تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 3 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):تسبيحات فاطمه زهرا عليهاالسلام در هر روز پس از هر نماز نزد من محبوب تر از هزار ركعت ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

تسمه تردمیل - روغن تردمیل

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

خرید یخچال خارجی

ویترین طلا

کاشت پای مصنوعی

مورگیج

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1801773151




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

«مرورگر تماما ايراني» كپي رايگان فايرفاكس از آب درآمد/ هزينه ميلياردي براي چند تغيير ساده +سند


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران جوان: «مرورگر تماما ايراني» كپي رايگان فايرفاكس از آب درآمد/ هزينه ميلياردي براي چند تغيير ساده +سند
تنها با يك نگاه به پوشه نصب اين مرورگر ميتوان متوجه شد كه ساينا همان فايرفاكس ورژن22 است يا با يك بررسي ابتدايي و كليك بر روي فايل اجرايي "saina.exe" خواهيم ديد كه حتي هنوز كپي‌رايت اين مرورگر با جمله "تمام حقوق براي مرورگر فايرفاكس محفوظ است" به چشم مي‌خورد.
به گزارش گروه وبگردي باشگاه خبرنگاران، اعلام خبرهاي مختلف در رسانه ها مبني بر توليد اولين مرورگر ايراني كه مراحل بومي سازي آن توسط متخصصان ايراني انجام شده، باعث خوشحالي و تحسين كاربران و مسئولان كشورمان شد به گونه اي كه بنابر اعلام مركز متما سازمان فناوري اطلاعات ايران، طي سه ماه گذشته كاربران اينترنت بيش از 300 هزار نسخه از مرورگر ساينا را دانلود كرده‌ اند.

مسئولان "متما" در تشريح ويژگي هاي مهم اين مرورگر ايراني اعلام كرده اند كه برخي از قسمتهاي اين مرورگر مشابه خارجي ندارد و براي مثال بخش حمايت از خانواده در اين مرورگر ديده شده تا خانواده ها اين امكان را داشته باشند كه اجازه استفاده بخشي از آدرسهاي اينترنتي را به فرزندان خود ندهند و از طرفي امكان كنترل استفاده از IP آدرسها براي سنين مختلف در اين مرورگر ديده شده است.

اما در عين حمايت كامل از تلاش متخصصان كشورمان براي طراحي و توليد نرم افزارهاي فارسي همچون مرورگر، برخي بررسي هاي فني و تخصصي حكايت از وجود شائبه هاي جدي در طراحي و اجراي اين مرورگر است.

امير قاسمي صاحب نظر در حوزه نرم افزار در گفتگو با صبحانه به بيان برخي از اين ابهامات پرداخته و مي گويد: ساينا به دلايل مختلف، به نظر تنها يك كپي تمام و فارسي شده از مرورگر فايرفاكس است و نه تنها يك مرورگر بومي و ايراني نيست، بلكه بررسي هاي تخصصي جمعي از فعالان عرصه نرم افزار در داخل كشور نشان مي دهد اين مرورگر صرفاً يك ورژن شخصي ساز شده (Customize) از مرورگر FireFox بوده است.

به اعتقاد اين كارشناس دنياي رايانه، به لحاظ فني تنها با يك نگاه و بررسي پوشه نصب اين مرورگر ميتوان متوجه شد كه اين مرورگر، همان فايرفاكس ورژن 22 است يا با يك بررسي ابتدايي و كليك بر روي فايل اجرايي saina.exe خواهيم ديد كه حتي هنوز كپي رايت اين مرورگر با جمله "تمام حقوق براي مرورگر فايرفاكس محفوظ است" به چشم مي خورد.

"همچنين بدون استثنا هنوز حقوق تمام فايلها از جمله فايلهاي اجرايي و فايلهاي سيستم اين مرورگر مربوط به شركت موزيلا يعني همان سازنده فايرفاكس است كه نشان از تمركز اندك حتي روي شخصي سازي اين مرورگر است."

وي در تشريح اين استدلال خود گفت: گاهي اوقات بر اساس موتوري همانند Gecko كه اپن سورس و آزاد است، يك مرورگر را از صفر پايه گذاري ميكنيم كه هم اكنون ده ها مرورگر اينكار را انجام داده اند اما چيزي كه ما در ساينا به عنوان اولين مرورگر ايراني ميبينم نه طراحي و نه برنامه ريزي از پايه، بلكه يك شخصي سازي برترين مرورگر جهان است كه بدون هرگونه دقت و ظرافت صورت گرفته است.

قاسمي با طرح اين سوال كه چطور ممكن است يك ورژن شخصي ساز شده فايرفاكس به عنوان يك مروگر ملي و با صدها ميليون تومان هزينه جايگزين همان مرورگر فايرفاكسي شود كه بصورت كاملا رايگان و لحظه اي در حال توسعه، بروز رساني و ارتقاء است؟ افزود: اصولا چنين چيزي ممكن نيست چرا كه فايرفاكس توسط هزاران نفر توسعه و اشكال يابي ميشود و همچنين از لحاظ امنيتي به سرعت و بي وقفه بروز رساني ميگردد، اين در حالي است كه حتي زبان فارسي اين مرورگر نيز امتيازي محسوب نميشود چرا كه مرورگر اصلي فايرفاكس خود داراي زبان فارسي مي باشد.

وي در پاسخ به اين سوال صبحانه كه آيا هر كاربري مي تواند يك فايرفاكس فارسي بسازد، افزود: ساخت يك مرورگر شخصي سازي شده از FireFox بسيار آسان است و كافي است افراد علاقه مند پكيج اصلي مرورگر فايرفاكس را دانلود و پس از خارج سازي از حالت فشرده، تغييرات دلخواه خود از جمله زبان، منوها، پوسته ها و هر چيزي كه بصورت پيشفرض بخواهيد را اعمال و در آخر هم دوباره آن را Repackage و يك مرورگر شخصي داشته باشند.

اين كارشناس عرصه نرم افزار در عرين حال از مسئولان متما و شركت طراحي كننده ساينا خواست ضمن پاسخگويي به سوالات و ابهامات فوق، دلايل هزينه كرد مبالغ هنگفت و ارائه چنين خروجي از يك مرورگر اصطلاحا ايراني را رسما اعلام كنند.

براي مشاهده سايز اصلي تصاوير، لطفا آنها را ذخيره كنيد

به گزارش صبحانه، حذف امكان بروز رساني چه خودكار و چه دستي و همچنين تغييرات غير اصولي در هسته اصلي نرم افزاري كه توسط هزاران نفر از سرتاسر جهان بروز ساني امنيتي و سيستمي ميشود و از طرفي كاربرد آن نيز آنلاين و تحت وب است ميتواند عواقب جدي امنيتي را براي كاربران بهمراه داشته باشد، بنابراين توصيه ميشود كاربران صرفاً از نرم افزارهاي اصلي با قابليت بروز رساني لحظه اي بهره گيري كنند و يا تمهيدات لازم براي توليد مرورگر ملي و بومي به نحو شايسته اي اتخاذ گردد تا نه تنها در ايران بلكه در جهان نيز ما مفتخر به داشتن دانش ملي مرورگر ها باشيم.

سه شنبه 3 دي 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران جوان]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 86]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن