تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 12 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام سجاد (ع):حقّ نصيحت خواه اين است كه به راه صحيحى كه مى دانى مى پذيرد، راهنمائيش كنى و سخن در حدّ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803822678




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

عربستان توان مقابله با ايران را دارد؟


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: عربستان توان مقابله با ايران را دارد؟
عبدالباري عطوان سردبير روزنامه اينترنتي "رأي اليوم" در مقاله اي به بررسي سياست هاي عربستان براي مقابله با قدرت روز افزون منطقه اي ايران، پس از شكست سياست هايش در سوريه پرداخته و نوشت: آل سعود در اين راه، دو گزينه ائتلاف با رژيم صهيونيستي و ائتلاف نظامي با اعضاي شوراي همكاري خليج فارس را در پيش رو دارد كه اگرچه احتمال روي آوردن آن به گزينه دوم بيشتر است اما در آن صورت نيز، قادر به رقابت يا مقابله با ايران نخواهد بود.

به گزارش سايت «انتخاب» عبدالباري عطوان افزود: بي ترديد آمريكايي ها در دو ماه گذشته دو شوك بزرگ به حاكمان عربستان وارد كرده اند كه اولين مورد آن در مخالفت با اقدام نظامي عليه سوريه - به دنبال بحث مربوط به استفاده از سلاح شيميايي- تجلي يافت و دومين شوك نيز ناشي از توافق امريكايي ها و غرب با ايران در زمينه هسته اي به جاي اقدام نظامي، بود. اما موضوع مورد بحث ما، توانايي سعودي ها براي تحمل اين مسئوليت و مقابله با قدرت رو به رشد ايران به تنهايي و نيز مقابله با آن در سوريه، لبنان، عراق و يمن است؛ به ويژه كه ايران قادر است جنگ را به داخل عربستان بكشاند و رژيم آل سعود را در تنگنا قرار دهد.

وي نوشت: حكام آل سعود [در تعامل با ايران] دو گزينه در پيش رو دارند كه مي توانند از آن استفاده كنند و اين امر از رصد برخي تحركات سياسي و ديپلماتيك در روزهاي گذشته مشهود است. گزينه اول، ائتلاف با رژيم صهيونيستي در نتيجه تشويق آمريكا و ناديده گرفتن كليه محظوريت هاي ديني در اين باره - مشابه اقدام بي سابقه و گستاخانه آل سعود در سال ۱۹۹۰- است. عربستان در جريان اين اقدام گستاخانه، ۵۰۰ نيروي نظامي آمريكا را به منظور خارج كردن نظاميان عراقي از كويت در خاك خود پذيرفت. ممكن است اين بار نيز علماي ديني سعودي با ذكر اين سابقه، ورود به ائتلاف خطرناكتر و گستاخانه تر با اشغالگران صهيونيست را توجيه كنند.

به نوشته عبدالباري عطوان، ديدار اخير تركي الفيصل رئيس اسبق دستگاه اطلاعات عربستان با مسئولان صهيونيست در نشست سياست جهاني در موناكو و مصاحبه وي با روزنامه صهيونيستي معاريو يكي از تمهيدات اين ائتلاف است. از نشانه هاي اين ائتلاف مي توان به كثرت اخبار منتشره درباره ديدارهاي بنيامين نتانياهو نخست وزير رژيم صهيونيستي با مسئولان امنيتي كشورهاي عرب حوزه خليج فارس و دعوت از شيمون پرز رئيس رژيم اشغالگر قدس براي سخنراني تلويزيوني در افتتاحيه ديدار امنيتي مربوط به كشورهاي حوزه خليج فارس اشاره كرد. اين سخنراني در پشت درهاي بسته در ابوظبي و كف زدن هاي متوالي براي پرز با حضور نماينده عربستان - كه گفته مي شود سعود الفيصل وزير خارجه عربستان به نمايندگي از آن كشور در اين نشست حضور داشته است- انجام گرفت.

سردبير سابق روزنامه القدس العربي، گزينه دوم پيش روي عربستان را ائتلاف نظامي كشورهاي عرب حوزه خليج فارس و تشكيل پيماني مشابه پيمان ناتو با حمايت و كمك تسليحاتي غرب مي داند؛ به ويژه كه اولين فردي كه خواستار تشكيل چنين پيماني شد چاك هاگل وزير دفاع آمريكا بود كه در نشست گفتگوي منامه در دو هفته قبل اين پيشنهاد را مطرح كرد. اين موضوع در نشست سران شوراي همكاري خليج فارس در كويت نيز مطرح شد و دولت اوباما دو روز پس از آن، از اعطاي تسليحات نظامي جديد و پيشرفته به اين ائتلاف از جمله سكوي هاي موشك هاي پاتريوت، موشك هاي دوربرد و با برد متوسط ديگر، جنگنده و تسليحات ديگر خبر داد و "برناديت ميهن" سخنگوي شوراي امنيت ملي آمريكا گفت كه "شوراي همكاري خليج فارس، از نظر دريافت تسليحات آمريكايي وضعيتي مشابه ناتو، سازمان ملل و اتحاديه آفريقا خواهد داشت."

عطوان تأكيد كرد: به باور من، عربستاني ها گزينه دوم را يعني ايجاد يك پيمان مشابه ناتو در خليج فارس انتخاب كنند اما گزينه ديگر را نيز به طور كامل كنار نخواهند گذاشت و در اين باره به مخفي كاري روي خواهند آورد؛ به ويژه اينكه مجموع شمار نظاميان كشورهاي عضو شوراي همكاري خليج فارس از ۲۵۰ هزار سرباز فراتر نمي رود و اين در حالي است كه [به گفته عطوان] شمار افراد ارتش ايران ۵۴۵ هزار نفر است و در جايگاه نهمين ارتش دنيا از نظر تعداد نيرو قرار دارد. از اين رو كشورهاي مذكور علاوه بر درخواست دريافت كمك هاي تسليحاتي براي دستيابي به برابري و برتري در مقابل ايران، از نظر تعداد نيروها نيز نيازمند دست دراز كردن به سوي طرف سومي هستند.

اين نويسنده و تحليلگر با تجربه خاطرنشان كرد: آمريكا تصميم به عدم ورود به جنگ مستقيم در خاورميانه گرفته است و ترجيح مي دهد كه در پشت پرده بازي كند. اجازه دادن به قدرت هاي منطقه اي همپيمان واشنگتن، براي دفاع از منافعشان نيز در اين راستا است. اولين نشانه عملي اين سياست، جنگ ليبي و سرنگوني رژيم معمر قذافي در سه سال قبل بود.

عبدالباري عطوان افزود: سئوالي كه در اينجا مطرح است پذيرش تشكيل پيمان ناتوي سعودي از سوي ساير كشورهاي حوزه خليج فارس است؛ به ويژه كه سعودي ها با عمان و قطر اختلافات شديدي دارند و سه تن از سران شوراي همكاري خليج فارس در نشست كويت كه در آن تصميم به تشكيل فرماندهي نظامي پكپارچه گرفته شد، حضور نداشتند.

وي "سال ميلادي جديد را سال ماجراجويي و امور غيرمنتظره از سوي مقامات رياض" دانست و نوشت: كاملا آشكار است كه مسئولان عربستاني سياست سكوت را رها كرده اند و تصميم به ورود به بحران سوريه به شكل مالي، نظامي و سياسي گرفته اند و خواهند كوشيد كه به هر شكلي مانع گسترش نفوذ ايران شوند. اينكه آيا اين ماجراجويي ها در نهايت به نفع سعودي ها خواهد بود سؤالي است كه ماه ها وسال هاي آينده، پاسخ آن مشخص خواهد شد اما نبايد فراموش كرد عربستان تنها بازيگر منطقه اي نيست بلكه قدرت هاي پرنفوذي در اين منطقه در كنار يكديگر به رقابت مشغول هستند كه نبايد آنها را در معادلات ناديده گرفت.

شنبه 30 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 43]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن