تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 8 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع): با علما معاشرت كن تا علمت زياد، ادبت نيكو و جانت پاك شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

ویترین طلا

کاشت پای مصنوعی

مورگیج

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802522274




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سرمقاله روزنامه ۳۰ آذر؛ سايه تحريم‎هاي جديد سنا بر شادي تصويب قطعنامه پيشنهادي روحاني


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: سرمقاله روزنامه ۳۰ آذر؛ سايه تحريم‎هاي جديد سنا بر شادي تصويب قطعنامه پيشنهادي روحاني


محمد سلطاني‌فر در روزنامه اعتماد در رابطه با فيلتر شدن "وي چت" نوشت:۳۰ آذر؛اعتماد

مبارزه با پديده‌هاي جديد و تكنولوژي‌هاي نو، موضوع تازه‌يي در كشور ما نيست. هرازگاهي شاهد اين قضيه هستيم كه هر زماني كه پديده جديد ارتباطي وارد اين كشور شده است، نخستين قدم در مواجهه با آن، كنترل و حتي در مواقعي قطع آن بوده است. نبايد فراموش كرد كه در اين كشور قبل از پيروزي انقلاب اسلامي با پديده تلويزيون و بعد از آن نيز با ساير پديده‌هاي ارتباطي نظير ويديو و ماهواره و حتي اينترنت هم از اين دست مبارزه‌ها شكل گرفته است. البته به دنبال اين نيستم كه بگويم وي‌چت خوب است يا نه، فيس بوك درست است يا غلط؟ بلكه معتقدم ما قبل از اينكه روش مبارزه را در پيش بگيريم بهترين راهكار اين است كه روش شناخت را در پيش گرفته و در گام نخست ابعاد مثبت و منفي هر پديده را ببينيم و سپس نسبت به آن تصميم‌گيري كنيم. صرف اعلام كردن ممنوعيت وي‌چت و حتي فيس‌بوك راه جديدي پيش روي ما نخواهد گذاشت و شرايط را تغيير نمي‌دهد، بلكه تنها يك تاخر فرهنگي و زماني ايجاد مي‌كند كه در اين روند يك سري سرمايه‌هاي مادي و معنوي از بين رفته و در واقع تلف مي‌شود. در ميان مهم‌ترين ويژگي‌هاي تكنولوژي‌ها كه آنها را به جزيي جداناشدني از زندگي امروزي تبديل كرده است مي‌توان به اين ويژگي مهم اشاره كرد كه تكنولوژي، به ذات خود قابل انكار كردن نيست؛ چه تكنولوژي ارتباطي باشد، چه بقيه تكنولوژي‌ها. خصوصيت ديگر تكنولوژي‌ها اين است كه خود را به انسان‌ها تحميل كرده و ما را ناگزير از استفاده از آنها مي‌كنند. يادمان نرود كه در مبارزه با اينترنت نيز ابتدا به ساكن همين روند مخالفت‌ها و برخوردها را شاهد بوده‌ايم اما بعد از مدتي مشاهده شد كه در مواردي چون هدفمندي يارانه‌ها، سهميه‌بندي بنزين و حتي نيازهاي اوليه مردم را اجبارا بايد از طريق اينترنت اقدام كرد. اين ويژگي‌ها در ذات تمامي تكنولوژي‌ها وجود دارد و غيرقابل انكار است. بهترين راه در مقابله با تكنولوژي‌هاي نوين كه قطعا وي‌چت آخري آن نيست و نخواهد بود و بعد از آن نيز شايد بايد شاهد شكل‌گيري عينك گوگل نيز باشيم و چيزهايي شبيه به آن، آشنا ساختن و بالا بردن شناخت و سواد رسانه‌يي مردم ايران است. اما متاسفانه رسانه ملي و رسانه‌هاي ديگر كشور از واقعيت‌هاي دنياي فناوري ارتباطات فرار كرده و به جاي اينكه به مردم راه استفاده درست از رسانه‌ها را ياد بدهند و سطح سواد رسانه‌يي آنها را بالا ببرند بحث مقابله ابتدايي را در پيش مي‌گيرند. اميدوارم وي‌چت نيز به سرنوشت ويديو و اينترنت دچار نشود. ما بايد اين را بدانيم كه وي‌چت نيز قابل عبور از فيلتر است. مثل خود اينترنت و ساير سايت‌ها نظير فيس بوك كه از فيلترهاي مختلف توانستند عبور كنند، وي‌چت نيز مي‌تواند. در نهايت پيشنهاد نگارنده براي عبور از برخوردهاي اينچنين و دستيابي به راه‌حلي مناسب و منطقي، شكل‌گيري كميته‌يي تخصصي براي استفاده بهينه از هر پديده جديد و نوين است. يقينا در فضاي اينترنت اين آخرين اقدام نخواهد بود و اولي هم نيست. پس بايد به اين فضا، فضاي آموزشي تحميل شود نه فضاي كنترل و محدود كردن آن.

اوباما و سنا

روزنامه اعتماد در يادداشت ديگري به قلم "داوود هرميداس باوند" به موضوع وضع تحريم‎هاي جديد سنا آمريكا عليه ايران پرداخت و آورد: مساله تحريم‌ها به اندازه كافي پيچيده است. در امريكا سه نوع تحريم عليه كشور ايران وجود دارد. يكي تحريم‌هايي است كه توسط شخص رييس‌جمهور و طبق اختيارات وي وضع مي‌شود كه اين بخش از تحريم‌ها به سادگي قابل تعليق و برداشتن است. دومين نوع از اين تحريم‌ها مصوبات كنگره امريكا است ولي اين آزادي عمل به رييس‌جمهور داده شده است كه در صورت صلاحديد آن را متوقف كرده يا به تعويق انداخته يا اجرا نكند كه همان حق وتوي رييس‌جمهور است. نوع سوم تحريم‌ها، قطعنامه‌هايي است كه از سوي كنگره امريكا به تصويب مي‌رسد كه رييس‌جمهور ملزم به اجراي آن است.

حتي اگر امضا نكند و بازگردد و دوباره مورد تاييد كنگره قرار بگيرد، به‌طور گريز ناپذيري نياز به امضا ندارد و بايد اجرا شود. درخواست تعليق تحريم‌ها از كنگره از سوي رييس‌جمهوري امريكا از مدت‌ها قبل يعني از همان تاريخي كه بحث مذاكرات نيويورك و ژنو به ميان آمد، مطرح شد. باراك اوباما از كنگره خواست تحريم‌هايي را كه عليه ايران در دست دارند، متوقف كنند. توافقاتي كه در مذاكرات بين گروه 1+5 و ايران به وجود آمد، دولت اوباما را به اين باور رسانده كه تحريم‌هاي عليه ايران را فعلا متوقف كند. اما طرح تحريم‌هاي جديد عليه ايران كه توسط تعدادي از نمايندگان مجلس سنا امريكا مطرح شده است، در صورت مساعد بودن زمينه‌هاي لازم به راي گذاشته خواهد شد. اما اين طرح از آن دسته طرح‌هايي است كه نياز دارد طراحان آن با نمايندگان صحبت كرده و نظر آنها را جلب كنند. اما اگر به‌طور مثال طرح قطعنامه‌يي باشد كه تعداد بانيان قابل توجهي هم داشته باشد آن وقت است كه در دستور رسيدگي قرار مي‌گيرد.

اينكه تعدادي از نمايندگان مجلس سنا نكته‌يي را مطرح كرده‌اند دال بر اين نيست كه آن طرح حتما مورد تصويب قرار مي‌گيرد. قطعنامه‌هايي ديده شده كه توسط مجلس نمايندگان با اكثريت بالا تصويب شده و براي بررسي به مجلس سنا داده مي‌شود كه در نهايت راي نمي‌آورد. اما در بحث تحريم‌هاي ايران مجلس سنا متوقف شده و بنا بر اين است كه تا 6 ماه آينده كه مذاكرات ايران با گروه 1+5 ادامه دارد آنها فعلا به بررسي آن نپردازند. بنابراين با توجه به اينكه سنا قبول كرده كه تا زماني كه مذاكرات به پايان نرسيده و قطعنامه‌يي تصويب نشده، دست به تصويب هيچ تحريمي عليه ايران نزند، آن وقت منطقي به نظر نمي‌رسد كه در اين زمان كنگره قطعنامه ديگري را به تصويب رسانده و از رييس‌جمهور نيز انتظار داشته باشد كه آن را امضا كند. سنا به عنوان يك نهاد اعلام كرده است طرحي كه توسط نمايندگان براي اجراي تحريم جديد عليه ايران ارائه مي‌شود را به درخواست اوباما و جان كري در كميسيون سياست‌هاي خارجي، به مدت 6 ماه به تاخير بيندازد. بنابراين در چنين شرايطي اگر هم چند نماينده تحريم‌هاي جديدي را لازم دانسته‌اند به نظر نمي‌رسد كه به تصويب برسد. اما با توجه به رويكرد اوباما و تهديد كاخ سفيد مبني بر وتو شدن هر مصوبه‌يي تحت عنوان اعمال تحريم‌هاي جديد عليه ايران به نظر بعيد مي‌رسد كه اين مصوبه در كنگره امريكا راي لازم را براي اجرا و حتي دور زدن وتوي رييس‌جمهور امريكا به دست بياورد.

بر اساس قانون اساسي امريكا، رييس‌جمهور اين حق را دارد كه طرح مصوب كنگره را وتو كند كه در اين صورت، مصوبه وتو شده لازم‌الاجرا نخواهد بود. در صورتي كه كنگره نسبت به وتو شدن طرح مصوب اعتراض داشته باشد، طرح بار ديگر به راي گذاشته مي‌شود و اگر حداقل دو سوم نمايندگان هم در سنا و هم در مجلس نمايندگان به آن راي دهند، طرح مصوب بدون نياز به تاييد رييس‌جمهور لازم‌الاجرا مي‌شود كه به دست آوردن اين ميزان از آرا با توجه به اندك بودن تعداد پيشنهاد‌كنندگان آن تقريبا بعيد به نظر مي‌رسد.

از همين‌رو است كه دولت اوباما و سناتورهاي مخالف تلاش مي‌كنند مانع از تصويب طرح تشديد تحريم هاي جديد شوند تا چهره آمريكا در عرصه بين المللي مخدوش نشود و اعتبار و حيثيت آمريكا لطمه نبيند. از سوي ديگر مخالفت اوباما با تصويب چنين طرحي به اين دليل است كه با مسئله پرونده هسته اي ايران مي‌تواند مدعي اين باشد كه اولين رئيس‌جمهور آمريكاست كه در 34 سال گذشته توانسته است يكي از مشكلات آمريكا در عرصه بين المللي را با مذاكره و گفت‌و‌گو حل نمايد.

همچنين بايد به اين نكته نيز اشاره كرد كه از يك طرف به دليل نزديك بودن تعطيلات سال نو در آمريكا و از طرف ديگر به دليل مخالفت احتمالي اكثريت سنا، اين طرح نتواند به نتيجه مورد نظر برسد. اگر چنين طرحي نيز به تصويب برسد به گفته جان كري باز هم نمي‌ تواند مانع از پيشرفت برنامه هسته اي ايران شود. زيرا به گفته وي ايران در زماني كه تحريم هاي سازمان ملل عليه ايران تصويب شدند 164سانتريفيوژ داشت و امروز 19000 هزار سانتريفيوژ دارد و تصويب تحريم‌هاي جديد فقط مي تواند به رشد و توسعه فعاليت هاي هسته اي ايران بيانجامد.

تندروهاي كنگره و حيثيت دولت آمريكا۳۰آذر؛تهران امروز

حسن بهشتي پور تحليلگر مسائل سياسي در روزنامه تهران امروز تلاش كنگره آمريكا براي افزايش تحريم‎هاي ايران را مورد توجه قرار داد و نوشت:

چند وقت پيش شاهد بوديم كه باراك اوباما رئيس‌جمهور و جان كري وزيرامورخارجه آمريكا تلاش هاي زيادي را براي عدم تصويب تحريم هاي جديد در مجلس نمايندگان آمريكا انجام دادند كه در نهايت نيز موفق شدند مانع از تصويب اين تحريم‌ها شوند اما در چند روز اخير مجددا شاهد تحركاتي از سوي برخي نمايندگان دموكرات و جمهوريخواه كنگره آمريكا بوديم. تحركاتي كه هدف آن تصويب تحريم‌هاي جديد عليه ايران است. نمايندگاني كه به‌دنبال تصويب تحريم‌هاي جديد هستند عمدتا تحت تاثير لابي‌هاي رژيم صهيونيستي قرار دارند. صهيونيست‌ها از ابتداي دور جديد مذاكرات هسته‌اي به دنبال اين بودند كه هيچ گونه توافقي ميان ايران و گروه 5+1 صورت نگيرد و در اين راه از تمام امكانات و ابزارهاي خود استفاده كردند. اما به موفقيتي دست پيدا نكردند و ايران و گروه 5+1 توانستند به توافقات اوليه دست پيدا كنند. اما صهيونيست‌ها براي عدم حصول توافق ژنو باز هم بيكار ننشستند و اين‌بار سعي كردند از طريق مجلس نمايندگان آمريكا و لابي هاي وابسته به خود در ادامه كار خلل ايجاد كنند.

بنابراين ارائه طرح تحريم‌هاي جديد در سناي آمريكا را بايد ماحصل دور جديد فعاليت‌هاي لابي‌هاي صهيونيستي دانست كه هيچ‌گونه توافقي ميان ايران و قدرت‌هاي غربي را برنمي‌تابند. اما در مقابل شاهد اين هستيم كه 10 نماينده سناي آمريكا اعلام كردند كه طرح تشديد تحريم‌هاي ايران نبايد وارد سنا شود، زيرا اين طرح مي تواند توافق ژنو را زير سوال ببرد. از سوي ديگر باراك اوباما مخالفت صريح خود را با چنين طرحي بيان و اعلام كرده است كه از حق وتوي خود براي ناكام ماندن اين طرح استفاده خواهد كرد. به‌نظر مي رسد هدف مخالفان طرح افزايش تحريم‌ها عليه ايران بر اين مبناست كه مانع از مخدوش شدن چهره آمريكا در عرصه بين المللي شوند. تعهدات و توافقات بين‌المللي در عرف ديپلماتيك و نزد افكار عمومي جهان از اهميت ويژه و بسزايي برخوردارند و هر دولتي كه پاي سندي را امضا مي‌كند در واقع از اعتبار و حيثيت خود خرج مي‌كند. زيرا امضاي يك سند به معناي قبول داشتن و متعهد بودن به مفاد آن سند است و اگر دولت مذكور به توافقات به‌دست آمده عمل نكند يا حركتي خلاف آن انجام دهد اين به معناي نقض توافقنامه و زيرسوال رفتن آن است و در نتيجه به مخدوش شدن چهره آن كشور منجر خواهد شد. امري كه در شرايط كنوني ممكن است براي دولت آمريكا اتفاق بيفتد. اگر طرح افزايش تحريم هاي جديد به نتيجه برسد اين به معناي ملغي شدن توافقنامه ژنو خواهد بود و اين همان خواسته صهيونيست‌ها مي‌باشد.

به واسطه توافقنامه ژنو آمريكا به طور خاص و قدرت‌هاي غربي به‌طور عام متعهد شده بودند كه در قبال تعليق داوطلبانه ايران تحريم‌هاي جديدي را به تصويب نرسانند و دو طرف تا حداقل شش‌ماه آينده به تعهدات خود پايبند باشند. اما تصويب تحريم‌هاي جديد مي‌تواند به معناي مرگ اين توافقنامه و در نتيجه مخدوش شدن چهره آمريكا باشد.

از خاتمي تا روحاني۳۰آذر؛شرق

صادق زيباكلام استاد دانشگاه تهران در سرمقاله روزنامه شرق، با توجه به تصويب قطعنامه پيشنهادي ايران در سازمان ملل به مرور اتفاقات مشابه آن پرداخت:

پيشنهاد 14ماده‌اي ايران به سازمان‌ملل كه در 18دسامبر، 27آذر تحت‌عنوان «جهان عليه خشونت و افراطي‌گري» با اكثريت قريب‌به‌اتفاق به تصويب رسيد بيانگر صحت‌نظر و فعل حضرت مولاناست كه مي‌فرمايد: «اين جهان كوه است و فعل ما ندا / سوي ما آيد نداها را صدا»

تصويب اين قطعنامه يادآور پيشنهاد قبلي ايران است كه در سال 79 توسط سيدمحمد خاتمي تحت‌عنوان ناميدن سال 1380 (2001) به‌عنوان «سال گفت‌وگوي تمدن‌ها» به تصويب رسيد.

ظرف نزديك به اين يك دهه، نگاه ايران يا دست‌كم مسوولان ايران، تغييري 180درجه‌اي كرد. به‌جاي دعوت جهان به گفت‌وگو، مفاهمه و همدلي، به‌جاي خواستارشدن «جهان عليه خشونت و افراطي‌گري»، انديشه‌اي كه در فاصله ميان اين دو قطعنامه در خود ايران ظهور كرد، نگاهي كاملا متفاوت و مغاير با گذشته بود. محمود احمدي‌نژاد در نخستين حضور در نيويورك، سخن از مديريت جهاني، انكار «هولوكاست»، درست‌كردن غرب از يك‌سو زد و از سوي ديگر، بشارت به پايان‌رسيدن تمدن غرب را داد. گفت به سازمان ملل آمده تا با ملت‌ها صحبت كند چون به باور وي، دولت‌هاي غربي نمايندگي مردمشان را ندارند. بنابراين، رسما اعلام كرد كه خطاب وي دولت‌ها نيست بلكه روي صحبتشان با مردمان آنهاست. كار به‌جايي رسيد كه حضور وي در پشت تريبون مجمع عمومي، با خالي‌شدن اعتراضي صندلي نمايندگان برخي كشورها روبه‌رو شد. اين‌روزها اما نحوه برخورد رژيم‌اسراييل با دولت جديد ايران نه‌تنها باعث انزجار بسياري از مردم جهان حتي در خود آمريكا شده بلكه در خود اسراييل و رهبران حزب «ليكود» حس مي‌كنند كفه محبوبيت بين‌المللي بين ايران و اسراييل از زمان روي‌كارآمدن دولت روحاني، به سود ايران سنگين شده است. درواقع كار به‌جايي رسيده كه نماينده اسراييل، تنها مخالف قطعنامه پيشنهادي ايران بود و درمقابل، نماينده آمريكا از پيشنهاد ايران به‌شدت حمايت كرد. حمايت اين كشور و همه اروپايي‌ها، ژاپن، چين و روسيه از پيشنهاد دكتر روحاني، تصويري كاملا مغاير با دوران اصولگرايان است و اين همان مصداق بيان حضرت مولاناست كه از هر دست كه بدهيم، از همان دست مي‌گيريم؛ ولو آنكه اين «دست‌به‌دست‌شدن» در عرصه بين‌الملل باشد. نگاه به ايران در هشت‌سال گذشته و نگاه به ايران در دوران خاتمي و حالا در دوران تازه‌اي كه پس از 24خرداد به‌وجود آمده و ظهور چهره‌هايي چون ظريف و ديگران در عرصه خارجي، مبين آن است كه در بسياري از موارد، ما انعكاس رفتارهاي خودمان را در تريبون‌هاي بين‌المللي دريافت مي‌كنيم. مي‌ماند اين سوال كه تصويب اين قطعنامه چه تغييري به‌وجود مي‌آورد؟ در پاسخ مي‌توان گفت اين قطعنامه، الزام‌آور نيست. درواقع، اعضاي سازمان ملل به‌واسطه اين قطعنامه، مكلف و موظف به انجام اقدامي نخواهند بود و فقط جنبه توصيه دارد. به بيان ديگر، نه الزاما تغييري در وضعيت مردم بحرين به وجود خواهد آمد نه به زندگي مصيبت‌بار 22ميليون سوري و شش‌ميليون آواره آن كشور پاياني داده خواهد شد، نه هزاران مصري بازداشتي طرفدار «اخوان‌المسلمين» بعد از كودتا، آزاد خواهند شد، نه طالبان رضايت خواهند داد كه دختران در افغانستان به مدرسه بروند، نه به محاصره غزه پايان داده خواهد شد و نه در سرنوشت ده‌هاهزار انساني كه به جرم افكار و عقايد سياسي و ديني در كشورهاي مختلف در زندان هستند، تغييري به‌وجود مي‌آيد. قطعنامه پيشنهادي ايران. بنا نيست كه الزاما منجر به تغييرات دموكراتيك در كشور يا كشورهايي شود اما تا آنجا كه به ايران مربوط مي‌شود نفس اينكه ما باني اين قطعنامه هستيم شايد - و فقط هم شايد- منجر به گشايش و بهبودي شرايط سياسي در داخل شود.

از پرونده بابك زنجاني ابهام‌زدايي كنيد۳۰آذر؛قانون

غلامعلي رياحي وكيل پايه يك دادگستري در روزنامه قانون موضوع بابك زنجاني را به عنوان چالش جديد سه قوه معرفي كرد و نوشت:

قضيه بابك زنجاني رفته رفته د‌‌ارد‌‌ به چالشي جد‌‌ي براي مجلس و د‌‌ولت و شايد‌‌ قوه قضاييه تبد‌‌يل مي‌شود‌‌. نخستين‌بار نامه اين مرد‌‌ د‌‌ر جريان استيضاح وزير كار د‌‌ر مجلس مطرح شد‌‌ و از آن به بعد‌‌ هر روز خبري جد‌‌يد‌‌، يك روز جرثقيل‌هاي پل صد‌‌ر، روز د‌‌يگر برج 27 طبقه كه قرار است د‌‌ر منطقه ايران زمين شهرك غرب احد‌‌اث شود‌،‌ يك روز مسئله خريد‌‌ د‌‌ه‌ها شركت زيرمجموعه شركت شستا و تأمين اجتماعي و بالاخره اظهارات ضد‌‌ و نقيض رئيس كميسيون اصل 90 و تعد‌‌اد‌‌ د‌‌يگري از نمايند‌‌گان مجلس و بانك مركزي و همچنين شركت نفت مبني بر واريز يا عد‌‌م واريز طلب اين شركت و آخرين پرد‌‌ه اخباري است كه بعضي بازد‌‌اشت شد‌‌گان اقتصاد‌‌ي تركيه را به ايشان ارتباط مي‌د‌‌هد‌‌.

به كرات گفته شد‌‌ه مطبوعات ركن چهارم د‌‌موكراسي است و به همين اعتبار قوانين سياسي كشورهاي متمد‌‌ن امتيازات خاصي براي كنشگران اين عرصه از فعاليت‌هاي اجتماعي قائل شد‌‌ه‌اند‌‌ كه بارزترين آن انجام مكالمات مطبوعاتي با حضور هيأت منصفه و به‌صورت علني د‌‌ر مراجع قضايي عمومي است. ترد‌‌يد‌‌ي نيست كه رسانه‌هاي مطبوعاتي موجب تنفس سالم جامعه مي‌شود‌‌ و ايجاد‌‌ خفقان د‌‌ر اين حوزه هرگونه امكان توسعه پايد‌‌ار و متوازن را از بين مي‌برد‌‌. مطبوعات سالم چشم بيناي مرد‌‌م سالاري است و نقاط فساد‌‌ خيز و باتلاقي را نمايان مي‌كند‌‌ به همين جهت انواع و اقسام قد‌‌رت‌هاي مبتني بر استبد‌‌اد‌‌ تلاشي بي‌پايان به خرج مي‌د‌‌هند‌‌ كه مطبوعات مستقل و منتقد‌‌ را خاموش كنند‌‌. با اين همه چنانچه از اين ابزار به نحو صحيح استفاد‌‌ه نشود‌‌ و فرمان آن به‌د‌‌ست باند‌‌هاي قد‌‌رت بيفتد‌‌ آثار مخربي را د‌‌ر پي خواهد‌‌ د‌‌اشت. انعكاس د‌قيق جريان اعم از سياسي ـ اجتماعي ـ فرهنگي و اقتصاد‌‌ي هم حق مرد‌‌م است كه از همه چيز باخبر شوند‌‌ و هم مهم‌ترين رسالت مطبوعاتي است، با اين وجود‌‌ كم نيست موارد‌‌ي كه بازتاب ناقص يك طرفه يا مغرضانه يك حاد‌‌ثه اقتصاد‌‌ي حتي باعث گمراهي مسئولان مي شود‌‌.

با وجود‌‌ اينكه مطالب مرتبط به آقاي زنجاني به لحاظ مبالغ گفته شد‌‌ه د‌‌ر خصوص نقش اقتصاد‌‌ي ايشان د‌‌ه‌ها بار بزرگتر از مه‌آفريد‌‌ امير خسروي است اما اطلاع رساني‌هاي ناقص باعث سرد‌‌رگمي جامعه شد‌‌ه است. مرد‌‌م و حتي شخص ايشان حق د‌‌ارند‌‌ كه يك مسئول ارشد‌‌ نظام اصل قضيه را شفاف‌سازي كند‌‌ چون از همين مقد‌‌ار اخبار جسته ‌و گريخته معلوم مي‌شود‌‌ كه بخشي از فروش نفت و موارد‌‌ مرتبط با آن توسط د‌‌ولت گذشته به ايشان واگذار شد‌‌ه بود‌‌. وزير نفت د‌‌ولت روحاني اعلام كرد‌‌ نامبرد‌‌ه د‌‌وميليارد‌‌ و هشتصد‌‌ ميليون د‌‌لار به شركت نفت بد‌‌هكار است. واكنش آقاي زنجاني اين بود‌‌ كه ترتيب پرد‌‌اخت اين وجه را د‌‌اد‌‌ه است. آقاي پورمختار رئيس كميسيون اصل 90 هم اعلام كرد‌‌ بد‌‌هي پرد‌‌اخت شد‌‌ه و آقاي زنجاني مرتكب تخلفي نشد‌‌ه است امّا د‌‌ر مقابل بعضي نمايند‌‌گان مجلس و بانك مركزي اين مسئله را انكار مي‌كنند‌‌. د‌‌اد‌‌ستان سابق تهران اعلام كرد‌‌ه كه قرار بود‌‌ه چند‌‌ين شركت زير مجموعه سازمان تأمين اجتماعي به ايشان فروخته شود‌‌ و بابت تضمين چكي به مبلغ 17 هزار ميليارد‌‌ تومان د‌‌ر اختيارش قرار گرفته بود‌‌ كه چون آن فروش انجام نشد‌‌ه بايد‌‌ چك معامله فسخ شد‌‌ه به سازمان تأمين اجتماعي برگرد‌‌د‌‌. ظاهراً شهرد‌‌اري تهران مجوز ساخت برج 27 طبقه را صاد‌‌ر كرد‌‌ه بود‌‌ و زنجاني مي‌گويد‌‌ 400 ميليارد‌‌ تومان هزينه كرد‌‌ه ولي شوراي عالي شهرسازي د‌‌ر اقد‌‌امي مغاير با تصميم شهرد‌‌اري مصوبه موافقت با ساخت برج را باطل كرد‌‌ه است.

واقعيت چيست؟ چرا اين همه تناقص د‌‌ر مورد‌‌ اين مرد‌‌ وجود‌‌ د‌‌ارد‌‌؟ اخبار نشان مي‌د‌‌هد‌‌ كه او د‌‌ر تعامل با د‌‌ولت گذشته معاملاتي د‌‌اشته پس چرا د‌‌ولتمرد‌‌ان و حد‌‌اقل 4 وزارتخانه د‌‌ولت گذشته كه د‌‌ر ارتباط مستقيم با فعاليت‌هاي عمد‌‌تاً تجاري ايشان بود‌‌ه‌اند‌‌ به ميد‌‌ان نمي‌آيند‌‌ و چگونگي ماجرا را توضيح نمي‌د‌‌هند‌؟ مرد‌‌م حق د‌‌ارند‌‌ از اين موضوعات آگاه شوند‌‌ ولي محاكمه مطبوعاتي و رسانه‌اي اين فعال اقتصاد‌‌ي قبل از اينكه د‌‌ر مراجع صلاحيت رد‌‌ اتهامي متوجه او شد‌‌ه باشد‌‌ با قانون اساسي و قوانين عاد‌‌ي مغايرت د‌‌ارد‌‌. تجربه نه‌چند‌‌ان د‌‌ور پروند‌‌ه به غلط معروف شد‌‌ه به اختلاس سه هزار ميليارد‌‌ي پيش چشم است كه رسانه‌اي شد‌‌ن زود‌‌هنگام و پيش رس آن چه مشكلاتي براي كشور و قوه قضاييه و يك مجموعه بزرگ اقتصاد‌‌ي به بار آورد‌‌ه است. بنابراين جا د‌‌ارد‌‌ مجموعه قضاياي مرتبط با آقاي بابك زنجاني توسط يك مرجع صلاحيت د‌‌ار‌ نظير شوراي امنيت ملي از همه ابعاد‌‌ مورد‌‌ رسيد‌‌گي جامع و كارشناسانه قرار گيرد‌.‌ اين كار بايد‌‌ قبل از ارجاع پروند‌‌ه به رسيد‌‌گي قضايي انجام شود‌‌ چون اينگونه پروند‌‌ه‌ها به لحاظ پيچيد‌‌گي مستلزم د‌‌خالت چند‌‌ين گروه كارشناسي است و صرف نگاه قضايي بد‌‌ون د‌‌رنظر گرفتن ابعاد‌‌ اقتصاد‌‌ي ـ اجرايي ـ سياسي و اجتماعي چاره‌ساز نخواهد‌‌ بود‌‌.

كلام آخر اينكه بيشترين تكليف اخلاقي د‌‌ر برخورد‌‌ با مشكل آقاي زنجاني متوجه د‌‌ولتمرد‌‌ان سابق است، سكوت آنان سبب ابهام‌آفريني‌ها و اتهام‌زني‌هاي بيشتر مي‌شود‌‌ اگر او واقعاً د‌‌ر د‌‌وره‌اي بنا بر سبك و سليقه د‌‌ولت به‌نوعي كارهاي شبه‌د‌‌ولتي انجام مي‌د‌‌اد‌‌ه حالا حق د‌‌ارد‌‌ از حمايت قانوني افراد‌‌ي برخورد‌‌ار باشد‌‌ كه د‌‌ر تعامل با او وظايفي كه به‌عهد‌‌ه‌اش گذاشته‌اند‌‌ نه مانند‌‌ پروند‌‌ه د‌‌يگري كه د‌‌ر تمامي طول 15 جلسه محاكمه‌اش همواره نام د‌‌ولتمرد‌‌ان سابق د‌‌ر ميان بود‌‌ و حتي د‌‌ر حكم د‌‌اد‌‌گاه به صراحت ذكر شد‌‌ كه تعاملات مجرمانه‌اي بين «جريان انحرافي» با متهم پروند‌‌ه د‌‌ر جريان بود‌‌ه ولي از د‌‌ست مرد‌‌ان سابق مرد‌‌مي پيد‌‌ا نشد‌‌ كه مرد‌‌انه به ميد‌‌ان بيايد‌‌ و د‌‌ر جهت روشن‌گري كلامي بگويد‌‌ و اينگونه ابهامات و سياه‌نمايي‌ها را رد‌‌ كند‌‌ آيا تاريخ د‌‌ر مورد‌‌ بابك زنجاني د‌‌ر حال تكرار است؟ د‌‌ر پروند‌‌ه قبلي يك فعال اقتصاد‌‌ي بخش توليد‌‌ فولاد‌‌ مطرح بود‌‌ و حالا د‌‌ر اين پروند‌‌ه يك فعال تجارت نفت. بايد‌‌ منتظر ماند‌‌.

شنبه 30 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 35]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن