تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 12 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم، بزرگ‏ترين ـ فرمود ـ يا با عظمت‏ترين نام خداوند است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

خانه انزلی

تجهیزات ایمنی

رنگ استخری

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799181804




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

كام خراسان رضوي با آب باران سيراب نمي‌شود/ طرح‌هاي فاقد توجيه اقتصادي روي ريل آزمون و خطا


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: كام خراسان رضوي با آب باران سيراب نمي‌شود/ طرح‌هاي فاقد توجيه اقتصادي روي ريل آزمون و خطا
مشهد - خبرگزاري مهر: چندي پيش پس از تصويب طرح جمع‌آوري آب باران از سوي دست‌اندركاران حوزه آب خراسان رضوي، بسياري اميدوار بودند اين مقوله دستاوردي بزرگ در حوزه تامين و ذخيره‌سازي آب باشد اما در نهايت پس از حركت بر روي ريل آزمون و خطا مشخص شد اين طرح نيز به دليل نداشتن صرفه اقتصادي عمر چنداني ندارد.

به گزارش خبرنگار مهر، خطه خراسان همواره از كاهش بارندگي رنج برده و مسئولان حوزه آب نيز هيچ گاه نتوانسته‌اند با خاطري آسوده به اجراي پروژه‌هاي تامين و ذخيره سازي آب بپردازند چرا كه اين استان سالهاست در گيرودار طرح‌هاي بدون كارشناسي و فاقد توجيه اقتصادي قرار دارد.

طرح جمع آوري آب باران قابل دفاع نيست

طرح جمع‌آوري آب باران يكي از همان طرح‌هايي است كه به علت عدم صرفه اقتصادي و پژوهش‌هاي لازم مورد نقدهاي جدي كارشناسان و اهالي فن قرار گرفته طوري كه به اعتقاد برخي از كارشناسان اين طرح به طور كامل نسنجيده است و بايد مورد بررسي و پژوهش‌هاي جدي متخصصان قرار بگيرد.

عضو كميسيون انرژي مجلس شوراي اسلامي در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار مي‌كند: طرح جمع آوري آب باران قابل دفاع نيست و نمي‌توان از اين روش براي ذخيره و تامين آب استفاده كرد.

جليل جعفري ادامه مي‌دهد: اين طرح تثبيت شده و تجاري نيست چرا كه هنوز مزايا و معايب آن مورد بررسي قرار نگرفته لذا نمي‌توان انتظار داشت اين طرح پاسخگوي نيازهاي آبي اين استان باشد.

استفاده از آب باران براي مصارف غير شرب خانگي

وي بيان مي‌كند: آب باران مي تواند در بخش غيرشرب خانگي، آبياري فضاي سبز، آبياري گياهاني كه نياز آبي كمي دارند و در كشت‌هاي گلخانه‌اي مورد استفاده قرار بگيرد اما اين مقوله نيز نيازمند انجام مطالعه و پژوهش در جهت بررسي توجيه فني و اقتصادي است.

وي تصريح مي‌كند: جمع‌آوري آب باران نبايد تنها براي مصارف شرب انجام شود زيرا در اكثر نقاط دنيا جمع‌آوري آب باران به منظور استفاده از مصارف غيرشرب خانگي، آبياري فضاي سبز وآب شرب دام‌ها مورد بهره برداري قرار مي گيرد.

وي مي گويد: اجراي اين طرح هزينه‌هاي گزافي را به كشور تحميل مي كند لذا نبايد خود را به عملياتي كردن پروژه جمع آب باران دلخوش كنيم.

طرح هاي فاقد توجيه اقتصادي گريبانگير مديريت آب خراسان رضوي

جعفري با تاكيد بر اينكه طرح‌هاي فاقد توجيه اقتصادي گريبانگير مديريت آب خراسان رضوي است، مي‌افزايد: جمع آوري آب باران طرحي ملي است كه شكست آن بسياري از دست اندركاران حوزه آب كشور را نگران مي كند اما در مجموع خراسان رضوي در اجراي طرح‌هاي مختلف تامين آب كه توسط كارشناسان اين استان نيز انجام گرفته نتوانسته است گام هاي محكم و استواري را بردارد.

وي مي گويد: آنچه كه امروز مردم اين استان به آن نياز دارند اجراي دقيق و صحيح طرح هاي مختلف در حوزه آب رساني است زيرا خراسان رضوي سالانه ميزبان خيل عظيم زائران و مسافران است.

تامين 60 درصد از مصرف آب خانگي استان

اما هم اكنون در مقابل موج مخالفان و منتقدان اين طرح عده اي ديگر طرح جمع آوري آب باران را عامل مهمي در مديريت آب مي دانند و اعتقاد دارند اين پروژه مي تواند حدود 60 درصد از مصرف آب خانگي استان را تامين كند.

نماينده مردم مشهد و كلات در مجلس شوراي اسلامي در اين رابطه به خبرنگار مهر مي‌گويد: طرح جمع آوري آب باران اگر با كمك متخصصان و افراد صاحب نظر به درستي اجرايي شود مي‌تواند به طور متوسط 60 درصد از مصرف آب خانگي را تامين كند.

هاشم بني هاشمي با اعلام اينكه براي رسيدن به اهداف توسعه و كشاورزي پايدار در مناطق خشك لازم است ضمن صرفه جويي در مصرف آب ناشي از بارندگي، مديريت مناسب منابع آب و خاك مدنظر قرار گيرد، عنوان مي كند: توجه به مديريت آب باران روشي مطمئن و مناسب در راستاي افزايش ميزان آب قابل دسترس در واحد سطح اراضي زراعي بوده كه ضمن تقليل اثرات نامطلوب، خشكي و خشكسالي در نهايت منجر به حصول مزاياي استفاده بهينه از رواناب در مصارف مختلف خواهد شد.

وي ادامه مي دهد: مديريت آب باران در حقيقت مجموعه روش هاي بهره برداري از آب باران در مجاورت محل بارش است كه مي توان آب مورد نياز را بدون اتكا به سيستم متمركز آبرساني از سطوح غيرقابل نفوذ و عايق شده همان منطقه تامين نمود.

نماينده مردم مشهد و كلات در مجلس شوراي اسلامي تصريح مي كند: اجراي طرح جمع آوري آب باران نبايد به دليل مطرح كردن برخي از مسائل حاشيه اي مورد غفلت قرار بگيرد زيرا بنده اعتقاد دارم اين طرح ضمن داشتن توجيه اقتصادي، نقش بسزايي در تامين منابع آبي دارد.

وي تصريح مي كند: امروز همانطور كه به طور جدي به دنبال بهره‌مندي از انرژي هاي نو همچون باد و خورشيد هستيم بايد از انرژي آب هم نهايت بهره را ببريم چرا كه معتقدم اجراي اين طرح در شرايط امروز مورد نياز جدي كشور است و بايد در دستور كار جدي دولت قرار گيرد.

به گفته وي ميزان آب هاي زير زميني اين استان با توجه به افزايش جمعيت و برداشت غير اصولي افت شديدي داشته لذا آنچه كه مي تواند از مرگ دشتها و بحران كم آبي خراسان رضوي جلوگيري كند اجراي طرح جمع آوري آب باران است.

قرار گرفتن طرح‌ها روي ريل آزمون و خطا نتيجه اي جز شكست ندارد

فرآيند مديريت و جمع آوري آب پديده جديد و نويني نيست چرا كه ما فرهنگ سنتي و غني را در اين زمينه از تجربيات پيشنيان خود به يادگار داريم اما حقيقت امر اين است كه هر گونه طرحي در حوزه تامين و ذخيره سازي آب در ابتدا بايد به لحاظ اقتصادي و مزايا و معايبي كه دارد مورد بررسي قرار گرفته و سپس به صورت كامل اجرايي شود.

قرار گرفتن طرح ها بر روي ريل آزمون و خطا نتيجه اي جز شكست و ناكامي ندارد بنابراين بايد از همين امروز راه توسعه را به گونه اي ديگر هموار ساخت.

................................

گزارش: مرضيه صاحبي

كد خبر: 2197979

تاريخ مخابره : ۱۳۹۲/۹/۲۷ - ۰۸:۵۲

چهارشنبه 27 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 65]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن