تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام جواد (ع):اعتماد به خدا بهاى هر چیز گرانبها است و نردبانى به سوى هر بلندایى.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804720569




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سپرسپاه دربرابر«بيوتروريسم»و«تروريسم ليزري»


واضح آرشیو وب فارسی:بازتاب آنلاین: سپرسپاه دربرابر«بيوتروريسم»و«تروريسم ليزري»
نگاهي به تهاجمات بيولوژيك در حوزه امنيتي، حملات ليزري و آينده آن براي استفاده گروه‌هاي تروريستي، اين نكته را روشن مي‌كند كه بايد تدابير پيشگيرانه‌اي در مقابل بكارگيري چنين ترفندهايي از سوي گروه‌هاي تروريستي اعمال كرد.

به گزارش خبرگزاري فارس، «بيوتروريسم» و «تروريسم ليزري» 2 واژه‌اي بود كه در ديدار فرمانده كل سپاه پاسداران با اعضاي سپاه حفاظت فرودگاهها و انصار به طور واضح مطرح و سرلشكر جعفري اعلام كرد كه مقابله با انواع تروريسم بويژه دو شاخه «بيوتروريسم» و «تروريسم ليزري» بايد در دستور كار سپاه قرار داشته باشد.

گرچه تروريسم بيولوژيك و شيميايي از گذشته وجود داشته و به مواردي از آن حتي طي سال‌هاي اخير در كشورهاي مختلف مشاهده شده است، اما واژه‌ تروريسم ليزري را مي‌توان واژه‌اي نو در حوزه امنيت دانست.

با اين حال نگاهي به بحث حملات بيولوژيك در حوزه امنيتي و همچنين حملات ليزري و آينده آن براي استفاده توسط گروه‌هاي تروريستي اين نكته را به وضوح روشن مي‌كند كه بايد تدابير پيشگيرانه‌اي در مقابل چنين ترفندهايي از سوي گروه‌هاي تروريستي اعمال كرد.

*سلاحي به قدمت تاريخ بشر

«تروريسم ميكروبي» قدمتي به اندازه تاريخ بشر دارد. در طول سال‌هاي پيش از ميلاد مسيح و در زمان جنگ‌هاي روميان، آلوده كردن منابع آب توسط اجساد مردگان، يكي از راههاي به زانو درآوردن حريف در جنگ‌هاي طولاني محسوب مي‌شد.

همچنين مغول‌ها براي كشتار سربازان شهرهايي كه به محاصره درمي‌آمدند، جنازه‌هاي افرادي را كه به مرض طاعون مرده بودند به داخل شهر پرتاب مي‌كردند.

در طول ساليان اخير و به خصوص در زمان جنگ سرد، با وجود توانمندي‌هاي گسترده‌اي كه براي يك جنگ ميكروبي در ابعاد بزرگ فراهم بود، اما به دليل تبعات جبران ناپذير اين مرحله و احتمال اينكه حتي كشور استعمال‌كننده نيز خود به دليل جهش‌هاي ژنتيكي احتمالي قرباني سلاح‌هاي ميكروبي شوند، تاكنون اين سلاح‌ها در عرصه يك جنگ واقعي به كار گرفته نشدند، اما در حوزه تروريسم و استفاده نقطه‌اي براي هدف قرار دادن افراد خاص و يا يك جمع محدود، بارها از سلاح‌هاي ميكروبي استفاده شده است.

* قرباني كردن خودي

نمونه‌هاي فراواني از اين مسئله در طول چند دهه گذشته وجود دارد كه از جمله مي‌توان به رهاسازي آزمايشي تعدادي از ميكروب‌هاي خطرناك همچون آبله و طاعون در برخي از شهرهاي آمريكا توسط قرارگاه جنگ ميكروبي ارتش اين كشور به منظور بررسي الگوي توسعه باكتري‌ها اشاره كرد.

همچنين موارد فراواني وجود دارد كه برخي از سلاح‌هاي ميكروبي به دليل عدم نگهداري مناسب و اتفاقات غيرقابل كنترل به محيط خارج نشر كرده و باعث كشته شدن افراد بي‌گناه شدند.

* از بلغارستان با عشق

در سال 1978 گئورگي ماركوف يكي از نارضيان دولت بلغارستان در نزديكي خانه خود و در يك ايستگاه اتوبوس با يك چتر مجروح شد.

ماركوف بلافاصله سلامتي خود را پس از اين جراحت از دست داد و چهار روز پس از اين حادثه درگذشت. بعدها مشخص شد اين چتر آغشته به سم «ريسين» است.

سم ريسين كه از يك ماده گياهي به دست مي‌آيد، توانايي معادل يك هزار برابر سم سيانور را دارد.

از نمونه ديگر استفاده از اين سم مي‌توان به ارسال نامه‌هايي آغشته شده به آن به دفتر باراك اوباما رئيس جمهور آمريكا و چند سناتور اين كشور اشاره كرد.

همچنين ترور خالد مشعل رئيس دفتر سياسي حماس در سال 1997 در اردن كه با تلاش محافظان وي ناكام ماند و نيز ارسال نامه‌هاي آلوده به باكتري سياه زخم در سال 2001 كه موجب مرگ 5 نفر و آلودگي 17 نفر به اين باكتري شد، از نمونه‌هاي ديگر استفاده از سلاح‌هاي ميكروبي براي امور ضدامنيتي بوده است. گرچه بعدها مشخص شد نامه‌هايي كه در آن از ميكروب سياه زخم استفاده شده، توسط يكي از محققان ارتش آمريكا كه در بخش تسليحات ميكروبي اين كشور كار مي‌كرده منتشر شده است كه وي نيز پيش از دستگيري و مشخص شدن نقش‌اش در آن، خودكشي كرد.

* نامه و دست دادن ممنوع

تاكنون روش‌هاي گوناگوني براي حفاظت از جان شخصيت‌ها و همچنين جلوگيري از انتشار عوامل بيماري‌زا توسط گروه‌هاي تروريستي به كار گرفته شده است.

البته برخي از اين روش‌ها به صورت عمومي و جهت مقابله با هرگونه تهديد بيولوژيك به كار مي‌رود كه از جمله مي‌توان به بررسي مرسولات و نامه‌هاي ارسال شده به دفاتر مقامات عالي‌رتبه و استفاده از سيستم‌هاي مجازي براي جلوگيري از هرگونه انتقال باكتري، ضد عفوني كردن مرسولات توسط سيستم‌هاي اشعه ايكس و گاما در مواردي كه نياز به استفاده از آن وجود داشته باشد و همچنين توجيه مقام مسئول در خصوص توجه به تهديدات موجود در اين باره اشاره كرد.

همچنين بسياري از خودروهاي حامل شخصيت‌ها اغلب به گونه‌اي درزبندي شده‌اند تا امكان نفوذ باكتري‌‌ها و عوامل بيماري‌زاي مهاجم در صورت استفاده به حداقل خود برسد.

در ايالات متحده آمريكا و كشورهاي اروپايي تمام مرسولات پستي ابتدا دپو، قرنطينه و در مواردي ضد عفوني شده و سپس وارد چرخه بررسي اداري در مجموعه تحت حفاظت مي‌شوند.

* پادزهرها و واكسن‌ها؛ سلاحي براي مقابله

همچنين دپوي واكسن‌ها و سرم‌هاي ضدويروس و ضدباكتري براي استفاده در مواقع لازم و ضروري جزو يكي ديگر از راهكارهاي مقابله با حملات تروريستي اينچنيني به شمار مي‌رود.

از اين‌رو در طول چند سال گذشته سرمايه‌گذاري‌هاي بسيار سنگيني در خصوص صنعت واكسن‌سازي به خصوص در مراكز نظامي از سوي كشورهاي غربي صورت گرفته است.

در ايران صنايع واكسن در اين زمينه بسيار مؤثر بوده است گرچه به همين دليل صنايع واكسن‌سازي ايران به بهانه توسعه سلاح‌هاي بيولوژيك از سوي كشورهاي غربي مورد تحريم‌هاي يكجانبه قرار گرفتند، با اين حال تاكنون محققان ايراني به پيشرفت هاي موثري درباره دسترسي به پادزهرهاي تسليحات بيولوژيك رسيده‌اند.

* ترور با بيماري سرطان

در ايران گزارش رسمي در خصوص استفاده از سلاح‌هاي ميكروبي در جبهه‌هاي جنگ و يا ترور شخصيت‌ها گزارش نشده است.

با اين حال در سال‌هاي دهه 60 آيت‌الله رباني املشي دادستان كل كشور به دليل استفاده از مواد سرطان‌زا به اين بيماري مبتلا و به شهادت مي‌رسد در نهايت پس از تحقيقات فراوان گروهك مهدي هاشمي مسئول اين اتفاق شناخته شد.

* تروريسم ليزري؛ هدف، چشم خلبانان

بحث تروريسم ليزري جزو مواردي است كه به تازگي از سوي برخي از افراد و گروه‌هاي ناشناس به منظور هدف قرار دادن هواپيماهاي تجاري و به خصوص ديد خلبانان مورد استفاده قرار مي‌گيرد.

سال 1960 اولين ليزر گازي توسط يك دانشمند ايراني ابداع شد، اين پديده فيزيكي پيشرفت فراواني براي استفاده در امور گوناگون داشته است كه البته هنوز زمان تا جايي كه اين سلاح‌ها بتوانند به عنوان يك وسيله قابل حمل به منظور صدمه زدن به افراد استفاده شوند، فاصله وجود دارد اما هم‌اكنون سامانه‌هاي آزمايشي قابل حملي وجود دارد كه از آنها در هدف قرار دادن هواپيماهاي بدون سرنشين و همچنين خمپاره‌هاي كوچك استفاده مي‌شود.

در سال 2011 گزارشاتي از ايجاد مزاحمت به وسيله پرتابگرهاي ليزري كوچك براي برخي خلبانان هواپيماي فرودگاه جان.اف.كندي نيويورك استفاده شد؛ استفاده از اين ليزرها سبب مي‌شد تا بينايي خلبان به صورت ناگهاني افت پيدا كرده و خلبان به درستي قادر به هدايت هواپيما نباشد.

جستجوهاي FBI براي پيدا كردن مهاجمان بي‌نتيجه خاتمه يافت، البته اين مزاحمت‌هاي ليزري سبب ايجاد مشكلي براي خلبانان اين هواپيماها نشد اما در صورت استفاده از ليزرهاي قوي‌تر كه شايد در آينده به صورت تجاري در اختيار مصرف‌كنندگان غيرنظامي قرار بگيرد، بتواند مشكلات بزرگتري را براي خلبانان فراهم كند.

* عينك‌هايي براي چشمان آسيب‌پذير

در اين زمينه برخي از مؤسسات، عينك‌هاي ويژه‌اي را براي خلبانان توصيه كردند كه يك نمونه آن توسط مؤسسه روسي توليد شده است.

اين عينك‌ها به خلبانان اين امكان را مي‌دهد تا در صورت استفاده از چنين سلاح‌هايي بينايي خود را به طور كامل حفظ كنند.

از سوي ديگر استفاده از تجهيزات رديابي ليزري كه جهت و سمت استفاده از تسليحات و نشانگرهاي ليزري را مشخص مي‌كند، روش ديگري براي مقابله با مهاجماني است كه از اينگونه سلاح‌ها استفاده مي‌كند. در اين حالت نيروهاي حفاظتي مي‌توانند به سرعت نسبت به شناسايي محل اختفاي مهاجم و مقابله مؤثر با وي و همچنين دستگيري و حذف فيزيكي آن اقدام كنند.

توسعه تجهيزات رديابي سلاح‌هاي ليزري و همچنين عينك‌هاي ضدتشعشع نيز مدت‌هاست در سير تحقيقات تكميلي موسسات تحقيقاتي نظامي كشورمان قرار گرفته و به مرحله توليد صنعتي رسيده است.

*آمادگي براي هر اتفاق قابل وقوع

به طور حتم اين نكته مسلم وجود دارد كه تهديدات از هر نوعي همواره در غالب‌هاي جديد نشان مي‌دهد تروريسم ليزري و تروريسم بيولوژيك دو موردي هستند كه احتمال استفاده از آن عليه منافع نظام جمهوري اسلامي ايران وجود دارد و آمادگي نيروهاي حفاظتي به خصوص در بحث حفاظت از شخصيت‌ها مي‌تواند عامل مؤثري در جلوگيري از هرگونه غافلگيري در اين‌باره شود.

نظر شما:
------------

شنبه 30 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: بازتاب آنلاین]
[مشاهده در: www.baztabonline.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 55]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن