تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):سخاوت از اخلاق پيامبران و ستون ايمان است . هيچ مؤمنى نيست مگر آن كه بخشنده است و تنها ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819437899




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

افزايش شتاب علمي رسالت پژوهشگران و انديشمندان است/ توليدات علمي بايد پاسخگوي نياز داخلي باشد


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: افزايش شتاب علمي رسالت پژوهشگران و انديشمندان است/ توليدات علمي بايد پاسخگوي نياز داخلي باشد
رشت - خبرگزاري مهر: رئيس كميته علمي ستاد جشنواره هفته پژوهش و فناوري گيلان گفت: رسالتي كه امروز پژوهشگران و انديشمندان كشور دارند اين است كه جلو بودن از برنامه را حفظ كنند و شتاب علمي را افزايش دهند.

به گزارش خبرنگار مهر، عليرضا صدر ممتاز ظهر پنجشنبه در مراسم اختتاميه نمايشگاه چهاردهمين جشنواره هفته پژوهش كه در سالن اجتماعات مجتمع خاتم الانبيا (ص) رشت برگزار شد در خصوص برگزاري اين جشنواره اظهار داشت: در استان گيلان همه ساله مجموعه آموزش و پژوهش استان با دعوت از همه دستگاه هاي متولي امر پژوهش تدارك كميته اي را مي بيند كه در آن بخش هاي اوليه چگونگي تجليل از پژوهشگران بررسي مي شود.

وي افزود: امسال نيز مانند سال هاي گذشته اين كميته شكل گرفت و با ايجاد بخش هاي كارشناسي متفاوت در قالب كميته هاي علمي، نمايشگاه و غيره با رياست استاندار تقسيم بندي شد تا برنامه تجليل از پژوهشگران به نحو احسن انجام شود.

عليرضا صدر ممتاز ادامه داد: امسال با كارشناسي هاي انجام شده در كميته هاي علمي كه در دستگاه هاي اجرايي شكل گرفت و با بررسي پرونده ها توسط كميته داوران، طرح هاي برگزيده 39 نفر از پژوهشگران دستگاه هاي اجرايي، دانشگاه ها و غيره مورد تقدير قرار مي گيرد و چهار طرح نيز به عنوان طرح برتر در اين مراسم تجليل مي شوند.

عضو هيئت علمي دانشگاه گيلان اذعان داشت: افرادي كه در عرصه علم فعال اند و افرادي كه در عرصه تصميم گيري و تصميم سازي مشغول خدمت اند بايد به بحث پژوهش با دقت بيشتري توجه داشته باشند و اين يك رسالت استاني و ملي است.

صدر ممتاز با بيان اينكه پايگاه هاي مختلفي رصد علمي كشورهاي دنيا را انجام مي دهند تصريح كرد:جمهوري اسلامي ايران در افق 1404 طبق برنامه ريزي هاي انجام شده بايد از لحاظ علمي و پژوهشي در منطقه رتبه اول را داشته باشد.

ايران در رتبه 16 توليدات علمي در كل دنيا قرار دارد

رئيس كميته علمي ستاد جشنواره هفته پژوهش و فناوري گيلان با اشاره به جايگاه كشور ايران در توليد مقالات علمي گفت: جايگاه و سهم ايران در توليد مقالات علمي 1.58 صدم درصد از كل توليدات مقالات علمي دنيا است و با اين درصد در آبان ماه سال جاري، ايران در رتبه 16 توليدات علمي در كل دنيا قرار دارد.

وي متذكر شد: كشور آمريكا با 21.84 صدم درصد با توليد كل علم دنيا رتبه اول را به خود اختصاص داده و پس از آن كشورهاي چين، انگلستان، آلمان و ژاپن در رتبه هاي دوم تا پنجم قرار دارند.

عليرضا صدر ممتاز اظهارداشت: كشور هندوستان در منطقه جنوب غرب آسيا رتبه ششم و همچنين كشور فرانسه نيز رتبه هفتم را در توليد مقالات علمي به خود اختصاص داده اند.

عضو هيئت علمي دانشگاه گيلان تاكيد كرد: اگر خود باوري ملي در كشور تحقق پيدا كند و به فرمايشات رهبر معظم انقلاب در اين راستا عمل شود كشور ايران در جايگاه بهتري از نظر توليد علم قرار مي گيرد.

صدر ممتاز گفت: كشورهايي كه در عرصه سياسي جزء كشورهاي مدعي و صاحب نام هستند اما در رتبه بندي علمي از كشور ايران عقب تر هستند مي توان به كشور روسيه، سوئيس، تركيه و سوئد اشاره كرد كه به ترتيب رتبه هاي 17 ،18 ، 19 و 20 را به خود اختصاص داده اند.

ايران دومين كشور در منطقه از نظر توليد مقالات علمي است

رئيس كميته علمي ستاد جشنواره هفته پژوهش و فناوري گيلان متذكر شد: آمار نشان مي دهد كه ايران دومين كشور در منطقه است كه همراه با تركيه جزء 20 كشور دنيا در توليد مقالات علمي مي باشد.

عضو هيئت علمي دانشگاه گيلان با تاكيد بر اينكه با حفظ اين جايگاه ايران مي تواند به سند و چشم انداز 1404 برسد تصريح كرد: رسالتي كه امروز پژوهشگران و انديشمندان كشور دارند اين است كه جلو بودن از برنامه را حفظ كنند و شتاب علمي را افزايش دهند.

وي يادآور شد: افراد موثر در تصميم گيري ها بايد ارج گذاشتن و تقدير شايسته از افرادي كه در اين حوزه ها فعاليت مي كنند را برعهده گيرند.

صدر ممتاز در خصوص اينكه توليد مقالات علمي تا چه اندازه موجب مي شود كه در بخش صنعت، اختراعات، فناوري نيز كشور جايگاه برتري را به خود اختصاص دهد، اظهار داشت: رهبر كبير انقلاب فرمودند كه توليدات علمي بايد پاسخگوي نياز داخلي باشد ولي متاسفانه در اين زمينه ايران داراي رتبه 16 نيست و در موقعيت خوبي قرار ندارد، در بعضي از مراكز استنادي نيز اعلام مي شود كه كشور ايران در حوزه كاربرد رتبه 36 را به خود اختصاص داده است.

خروجي مقالات علمي بايد در عرصه كابرد واقع شود

عضو هيات علمي دانشگاه گيلان با تاكيد گفت: خروجي مقالات علمي بايد در عرصه كاربرد واقع شود تا كشور بتواند در اين زمينه جايگاه بهتري را در دنيا به خود اختصلاص دهد.

وي رتبه هاي ايران در حوزه هاي زيست فناوري، نانو و اختراعات را در دنيا به ترتيب 13 ، 8 و 38 عنوان كرد.

عليرضا صدر ممتاز با بيان اينكه در عرصه استفاده از جايگاه علمي با مقالات فاصله وجود دارد خاطرنشان كرد:در اين راستا تقويت مراكز رشد و پارك هاي علم و فناوري ضروري است.

وي همچنين استقلال علمي را لازمه استقلال سياسي دانست و گفت:اگر در يافته هاي علمي و خروجي هاي مطالعات عميق ، گامي به سمت حل مشكلات در عرصه هاي مختلف برداشته شود و برون داده هاي علمي با ايجاد حلقه هايي كه گره از مشكلات عملي كشور باز مي كند همراه باشد ايران جايگاه بهتري خواهد داشت و استقلال علمي به كمك استقلال سياسي مي آيد.

لزوم حمايت پايدار و مستمراز پژوهشگران و نخبگان جهت رفع مشكلات جامعه

صدر ممتاز اذعان داشت:در اين راستا پژوهشگران و صاحبان طرح هاي پژوهشي كه مي توانند گره اي از مشكلات جامعه را رفع كنند بايد مورد توجه قرار گيرند.

رئيس كميته علمي ستاد جشنواره هفته پژوهش و فناوري گيلان با بيان اينكه گيلان استاني دانشمند پرور و نخبه پرور است اظهار داشت :نوع تقديري كه از پژوهشگران صورت مي گيرد بايد مانند تقديري باشد كه در استان هاي ديگر صورت مي گيرد و شايسته پژوهشگران باشد.

صدر ممتاز تاكيد كرد: نگاه حمايت از پژوهشگران بايد تقويت شود و سطح و نوع حمايت بگونه اي باشد كه پژوهشگران را در چرخه حمايت پايدار و مستمر قرار دهد و آنها خاطر جمع باشند كه سازماني براي رفع مشكلات كاري وجود دارد.

به گزارش مهر، در اين مراسم 39 نفر از پژوهشگران برتر استان و چهار طرح برگزيده با حضور سه نماينده مردم رشت در مجلس شوراي اسلامي، رئيس پارك علم و فناوري گيلان و ساير مسئولان مورد تجليل قرار گرفتند.

كد خبر: 2199215

تاريخ مخابره : ۱۳۹۲/۹/۲۹ - ۱۴:۴۰

جمعه 29 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 40]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن