تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):كار خير و صدقه، فقر را مى‏بَرند، بر عمر مى‏افزايند و هفتاد مرگ بد را از صاحب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819137899




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

جايگاه توليد شير در آذربايجان شرقي با حماسه اي اقتصادي


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران جوان: جايگاه توليد شير در آذربايجان شرقي با حماسه اي اقتصادي
توليد شير و فرآورده هاي آن از ديرباز مورد توجه بشر بوده است طوري كه علاقه انسان به استفاده از پروبيوتيك ها (محصولات تخميري) براي حصول سلامتي به سال ۱۹۰۸ بر مي گردد.
به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران تبريز ، شيرتازه به دليل داشتن املاح ضروري مورد نياز بدن نظير كلسيم، فسفر و... و نيز ويتامين هاي موردنياز بدن در دوران كودكي و رشد و بلوغ يكي از نوشيدني هاي بي نظيري است كه در خلقت موجود است. از عمده شيرهاي مصرفي در صنعت لبنيات مي توان به شير گاو اشاره كرد كه با پيشرفت تكنولوژي صنعت دامپروري دستخوش تغييرات كلي در صنعت شير شده است. اين نوع شير نسبت به بقيه شيرهاي موجود داراي چربي ايده آل ( ۳/۵ – ۳% ) داراي پروتئين بالا ( ۳/۲ – ۳% ) ماده خشك مناسب (حداقل ۸) و داراي حداقل ميكرو ارگانيسم هاي مضري براي بدن است كه در شرايط فرآوري صحيح و سيستم پاستوريزه و استرليزه مي توان ماندگاري آن را در شرايط بسته بندي مناسب استريل حتي تا ۶ ماه هم تضمين كرد.

استان آذربايجان شرقي در توليد شير رتبه چهارم كشوري را دارد.

رييس سازمان جهاد كشاورزي آذربايجان شرقي با اشاره به سرانه مصرف شير در استان گفت: سرانه مصرف شير استان 130 كيلوگرم است و مصرف شير در استان به علت بالا بودن قيمت قدرت خريد مردم را كاهش داده است.

مسعود محمديان در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبريز ريسك توليد در بخش كشاورزي را بالا دانست و افزود: بيماري‌ها، آفت‌ها، شرايط اقليمي و حوادث غيرمترقبه از جمله خشكسالي و سرمازدگي از عوامل بالا بودن ريسك توليد در بخش كشاورزي هستند.

محمديان به عدم توان بازپرداخت تسهيلات بانكي توسط دامداران اشاره كرد و افزود: هرچند قانون هدفمندسازي يارانه‌ها به همت مسئولان و همكاري توليدكنندگان با كمترين چالش در حال اجرا است، اما به انتظارات به حق بخش توليد بايد پاسخ داد.

رييس سازمان جهاد كشاورزي آذربايجان شرقي تاكيد كرد: افزايش بهره‌وري واحد‌هاي توليدي با توجه به اهداف طرح تحول اقتصادي، اصلاح و روان‌سازي ساختار خدمات‌رساني به مصرف‌كنندگان و توليدكنندگان، همكاري در فراهم‌سازي بستر مناسب جهت استفاده بهتر از امكانات موجود، توسعه زمينه صادرات و بهبود وضعيت بازار، تقويت تشكل‌ها و افزايش همكاري مسئولان در صنعت شير و فرآورده‌هاي لبني را مي توان از مهم ترين برنامه هاي سازمان در سال حماسه اقتصادي قلمداد نمود.

محمديان يادآور شد: پايين بودن قيمت تمام شده شير، بالا رفتن قيمت نهاده‌ها، سرانه پايين مصرف شير و ديگر فرآورده‌هاي لبني از مشكلات توليدكنندگان شير است.

وي با اشاره به مشكلات توليد علوفه به علت كمبود منابع آبي گفت: در حال حاضر 70 درصد شير استان در دامداري‌هاي سنتي توليد مي‌شود و واحد‌هاي صنعتي استان انگشت شمارند كه رويكرد اين سازمان صنعتي شدن واحد‌هاي دامي است.

معاون بهبود توليدات دامي سازمان جهاد كشاورزي آذربايجان شرقي در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت: سالانه 744 هزار تن شير از گاوهاي اصيل، دورگ و بومي در استان استحصال مي شود.

غفور عبداللّهي افزود: مقدار شير توليدي از گاوهاي اصيل، دورگ و بومي در استان به ترتيب 130، 570 و 44 هزار تن برآورد شده است.

وي ضمن معرفي شهرستان هاي برتر در توليد شير از گاو اصيل تشريح كرد: دامداران تبريز، آذرشهر و اُسكو با دارا بودن جمعيت مناسب گاو اصيل هر سال توليدكننده 34، 24 و 12 هزار تن شير از اين نژاد هستند.

عبداللّهي ادامه داد: سراب، مراغه و مَلكان به ترتيب با توليد 113، 47 و 37 هزار تن بيشترين سهم را در توليد شير از گاوهاي آميخته يا دورگ در استان دارند.

معاون بهبود توليدات دامي سازمان جهاد كشاورزي آذربايجان شرقي يادآور شد: ميانه، مراغه و اَهر به ترتيب با توليد 6400، 5900 و 5300 تن شير از گاو بومي از شهرستان هاي برتر محسوب مي شوند.

عبداللّهي با بيان برنامه هاي در نظر گرفته براي سال جاري تاكيد كرد: افزايش توليد شير از گاو بومي و كاهش تعداد گاو بومي و تبديل آن به گاو آميخته از مهم ترين برنامه هاي مديريت بهبود توليدات دامي در حماسه اقتصادي است.

قائم مقام معاون بهبود توليدات دامي سازمان جهاد كشاورزي آذربايجان شرقي در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران اظهار داشت: كارشناسان طي برنامه ريزي هاي صورت گرفته توليد 35 هزار تن شير گوسفند را در سال حماسه اقتصادي دور از انتظار نمي دانند.

رضا ثقليني افزود: سه ميليون 360 هزار راس گوسفند در استان برآورد شده است.

وي تشريح كرد: دامداران شهرستان اهر با توليد 4 هزار تن بيشترين توليد شير گوسفند در آذربايجان شرقي را دارند.

ثقليني با معرفي ديگر شهرستان هاي توانمند در توليد شير گوسفند ادامه داد: شهرستان هاي ميانه، سراب، خدآفرين و تبريز نيز با توليد سالانه به ترتيب 3، 8/2 ، 5/2 و 2 هزار تن از شهرستان هاي توانمند در توليد شير اين دام سبك محسوب مي شوند.

قائم مقام معاون بهبود توليدات دامي سازمان جهاد كشاورزي آذربايجان شرقي يادآور شد: طبق سياست هاي وزارت جهاد كشاورزي براي حفظ مراتع سعي بر كاهش دام سبك است.

ثقليني تاكيد كرد: تبديل گاوهاي بومي و آميخته(دو رگ)، افزايش دامداري هاي صنعتي، افزايش گاوهاي شيري و افزايش بُز اصيل شيري سرلوحه برنامه هاي كارشناسان سازمان در سال حماسه اقتصادي است.

كارشناس مسئول دام سنگين سازمان جهاد كشاورزي آذربايجان شرقي به خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت: اصلاح نژاد گاوميش هاي بومي با بهره گيري از اسپرم گاوميش ايتاليايي را بايد از مهم ترين برنامه هاي مديريت بهبود توليدات دامي سازمان در حماسه اقتصادي قلمداد نماييم.

نوبري افزود: جمعيت گاوميش در استان 98 هزار راس برآورد شده است.

وي تشريح كرد: در سال گذشته 60 هزار تن شير گاوميش در استان توليد شده بود و سعي بر آن داريم تا با افزايش دو هزار تني در پايان سال جاري، شاهد استحصال 62 هزار تن شير از اين دام سنگين باشيم.

كارشناس مسئول دام سنگين سازمان جهاد كشاورزي آذربايجان شرقي با معرفي شهرستان هاي برتر توليدكننده شير گاوميش در آذربايجان شرقي ادامه داد: بيشترين توليد شير گاوميش در مراغه، ميانه و سراب به ترتيب با توليد 9000، 8600 و 5800 تن در استان صورت مي گيرد.

نوبري يادآور شد: شير گاوميش ايتاليايي از چربي زيادي برخوردار بوده و مي تواند به عنوان يكي از امتيازات اين نژاد از گاوميش تلقّي شد.

كارشناس مسئول دام سبك سازمان جهاد كشاورزي آذربايجان شرقي در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران يادآور شد: دامداران استان سالانه ۸۹۰۰ تن شير بُز توليد مي كنند.

احد آذري افزود: ۶۴۹ هزار و ۳۹۰ راس بُز در استان وجود دارد كه شهرستان ميانه با ۹۰ هزار راس، بيشترين تعداد بُز در استان را دارد.

آذري با معرفي شهرستان هاي توانمند در توليد شير بُز ادامه داد: دامداران شهرستان هاي اهر، سراب، تبريز و مراغه به ترتيب با ۷۱۳۰۰، ۶۶۰۰۰، ۵۳۰۰۰ و ۴۹۰۰۰ راس بُز از پرورش دهندگان و توليدكنندگان بُز در آذربايجان شرقي مطرح هستند.

وي از واردات نژاد شيري بُز خبرداد و يادآور شد: واردات نژاد شيري بُز از آمريكا و اروپا و به نوعي جايگزيني بُزهاي صنعتي به جاي بُزهاي بومي و سنّتي و كاهش جمعيت بُزهاي بومي از برنامه هاي سازمان و مديريت دام استان است.

آذري تاكيد كرد: اين واردات موجب افزايش ۷ درصدي جمعيت دامي بُز در آذربايجان شرقي خواهد شد.

بر اساس اين گزارش، توليد شير از دام هاي سبك و سنگين را مي توان ازايه هاي ارزآوري به كشور قلمداد نمود و بديهي است در اين بين با برقرار نمودن ارتباطي مستحكم با دامداران و برطرف نمودن مشكلات پيرامون فعاليت اين قشر از زحمتكشان در ارزآوري و فروش بهينه توليدات آنها تاثيرگذار بود./س

دوشنبه 2 دي 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران جوان]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 67]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن