تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):ابتداى هر كتابى كه از آسمان نازل شده، بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم است. هر گاه بس...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804416558




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تجمع زائران اربعين و اختلال در مرز ايران و عراق


واضح آرشیو وب فارسی:عصر ایران: تجمع زائران اربعين و اختلال در مرز ايران و عراق
حضور هزاران زائر آزاد و انفرادي در مرزهاي خاكي ايران و عراق سبب ايجاد اختلال و كندي در روند خروج زائران شده و به همين دليل، سازمان حج و زيارت براي كنترل اين شرايط، ستاد «سامان‌دهي اربعين» را تشكيل داده است.

رييس سازمان حج و زيارت پس از بازديد يك روزه‌اي كه از مرزهاي «چزابه» و «شلمچه» در خوزستان داشت، وضعيت اين مرزها و روند خروج زائران ايراني را تشريح كرد و در عين حال به كساني كه قصد دارند انفرادي به عراق سفر كنند و در مرز ويزا بگيرند، توصيه كرد: با توجه به تشريفات كُند عراقي‌ها در مرز براي صدور ويزا و كمبود امكانات و زيرساخت‌ها، متقاضيان سفر به عراق در اربعين حتما از قبل اقدامات لازم را براي گرفتن ويزا پيش‌بيني كنند تا دچار معطلي‌هاي طولاني نشوند.

سعيد اوحدي در گفت‌و‌گو با ايسنا با بيان اين‌كه سازمان حج و زيارت براي نخستين‌بار به موضوع سامان‌دهي زائران در اربعين وارد شده است، به تشكيل ستاد سامان‌دهي با حضور نمايندگان گمرك، پليس گذرنامه، نيروي انتظامي، سپاه، ارتش، وزارت كشور، بيمه، سازمان جمعيت هلال احمر و استانداري‌هاي خوزستان و ايلام اشاره و اظهار كرد: سال پيش حدود 200هزار زائر از مرزهاي خاكي به‌مناسبت اربعين عبور كردند؛ اما امسال پيش‌بيني روي جمعيتي نزديك به 450 تا 500هزار نفر است، براي همين لازم بود دستگاه‌ها و نهادهاي مختلف وارد عمل شوند تا امكانات براي اين تعداد زائر فراهم شود.

مرزها براي دو هزار نفر تجهيز شده‌اند نه 20هزار نفر

او با اشاره به مشكلاتي كه رفت‌وآمد زائران را در مرز مختل كرده است اظهار كرد: كمبود زيرساخت در پايانه‌هاي مرزي مهران، شملچه و چزابه يكي از مشكلات اصلي است، چون در حال حاضر امكانات در اين مرزها براي جمعيتي حدود دوهزار نفر پيش‌بيني شده است و هنگامي كه 20هزار نفر در اين مرزها همزمان تجمع مي‌كنند، زيرساخت‌ها جواب نمي‌دهد، البته مرزها در روزهاي عادي مشكلي ندارد، اين مشكلات در مناسبت‌هاي خاصي مثل اربعين بيشتر به‌چشم مي‌آيد.

رييس سازمان حج و زيارت تأمين آب آشاميدني در مرز چزابه را يكي ديگر از مشكلات دانست و افزود: آب اين منطقه شور و تلخ است. بنابراين آب آشاميدني را بايد از اهواز تأمين كرد، وقتي چنين جمعيتي در مرز جمع مي‌شود، سختي تأمين آب آشاميدني، چند برابر خواهد شد، چون براي اين حجم زائر از قبل پيش‌بيني‌هاي لازم نشده است.

هفت ساعت معطلي براي گرفتن ويزا در مرز

او سپس به اعلاميه‌ي دولت عراق براي صدور ويزاي انفرادي و اضطراري در مرزهاي خاكي به مناسبت اربعين اشاره كرد و آن را چالش ديگري دانست و گفت: امكانات عراق پاسخگوي اين حجم زائر (400 تا 500هزار نفر) نيست. در حالي كه با توجه به صدور اين اعلاميه، عده‌ي زيادي براي گرفتن ويزا به مرزها رفته‌اند و اين سبب اختلال در خروج زائران ديگر كه از قبل ويزا گرفته‌اند، شده است. فشار كار در چند روز گذشته به حدي زياد بود كه روز چهارشنبه سه ساعت برق در مهران و دو ساعت هم در چزابه قطع شد، اين اتفاق ميزان معطلي‌ها را افزايش داد.

وي اضافه كرد: روند تشريفات عراق براي صدور ويزا، در مرز كُند است و گاهي در سيستم‌هاي نرم‌افزاري آن‌ها مشكلاتي پيش مي‌آيد كه زائر را پنج تا هفت ساعت معطل مي‌كند.

اما اوحدي به مشكل ديگري اشاره كرد كه زائران را با چالش بزرگي مواجه كرده است و درباره‌ي آن توضيح داد: برخي زائران براي اين‌كه كارشان سريع‌تر پيش رود، گذرنامه‌ي خود را به افراد عراقي داده‌اند و آن گذرنامه گم شده و زائر يك تا دو روز در مرز مانده است. براي همين توصيه جدي مي‌شود به هر كسي براي گرفتن ويزا اعتماد نكنند و از راه قانوني اقدام كنند.

هزينه بيمه، هلال احمر، خروجي و عوراض شهرداري حذف شد

وي در ادامه به تعاملاتي كه با نماينده‌ي ولي فقيه در استان خوزستان براي تسهيل كردن رفت‌وآمد زائران بويژه در برگشت شده است، اشاره كرد و افزود: در برگشت شرايط حساس‌تر خواهد بود، چراكه اين 500هزار نفر در 20 روز از مرز خارج مي‌شوند و برگشت آن‌ها به كشور در چهار يا پنج روز اتفاق مي‌افتد، براي همين در هماهنگي‌هايي، 300 دستگاه اتوبوس براي سامان‌دهي زائران آزاد و انفرادي هنگام برگشت، در مرزهاي چزابه و شلمچه مستقر مي‌شود تا معطلي‌ها كاهش يابد و از تجمع و ايستايي بيشتر زائران در مرز نيز خودداري شود. با راه‌آهن خرمشهر هم هماهنگ شده به تعداد واگن‌هاي قطار خود براي پوشش زائران اضافه كند. البته اين دستگاه‌ها تعهد كرده‌اند اين خدمات را بدهند كه اميدواريم به آن عمل كنند تا شرايط آسان و بدون مشكل پيش رود.

او ادامه داد: پليس گذرنامه هم تعهد داده است، 10 كانتر كنترل گذرنامه به مرز چزابه اضافه كند كه هزينه‌ي پنج كانتر را سازمان حج و زيارت و پنج كانتر ديگر را استانداري خوزستان پرداخت مي‌كند.

وي همچنين به كمبود نيروي انساني در بانك‌هاي مستقر در مرز اشاره كرد و گفت: با توجه به حضور دو كارمند در باجه‌ي بانك و تعداد زياد زائران متقاضي، تصميم گرفته شد براي كاهش تجمع و مدت زمان ايستايي و خروج سريع‌تر زائران از مرز، سازمان حج و زيارت هزينه‌ي بيمه و هلال احمر را به‌مناسبت اربعين تقبل كند و اين هزينه (15هزار تومان) را از زائران نگيرد.

اوحدي اضافه كرد: نماينده‌ي ولي فقيه در استان خوزستان نيز دستور داده است، هزينه‌ي خروجي را از زائران نگيرند تا معطلي‌ها كمتر شود. آن دوهزار توماني هم كه شهرداري مي‌گرفت به همين مناسبت، حذف شده تا به اين ترتيب، عوامل طولاني شدن صف‌ها حذف شود و زائران سريع‌تر به مرحله‌ي گذرنامه برسند. اين تسهيلات فقط به‌مناسبت اربعين فراهم شده است.

وي در ادامه گفت: مشكل تأمين نيروي انساني و تجهيزات در مرزهاي عراق نيز وجود دارد كه اميدواريم در آينده و در سفري كه همراه نماينده‌ي ولي فقيه در امور حج و زيارت به عراق خواهيم داشت بتوانيم تمهيداتي را براي تسهيل كردن شرايط اتخاذ كنيم.

معاون وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي با بيان اين‌كه شرايط مرز شلمچه روان و بدون مشكل بوده است، گفت: از 17 آذرماه كه مرزها را باز كرده‌اند، حدود 160هزار زائر از مرزهاي خاكي به قصد كربلا و نجف از ايران خارج شده‌اند كه با توجه به وضعيت موجود و درخواست‌ها پيش‌بيني مي‌شود اين جمعيت به مرز 500هزار نفر هم برسد و خروج زائران تا شنبه (30 آذرماه) ادامه داشته باشد.

آخرين توصيه‌ي رييس سازمان حج

رييس سازمان حج و زيارت همچنين از زائران درخواست كرد، از مجموعه‌هايي كه براي سفر گروهي سامان‌دهي شده است به هيچ‌وجه جدا نشود و در ادامه گفت: متأسفانه حركت‌هاي انفرادي و خارج از مجموعه باعث شد چند روز پيش شاهد به شهادت رسيدن يكي از هموطنان ايراني و زخمي شدن تعدادي از آن‌ها، در حالي كه به سمت سامرا در حال حركت بودند، باشيم.

به گزارش ايسنا، سازمان حج و زيارت به‌دليل شرايط ناامن سامرا، در حال حاضر سفر به اين منطقه را براي تمام كاروان‌هاي زيارتي ايران حذف كرده و شهرهاي مقصد كربلا،‌ نجف و كاظمين است.

شنبه 30 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: عصر ایران]
[مشاهده در: www.asriran.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 43]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن