تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):كار خير و صدقه، فقر را مى‏بَرند، بر عمر مى‏افزايند و هفتاد مرگ بد را از صاحب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819520770




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

اقتصاددانان براي دلار تعيين تكليف مي‌كنند يا دلار براي آنها


واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین: اقتصاددانان براي دلار تعيين تكليف مي‌كنند يا دلار براي آنها
امروز دلار چند؟ سكه چند؟شايد اين جمله كه حتي به كار من وشما نمي آيد اين روزها از دهان خيلي ازاطرافيان، به گوش خورده باشد در شرايطي كه با تغيير و تحولات سياسي در كشور، با افت آن در بازار مواجه بوديم ناگهان سخنان رئيس كل بانك مركزي درمورد اينكه نرخ فعلي دلار حدود3هزارتومان در كف بازار است، همه چيز را به هم ريخت.


در شرايطي كه بازار مقاومت خود را براي نگه داشتن قيمت دلار به بالاي 3 هزار تومان از دست داده بود و نرخ طلا، سكه و ارز هر روز با كاهش چشمگيري روبه رو بود ناگهان يك اظهار نظر، آن هم از طرف يك مقام مسئول همه معادلات را مبني بر كنترل ارز به هم ريخت.

تعدادي از اقتصاددانان اعتقاد دارند كه قيمت بالاي دلار خوب است چون براي صادرات سود دارد و تعدادي ديگر هم مي گويند قيمت دلار بالاست و اين بالا بودن به ضرر اقتصاد كشور چون ارزش پول مليي را پايين آورده است.

معمولا بازار نرخ خود را براي طلا و ارز تا دم دماي ظهر اعلام مي كند كه بعد از حضور رئيس جمهور كشورمان در مجمع جهاني سازمان ملل و گفتگوي سياستمداران ايراني و آمريكايي،اين نرخ در طول روز در بازار لحظه به لحظه با نوسان همراه شد تا جايي كه حتي دلار به زير 3 هزارتومان رسيد و بسياري از دلالان و واسطه ها را نگران كرد.

سخنان رئيس كل بانك مركزي كه ترمزي براي روند نزولي كاهش نرخ دلار و طلا بود با واكنش بسياري از اقتصاددانان و حتي مسئولان امر مواجه شد تا جايي كه از وي خواسته شد سالي يكبار به اظهار نظر در مورد شرايط اقتصادي كشور بپردازد.

غلامرضا مصباحي مقدم رئيس كميسيون برنامه بودجه و محاسبات مجلس، با بيان اينكه از رئيس كل بانك مركزي انتظار نداشته كه درباره نرخ ارزو كف يا سقف آن مصاحبه و گفت و گو كند تأكيد كرد كه بخش عمده صادرات كشور مبتني بر واردات است از اين رو اگر مواد اوليه كالاي صادراتي با نرخ ارز پايين تري وارد شود مشوق صادرات است كه هم اشتغال، صادرات و توليد را افزايش مي دهد.احمد توكلي نماينده تهران وعضو شوراي پول و اعتبار هم با نوشتن نامه اي اعتراض خود را به اين اظهار نظر نشان داد.

ارسلان فتحي پور رئيس كميسيون اقتصادي نيز در واكنش به اظهارات ارزي سيف يادآور شد كه كسي حق ندارد جلوي كاهش قيمت ارز و سكه را بگيرد و بايد قيمت ها به وضعيتي برسد كه مردم بتوانند مسكن، كالاهاي اساسي و حتي سكه و ارز را با نرخ واقعي آن خريداري كنند و اين كه يك دفعه قيمت ارز از هزار تومان به 3 هزار تومان برسد اتفاق قابل قبولي نيست.

از طرف ديگر يحيي آل اسحاق رئيس اتاق بازرگاني و صنايع و معادن تهران هم با انتقاد از سخنان اخير ارزي رئيس كل بانك مركزي تأكيد كرد؛نبايد كف و سقف نرخ ارز از طرف مسئولان اعلام شود.

حال با در نظر گرفتن نظرات در قبال كاهش نرخ ارز در كشور اين نكته كه مجلس، دولت و قوه قضاييه بايد در كنار هم براي تثبيت وضعيت اقتصادي و به دنبال آن رسيدن قيمت ارز و سكه به نرخ واقعي و نه كذايي تلاش كنند و در اين مسير اجازه ندهند كسي جلوي كاهش قيمت ارز و سكه را بگيرد تا نرخ ها به قيمت واقعي خود نزديك شده و مردم با آرامش به زندگي بپردازند حائز اهميت است.

براين مبنا مهمتر از كاهش نرخ ارز براي فعالان اقتصادي ثبات نرخ است كه به نظر مي رسد دولت بايد بر روي آن تمركز كند.

باقي ماندن نرخ ارز به بالاي 3 هزارتومان ودر زماني افزايش آن به بالاي اين رقم و مقاومت بازار در مقابل كاهش نرخ و واكنش ها به نظر رئيس كل بانك مركزي ادامه دارد .

براين اساس نمايندگان مجلس تاكيد دارند نرخ ارز مي تواند تا 2450 تومان ، ومطابق با نرخ تعيين شده در بودجه كاهش يابد و اين امر با تدبير دولت، به جاي تعيين سقف و كف بازار ميسر است.

وظيفه بانك مركزي تعيين نرخ دلار نيست

محمد رضا پورابراهيمي نايب رئيس كميسيون اقتصادي مجلس در گفتگو با جام جم آنلاين با اشاره به اينكه در قضيه تعيين نرخ دلار بانك مركزي نبايد دخالت مي كرد گفت:اظهار نظر رئيس كل بانك مركزي يك نوع مداخله در بازار ارز است و هيچ جايگاهي در رويكرد بانك مركزي ندارد چون نرخ دلار بر اساس عرضه و تقاضا مشخص مي شود و نمي توانيم عددي براي آن تعيين كنيم و دامنه سقف و كف براساس روشهاي محاسباتي در نظر گرفته مي شود.

وي بابيان اينكه در بودجه نرخ ارز 2450 تومان است افزود: بانك مركزي وظيفه اش ارتقا و افزايش پول ملي است و نبايد در شرايطي كه قيمت دلار رو به كاهش است رئيس كل ،اينگونه اظهار نظر كند.

نماينده كرمان گفت:بانك مركزي بايد بين چند نرخي ها به يك نرخ واحد برسد يعني اگر دلار در حال نزديكي به نرخ بودجه است بايد خوشحال باشد چون دو نرخي شدن ارز فساد و رانت را بوجود مي آورد.

وي در مورد ضرر و زيان به صادر كننده و وارد كننده با كاهش يك باره نرخ ارز گفت: معتقديم ارزش پول ملي بايد رشد كند وعرضه و تقاضا مشخص كننده نرخ ارز بايد قرار گيرد.

نرخ واقعي دلار كمتر از 3 هزار تومان است

مسعود مير كاظمي رئيس كميسيون انرژي نيز در واكنش به اظهار نظر رئيس كل بانك مركزي، كه روند كاهش نرخ ارز را تحت الشعاع قرار داد گفت:وظيفه بانك مركزي حفظ ارزش پول ملي، ايجاد ثبات در بازار است تا شرايط را براي سرمايه گذاري و كسب و كار و در عين حال تك نرخي شدن ارز فراهم كند.

وي با تأكيد براينكه متاسف از اين اظهارات به دليل نداشتن ادله منطقي است گفت: بنظر مي رسد دولت بايد به دنبال تك نرخي شدن دلار باشد چون درشرايط فعلي كالا در بازار به نرخ مركز مبادلات نيست بلكه به نرخ بازار عرضه مي شود.

وزيراسبق نفت با بيان اينكه به جاي كاهش شاهد رشد قيمت كالاها هستيم و اين امر فشار به مردم وارد مي كند افزود:بنظرمي رسد دولت بايد كارشناسي تر صحبت كند و يا حتي يك مدت صحبت نكند و اول اطلاعات بگيرد و بعد برنامه ريزي كند.

نماينده تهران در مورد عدد واقعي دلار در كشور گفت:عددي كه در بودجه آمده واقعيت بازار است لذا بايد دلار به كمتر از 3 هزار تومان برسد براين اساس رئيس بانك مركزي هم بايد خود را مسئول بداند كه به سمت تك نرخي ارز حركت كند.

دلارتك نرخي به نفع اقتصاد است

حسينعلي حاجي دليگاني عضو كميسيون برنامه و بودجه نيز در مخالفت با نظرات رئيس كل بانك مركزي گفت: بايد بحث تعيين نرخ ارز در شوراي پول و اعتبار مورد مشورت قرار گيرد و بعد در اين مورد اظهار نظر شود چون اين رفتار براي نظام ارزي كشور بهتر است.

نماينده شاهين شهر با اشاره به اينكه چنين اظهار نظراتي نشان مي دهد كه دولت به دنبال ثبات قيمت ارز نيست تأكيد كرد:مهمترين موضوع براي توليد كننده ،وارد كننده و عرضه كننده ثبات نرخ ارز است كه با اين تلاطم در بازار،تمامي معادلات براي معامله به هم مي ريزد و جز دلالان كسي از اين امر منتفع نمي شود.

وي بهترين قيمت براي دلار در كشور را مبلغ 2450 كه در بودجه ذكر شده دانست و گفت:بهترين شيوه براي اقتصاد كشور، رسيدن به دلار تك نرخي است كه به نفع اقتصاد،و مانعي براي رانت خواران و مفسدان است.

فاطمه اميري-خبرنگار جام جم آنلاين

شنبه 13 مهر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 42]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن