تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 12 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):هر كس فكرش به جايى نرسد و راه تدبير بر او بسته شود، كليدش مداراست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803582663




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

كهنه سربازي كه وزير خارجه آمريكا شد/ مدعي حقوق بشر چه نقشي در جنگ ويتنام داشت؟ + تصاوير


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران جوان: كهنه سربازي كه وزير خارجه آمريكا شد/ مدعي حقوق بشر چه نقشي در جنگ ويتنام داشت؟ + تصاوير
"جان فوربز كري" وزير خارجه آمريكا و رئيس سابق "كميته روابط خارجي سناي آمريكا" درحالي روز شنبه در ويتنام حاضر شد و بر روي رودخانه "مكونگ" به گردش پرداخت كه 45 سال قبل بر روي همين رودخانه در حال تعقيب سربازان ويتنامي جهت كشتن آن‌ها بود.
به گزارش خبرنگار سياست خارجي باشگاه خبرنگاران "جان فوربز كري" وزير خارجه آمريكا و رئيس سابق "كميته روابط خارجي سناي آمريكا" درحالي روز شنبه در ويتنام حاضر شد و بر روي رودخانه "مكونگ" به گردش پرداخت كه 45 سال قبل بر روي همين رودخانه در حال تعقيب سربازان ويتنامي جهت كشتن آن‌ها بود.

كري در حالي سران "هانوي" را به رعايت حقوق بشر و آزادي بيان تشويق كرد كه سال‌ها پيش از اين خود به عنوان يك افسر داوطلب در اين جنگ انسان‌سوز كه به شكست مفتضحانه آمريكا انجاميد شركت داشت.

جنگ ويتنام بيش از هر جنگ ديگري در قرن گذشته طول كشيد و تاريخ قرن بيستم را به سرزمين عجايب دوخت، آنجا كه جز مرگ و آتش خبري نبود. آمريكاييان سالانه 500 هزار تن بمب روي اين سرزمين ريختند، جنگل‌ها را با ناپالم سوزاندند و انسان‌ها را زنده زنده بريان كردند، اما سرانجام پس از 10 هزار روز با 45 هزار كشته، 300 هزار زخمي و صرف 150 ميليارد دلار هزينه و يك سرافكندگي تاريخي بر كشتي‌ها نشستند و گريختند و اكنون پس از گذشت ساليان بسياري از آن زخم خورده‌هاي آمريكايي از خود سوال مي‌كنند كه چرا به اين جهنم اعزام شده‌اند.

اين جنگ بين سال‌هاي 1959 تا 1975 رخ داد؛ و در آن حدود 3 ميليون ويتنامي جان خود را از دست دادند. آمريكا هدف اصلي خود را از شروع اين جنگ جلوگيري از اشاعه كمونيسم در منطقه جنوب شرق آسيا بيان نمود و رئيس جمهور وقت آن زمان "جانسون" افراد وابسته به ويتنام شمالي را متهم كرد كه دو بار با قايق‌هاي انفجاري به كشتي‌هاي آمريكايي حمله كرده‌اند و همين امر را بهانه ورود و حمله به ويتنام قرار داد!

بعدها نويسنده‌اي خطاب به ملت آمريكا گفت: "آنچه ما در ويتنام از دست داديم فضيلت بود." شايد او گمان مي‌كرد نظامياني كه در جنگ جهاني دوم براي رهايي از طاعون فاشيسم در هيبت ناجي اروپا ظاهر شدند خوي انساني دارند و همواره چنين خواهند بود؛ اما "جنگ كره"، "جنگ ويتنام"، "جنگ افغانستان" و بعدها "جنگ خليج فارس" ثابت كرد كه آرزوهايي از اين دست فقط در كتاب تاريخ كودكان تحقق خواهد يافت.

در گزارش زير نگاهي دقيق‌تر به زندگي اين سياستمدار آمريكايي انداخته شده و زواياي پنهان زندگي جان كري مورد بررسي قرار گرفته است.

جان كري كيست؟

"جان فوربزكري" متولد 11 دسامبر 1943، سناتور اسبق "ايالت ماساچوست" در "مجلس سناي آمريكا" است كه از سال 2009 ميلادي رياست كميته روابط خارجي سناي اين كشور را بر عهده داشت و به دنبال انصراف "سوزان رايس" از تصدي سمت وزارت خارجه آمريكا، از طرف باراك اوباما به اين سمت منصوب شد.

از تولد تا جواني

جان كري در تاريخ 11 دسامبر سال 1943، در دنور ايالت كلرادو چشم به جهان گشود. كري، يكي از چهار فرزند "رزماري فوربز كري" و "ريچارد كري"، افسر خدمات خارجي ارتش آمريكا است. وي بسياري از دوران كودكي خود را به اقتضاي شغل پدر خارج از كشور به سر برد. پدر او ريچارد در سرويس‌هاي خارجي كار مي‌كرد.

كري و سه برادر و خواهرش تحت تعاليم مسيحيت كاتوليك بزرگ شدند، او حتي مدتي را به عنوان يك پسر محراب در كليسا خدمت كرده است.

كري دوران تحصيل خود را در مدرسه شبانه‌روزي سنت پل در كنكورد "ايالت نيوهمپشاير" سپري كرد و سپس براي ادامه تحصيل در رشته "علوم سياسي" وارد "دانشگاه ييل" شد. پس از اتمام دوران تحصيل و اخذ مدرك ليسانس در سال 1966، كري داوطلب خدمت در "نيروي دريايي آمريكا" مي‌شود. او درجنگ ويتنام در كسوت يك افسر جنگيد.

كري و جنگ ويتنام

حضور در جنگ ويتنام براي وي چند افتخار نظامي، از جمله مدال ستاره نقره‌اي، مدال ستاره برنزي "مبارزه 7" براي شجاعت و سه قلب بنفش را به همراه داشت. سال 1966 جان كري داوطلبانه به سربازي رفت و مدتي بعد به نيروهاي مسلح آمريكا در جنگ ويتنام پيوست. او سه مدال "Purple heart" را به خاطر جراحات جزيي اش دريافت كرد. در صورتي كه اين مدال تنها به جراحات عميق اختصاص دارد. ساير مدال‌هاي مهم او نيز به خاطر كارهاي بسيار ناچيز به او اعطا شد. او فرمانده يك قايق توپدار در "رودخانه مكونگ" بود و در مجموع شخصاً توانست يك چريك ويت كنگي(جبهه رهايي بخش ملي نيروهاي نظامي كه در جريان جنگ ويتنام، در ويتنام جنوبي و كامبوج در برابر نيروهاي آمريكايي و ويتنام جنوبي مي‌جنگيدند) را در يك درگيري بكشد.

مواضع ضد و نقيض در مورد جنگ

اخيرا كتابي با عنوان "فرماندهي نامناسب" (Unfit for Command) توسط جان اونيل(John O’Neill) فرمانده قايق‌جنگي كه كري در آن مشغول به خدمت بوده منتشر شده كه در آن اونيل با ذكر خاطراتي از جنگ ويتنام پرده از رازي برداشت كه به قيمت از دست دادن مقام رياست جمهوري كري تمام شد.

جان اونيل در بخشي از اين كتاب مي نويسد: روزي كه يگان تحت فرماندهي من زير آتش ويتنامي‌ها بود،جان خودش را به قايق توپ دار رساند و به تعقيب ويت كنگ ها پرداخت و در نهايت پشت يك پرچين موفق شد سرباز ويتنامي را در حالي كه غير مسلح بود بكشد.

اونيل همچنين مي افزايد: چند روز بعد متوجه شدم كه جان دوربين ويديويي را حمل مي‌كند كه سال‌ها بعد با ديدن تبليغات كمپين انتخاباتي وي دريافتم كه از صحنه‌هاي فيلم برداري شده براي تبليغات رياست جمهوري بهره گرفته است .

اونيل مدعي شده است كه اين فيلم‌ها و مدال‌هايي كه در ازاي برداشتن جراحات سطحي به كري اعطا شده است و در نهايت موضع گيري‌هاي وي بعد از جنگ و ظاهرشدن در كسوت يك قهرمان ضدجنگ در راس سربازان سابق مخالف جنگ (VVAW) همگي در راستاي مهيا شدن براي رسيدن به مدارج بالاي سياسي در كشور و براي در كانون توجه قرار گرفتن وي صورت پذيرفته است.

فاصله گرفتن از فضاي ضد جنگ

مدت زيادي طول نكشيد كه به خاطر اختلاف ديدگاه از سربازان ضد جنگ فاصله گرفت. اين مسئله در مبارزات انتخاباتي برايش بسيار گران تمام شد و منتقدان از آن بهانه اي براي حمله به دموكرات ها ساختند. اوايل دهه 70 كري تصميم گرفت فعاليت هاي سياسي‌اش را از يك اعتراض ساده فراتر ببرد. سال 1972 براي اولين‌بار نامزد ورود به كنگره شد و در برابر 9 نامزد ديگر قرار گرفت.

در همين زمان برادرش كامرون دستگير شد چرا كه رقيب جان كري او را متهم كرده بود كه قصد خرابكاري در روند تبليغاتي او را داشته است. به اين ترتيب كري شكست خورد اما سال بعد بي‌گناهي برادرش ثابت شد. كري پس از اين شكست متقاعد شد بهترين راه موفقيت در دنياي سياست مطالعه حقوق است.

حضور در سنا

اولين تلاش كري براي در اختيار گرفتن يك مقام عمومي در سال 1972 به شكست انجاميد، اما كري كه به دنبال يك شغل رسمي بود، در "دانشكده حقوق كالج بوستون" ثبت نام كرد.

سال 1976، كري كه بعد از فراغت از تحصيل با اخذ مدرك رشته حقوق، دنبال كار در بخش خدمات عمومي است، اولين كار حقوقي خود را به‌عنوان دادستان منطقه‌اي در ماساچوست آغاز كرد.

چند سال بعد، كري اولين موقعيت سياسي خود را به‌عهده مي‌گيرد و سال 1982 را با سمت معاون فرماندار ماساچوست آغاز مي‌كند.

طي كردن مدارج ترقي و دستيابي به موقعيت‌هاي بالا‌تر آن‌هم در سطح ملي براي جان كري با پيروزي در انتخابات مجلس سنا و به دست آوردن يكي از كرسي‌هاي ايالت ماساچوست در سال ۱۹۸۴ سر مي‌گردد. وي كرسي سناي ايالت ماساچوست را بار‌ها و طي سال‌هاي متمادي 1990، 1996، 2002 و 2008 به خود اختصاص مي‌دهد.

در حين حضور در مجلس سنا، جان كري بر اساس شهرتي كه به عنوان يك قانون‌گذار دموكرات به دست آورده است از تجارت آزاد، سياست خارجي و نظامي گسترده آمريكا، سرمايه‌گذاري در زمينه آموزش و پرورش، حفاظت از محيط زيست و رشد تكنولوژي در ساختار جديد اقتصادي حمايت مي‌كند.

در اين بين وي رهبري كميته‌اي را در سنا برعهده گرفت كه وظيفه داشت اطمينان حاصل كند هيچ اسير جنگي آمريكايي در ويتنام وجود ندارد.

نامزدي رياست جمهوري

سال 2004، كري با پيروزي در انتخابات درون حزبي موفق مي‌شود خود را به عنوان نامزد حزب دموكرات براي رياست جمهوري مطرح كند.

كري كه بسياري از تلاش‌هاي مبارزات انتخاباتي خود را بر انتقاد از رئيس جمهور وقت "جورج دبليو بوش" متمركز كرده است سياست خارجي بوش، به خصوص تهاجم به عراق را مورد انتقاد قرار مي‌دهد.

اگر چه درخواست جورج بوش از كنگره مبني بر صدور اجازه حمله به عراق با راي مثبت جان كري همراه بود اما در برابر خواسته بوش مبني بر اعطاي بسته حمايتي 87 ميليارد دلاري براي كمك به اين كشور به مخالف برخواست.

كري معتقد بود كه بوش از اعتماد كنگره سوء استفاده كرده است و جورج بوش رئيس جمهور وقت آمريكا را به هدر دادن حسن نيت جامعه جهاني نسبت به آمريكا بعد از واقعه 11 سپتامبر متهم مي‌كرد.

در ماه ژوئيه 2004، كري، سناتور كاروليناي شمالي و وكيل سابق دادگاه عالي آمريكا "جان ادواردز" را به‌عنوان معاون خود انتخاب كرد.

در نوامبر سال 2004، پس از يك مبارزه سخت و نفس‌گيرانتخاباتي كري مبارزه انتخاباتي را به رئيس جمهور وقت جورج دبليو بوش واگذار مي‌كند.

وزير امور خارجه

پس از شكست در عرصه انتخابات رياست جمهوري، كري به حضور قوي خود در مجلس سناي ايالات متحده ادامه داد.

او به رياست كميته روابط خارجي مجلس سنا در سال 2009 انتخاب شد. در سال 2011، كري براي كمك به ساماندهي مشكلات مالي آمريكا، به عنوان يك عضو كميته انتخاب مشترك از سنا درخواست كرد كاهش كسري بودجه دولت را در دستور كار قرار دهد.

در دسامبر سال 2012، باراك اوباما، رئيس جمهور آمريكا، جان كري را به‌عنوان وزير خارجه خود معرفي كرد.

" كري" سمت "هيلاري كلينتون" را كه قبلا در اين پست مشغول به كار بود برعهده گرفت. اوباما در يك كنفرانس مطبوعاتي به نقل از سي‌ان‌ان، جان كري را به دليل داشتن چندين دهه تجربه سياسي به‌عنوان كانديداي ايده آل خود براي كار در پست وزارت خارجه معرفي كرد و گفت: "جان نزديك به 30 سال، نقشي محوري در مباحث مهم سياست خارجي بر عهده داشته است".

نامزدي كري با اكثريت قريب به اتفاق مجلس سنا و با 94 راي موافق در مقابل تنها 3 راي مخالف در 29 ژانويه 2013 به تصويب رسيد.

در همين راستا باب منندز همكار دموكرات كري در مجلس سنا كه هم اكنون رئيس شوراي روابط خارجي سنا را كه پيش از اينجان كري رياست آن را بر عهده داشت داراست سال‌ها تجربه كري در مسائل سياست خارجي را به عنوان يك دارايي بزرگ و با ارزش براي وي دانست. منندز كه با خبرگزاري آسوشيتدپرس صحبت مي‌كرد، افزود: "كري يكي از رهبران سياسي و نظامي است كه در بسياري از پيچيدگي‌هاي سياست خارجي و امور بين‌الملل به آن‌ها نياز داريم".

زندگي شخصي

كري فرزند دوم ريچارد جان كري و رزماري فوربس كري است. كري يك برادر (كامرون- ۱۹۵۰و دو خواهر مارگري-1941و ديانا-1947) دارد.

ريچارد كري و رزماري فوربز(پدر و مادر جان كري)

اگر چه خانواده كري طبق آمار جزو خانواده‌هاي متوسط و بزرگ آمريكا محسوب مي‌شدند اما هزينه‌هاي تحصيل كري در مدارس نخبگان اروپا (فرانسه و انگليس) توسط عمه ثروتمند وي پرداخت مي‌شد.

كري و سه برادر و خواهرش تحت تعاليم مسيحيت كاتوليك بزرگ شدند، او حتي مدتي را به عنوان يك پسر محراب در كليسا خدمت كرده است.

كري دوران تحصيل متوسطه خود را در مدرسه شبانه‌روزي سنت پل در كنكورد ايالت نيوهمپشاير سپري كرد و سپس براي ادامه تحصيل در رشته علوم سياسي وارد دانشگاه ييل شد. پس از اتمام دوران تحصيل و اخذ مدرك ليسانس در سال 1966، كري داوطلب خدمت در نيروي دريايي ايالات متحده مي‌شود. او درجنگ ويتنام در كسوت يك افسر جنگيد.

كري در سال 1970 با جوليا تورن ازدواج كرد. حاصل اين ازدواج دو فرزند دختر است. الكساندرا كري در 5 سپتامبر 1973 روز قبل از اينكه كري تحصيل در دانشكده حقوق را آغاز كند. الكساندارا فارغ التحصيل دانشگاه براون است. ونسا كري دختر كوچك‌تر وي كه متولد 31 دسامبر 1976 است فارغ التحصيل آكادمي فيليپس دانشگاه ييل و و دانشكده پزشكي هاروارد است. ونسا در فعاليتهاي انتخاباتي سال 2004 پدرش مشاركت بسيار داشت.

در سال 1982 تورن، كه از افسردگي شديد رنج مي‌برد، تقاضاي طلاق خود را به وكيل جان كري ابلاغ مي‌كند. سرانجام در 25 ژوئيه 1988 طلاق اين دو نهايي شده و از هم جدا مي‌شوند.

جوليا بعد از جدا شدن از كري در كتابش با موضوع افسردگي، از 14 سال زندگي مشترك با يك سياست‌مدار تحت عنوان "زندگي توام با خشم، ترس و تنهايي" ياد مي‌كند. خانم تورن همراه با همسر دومش كه يك مهندس معمار است در مونتانا زندگي مي‌كرد و به فعاليت‌هاي محيط زيستي اشتغال داشت تا اينكه در 27 آوريل 2006 به دليل بيماري سرطان درگذشت.

"ازدواج دوم كري" اما در راستاي اهداف سياسي بود. وي با بيوه سناتور سابق جان هاينز، ترزا هاينز كه وارث ثروت خانواده متول هاينز ازدواج كردو خانواده جديد كري با دو دختر (الكساندرا و ونسا) و سه پسر ترزا (جان، آندره و كريستوفر) شكل گرفت. "بوستون" محل اقامت و زندگي خانواده كري است.

در رابطه با ميزان ثروت خانواده كري مي‌توان به نظر سنجي سال 2004 مجله فوربس اشاره كرد كه ثروت همسر كري را 750 ميليون دلار تخمين زده است، لس آنجلس تايمز اما اين دارايي كلان را 2.3 ميليارد دلار برآورد كرده است. صرف نظر از اين نظرسنجي‌ها و راستي‌آزمايي اين داده‌ها، بي‌شك كري ثروتمند‌ترين سناتور ايالات متحده است.

منازل مسكوني، قايق‌هاي تفريحي و زندگي خصوصي اين خانواده همواره سوژه مناسبي براي خبرنگاران و عكاسان روزنامه‌ها و مجلات آمريكايي بوده است.

ارزش منازل مسكوني و ويلاهاي خانواده كري 30 ميليون دلار تخمين‌ زده مي‌شود

"ايزابل" قايق تفريحي مدرن و مجهز جان كري

"جان كري" در حال موج سواري

"هاكي" ورزش مورد علاقه "كري"

الكساندرا دختر بزرگ‌تر كري، كه هنرپيشه سينما است، مطالعات خود را در زمينه انسان‌شناسي و فرهنگ و رسانه مدرن در دانشگاه براون پي گرفت و در سال 2004، پس از دريافت جايزه ريچارد راجرز به عنوان دانشجوي ممتاز رشته كارگرداني از دانشگاه فارغ التحصيل شد.

الكس يك نويسنده، كارگردان، مشاور استراتژيك و مدير هنري فعال و خلاق است. كتاب "يادداشت دنباله دار"، كتاب مصور "انتخابات 2004" (انتخاباتي كه پدرش جان، در آن نامزد دموكرات‌ها بود).

فيلم "The Last Full Measure" به كارگرداني الكساندرا كري، در جشنواره فيلم كن به نمايش درآمد و در بسياري از جشنواره‌هاي فيلم سراسر جهان جايزه دريافت كرد. وي همچنين طراحي و تدوين فيلمهاي تجاري-تبليغاتي براي شركتهاي COCACOLA، HSBC، DOV و REEBOKرا برعهده داشته است. به عنوان كارگردان تلوزيوني "The Hills"، "the pilot for the dark comedy" و "The Hazards of Good Breeding" نمونه‌اي از كارهاي الكساندرا كري هستند.

ونسا دختر كوچك جان كري كه بعد از فراغت از تحصيل در رشته پزشكي، سال 2009، با "بهروز والا ناهيد" پزشك ايراني‌تبار بيمارستان "ماساچوست" ازدواج كرد.

بهروز ناهيد با اسم آمريكايي "برايان"، پسر "نوشين" و "رضا" ناهيد و ساكن "لس‌آنجلس" است. پيش‌تر به ايراني بودن داماد كري كمتر اشاره ‌شده بود حتي در خبر مربوط به مراسم ازدواج ونسا و بهروز در اكتبر 2009 توسط روزنامه "نيويورك‌تايمز" منتشر شد هيچ اشاره‌اي به اصليت بهروز نشد و بيوگرافي همسر ونسا با سالهاي كالج او آغاز شد!

تا اينكه جمهوري‌خواهان آمريكايي حامي رژيم صهيونيستي كه با نامزدي "جان كري" براي هدايت وزارت خارجه آمريكا مخالفت مي‌كردند با منتشر كردن اين خبر سعي كردند به كري فشار بياورند.

انتهاي پيام/

چهارشنبه 27 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران جوان]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 111]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن