تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 11 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هیچ ثروتی چون عقل و هیچ فقری چون جهل و هیچ میراثی چون ادب و هیچ پشتیبانی چون مشورت نخ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803301206




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بار ديگر سوريه بحران زده!


واضح آرشیو وب فارسی:اطلاعات: بار ديگر سوريه بحران زده!
بحران جنگ در سوريه به مرحله جديدي رسيده است. چهار شاخص بعد از نزديك به سه سال جنگ و ويراني معرف اين مرحله است.

1ـ فروپاشي تشكيلات سياسي و نظامي معارضين، مخالفان سياسي و نظامياني كه به نام «ارتش آزادي‌بخش سوريه» ناميده مي‌شدند. استقرار چند گروه تروريستي و شاخص شدن ماهيت «تروريستي» جنگ در اين مرحله از بحران سوريه.

2ـ ادامه موفقيت و پيشروي ارتش سوريه در پاك‌سازي كشور، مقابله نظامي با گروههاي تروريستي و حمايت مردمي از ارتش و دولت حاكم.

3ـ بن‌بست در مسير حمايت آمريكا و اروپا از ادامه جنگ در سوريه، تلاش آنها براي يافتن راه حل سياسي بحران.

4ـ بحران ويراني كشور ناشي از سه سال جنگ كثيف، بحران آوارگي، فقرزدگي و هشدارهاي سازمان ملل و مجامع بين‌المللي درباره قحطي در سوريه.

***

همه گزارش‌هاي خبري درباره سوريه نشان مي‌دهد كه تشكيلات سياسي و نظامي معارضين در حال فروپاشي است و همزمان گروههاي تروريستي سكاندار نظامي‌گري كور در سوريه شده‌اند. تحليلگران سياسي اين افول و آشفتگي سازمان نظامي را كه به نام «ارتش آزاديبخش سوريه» خوانده مي‌شد ناشي از چند عامل مي‌دانند.

اول، خستگي مردم سوريه از سه سال جنگ كه حاصلي جز كشتار و ويراني كشور به بار نياورده است. بعد از سه سال جنگ بي‌حاصل مردم سوريه ديگر شعارهاي معارضين براي آزادسازي كشور را باور ندارند.

دوم، سوريه امروز بعد از سه سال جنگ داخلي تروريست‌زده شده است. گروههاي تروريستي خود را در درون سوريه جايگزين سازمان سياسي ـ نظامي جبهه موسوم به آزادي سوريه كرده‌اند. آنهم با اهداف ترور، انفجارها و كشتارهاي وحشيانه‌اي كه اوج خشونت‌هاي ضدانساني را به نمايش گذاشته‌اند.

سوم، موفقيت‌هاي نظاميان ارتش سوريه چنان تثبيت شده است كه هم‌اكنون بيش از 90 درصد از خاك سوريه را در اختيار گرفته‌اند و از حمايت ملي و مردمي برخوردارند.

اين گزارش خبري را كه ديروز در بخش بين‌الملل روزنامه اطلاعات (سرويس خارجي) انتشار يافته، مطالعه بفرمائيد:

«سرويس خارجي: شبكه خبري المنار در گزارشي از بازگشت هزاران تن از افسران و سربازان جداشده از ارتش سوريه در جريان بحران اخير، به محل خدمت خود خبر داد و افزود: در پي صدور عفو عمومي رياست جمهوري سوريه،‌هزاران تن از افرادي كه از ارتش اين كشور جدا شده بودند، به محل خدمت خود در استان‌هاي مختلف سوريه بازگشتند. اين شبكه با پخش تصاويري از گروهان‌هاي نظاميان ارتش سوريه، تأكيد كرد اين طور نيست كه همه كساني كه از ارتش سوريه جدا شده‌اند به مخالفان پيوسته باشند بلكه بسياري از آنها به دلايل و مشكلات مختلف از جمع همقطاران خود بازمانده بودند و اكنون صدها تن از آنها در استان حسكه به محل خدمت خود بازگشتند.

در ساير استان‌هاي سوريه نيز وضعيت مشابه اين استان است. اين گزارش، شمار نظاميان بازگشته به ارتش سوريه در همه استان‌هاي اين كشور را هزاران تن برشمرده و به نقل از يكي از افسران سوريه از تشكيل كميته‌هايي براي استقبال و رسيدگي به امور اين نيروها سخن گفته است. اين گزارش حاكي است كه افزايش تروريسم و قطع راه‌ها توسط افراد مسلح، بازگشت اين افراد به محل خدمت خود را با مشكلاتي مواجه كرده بود و به خاطر نگراني از احتمال مجازات شدن، از ادامه خدمت بازمانده بودند اما صدور عفو عمومي از سوي رئيس جمهوري سوريه، زمينه بازگشت اين افراد به ارتش سوريه را مهيا كرد.

خبر ديگر اين كه گروه تروريستي جبهه اسلامي در سوريه مذاكره با مقامات آمريكايي را لغو كرد. پيشتر منابع وابسته به مخالفان مسلح سوريه اعلام كرده بوند شماري از فرماندهان گروه موسوم به جبهه اسلامي مذاكراتي را با مسئولان آمريكايي در روزهاي آينده در تركيه برگزار خواهند كرد. اعضاي جبهه اسلامي كه متشكل از 7 گروه سلفي تندرو است با هدايت عربستان سعودي متحد شده‌اند كه اخيراً در اقدامي غيرمنتظره يكي از مقرهاي اصلي ارتش آزاد رادر منطقه باب‌الهوي به اشغال خود در آوردند. در اين حال جان‌كري وزير خارجه آمريكا نيز گفت تنها در شرايطي كه جبهه اسلامي زير نظر شوراي نظامي مخالفان سوري باشد، با آنها گفت و گو مي‌شود. در چنين شرايطي منابع اروپايي ازتلاش رهبران مخالف سوري براي اخذ پناهندگي سياسي در كشورهاي اروپايي خبر دادند. اين منابع اعلام كردند: در 10 روز گذشته سه تن از شخصيت‌هاي مخالف سوري كه هم‌اكنون در يكي از كشورهاي عربي مجاور سوريه مقيم هستند در حال رايزني با سفارتخانه‌هاي كشورهاي اروپايي جهت اخذ پناهندگي در اين كشورها هستند.» از سوي ديگر، مركز آوارگان در سازمان ملل با هشدار درباره قحطي سوريه گزارش داده است كه هم‌اكنون 52 ميليون نفر آواره جنگي در جهان وجود دارند كه بيش از 6 ميليون نفر آنان را شهروندان سوريه تشكيل مي‌دهند. در اين آمار تعداد پناهندگان سوري به كشورهاي همسايه، در لبنان بيش از 800 هزار نفر، در اردن 600 هزار نفر و در تركيه بيش از 5/2 ميليون نفر گزارش شده است. درخواست سازمان ملل جمع‌آوري 5/6 ميليارد دلار براي كمك به آوارگان سوريه است كه به آن نياز فوري دارد. سازمان جهاني غذا نسبت به خطر قحطي در سوريه هشدار داد و اعلام كرد اگر بحران جنگ در اين كشور ادامه يابد، تا يك سال ديگر 75 درصد سوري‌ها به كمك خارجي‌ وابسته خواهند بود. اين سازمان اوضاع سوريه را وخيم‌ترين بحران انساني دهه‌هاي اخير توصيف و اعلام كرد كه حدود نيمي از جمعيت سوريه در مرز گرسنگي قرار دارند و حدود يك سوم مردم به صورت مبرم و فوري به كمك غذايي نيازمند هستند. هم‌اكنون سازمان‌هاي امدادرسان بايد حدود هفت ميليون سوري را زيرپوشش بگيرند و بخصوص به وضعيت بحران‌‌زده كودكان و دانش‌آموزان رسيدگي كنند.

سقف ادامه جنگ در سوريه به انتها رسيده است. اگر چه هنوز چند كشور عربي با دلارهاي نفتي شبكه‌هاي تروريستي را در داخل سوريه، لبنان و عراق هدايت مي‌كنند و هر روز امواج ترور، كشتار و انفجار در اين كشورها خبرساز است. واقعيت اين است كه بعد از سه سال، غربي‌ها (آمريكا و اروپا) دريافته‌اند كه بحران سوريه راه حل نظامي ندارد. قرار است كنفرانس ژنو براي مذاكره درباره يافتن راه حل سياسي بحران سوريه، تا ماه آينده و پس از تعطيلات ژانويه تشكيل گردد. اگرچه دولت تركيه مي‌خواهد تا هر چه سريعتر از اين بحران خلاص گردد و هم‌اكنون با موج اعتراض مردمي در داخل تركيه مواجه است، اما سعوديها همچنان با تزريق دلارهاي نفتي خود حامي اصلي و عمده تشكل‌هاي تروريستي و عمليات تخريبي آنها در داخل سوريه، لبنان و عراق‌اند. دولت بشار اسد با شكايت از دولت سعودي در سازمان ملل، اسنادي از اين حمايت‌ها را ارائه داده است. آنچه در صحنه سياسي در باره سوريه ديده مي‌شود اين است كه همه دولت‌ها دريافته‌اند بحران سوريه راه حل نظامي ندارد و بايد با ارائه طرح از طريق راه حل سياسي پايان يابد.



شنبه 30 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: اطلاعات]
[مشاهده در: www.ettelaat.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 135]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن