تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 9 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):فرزندانتان را به سه چيز ادب كنيد: عشق به پيامبرتان، عشق به خاندان او، و قرآن خو...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802767787




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

عضو بنيانگذار ائتلاف معارض آزادي و عدالت عربستان در گفت‌وگو با فارس:نهاد ديني در عربستان سعودي كاملا وابسته به خاندان حاكم است


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: عضو بنيانگذار ائتلاف معارض آزادي و عدالت عربستان در گفت‌وگو با فارس:نهاد ديني در عربستان سعودي كاملا وابسته به خاندان حاكم است
عضو موسس ائتلاف آزادي و عدالت عربستان با اشاره به اينكه نهاد ديني در عربستان كاملا وابسته به خاندان آل سعود است،‌ تاكيد كرد كه نظر مفتي عربستان مبني بر اينكه حملات انتحاري «جنايتي بزرگ» است، صرفا مصرف رسانه‌اي و تبليغاتي دارد.


«حمزة الشاخوري»، يكي از اعضاي بنيانگذار ائتلاف معارض «آزادي و عدالت» عربستان كه در شرق اين كشور فعاليت مي‌كند، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري فارس در عربستان تاكيد كرد كه نهاد ديني در عربستان كاملا وابسته و فرمانبردار خاندان حاكم بر كشور است و نظر «شيخ عبدالعزيز بن عبدالله آل الشيخ»، مفتي عربستان مبني بر اينكه حملات انتحاري «جنايتي بزرگ» است، صرفا مصرف رسانه‌اي و تبليغاتي دارد.

الشاخوري تصريح كرد كه اظهارات اين مفتي سعودي نشانگر تغيير موضع عربستان سعودي در قبال تحولات منطقه نيست و چنين فتواهايي بيانگر ترس رژيم آل سعود از بازتاب‌هاي تروريسم دست پرورده اين رژيم است كه به خارج صادر شده است.

وي افزود: رژيم آل سعود به شدت از آينده خود ترس و وحشت دارد؛ چرا كه شاهزادگان موثر و كارآمد سعودي از دنيا رفته‌اند و آنهايي كه باقي مانده‌اند، عاجز و ناتوان و حكام كنوني اين كشور در مقابله با تحولات داخلي و خواسته‌هاي روز افزون مردم ناتوان و سرگردان هستند.

آنچه در زير مي‌آيد، مشروح اين گفت‌وگو است:

فارس: آيا مي‌توان گفت كه در آينده مواضع عربستان سعودي در قبال حوادث منطقه تغيير خواهد كرد؟

الشاخوري: اين سوال اشاره زيركانه‌اي به وابستگي نهاد ديني عربستان سعودي به رژيم سياسي اين كشور دارد، اما اظهارات مفتي عربستان هيچ نشاني از تغيير موضع رياض در قبال حوادث منطقه ندارد، بلكه اين اظهارات صرفا مصرف تبليغاتي و رسانه‌اي دارند و در راستاي تبرئه رژيم آل سعود از اتهامات بين المللي مبني بر حمايت اين رژيم از تروريسم و كشتارها در كشورهاي منطقه مانند سوريه، عراق، لبنان، يمن و غيره ايراد شده است.

فارس: عربستان سعودي از فتاوي علماي خود در خصوص عمليات‌هاي تروريستي در تعدادي از كشورهاي اسلامي حمايت مي‌كرد. چرا هم اكنون مشاهده مي‌كنيم كه اين موضع تغيير كرده است؟

الشاخوري: گفتم كه من تغييري در اين موضوع نمي‌بينم. نهاد ديني رسمي در عربستان سعودي در دوره «شيخ بن باز» مخالف عمليات‌هاي انتحاري بود و حتي بزرگترين شيوخ وهابي نيز عمليات‌هاي شهادت طلبانه مبارزان فلسطيني عليه دشمن صهيونيستي را محكوم مي‌كردند. اين اظهارات هيچ تاثيري روي سياست‌ها و اقدامات رژيم آل سعود ندارد. ما مي‌بينيم كه هيچ تغيير واقعي در موضع رياض صورت نگرفته است. جريان تحت رهبري شاهزاده «بندر بن سلطان» همچنان به حمايت مالي از تروريسم و اجراي اين عمليات‌ها در منطقه ادامه مي‌دهد. علاوه بر اين، بايد به اين نكته نيز اشاره كرد كه چنين فتواهايي بيانگر ترس رژيم آل سعود از بازتاب‌‌هاي تروريسم دست پرورده اين رژيم است كه به خارج صادر شده است. رياض نگران اين مساله است كه اين عمليات‌هاي تروريستي عليه موسسات خود رژيم آل سعود اتفاق بيفتد؛ همان طور كه در اواسط دهه 90 قرن گذشته و اوايل هزاره دوم اين اتفاق افتاده بود.

فارس: آيا مي‌توان گفت كه نهاد ديني عربستان سعودي در تمامي فتواها و اقداماتش تابع دستگاه سياسي است؟

الشاخوري: بله دقيقا، نهاد ديني و هيات علماي بزرگ عربستان سعودي وابسته و فرمانبردار اوامر و دستورات نهادهاي سعودي هستند و پادشاه كنوني عربستان قبلا در سال 2009 ميلادي «شيخ سعد بن ناصر شثري»، عضو سابق اين هيات را به خاطر اعتراض به مساله اختلاط دختران و پسران در دانشگاه ملك عبد الله بركنار كرده بود و اين نشان مي‌دهد كه تمامي اعضاي اين هيات كه بزرگترين نهاد ديني عربستان سعودي است، اگر از دستورات مراجع سياسي تبعيت نكنند، پست و منصب خود را از دست مي‌دهند. نهاد ديني عربستان صرفا سخنگوي حكام و شاهزادگان رژيم آل سعود است.

فارس: نظر شما درباره تصويب قانون تروريسم در هيات دولت عربستان سعودي چيست؟

الشاخوري: من به شخصه معتقدم كه رژيم آل سعود به شدت از آينده خود ترس و وحشت دارد؛ چرا كه شاهزادگان موثر و كارآمد سعودي از دنيا رفته‌اند و آنهايي كه باقي مانده‌اند عاجز و ناتوان و حكام كنوني اين كشور در مقابله با تحولات داخلي و خواسته هاي روز افزون مردم ناتوان و سرگردان هستند. در عرصه خارجي نيز، رژيم آل سعود در معرض تحريم جامعه بين المللي قرار گرفته و طي يك دهه گذشته جايگاه منطقه‌اي و بين المللي خود را از دست داده و همين مساله باعث جنون و روان پريشي رژيم آل سعود پس از امضاي توافقنامه هسته‌اي ميان جمهوري اسلامي ايران و غرب شده است. اقدام رژيم آل سعود در تصويب قانون مبارزه با تروريسم كه رسوايي بزرگي براي آن به شمار مي‌رود، در همين راستا صورت گرفته است؛ چرا كه سازمان عفو بين الملل قبلا اعلام كرده بود كه حكومت عربستان خفقان شديدي عليه اعتراضات مسالمت آميز اعمال مي‌كند. سازمان ديده‌بان حقوق بشر نيز خواستار توقف اعمال نظر مستقيم رژيم آل سعود در هيات دولت شده و گفته بود كه اين رژيم به تجاوزات بزرگ و خطرناك عليه حقوق بشر مشروعيت مي‌بخشد. نگاهي گذرا به اين قانون كه اوايل هفته گذشته به تصويب رسيد، باعث تعجب و شگفتي انسان مي‌شود؛ چراكه اين قانون فاقد اصول منطقي و واقع‌نگري است و نوعي توهين به اصول و ارزش‌هاي حقوق بشري به شمار مي‌رود و به كليت رژيم آل سعود اعم از سرويس‌هاي امنيتي، دستگاه عدالت و دادگستري براي اعمال خفقان و نقض آزادي‌ها و حقوق بشر فعالان و ممنوع كردن هرگونه اقدام اعتراضي عليه عملكرد رژيم حاكم مشروعيت مي‌بخشد.

در اين رابطه فقط اشاره به اين نكته كافي است كه قانون مذكور تظاهرات را جرم و طرح شعار عليه پادشاه و شاهزادگان رژيم آل سعود را تروريسم قلمداد كرده است. اين قانون همچنين نويسندگي و ارتباط با رسانه‌ها براي افشاي تخلفات و تجاوزات رژيم را جنايتي تروريستي مي‌داند و در نهايت دست و پا و دهان شهروندان را بسته و هرگونه اقدام اعتراض‌آميز و يا درخواست اصلاح و تغيير را ممنوع كرده است. اين مساله باعث بروز موجي از خشم و ناراحتي در ميان فعالان سعودي شده است و آنها در طنزها و لطيفه‌هاي خود در شبكه‌هاي ارتباط جمعي مانند توئيتر و فيس بوك به اين مساله اشاره كرده‌اند.

انتهاي پيام/ز

يکشنبه 1 دي 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 54]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن