تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بار خدايا! حسن و حسين را دوست بدار و دوستداران آن دو را نيز دوست بدار.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804445228




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

۳ميم معيوب بيمارستاني از زبان معاون‌وزير


واضح آرشیو وب فارسی:بازتاب آنلاین: ۳"ميم" معيوب بيمارستاني از زبان معاون‌وزير
معاون درمان وزير بهداشت ضمن تشريح وضعيت فعلي بيمارستان‌ها و چالش‌هاي موجود در ارايه خدمات درماني، تدوين مدل بيمارستاني مستقل و پاسخگو را از راهكارهاي برون رفت از بن بست‌هاي درماني در بيمارستان‌ها خواند و از اقدامات در دست انجام براي تدوين اين الگوي اداره بيمارستاني در وزارت بهداشت خبر داد.
به گزارش جهان، دكتر محمدحاجي آقاجاني با حضور در ايسنا، ضمن بازديد از بخش‌هاي خبري به سه فاكتور و مولفه اصلي جهت اداره بيمارستان‌ها اشاره كرد و گفت: در اداره بيمارستان‌ها سه «ميم» مطرح است كه بايد با جديت مورد توجه قرار گيرد؛ مدل، مديريت و منابع. بيمارستان ها با اين سه «ميم» اداره مي‌شوند كه البته در هر سه مورد اين حوزه ها با مشكل مواجه هستيم.

وي در توضيح "مدل" اداره بيمارستان‌ها، گفت: در بيمارستان‌هاي كشور در بحث اين سه «ميم» با سه عدم تناسب مواجه هستيم؛ ابتدا عدم تناسب ميان اختيارات و مسووليت‌ها كه به مدل اداره بيمارستان بازمي گردد. به اين معنا كه بيمارستان بايد در مقابل مردم، رسانه‌ها و حاكميت و نهادهاي نظارتي پاسخگو باشد. حال سوال آن است آيا بيمارستاني كه بايد در مقابل همه پاسخگو باشد، براي اداره خود اختيارات لازم را نيز دارد؟ پاسخم به اين سوال در حوزه بيمارستان‌هاي دولتي منفي است.

بيمارستان از صنايع بسيار پيچيده در دنيا

آقاجاني با بيان اين كه بيمارستان نيز يك صنعت است و در دنيا جزو صنايع بسيار پيچيده محسوب مي‌شود، افزود: هر مديري براي اداره امري چنين پيچيده و همچنين جهت پاسخگو بودن بايد اختيار داشته باشد.

تدوين مدل بيمارستاني مستقل و پاسخگو در وزارت بهداشت

وي در پاسخ به اين سوال كه آيا اداره بيمارستانها به روش هيات امنايي مي تواند اختيارات لازم را براي مديران بيمارستاني به دنبال داشته باشد؟ گفت: بيمارستان‌هاي هيات امنايي يكي از راه حل هاي مشكل عدم تناسب ميان اختيارات و مسووليت‌ها در بيمارستان ها هستند. آنچه كه اكنون وزارت بهداشت آن را دنبال مي كند، تدوين مدلي است به عنوان بيمارستان مستقل و پاسخگو تا بيمارستان براي اداره خود اختيارات كافي داشته باشد. به اين ترتيب بيمارستان مي تواند جهت ارايه خدماتش منابع انساني مورد نيازش را تامين، فرايندهاي داخلي را تنظيم، قراردادهاي لازم با تامين كنندگان خارج از بيمارستان را منعقد، براي ارتقاي كيفيت خدمات برنامه‌ريزي كند و در يك كلام تمام امكانات اعم از منابع انساني، مالي، فيزيكي و ... را مديريت كند و به ميزان اختياري كه دارد در مقابل جامعه و حاكميت پاسخگو باشد.

ارايه ۸۰ درصد خدمات بستري در ۵۵۵ بيمارستان دولتي كشور

آقاجاني به وجود ۹۰۰ بيمارستان در كشور اشاره كرد و افزود: ۵۵۵ مورد از اين بيمارستان‌ها، بيمارستان‌هاي آموزشي و درماني بوده، زيرمجموعه دانشگاه‌هاي علوم پزشكي كشور هستند و به شكل دولتي اداره مي‌شوند. از طرف ديگر حدود ۸۰ درصد خدمات بستري در كشور كه البته پيچيده‌ترين و مشكل‌ترين خدمات نظير جراحي‌ها و اقدامات تشخيصي بسيار پيشرفته و خاص از جمله پيوند اعضا و ... را شامل مي‌شود در بيمارستان‌هاي دانشگاهي انجام مي‌شود.

وي در اين باره ادامه داد: بنابراين از آنجا كه عمده خدمات بستري بويژه خدمات تخصصي و فوق تخصصي در بيمارستان‌هاي دولتي و دانشگاهي صورت مي‌گيرد، نياز است كه اين بيمارستان‌ها چابك شده و از اختيارات لازم براي تطبيق خود با نيازهاي مردم برخوردار باشند؛ چرا كه درغير اين صورت بي ترديد نمي‌توانند نيازهاي درماني را تامين كنند.

وي در پاسخ به سوال ايسنا مبني برآنكه آيا استقلال بيمارستان‌ها از بين رفتن وحدت رويه در ارايه خدمات را به دنبال نخواهد داشت؟ گفت: در اين مدل اداره بيمارستاني، مهم آن است كه خطوط اصلي روشن باشد. در وزارت بهداشت بايد نقش حاكميتي را توسعه داده و تصدي‌گري را كاهش دهيم. نقش حاكميتي يعني سياستگذاري، برنامه‌ريزي و نظارت، اعتباربخشي و ارزشيابي مداوم؛ اين موضوع وظيفه اصلي وزارت بهداشت است. براي آنكه وزارت بهداشت بتواند به اين نقش خود عمل كند بايد از تصدي‌گري خود بكاهد.

آقاجاني افزود: اگر وزارت بهداشت خود راسا بخواهد اين ۵۵۵ بيمارستان كه ۸۰ درصد خدمات بستري را ارايه مي دهد، اداره كند و در كوچك‌ترين مسايل مديريتي بيمارستان نقش آفرين باشد، اتفاقي مي افتد كه اكنون با آن مواجه هستيم. اگر بخواهيم جهت گيري مثبت و هم مسير شدن بيمارستان‌ها در جهت سلامت مردم اتفاق افتد بايد نقش تصدي‌گري وزارت بهداشت كم شده و نقش سياستگذاري و نظارتي آن پررنگ تر شود.

وي تاكيد كرد: بيمارستان بايد واحدي مستقل شود، اما مستقل شدن در اداره داخلي به معني جدا شدن از اهداف كلي تدوين شده براي بيمارستان نيست، بلكه بيمارستان بهتر مي‌تواند در مسير اهداف كلي تدوين شده، حركت كند؛ چرا كه واجد اختيار براي اداره داخلي است.

مديريت بيمارستاني متناسب با علوم پزشكي كشور رشد نيافت

معاون درمان وزير بهداشت عدم تناسب دوم در اداره بيمارستان‌ها را رشد نكردن مديريت بيمارستاني متناسب با رشد علوم پزشكي كشور خواند و گفت: توسعه فراگير و گسترده اي را در علوم پزشكي بويژه در علوم باليني در سال هاي پس از انقلاب شاهد هستيم؛ به طوري كه اكنون فاصله علوم پزشكي ايران با دنياي توسعه يافته اندك است و به طور جدي مي توان ادعا كرد كه تقريبا تمام امكانات، روش‌ها و ابزار تشخيصي - درماني مورد استفاده دنيا در كشور ما نيز وجود دارد و به ندرت مي‌توان بيماري را يافت كه براي تشخيص و درمانش نيازمند اعزام به خارج از كشور باشد.

وي افزود: در سال گذشته و در شوراي عالي پزشكي وزارت بهداشت كمتر از ۵۰ پرونده نيازمند اعزام به خارج از كشور شناخته شد كه البته اين موارد از موارد بسيار خاص نظير استفاده از برخي ابزارهاي تشخيصي - درماني است كه ممكن است به سبب نادر بودن بيماري، در كشور ما وجود نداشته باشد. در مجموع پزشكي و پزشكان ايران در بسياري از عرصه‌هاي بين‌المللي پزشكي حضور چشمگيري دارند.

آقاجاني ادامه داد: با وجود رشد پزشكي كشور پس از پيروزي انقلاب اما در علم مديريت بيمارستاني با مشكل مواجه هستيم و مديريت بيمارستاني كشور متناسب با علوم پزشكي كشور رشد نيافته است. اين امر خلاء و شكافي ميان رشد علوم پزشكي و مديريت بيمارستاني ايجاد كرده است. بر اين اساس به همين تناسب كه علوم پزشكي پيشرفت كرد بايد مديريت بيمارستاني نيز از حالت سنتي خود خارج شده و بتواند به روز بيمارستان‌ها را مديريت كرده و پاسخگوي خدمات پيشرفته پزشكي امروز باشد.

وي افزود: براي آن كه بتوانيم بر اين خلاء فائق آييم، بايد مديران‌مان را توانمند كنيم. به اين منظور دانش، توانمندي ها و انگيزه مديران بيمارستاني بايد ارتقا يابد. تيم مديريتي بيمارستان بايد به دانش مديريتي روز، مهارت‌ و انگيزه كافي مجهز باشند. سه فاكتور دانش، توانمندي همراه با انگيزه كافي مي‌تواند بدنه مديريتي بيمارستان‌هاي كشور را ارتقا دهند و بر اين عدم تناسب دوم فائق آيند.

منابع؛ زخم كهنه درمان كشور

آقاجاني در توضيح «ميم» سوم درحوزه اداره بيمارستان ها گفت: «ميم» سوم همان منابع و زخم كهنه اداره بيمارستان‌ها و بخش درمان كشور است؛ به طوري كه فاصله بسيار جدي ميان منابع موجود و نيازهاي حوزه درمان وجود دارد. البته اين شكاف، شكافي است كه در عرصه جهاني همه ملت‌هاي دنيا با آن روبرو هستند و همين مشكل بود كه دولت آمريكا را براي دو هفته به تعطيلي كشاند.

وي در اين باره ادامه داد: به نظر مي‌رسد كه در صحنه جهاني دائما فاصله ميان منابع حوزه سلامت بويژه حوزه درمان و نيازهايي كه روز به روز ايجاد مي‌شود، در حال بيشتر شدن است. به عنوان مثال تغيير اپيدميولوژي بيماري ها از بيماري‌هاي عفوني به سمت بيماري هاي غيرواگير را شاهد هستيم. در اين زمينه مشاهده مي‌كنيد كه پيشگيري و درمان بيماري‌هاي عفوني در مقابل پيشگيري و درمان بيماري هايي نظير ديابت، عروق كرنر و ... تا چه ميزان ساده تر و ارزان تر است.

آقاجاني ادامه داد: در هر حال اين اتفاقات در وضعيت بهداشت و درمان ملت‌ها افتاده و سازمان بهداشت جهاني نيز اين خطر را حس كرده و از اوايل قرن بيست و يكم اين هشدار را به كشورها داده كه بايد تدابير لازم را در اين زمينه اتخاذ كنند. يكي از بهترين تدابيري كه سازمان بهداشت جهاني روي آن تاكيد دارد، افزايش كارايي، اثربخشي و بهره روري نظام‌هاي ارايه خدمات درماني است.

وي بر لزوم ترميم منابع حوزه سلامت بويژه حوزه درمان تاكيد كرد و ادامه داد: براي آنكه تا حدودي بر كمبود منابع غلبه كنيم بايد اثربخشي و ضريب كارايي را افزايش دهيم. اما اين موضوع تنها يك سوي داستان است و در سوي ديگر كه بسيار اهميت دارد بايد منابع حوزه سلامت و به طور خاص حوزه درمان ترميم شود. با وجود كاستي‌هايي كه در كيفيت ارايه خدمات كنوني وجود دارد، منابع فعلي وزارت بهداشت و بيمه ها حتي تكافوي حفظ وضع موجود را هم ندارد.
نظر شما:
------------

دوشنبه 2 دي 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: بازتاب آنلاین]
[مشاهده در: www.baztabonline.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 238]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن