تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام حسن مجتبی (ع):خردمند به کسى که از او نصیحت مى خواهد، خیانت نمى کند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804358999




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

فارس گزارش مي‌دهديادگاري به قصد ماندگاري با خراش تنه درختان/ ونداليسم در پيكره شهري


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: فارس گزارش مي‌دهديادگاري به قصد ماندگاري با خراش تنه درختان/ ونداليسم در پيكره شهري
يادگارنويسي از جمله آسيب‌هاي اجتماعي است كه همزمان با توسعه زندگي شهرنشيني و تغيير نحوه زندگي در شهرها ابعاد تازه‌اي به خود گرفته است، در حال حاضر نيز اين پديده در شهرها نمايان‌تر است و جلوه ناخوشايندي به شهر مي‌دهد.
خبرگزاري فارس ـ زهرا زنگنه: تقريبا اكثر درخت‌ها و برخي ديوارهاي پارك از وجود خط‌هاي كج و معوج در امان نمانده‌اند، عده‌اي به هر دليلي با حكاكي روي مبلمان شهري به خيال خود به آرامش مي‌رسند و يا شايد احساس مي‌كنند كاري شايسته و لذت‌بخش انجام مي‌دهند.

اين هنرمندان يا بهتر است بگوييم يادگارنويسان از هر وسيله‌اي براي ثبت حضور خود به جان در، ديوار و درخت مي‌افتند بدون اينكه كمي به عواقب كار بينديشند. تنه درختان، صندلي برخي اتوبوس‌ها و ايستگاه‌ها، تابلوها، ديوارهاي شهر، نيمكت‌هاي پارك‌ها و بوستان‌ها و صندلي سينماها و هر مكان عمومي به هر طريقي تابلوي هنرمندي عده‌اي از افراد است.

اين افراد بايد بدانند با اين هنرنمايي تا چه حد چهره شهري كه در آن نفس مي‌كشند و سهمي از آن دارند را نامطلوب ‌سازند و بايد متوجه شوند مبلمان شهري بدون هنرنمايي انگشتان آنها مي‌تواند جلوه زيبايي داشته باشد.

برخي شهروندان از زماني كه در اتوبوس مي‌نشينند تا زماني كه به مقصد مي‌رسند به جاي انجام كاري مطلوب و شايسته به جان صندلي و نوشتن يادگاري مي‌افتند؛ از شماره تلفن‌هاي ساختگي گرفته تا نوشتن اسامي همه از آثار شهروندان به ظاهر هنرمندي است كه احساس مي‌كنند بايد اثري از خود بر جاي بگذارند.

ونداليسم

يادگار‌نويسي از جمله آسيب‌هاي اجتماعي است كه همزمان با توسعه زندگي شهرنشيني و تغيير نحوه زندگي در شهرها ابعاد تازه‌اي به خود گرفته است، در حال حاضر نيز اين پديده در شهرها نمايان‌تر است و جلوه ناخوشايندي به شهر مي‌دهد.

ونداليسم از واژه وندال مشتق شده است، وندال نام قومي از اقوام ژرمن ـ اسلاو به شمار مي‌رفت كه در قرن پنجم ميلادي در سزمين‌هاي واقع در ميان دو رودخانه «اودر» و «ويستول»زندگي مي‌كردند. آنان مردماني جنگجو، خون‌خوار و مهاجم بودند كه همواره به سرزمين‌هاي اطراف قلمرو خود تجاوز مي‌كردند و به تصرف اموال و تخريب مناطق مي‌پرداختند از اين رو با توجه به روحيه تخريب‌گري قوم وندال در مباحث آسيب‌شناسي همه رفتارهاي بزهكارانه‌اي كه به منظور تخريب اشيا و اموال عمومي و نابودي آثار هنري صورت مي‌گيرد را ونداليسم مي‌نامند.

در گذشته وندال‌ها در هجوم‌هاي خود ابزاري را ويران مي‌كردند كه خود سازنده آنها نبودند در حاليكه امروزه افراد دست به تخريب وسايلي مي‌زنند كه از آن خودشان است.

مديرعامل سازمان زيباسازي شهرداري قم افرادي را كه تمايل ونداليستي دارند را به دو گروه تقسيم كرده و اظهار مي‌كند: عده‌اي آگاهانه و تنها با نيت نوشتن يادگاري دست به اين كار مي‌زنند و عده‌اي نيز از سر خشونت به اين كار مي‌پردازند.

سيدمحمد موسوي‌منش مي‌افزايد: در خصوص نوشتن روي ابنيه و نماهاي شهري چند ديدگاه وجود دارد؛ عده‌اي از منتقدين و نظريه‌پردازها يادگاري روي بناها را بخشي از فرهنگ و گوشه‌اي از تاريخ مي‌دانند و اينكه بايد اين مكان‌ها حفظ شوند و عده‌اي تنها از روي تفريح و سرگرمي به انجام اين كار مي‌پردازند.

با شروع تعطيلات به‌خصوص نوروز كه افراد براي ديدار از اماكن و ابنيه تاريخي بار سفر مي‌بندند هنرنمايي و دست‌نويسي روي بناها جلوه بيشتري به خود مي‌گيرد و از آنجايي كه استان قم نيز همواره در همه حال پذيراي مسافران و زوار بسياري است بوستان‌ها، ابنيه تاريخي و مراكز تفريحي از دست يادگارنويسان در امان نمي‌مانند.

بوستان‌ها و پارك‌هاي استان در ايام مختلف سال شاهد اتراق و اسكان عده بي‌شماري از زوار است كه به هر نحوي جاي جاي شهر را دستخوش تغييرات مي‌كند.

نقش خانواده و مدرسه در كاهش ونداليسم

برخي جامعه‌شناسان و صاحب‌نظران به هم ريختن روابط و مناسبات جمعي در نتيجه تغيير ماهيت زندگي، توسعه زندگي‌هاي شهري، تغيير زندگي‌هاي ساده و مبتني بر روابط عاطفي، رقابت و خردگرايي افراطي را از علل عمده تخريب مبلمان شهري مي‌دانند.

مديرعامل سازمان زيباسازي شهرداري قم به حضور ونداليسم در پيكره شهري اشاره و تصريح مي‌كند: بخشي از ونداليسم‌ها تجاري و بازرگاني هستند و در حوزه تبليغات صورت مي‌گيرد.

موسوي‌منش ادامه مي‌دهد: برخي از اين نوشتن‌ها در راستاي تبليغات صورت مي‌گيرد و ما نيز اين موضوع را از طريق مراجع ذيصلاح پيگيري مي‌كنيم و اگر اين عمل خارج از بحث تجاري‌سازي و تبليغات باشد خودمان دست به كار شده و پاكسازي لازم صورت مي‌گيرد.

وي سازه‌هاي تبليغاتي، شيوه‌هاي نوين تبليغاتي (پيامك، اينترنت و..) را در كاهش عمل ونداليسم براي اهداف تجاري و بازرگاني عنوان مي‌كند و مي‌گويد: از آنجايي كه در مناطق يك، هفت و سه سازه‌هاي تبليغاتي وجود دارد افراد كمتر از در و ديوار براي رسيدن به اهداف تجاري خود استفاده مي‌كنند در حال حاضر در مناطق دو، پنج، شش و هشت نيز درصدد افزايش سازه‌هاي تبليغاتي هستيم.

مديرعامل سازمان زيباسازي شهرداري قم به هزينه‌ها و انرژي كه در اين خصوص صرف مي‌شود اشاره مي‌كند و مي‌گويد: هرچه بيشتر كنده‌كاري و هنرنمايي در مبلمان شهري صورت بگيرد سختي و زيانش را مردم خواهند ديد.

به گفته عده‌اي از كارشناسان و پژوهشگران ريشه اين نوع رفتارها در خانواده و تربيت اجتماعي افراد است و متاسفانه عده‌اي از افراد با انجام اين كار سرخوردگي‌هاي خود را برطرف مي‌كنند و شايد تصور مي‌كنند به‌گونه‌اي بايد پاسخ ظلمي كه در حقشان صورت گرفته است را بدهند.

يكي از روانشناس و پژوهشگران اجتماعي معتقد است: سن و جنسيت مشخصي براي فرد وندال تعريف نشده است گرچه بروز اين‌گونه رفتارها از كودكي آغاز مي‌شود و تا مدت‌ها اين رفتار با شخصيت آنها شكل مي‌گيرد.

جمشيد اسفندياني يكي ديگر از علل يادگارنويسي روي در، ديوار و مبلمان شهري را حس انتقام‌جويي مي‌داند و مي‌افزايد: نهادهاي فرهنگي و محيط‌هاي اجتماعي مانند مدرسه و خانه نقش بسيار مهمي در فرهنگ‌سازي و كاهش اين نوع خودنمايي‌ها دارد.

همه در زير يك سقف هستيم، مبلمان شهري، مراكز عمومي براي استفاده همگان است از اين رو در حفظ و نگهداري آن سهيم هستيم، من، تو و او...

انتهاي پيام/2258/غ40

چهارشنبه 27 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 64]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن