تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام جواد (ع):سه چیز است که هر کس آن را مراعات کند ، پشمیان نگردد : 1 - اجتناب از عجله ، 2 - مشورت ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819196729




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

اعلام اسامي چهار گروه پرشكايت پزشكي


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: اعلام اسامي چهار گروه پرشكايت پزشكي
قائم مقام معاونت انتظامي سازمان نظام پزشكي از اقدامات انجام شده جهت راه‌اندازي مركز پيشگيري از قصور پزشكي در اين سازمان خبر داد.

دكتر محسن خليلي در گفت‌وگو با خبرنگار سرويس سلامت خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، درباره آخرين وضعيت رسيدگي به شكايات پزشكي و آمار مربوط به آن، گفت: بر اساس قانون بايد براي تمام اعضاي هيات‌هاي انتظامي از سوي رييس سازمان نظام پزشكي حكم صادر شود. در دوره جديد فعاليت سازمان احكام مربوط به اعضاي هيات‌هاي بدوي انتظامي در دادسراها در 143 شهر از حدود 195 شهر واجد شرايط، صادر شده است. همچنين احكام اعضاي هيات‌هاي تجديدنظر 17 مركز استان نيز صادر شده است. تا زماني كه اين احكام به امضاي رييس كل سازمان نرسد از لحاظ قانوني، هيچ جلسه‌ رسيدگي‌اي رسميت نخواهد داشت؛ چرا كه حكم‌ هيات‌هاي انتظامي، حكم‌هاي انتظامي و قضايي است و قاعدتا بايد انتصاب آنها سير قانوني را طي كند.

وي درباره آمار عددي شكايات پزشكي در سال جاري گفت: با توجه به تاخيري كه در صدور حكم رييس كل سازمان و به دنبال آن تاخيري كه در صدور احكام اعضاي هيات‌هاي انتظامي صورت گرفت، عملا آمار شكايات پزشكي در سال جاري پس از آذر ماه مي‌تواند اعلام شود.

خليلي در اين باره ادامه داد: بايد اين شاخص را در نظر گرفت كه گروه‌هاي مختلف پزشكي چه تعدادي از جمعيت جامعه پزشكي را تشكيل مي‌دهند. هر گروهي كه از نظر تعداد بيشتر باشد، قاعدتا آمار كمي شكايت از آن‌ها نيز بيشتر خواهد بود. به عنوان مثال در متخصصان زنان و زايمان علاوه بر آنكه تعداد اين متخصصان نسبت به ديگر رشته‌هايي كه اعمال جراحي انجام مي‌دهند، بيشتر است، شكايت نيز ممكن است بابت دو نفر صورت گيرد؛ قصور احتمالي صورت گرفته براي مادر و نوزاد. بر اين اساس خودبخود در اين گروه ضريب شكايت بالا مي‌رود.

خليلي افزود: در مقايسه‌اي كه با دادسراهاي ويژه جرايم پزشكي قوه قضاييه انجام داديم مشخص شد كه در اين دادسراها تنها حدود 40 درصد شكايات به صدور كيفرخواست مي‌انجامد. اين آمارها در سيستم انتظامي سازمان نظام پزشكي نيز به همين ترتيب است و عملا در اين زمينه تفاوت آماري نداريم.

وي در اين بار ادامه داد: اين موضوع به آن معناست كه چهل درصد از شكايات به دليل قصور، بي‌دقتي يا عدم انجام صحيح كار درماني صورت گرفته است و 60 درصد مابقي جزو اقداماتي است كه عوارض آنها در كتاب‌هاي پزشكي نوشته شده و چيزي نيست كه در اختيار پزشك، پرستار يا بيمارستان باشد.

جراحي پلاستيك، زنان، پزشكان عمومي و ارتوپد؛ چهار گروه پرشكايت پزشكي

قائم مقام معاونت انتظامي سازمان نظام پزشكي در عين حال گروه‌هاي جراحي پلاستيك، زنان، پزشكان عمومي و ارتوپد را چهار گروه پزشكي عنوان كرد كه در رتبه بالاي شكايات پزشكي قرار دارند.

وي در پاسخ به سوال ايسنا درباره تب بالاي جراحي‌هاي زيبايي و ميزان شكايات از اين گروه، گفت: ميزان شكايت از جراحي‌هاي زيبايي بسيار بالاست. البته جراحان پلاستيك به اين نتيجه رسيده‌اند كه قبل از شكايت بيمار بايد رضايت وي را جلب كنند. به اين ترتيب اگر برخي مواقع عنوان مي‌شود كه شكايت‌ از يك گروه خاص كاهش داشته، ممكن است به همين دليل باشد.

خليلي از اقدامات انجام شده در جهت احياي مركز پيشگيري از قصور پزشكي در سازمان نظام پزشكي در دوره جديد خبر داد و گفت: به اين ترتيب به اين سمت حركت مي‌كنيم كه براي اعضاي هيات‌هاي انتظامي به منظور آموزش چگونگي رسيدگي به شكايات و همچنين براي پزشكان در شهرهاي مختلف، كارگاه‌هاي آموزشي برگزار كنيم. اين امر در معاونت آموزشي سازمان در دست انجام است.

وي در پايان گفت: البته در بسياري از شكايات مشاهده مي‌شود كه بيمار از ابتدا با روند درمان خود توجيه نشده است و پس از آن كه نتيجه دلخواه را دريافت نمي‌كند، به شكايت اقدام مي‌كند. در قانون جديد مجازات اسلامي كه از ماه پنجم امسال در حال اجراست، اين موضوع مطرح و عنوان شده كه اگر پزشك معالج به هر دليلي بيمار را از روند درمان توجيه نكند، در صورت بروز مشكلات احتمالي، بايد ديه آن را پرداخت كند. بر اين اساس توجيه بيمار از عوارض احتمالي درمان موضوعي است كه بايد مورد توجه پزشكان قرار داشته باشد.

انتهاي پيام

چهارشنبه 27 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 42]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن