تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 9 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):كسى كه در دنيا به امانتى خيانت كند و آن را به صاحبش برنگرداند و آنگاه بميرد بر دين...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802661554




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مديرعامل انجمن علمي گردشگري ايران:مديريت گردشگري در ايران سياسي شده است


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: مديرعامل انجمن علمي گردشگري ايران:مديريت گردشگري در ايران سياسي شده است
مديرعامل انجمن علمي گردشگري ايران گفت: تا به حال از مديران متخصص در بخش گردشگري استفاده نشده است و معمولا از اين جايگاه به عنوان يك پست سياسي استفاده مي‌شود.


به گزارش خبرگزاري فارس از سنندج، امروزه صنعت‌ گردشگري به عنوان بزرگترين پديده اجتماعي و تاثيرگذار بر ديپلماسي عمومي و مهم‌ترين استراتژي برخي از كشورها تعريف شده است و اين درحالي است كه كشور ايران با داشتن جاذبه‌هاي گردشگري فراوان در اين حوزه از جايگاه بسيار پائين برخودار بوده و هر ساله سهم اندكي از درآمدهاي اين صنعت را به خود اختصاص مي‌دهد.

به منظور اطلاع‌ در مورد چالش‌ها، مشكلات و راهكارهاي توسعه صنعت گردشگري با غلام‌حيدر ابراهيم‌ باي‌سلامي مديرعامل انجمن علمي گردشگري ايران گفت‌و‌گويي انجام داده‌ايم كه در ادامه مي‌خوانيد:

فارس: آقاي باي‌سلامي براي آغاز اين گفت‌وگو توضيح مختصري در خصوص انجمن بفرماييد.

انجمن علمي گردشگري ايران متشكل از اساتيد و دانشجويان مرتبط با رشته گردشگري است كه در اين بخش فعاليت دارند و در حال حاضر بيش از 700 نفر از سراسر كشور شامل فارغ‌التحصيلان دانشگاه‌ها، كارشناسان ارشد به عنوان اعضاي پيوسته و دانشجويان كارشناسي ارشد و دانشجويان گردشگري به عنوان اعضاي وابسته در اين انجمن عضويت دارند.

فارس: كاركردهاي گردشگري چيست و اين مهم چگونه مي‌تواند به كشور كمك كند؟

كاركردهاي گردشگري مشخص است معرفي فرهنگ و تمدن يك كشور از طريق توسعه گردشگري امكان‌پذير است به گونه‌اي كه بسياري از آداب و سنن، تاريخ، تمدن و فرهنگ يك كشور از طريق همين صنعت جهاني معرفي مي‌شود.

گردشگري موجب هويت فرهنگي هر كشوري مي‌شود، چراكه توسعه اين صنعت فرهنگ و آداب كشور و يا استان را به ساير كشورها و استان‌ها مي‌شناساند.

صنعت گردشگري بر حوزه‌هاي اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي از جمله مبادلات خارجي، درآمدها، اشتغال، قيمت‌ها، توزيع درآمدها، مهاجرت، تقسيم كار، آداب و رسوم و هنرها نيز تاثير مي‌گذارد.

از نظر اقتصادي گردشگري يكي از صنعت‌هاي درآمدزا و اشتغال‌زا بوده و اگر بخواهيم در راستاي فقرزدايي در هر منطقه‌اي گام اساسي برداريم بدون شك توسعه گردشگري با توجه به بسترهاي موجود در آن مي‌تواند بهترين نتيجه را داشته باشد.

گردشگري جزو معدود رشته‌هايي است كه هم براي فقرا و هم براي اغنيا درآمدزا بوده و مي‌تواند شكوفايي و پيشرفت را براي جامعه به دنبال داشته باشد.

فارس: ايران در بحث گردشگري در دنيا چه جايگاهي دارد؟

متاسفانه ايران جايگاه خاصي در بحث گردشگري ندارد به گونه‌اي كه در زمينه گردشگري نسبت به ساير كشورها از جايگاه ضعيفي برخوردار است.

با وجود ضعف در اين حوزه متاسفانه برنامه خاصي نيز در حوزه توسعه و تقويت گردشگري در كشور نداريم. دولت‌ها در ايران ماقبل برنامه‌ريزي‌ هستند، يعني زمينه گردشگري در آن حدي كه گردشگري را درك و براي آن وقت بگذارند و سياستگذاري كنند ندارند و معمولا دولتمردان در اين حوزه اصلا اطلاعات كافي و جامعي ندارند.

فارس: سهم ايران از صنعت گردشگري در دنيا به چه ميزاني است؟

اين صنعت عليرغم اينكه در مورد اهميت و جايگاه آن بسيار صحبت مي‌شود متاسفانه در ايران ناشناخته است و در كل بايد گفت: در نگاه ظاهري راه‌انداختن تجارت و فروش كالايي به نام گردشگري ساده اما در باطن كار آساني نبوده و تحقق آن نيازمند زيرساخت‌هاي زيادي است.

ميزان درآمد صنعت گردشگري در سال 2012 بيش از يك‌هزار ميليارد دلار بود، كه سهم كشور ايران با وجود ظرفيت‌ها و بسترهاي گردشگري تنها چند دهم درصد از اين ميزان بوده است.

فارس: آيا دولت مي‌تواند در توسعه صنعت گردشگري مثمرثمر باشد؟

بله. نقش دولت و بها دادن دولت به اين صنعت يكي از مهم‌ترين مولفه‌هاي توسعه صنعت گردشگري در هر كشوري بوده، ولي با همه اين مسائل در اولويت دولت‌هاي ما در ايران گردشگري جايگاه بالايي ندارد.

فارس: علت ناديده گرفتن و يا پائين بودن جايگاه گردشگري در دولت‌ها چيست؟

با توجه به اينكه ما كشوري نفت‌خيز و معمولا متكي به درآمدهاي نفتي هستيم صنعت گردشگري و ساير مباحثي كه در كشورهاي ديگر به آن پرداخته مي‌شود و مردم از قبل آنها سود مي‌برند در ايران مورد توجه قرار نمي‌گيرد.

ما براي ديدگاه درآمدزايي، عدالت‌گستري و پايداري نياز زيادي به گسترش صنعت گردشگري داريم، چرا كه تحقق اين مهم موجب مي‌شود هم از نظر معرفت اجتماعي و هويت فرهنگي گسترش پيدا كرده و از نظر اقتصادي نيز بتوانيم از صنعت خوب و ارزآور جهان بهره‌مند شويم.

فارس: آيا اين موضوع به اين معني است كه هيچكدام از دولت‌ها در اين زمينه ورود پيدا نكرده‌اند؟

نه. نمي‌توانيم بگويم كه دولت‌ها اصلا در اين حوزه ورود پيدا نكرده‌اند. ولي بدون شك مي‌توان ادعا كرد كه هيچكدام از دولت‌ها در ايران اسلامي بحث صنعت گردشگري را در اولويت قرار نداده و اين مهم با وجود اهميتي كه دارد جزو دستور كار آنها نبوده است.

چرا كه هر دولتي براساس اولويت‌بندي برنامه‌ها حركت مي‌كند و اگر دولت‌ها به بحث گردشگري اهميت مي‌داند حداقل از مديران متخصص و آشنا به فن در اين جايگاه در بدنه گردشگري استفاده مي‌كردند.

از اول پيروزي انقلاب تاكنون معمولا به عنوان يك پست سياسي از گردشگري استفاده شد و همين امر ضربه‌هاي مهلكي به صنعت گردشگري وارد كرده است.

فارس: راهكار رفع اين مشكل و تقويت حوزه گردشگري را در چه مي‌بينيد؟

راه تقويت اين صنعت در كشور اين است كه بايد درك كنيم گردشگري يك حوزه دانش‌محور و تخصص محور است و هر كس كه به دلايل مختلف از جايي بيكار مي‌شود، نبايد به عنوان مدير گردشگري گذاشته شود.

در كشور بايد گردشگري را به متخصصين فن واگذار كرد و باور كنيم كه چون مبتني بر علوم انساني و مبتني بر زيرساخت‌ها و به عنوان ديپلماسي فرهنگي هر كشوري است كار بسيار پراهميتي است.

استفاده از نظرات و راهكارهاي دانشمندان و متخصصين امر در زمينه سياستگذاري‌ها و اولويت‌بندي‌هاي و همچنين بيان اهميت صنعت گردشگري از زبان بزرگان كشور نقش مهمي در تقويت اين صنعت در ايران خواهد داشت.

هماهنگ بودن دستگاه‌ها و نهادهاي ذيربط و متولي حوزه گردشگري و حركت براساس سياست‌هاي تعريف شده و اولويت‌بندي كردن كارها از مثال مهمي است كه مي‌تواند بستر توسعه صنعت گردشگري را در كشور فراهم كند.

لازمه توسعه اين صنعت در كشور را در چه مي‌بيند؟

مهم‌ترين نياز براي توسعه و جذب گردشگران توجه به زيرساخت‌هاست، بايد در كشور زمينه را به گونه‌اي فراهم سازيم كه بتوانيم براي سرمايه‌داران و گردشگر در بحث زيرساخت‌ها شامل، هتل‌ها، خطوط هوايي، رستوران‌ها، تجهيز و غني‌كردن جاذبه‌هاي طبيعي، فرهنگي و اجتماعي مشوق ايجاد كنيم.

فارس: وضعيت و جايگاه گردشگري در كردستان با توجه به جاذبه‌هاي گردشگري در اين استان را چگونه ارزيابي مي‌كنيد؟

البته نبايد از اين نكته غافل شويم كه بسياري از ظرفيت‌هاي گردشگري موجود در استان‌ كردستان جاذبه نبوده بلكه منابعي است كه بايد روي آنها سرمايه‌گذاري شود.

بايد با برنامه‌ريزي‌هاي درست و كارشناسانه اين منابع را به ظرفيت‌هايي براي توسعه گردشگري تبديل كرد، چراكه استفاده از اين منابع در وضعيت كنوني موجب از بين رفتن آنها در مدت زمان كوتاهي مي‌شود.

معتقدم از ظرفيت‌هاي استان به خوبي استفاده نشده است و بهره‌گيري بهينه از اين ظرفيت‌ها نيازمند داشتن سند كامل از نهادها و سازمان‌هاي است كه به صورت مستقيم با گردشگري مرتبط بوده و به گردشگران خدمت مي‌كنند.

وجود زيرساخت‌هاي مناسب به ويژه فرودگاه بين‌المللي به منظور جذب نخبگان و سرمايه‌گذاران به سمت استان‌ از مهم‌ترين نيازهاي توسعه گردشگري در استان است.

فارس: در بحث جذب سرمايه‌گذاران خارجي در حوزه گردشگري در كشور آيا محدوديت خاصي داريم؟

علي‌الظاهر طبق قانون سرمايه‌گذاري خارجي، سرمايه‌گذاران خارجي در حوزه گردشگري هم مثل حوزه صنعت و معدن مي‌توانند ورود پيدا كنند.

اما در عمل به دليل محدوديت‌هاي فرهنگي، اجتماعي و سياسي چنين امري در ايران اتفاق نيفتاده و تجربه موفقي در اين زمينه نداريم در غير اين صورت كيش مي‌توانست قطب بزرگي در مقابل امارات باشد.

چرا كه در كيش، قشم و شمال ايران جاذبه‌هاي گردشگري زيادي داريم كه مي‌تواند مردم را از سراسر دنيا به سمت خود جذب كند.

---------------------------

گفت‌و‌گو از شيرين مرادي

---------------------------

انتهاي پيام/79002/ر40

دوشنبه 2 دي 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 48]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن