرهنگ ما دچار تضاد و تعارض بود و موجب به وجود آمدن ناهنجاري‌ها در اجتماع، فرهنگ و سياست مي‌شد، طبيعي است كه به اشكال مختلف مي‌توان آن‌ها را كنار گذاشت. نماينده مردم سبزوار در مجلس شوراي اسلامي در ارتباط با شيوه‌هاي محدود كردن هم يادآور شد: روش‌هاي مختلفي از منظر فني وجود دارد كه مي‌توان اعمال محدوديت كرد كه حتي كارشناسان فني نيز نظراتي در اين خصوص دارند كه مي‌شود از آن‌ها استفاده كرد اما اگر در نتيجه راهكار مناسبي به دست نيامد، مي‌شود آنجاييكه در تضاد با فرهنگ، اجتماع و سياست ماست و موجب تخريب آن مي‌شود را فيلتر كرد. اين عضو كارگروه تعيين مصاديق محتواي مجرمانه اضافه كرد: با توجه به اينكه روند پيشرفت تكنولوژي از اين پس بيشتر خواهد بود، اعتقاد دارم با اينگونه شبكه‌ها و سرويس‌ها بيشتر مواجه خواهيم شد بنابراين بايستي اگر لازم هست در سياست گذاري‌هاي كلان مطرح و تصميم‌گيري شود تا يك ريل‌گذاري مناسبي داشته باشيم و حتي اگر نياز به قانون هم باشد، براساس آن سياست‌گذاري‌ها قانون‌گذاري كنيم. سبحاني‌فر ابراز كرد: در اين گونه موارد شايد نياز باشد كه سياست‌گذار‌هاي كلان نظام همچون شورايعالي فضاي مجازي كه اعضاي آن از سران قوا، دستگاه‌هاي انتظامي، امنيتي، فرهنگي و اجتماعي هستند، ورود كنند زيرا آنجا در سطح عالي است.

رئيس كميته مخابرات مجلس در پاسخ به اين سوال كه نظر شما اين است كه بهتر بود كارگروه سريعا به اين موضوع ورود نمي‌كرد و اجازه طرح و كار كارشناسي بيشتر را مي‌داد؟، عنوان كرد: نه به اين مضمون زيرا جايي هم اگر ورود داشته، خراب نكرده است و حتي در اين مورد هم مي‌شود اگر در سياست‌گذاري كلان تصميم‌گيري شود، تصميم برگردانده شود. اين عضو كارگروه تعيين مصاديق محتواي مجرمانه همچنين درباره احتمال فيلتر شدن ساير سرويس‌هاي مشابه وي‌چت نيز گفت: به هر حال اعتقاد دارم تا جاييكه هر شبكه اجتماعي يا هر سرويسي مصداق مجرمانه، تشويش اذهان، ترويج فرهنگ غلط و فساد نداشته باشد، كارگروه به آن ورود نمي‌كند زيرا اين كارگروه فقط براي بريدن نيامده است و كار نظارتي انجام مي‌دهد. او افزود: بسيار شده كه در شبكه‌هاي داخلي مصاديق مجرمانه رويت شده اما با تذكري كه كارگروه به آن‌ها داده موضوع حل شده است بنابراين تا زمانيكه خلاف به اثبات نرسد، كارگروه به موضوعات ورود نخواهد داشت. سبحاني‌فر در ارتباط با رويكرد نمايندگان دولت در اين كارگروه براي كاهش محدوديت شبكه‌هايي نظير فيس‌بوك نيز گفت: هنوز زمان زيادي از روي كار آمدن دولت يازدهم نمي‌گذرد و شايد تنها دو جلسه بعد از آن برگزار شده باشد كه تا حال حاضر روال عادي خود را داشته و چيزي به شكل ملموس خود را نشان نداده است و در اين مدت تنها نمايندگان دولت جديد جايگزين قبلي‌ها شدند.

رئيس وي چت كيست؟

ما هاتنگ، رئيس تنسنت بزرگترين شركت اينترنتي در آسيا است كه وي چت تنها يكي از محصولات آن است. او در ميزان دارايي و ثروت از وانگ جيانلين سرمايه دار مشهور چين پيشي گرفته و دومين مرد ثروتمند چين شناخته شده است.ما هاتنگ چيني 12.1 ميليارد دلار ثروت دارد. «ما» 42 ساله از كمپاني تنسنت و محصولات آن از جمله وي چت و ويكسين سو و منفعت بسياري كسب كرده است.

سه شنبه 3 دي 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مردم سالاری]
[مشاهده در: www.mardomsalari.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 106]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن