تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 16 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):زكات عقل تحمّل نادانان است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

ترازوی آزمایشگاهی

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

خانه انزلی

تجهیزات ایمنی

رنگ استخری

پراپ فرم رابین سود

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799618316




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آرش معيريان از ساخت سريال ها در خارج از كشور مي گويد


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران جوان: آرش معيريان از ساخت سريال ها در خارج از كشور مي گويد
به طورحتم وقتي اثري به صورت مشترك ساخته مي‌شود، مخاطب آن دو برابر خواهد شد، چراكه از مرز و محدوده پخش در ايران خارج شده و جايگاهي خارج از شبكه‌هاي داخلي پيدا مي‌شود كه اين خود سبب خواهد شد مخاطبان هر دو كشور به لحاظ سليقه به هم نزديك شوند و همچنين تعداد مخاطبان افزايش يابد.


به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، بارها ديده‌ايم بخشي از سريال‌ها در كشورهاي ديگر تصويربرداري شده و عوامل و بازيگران برون‌مرزي در آنها حضور پيدا كرده‌اند. اين آثار هرچند با همكاري ديگر كشورها به توليد رسيده‌اند، اما زماني عنوان محصول مشترك به آنها اتلاق مي‌شود كه كشوري غير از ايران در سرمايه آن سهيم باشد. كم و كيف ساخت محصولات مشترك رسانه ملي با ديگر كشورها و همچنين فوايد و ويژگي‌هاي اين‌‌گونه از توليدات، محور گفت‌وگوي ما با آرش معيريان كارگردان مطرح تلويزيوني است.

وضعيت محصولات مشترك تلويزيون ايران با ديگر كشورها چگونه است؟

تا آنجا كه به ياد دارم معدود آثاري از حاصل همكاري صدا و سيماي ما با كشورهاي ديگر به توليد رسيده‌اند. ممكن است توليداتي داشته باشيم كه در كشورهاي همجوار يا ديگر كشورها تصويربرداري شده باشند يا از هنرمندان آن كشورها مانند تصويربردار يا بازيگر بهره برده باشيم، اما اين‌كه سرمايه‌گذاري مشتركي توسط سازمان صدا و سيما و تلويزيون كشوري ديگر صورت گرفته باشد، بندرت اتفاق افتاده است. اين اتفاق بسيار فرخنده‌ است و مهم‌ترين حسن آن تبادل مهارت‌هاي طرفين خواهد بود كه البته به جرات مي‌توانم بگويم هر كشوري در مشاركت با ما از لحاظ تخصص، مهارت نيروي انساني و تبحر هنرمند ايراني كم خواهد آورد.

منظورتان كشورهاي همجوار است؟

فرقي نمي‌كند. كشور مشاركت‌كننده مي‌تواند از همسايه‌هاي ما يا كشورهاي اروپايي باشد. با توجه به شناختي كه نسبت به تبحر هنرمند ايراني چه در سيما و چه در سينما دارم يقين دارم يك سر و گردن به لحاظ مهارت و تخصص از كشورهاي ديگر بالاتر هستيم. بنابراين وقتي در جايگاه مشاركت قرار بگيريم بهره‌برداري آنها از ما بيشتر خواهد بود.

اما آنچه از اين مشاركت‌ها نصيب ما خواهد شد تقبل كمتر هزينه در ساخت طرح‌‌هاي سنگين است. در همه جاي دنيا كارهاي مشترك تبادل ارزي به دنبال دارد و تعادل بين دستمزدها برقرار مي‌شود. به‌ يقين، متخصص ايراني آنچه را به لحاظ مادي لياقت دريافت دارد به دست خواهد آورد، در حالي كه دستمزد فيلمسازهاي ما با همقطاران برون‌مرزي‌شان قابل مقايسه نيست.

توليد محصولات مشترك چه تاثيري در افزايش مخاطبان يك اثر خواهد داشت؟

به طورحتم وقتي اثري به صورت مشترك ساخته مي‌شود، مخاطب آن دو برابر خواهد شد، چراكه از مرز و محدوده پخش در ايران خارج شده و جايگاهي خارج از شبكه‌هاي داخلي پيدا مي‌شود كه اين خود سبب خواهد شد مخاطبان هر دو كشور به لحاظ سليقه به هم نزديك شوند و همچنين تعداد مخاطبان افزايش يابد.

به نظر شما ويژگي اصلي محصولات مشترك چيست؟

كاري كه مشترك ساخته مي‌شود بايد حريم، سليقه و خواسته‌هاي مردمان هر دو كشور را فراهم كند كه اين امر به تحقيق و پژوهش و دانش نياز دارد كه ثمره آن نصيب دو كشور خواهد شد.

سختي‌ها و مشكلات چنين آثاري را در چه مي‌بينيد؟

آنچه كار را سخت مي‌كند اين است كه شرايط توليد در صدا و سيماي ما با ديگر كشورها تفاوت دارد و البته هر كشوري داراي مميزي خاص است. از يك منظر شايد محصول مشترك ما را از يكسري مميزي‌هاي دست و پا گير نجات دهد و شرايط آسان‌تر شود، اما از نگاهي ديگر مانع تلقي مي‌شود، چراكه بسياري از شرايط و قوانين كشورها با يكديگر همگون نيست و اين ناهمگوني ممكن است سد راه توليد يك محصول مشترك شود. بنابراين براي ساخت چنين اثري به بحث و پژوهش نياز است و اين‌كه ممكن است وقتي اثري به صورت مشترك توليد مي‌شود پخش داخلي‌اش محدود شود و نتوان آن را از بيشتر شبكه‌هاي داخلي به نمايش گذاشت، اما در مقابل چنين اثري صاحب پخش جهاني شده است.

شما چه پيشنهادي براي بهبود شرايط داريد؟

اگر به درصد محدودتري از مخاطبان داخلي بسنده نكنيم به طور حتم توليد اثر مشترك ساده‌تر خواهد بود. به طورمثال شبكه جام‌جم يك و دو، آي‌فيلم و ديگر شبكه‌هاي برون مرزي سياست درستي را در پيش گرفته‌اند،كه بايد آن را ادامه دهند و با توجه به اين كه مخاطب آنها برون‌مرزي است به يقين سلايق بيشتري را در بر خواهند گرفت. بنابراين براي ارتباط گسترده‌تر با مخاطب داخلي و خارجي بهتر است ساختار برنامه‌ها متناسب با سلايق مخاطبان طراحي شود.

اما وقتي آنها را با شبكه‌هاي داخلي مقايسه مي‌كنيم متوجه خواهيم شد اين شبكه‌ها مميزي‌هاي بيشتري دارند و شايد مديران چاره‌اي ندارند، چراكه مخاطب داخلي را طيف گسترده‌اي با سلايق متفاوت تشكيل مي‌دهند. پيشنهاد مي‌كنم با همان رويكردي كه شبكه‌هاي برون‌مرزي ما در اين زمينه فعاليت مي‌كنند، برنامه‌ها و سريال‌هاي داخلي را روي آنتن ببريم، چراكه با چنين نگاهي مي‌توانيم محصولات مشترك بيشتري با ديگر كشورها توليد كنيم.

شما چه تجربياتي از ساخت فيلم در كشورهاي ديگر داريد؟

من به عنوان كارگرداني كه چند اثر را خارج از ايران ساخته‌ام معتقدم براي رسيدن به يك محصول مشترك خوب، كه طرف مقابل هم راضي به شراكت در سرمايه شود، بايد مميزي‌هاي دو طرف را تقليل داده و روي ويژگي مشترك فرهنگي مانور داد تا دو طرف به تفاهم همكاري برسند. اگر جز اين باشد غير از برخي كارهاي تاريخي، عموم آثار مخاطب جهاني پيدا نمي‌كند.

چهارشنبه 27 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران جوان]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 48]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن