تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 12 آذر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):روزه سپر آتش (جهنم) است. «يعنى بواسطه روزه گرفتن انسان از آتش جهنم در امان خواهد بود...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ساختمان پزشکان

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1836831669




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

يادداشتي بر مقاله‏ي «وقف ‏نامه‏ي ميرزا محمد يوسف اشرفي»


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
يادداشتي بر مقاله‏ي «وقف ‏نامه‏ي ميرزا محمد يوسف اشرفي»
يادداشتي بر مقاله‏ي «وقف ‏نامه‏ي ميرزا محمد يوسف اشرفي» نويسنده: اميد رضايي دواني جهت آگاهي خوانندگان عزيز يادآور مي‏شويم که درباره‏ي چاپ و انتشار مقاله استاد ستوده مکاتبه‏اي بين ايشان و سردبير مجله انجام پذيرفت که استاد ارجمند طي آن مکاتبه با تواضع و بزرگواري، نقد و تکميل مقاله را به جوانان پژوهشگر واگذار کرده‏اند و يادآور شده‏اند که فرصت کافي براي رفع نقائص ندارند. خوشبختانه يکي از پژوهشگران نقدي بر اين مقاله دارند که در ذيل مي‏آيد.سردبير محترم مجله‏ي وقف، ميراث جاويدان!با تقديم سلاممقاله‏ي «وقف‏نامه‏ي ميرزا محمد يوسف اشرفي» را در شماره‏ي 18 آن مجله‏ي وزين، که حاصل پژوهش استاد ارجمند جناب دکتر ستوده بود، خواندم. ابهاماتي در حين مطالعه پيش آمد و مرا بر آن داشت تا با استفاده از پرونده‏ي موجود در آرشيو مرکزي سازمان اوقاف به شماره‏ي 290 موضوع را پي گرفته و به نکات ذيل دست يابم. گرچه در اين بررسي غرض نوشتن مقاله‏اي تازه يا تکميل تحقيقات آن بزرگوار نبوده است.- جناب دکتر ستوده يادآور نشده‏اند که اصل اين سند در کجا نگهداري مي‏شود. همچنين نمي‏دانيم ايشان اصل را در اختيار داشته‏اند يا رونوشت ناقص را. و همچنان اين پرسش باقي است که چرا ايشان بخشي از سند را در متن چاپي نياورده‏اند.- ديگر اينکه در مقدمه، به چاپ مجموعه‏اي از اسناد خاندان اشرفي اشاره فرموده و آن را نيز معرفي ننموده‏اند؛ حال آنکه اين معرفي براي علاقه‏مندان و پيگيران اين موضوع کمک بس بزرگي بود.- هم چنين اين سند را بدون ذکر موارد مشابهت قابل مقايسه با وقف‏نامه‏ي «مظفر بتکچي» دانسته‏اند و چنانکه گفته‏اند اين سند هنوز به چاپ نرسيده است. پس براي خوانندگان چگونه مي‏تواند اين مقايسه انجام پذيرد.- در مورد اندازه‏ي سند نيز اظهار فرموده‏اند که کمتر وقف‏نامه‏اي به اين درازا و پهنا - دو و نيم متر در بيست و يک سانتي‏متر - يافت مي‏شود، حال آنکه در اين دوره و حتي پيش از آن خاصه در ميان اسناد رجال و سرشناسان و اماکن موقوفه‏اي چون مسجد، مدرسه و... طول و عرض در اين مقياس فراوان ديده مي‏شود.- ايشان درباره‏ي واقف، تنظيم کننده‏ي سند و کاتب نيز چيزي ذکر نکرده‏اند، چه خوب بود با اطلاعات وسيعي که ايشان در اختيار دارند حداقل مقدمه‏اي مختصر و مفيد مي‏نگاشتند تا خواننده استفاده‏ي بيشتري مي‏برد. علاوه بر آن، نام کاتب «کبوري» ذکر شده که در رونوشتهاي موجود در آرشيو سازمان «کجوري» آمده است.- در اينجا براي اينکه اين يادداشت بي‏فايده نباشد متنسجلات نيز که در آن مقاله به چاپ نرسيده است آورده مي‏شود:سجلات زير بسمله...سطر اول از چپ به راست:1. قد وقع الاعتراف عن الواقف الموفق بالوقف حسب ما زبر و رقم فيه لدي و کتبه الداعي لدوام الدولة القاهرة[مهر چهارگوش:] لا اله الا الله الملک الحق المبين علي اصغر.2. بسم الله اشرف الاسماء، اعترف الواقف المؤيد بالوقف المخلد و الحبس المؤيد کما رقم فيه لدي حرره الداعي لدوام الدولة القاهره[مهر چهارگوش:]لا اله الا الله الملک الحق المبين عبده احمد.3. قد وقع الاعتراف عن الواقف الموفق بالوقف المخلد و الحبس المؤبد کما رقم زبر فيه لدي حرره الداعي[مهر چهارگوش:]لا اله الا الله الملک الحق المبين زين العابدين.4. وضع و صح بتمام ما زبر، و کتبه[مهر بيضي:]عبده سيد مرتضي بن محمد مهدي الحسني الحسيني5.[در حاشيه‏ي سمت راست ]وضح... کما زبر و کتبه الداعي[مهر بيضي:]عبده ابوالقاسم بن محمد محسن الحسني الحسيني.سطر دوم از راست به چپ:6. بسم الله تعالي شأنه. قد وضح و صح ما زبر فيه لدي العبد الجاني[مهر بيضي:]عبده الراجي محمد مهدي.7. بسم الله خير الاسماء. به هيچ وجه شبهه و ريبي در تحقيق وقف از مرحوم واقف معظم بر وجه مرقوم و صدور اعتراف از آن مرحوم بر وجه مسطور نيست، خداوند بر علو درجات او بيفزايد. حرره الاحقر الجاني حسن آشتياني في صفر 1293[مهر بيضي 2 مرتبه:]عبده الراجي محمد حسن.8. بسمه تعالي. قد صح و وضح وقوع الوقف المسطور علي نهج المزبور لدي، حرره في 26 شعبان المعظم سنه 1277[ مهر بيضي: ]محمد صادق الحسيني الطباطبايي.9. قد ثبت توقيف الواقف الموفق - زاد الله توفيقاته بذکر حسناته الاشياء المسطوره علي الا...اء المسفوره لدي الداعي لدوام الدوله العليه[ مهر بيضي:]عبده الراجي حبيب الله الحسيني.سطر سوم از راست به چپ:10. قد وقع الاعتراف عن الواقف الموفق الموقف حسب ما رقم و زبر و القبض و الاقباض لدي کتب الداعي 1228[مهر بيضي:]عبده الراجي صفر علي11. قد وضح و صح ما رقم فيه و کتب الخاطي[مهر چهارگوش:]العبد المذنب محمد رضا الحسيني12. بسم الله تعالي. شبهه در صدور اعتراف از مرحوم واقف موفق بر وقف املاک مزبور ندارم. حرره[مهر چهار گوش:]الراجي عبدالحسين بن علي.13. هو. قد وضح و صح ما رقم فيه و کتبه الداعي کثرت علي اربع نسخ[مهر بيضي کوچک:]ظني بالله حسن.14. هو. قد اقر و اعترف بجميع ما رقم فيه لدي و کتبه الداعي[مهر بيضي بزرگ:]عبده الراجي محمد کاظماز راست به چپ:15. ثبت ما رقم کما رقم و سطر لدي[مهر گرد:]مؤمن الموسوي.16. قد وقع الاعتراف عن الواقف الموفق بالتوفيقات الربانيه زاده الله توفيقاته کتبه الاثم الجاني[مهر چهارگوش (سمت راست): ]لا اله الا الله الملک الحق المبين عبده محمد هادي[مهر چهار گوش (سمت چپ:)]يوسف ايها الصديق.17. قد وقف الواقف الموفق بالتوفيقات الربانيه زاده الله توفيقا الاملاک المسطوره في نهج المسطور و انا العبد الاقل المسيح[ مهر چهارگوش:]لا اله الله الملک الحق المبين عبده محمد علي[مهر بيضي:]عبده الراجي مسيح.18. قد صدر الاعتراف من الواقف الجليل و الموفق النبيل بجميع ما زبر في الزبر الملصقة تقريبا منه الي من وفقه لمراضيه و انا الجاني قرميسين مولدا و الرازي مسکنا[مهر:]محمد.مواردي نيز در ذکر مهرهاي صفحه‏ي 41 و 44 مجله به صورت ناقص يا غير مرتب به چاپ رسيده که به نظر مي‏رسد شکلهاي زير درست‏تر است.1260.1 عبده ابوالقاسم بن محمد حسين[الحسني ]الحسيني.2. لا اله الا الله الملک[ الحق المبين علي اصغر ].3.[عبده سيد مرتضي بن محمد مهدي الحسني ]الحسيني.در صفحه‏ي 42 مجله ذکر شده است «در محل اتصال دو ورقه به يکديگر دو مهر بيضي و يک مهر چهارگوش است که سجع آن شبيه مهرهاي بالاست.»مهرهاي اشاره شده پنج بار در محل اتصال پاره‏هاي سند تکرار شده است و متن آنها به اين قرار است:[سجع مهر سمت راست:]لا اله الا الله الملک الحق المبين. عبده احمد.[سجع مهرهاي سمت چپ:]«عبده الراجي مسيح» و«ظني بالله حسن»مهرهاي صفحه‏ي 44 مجله:1. سومين مهر که همان مهر رديف 4 است که در رونوشت اين گونه حک و اصلاح گرديده است: عبده[سيد مرتضي]بن[محمد مهدي]الحسني الحسيني.2. چهارمين مهر، همان مهر رديف 5 است: عبده ابوالقاسم بن محمد محسن الحسني الحسيني.- ايشان در مورد «آبهنه» فرموده‏اند که: «يکي دو فقره از رقبات مربوط به بخشي از تهران موسوم به «آبهنه» است که ظاهرا در انتهاي خيابان اميريه و شرق دروازه‏ي قزوين قرار دارد.» در تأييد و تکميل سخن ايشان بايد گفت با توجه به وقف‏نامه‏هاي ديگر تهران مي‏توان چنين نتيجه گرفت که: آبهنه نام قديم آب بخش کن است که خود بخشي از محله‏ي سنگلج محسوب مي‏شود. به طور نمونه مي‏توان به وقف‏نامه‏ي ميرزا زکي نمري به تاريخ 1265 ه ق اشاره کرد که در آن عبارت «محله‏ي آب بخشان آبهنه» آمده و نيز وقف‏نامه‏ي حاجي عبدالرزاق تاجر کاشاني به تاريخ 1278 ه ق با عبارت «محله آبهنه‏ي سنگلج».در اينجا شماري از کلماتي را که در متن به صورت ناخوانا (...) ذکر شده يا به اشتباه خوانده شده است، آورده مي‏شود. مطالب الحاقي در قلاب[]آمده است:1. نخست بازار آفرينش را به جواهر عقول عقليه و نفوس نفيسه بياراست تا نيک را از بد[باز دانند از هر باب ].4. صفدري که چون به عزم جهاد جهود تيغش[برميان]مضموم گشته...9. خود را متولي کفالت ساير اولاد دانسته در صله‏ي ارحام و شرايط مروت[ و صداقت لازمه ]و انصاف و دقت را منظور بدارد.10. و در هر حال بايد شرايط و لوازم وقف[ را منظور ]و معمول دارد.در ص 39: واژه‏ي «کوبند» به اشتباه «گويند» نوشته شده است.چوگان امرش را مهر و ماه هر دو[ کوبند ]و شکوه از رمحش چون افراخته آمد، هر دو گويند.در ص 40: واژه‏ي «مسطوره»، به اشتباه «منظوره» نوشته شده است.و تفصيل اعيان موقوفه[ مسطوره ]بدين دستور است.- واژه رسد rasad که اغلب با حصه همراه است - حصه و رسد - در متن اشتباها به سکون سين اعراب گذاري شده است.در پايان گفتني است پرونده موجود در آرشيو سازمان اوقاف علاوه بر يک رونوشت خطي و يک رونوشت تايپي پر غلط، شامل يک استشهاديه مبني بر وقف بودن زمين واقع درشمال خيابان يوسف آباد به کهريزک موسوم به علي شيرآباد قيچاق است (1339 ه ق) و دو مصالحه‏نامه راجع به همين زمين مربوط به سال‏هاي 1283 و 1304 ه ق و سه اجاره‏نامه که مربوط به سالهاي 1268 و 1306 و 1339 ه ق که مي‏تواند در تحقيقات بعدي به کار آيد.منبع: ميراث جاويدانمعرفي سايت مرتبط با اين مقاله تصاوير زيبا و مرتبط با اين مقاله





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 455]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن