تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بهترين شما كسى است كه براى زنان خود بهتر باشد و من بهترين شما براى زن خود هستم....
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804255036




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

شاهزاده‌اي كه تريبون ضد ايراني سعودي‌ها شده است


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: شاهزاده‌اي كه تريبون ضد ايراني سعودي‌ها شده است
از ديد اكثر قريب به اتفاق ناظران و تحليلگران مسائل منطقه، امضاي توافق ژنو ضربه اي بسيار بزرگ براي عربستان سعودي بود كه اين دولت را با يكي بزرگترين بحران هاي خود طي چند دهه اخير مواجه كرده است. در اين ميان، يكي از ابزارهايي كه دولت سعودي براي مواجهه با اين چالش به كار گرفته، تلاش براي تحت تأثير قرار دادن جو كلي بين المللي با استفاده از برخي چهره هاي خاص است.
از ديد اكثر قريب به اتفاق ناظران و تحليلگران مسائل منطقه، امضاي توافق ژنو ضربه اي بسيار بزرگ براي عربستان سعودي بود كه اين دولت را با يكي بزرگترين بحران هاي خود طي چند دهه اخير مواجه كرده است. در اين ميان، يكي از ابزارهايي كه دولت سعودي براي مواجهه با اين چالش به كار گرفته، تلاش براي تحت تأثير قرار دادن جو كلي بين المللي با استفاده از برخي چهره هاي خاص است.

به گزارش «تابناك»، تركي الفيصل، شاهزاده سعودي و رئيس سابق سازمان اطلاعات اين كشور، يكي از چهره هايي است كه اين روزها به شدت در عرصه بين المللي فعال بوده و در راستاي تلاش براي احياي منافع بين المللي عربستان و به ويژه طرح ادعاهاي گوناگون عليه جمهوري اسلامي ايران از هيچ تلاشي دريغ نمي كند.

در اين راستا، تلاش براي زير سوال بردن توافق هسته اي ژنو، يكي از مهمترين محورهاي مأموريتي بوده كه تركي از سوي دولت سعودي به عهده گرفته و مشغول انجام آن است.

به هر حال، اين گونه اقدامات تركي الفصيل به طور خاص از اواسط آذر ماه آغاز شد؛ يعني زماني كه وي در گفت و گو با نشريه آلماني «اشپيگل»، مدعي شد ايران در تلاش براي دستيابي به سلاح هسته اي است. در اين گفت و گو كه اندكي پس از امضاي توافق ژنو انجام شد، تركي خواستار كاهش تأسيسات هسته اي ايران شد و گفت كه در غير اين صورت، عربستان نيز بايد به سلاح هسته اي مسلح شود.

اندكي بعد، يعني روز 24 آذر، خبري در رسانه هاي اسرائيلي منتشر شد مبني بر اينكه اين شاهزاده سعودي، در اقدامي كم سابقه و شايد بي سابقه، با يكي از اعضاي «كنست» (پارلمان رژيم اسرائيل) ديدار و گفت و گو كرده است. بنا بر اعلام راديو اسرائيل، تركي الفيصل با «مئير شطريت» ديدار كرده و در اين ديدار، شطريت از وي دعوت كرده تا در كنست سخنراني كند.

كنفرانس سياست خارجي برلين كه توسط وزارت خارجه آلمان و بنياد كوربر برگزار شده بود، عرصه ديگر خودنمايي تركي الفيصل بود. وي در جريان اين نشست ادعا كرد ايران از ابتداي انقلاب در امور داخلي كشورهاي عرب منطقه دخالت كرده و در بحرين بدنبال ايجاد شورش بوده است. وي همچنين مدعي شد ايران جزاير امارات را اشغال كرده، در سوريه حضور نظامي دارد و در مقابل خواست مردم سوريه ايستاده و به بشار اسد كه تظاهرات مسالمت آميز مردم را با گلوله جواب مي دهد، حمايت مي كند. البته اين ادعاهاي وي، در همان نشست با پاسخ سيد حسين موسويان، ديپلمات سابق كشورمان مواجه شد.

در نهايت، درخواست تركي براي حضور كشورهاي عضو شوراي همكاري خليج فارس در مذاكرات هسته اي ايران و تبديل 1+5 به 2+5 يكي از آخرين هنرنمايي هاي تركي در عرصه بين المللي بود! وي با انتقاد از سياست هاي باراك اوباما رئيس جمهور آمريكا در خاورميانه خواستار حضور عربستان در مذاكرات هسته اي با ايران شد و گفت: گفت: براي ما مهم است كه پشت آن ميز بنشينيم، زيرا ما از اين مذاكرات غايب بوده ايم.

وي همچنين با انتقاد از سياست هاي كاخ سفيد گفت، ورود آمريكا به مذاكره با ايران كه جدي ترين رقيب ما در منطقه است رياض را غافلگير كرد. تركي الفيصل در ادامه گفت: آنچه كه ما را بيشتر از همه چيز تعجب زده كرد دور نگهداشتن ما از مذاكرات بود. شما چگونه مي توانيد اعتمادسازي كنيد در حاليكه مذاكرات را از ما كه متحد شما هستيم پنهان مي كنيد.

اما اين شاهزاده سعودي كه اين روزها به عنوان تريبون بين المللي آل سعود فعاليت مي كند، كيست؟

تركي بن فيصل آل سعود كه بيشتر با نام تركي الفيصل شناخته مي شود، متولد 15 فوريه 1945 و از اعضاي خاندان سلطنتي عربستان سعودي است. وي يكي از بنيانگذاران بنياد به اصطلاح خيريه ملك فيصل بوده و اكنون رياست مركز تحقيقات مطالعات اسلامي ملك فيصل را بر عهده دارد.

تركي در فاصله سال هاي 1977 تا 2001 رياست «المخابرات العامه» (سازمان اطلاعات عربستان سعدي» را بر عهده داشت و سپس به عنوان سفير عربستان در آمريكا، راهي واشنگتن شد. استعفاي وي از رياست سازمان اطلاعات عربستان به نوبه خود بسيار بحث برانگيز بود؛ زيرا درست ده روز پيش از وقوع حملات تروريستي 11 سپتامبر 2001 انجام گرفت و سبب تقويت اين گمانه شد كه دستگاه هاي اطلاعاتي عربستان در اين واقعه دخالت مستقيم داشته اند.

پس از استعفا از سازمان اطلاعات، تركي چند سالي را به عنوان ديپلمات ارشد عربستان در انگليس سپري كرد و پس از آن، در ژوئيه 2005 به عنوان سفير اين كشور به واشنگتن رفت. با اين حال، رقابت هاي دروني آل سعود و به ويژه دخالت هاي بندر بن سلطان، سفير پيشين رياض در واشنگتن، سبب شد مدت حضور تركي در اين سمت چندان زياد نباشد و وي پس از تنها 15 ماه استعفا داد.

هر چند از آن زمان تاكنون تركي سمت ديپلماتيك يا سياسي عاليرتبه اي در عربستان بر عهده نداشته، اما اين به معناي قطع ارتباط وي با عرصه سياسي سعودي نبوده و وي همچنان رياست و سرپرستي تعدادي از سازمان هاي دولتي و نيمه دولتي اين كشور را بر عهده دارد.

مواضع تركي در قبال ايران، يكي از ويژگي هاي مشخصه وي به شمار مي رود؛ زيرا وي در مقاطع مختلف و به بهانه هاي گوناگون، مخالفت خود را با توسعه نفوذ ايران در منطقه اعلام و تلاش كرده تا با تأثيرگذاري بر افكار عمومي و يا لابي گري از طريق كانال هاي سياسي، در راستاي ضربه زدن به منافع منطقه اي ايران حركت كند.

چهارشنبه 27 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 122]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن