تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):خداوند از نادانان پيمان نگرفته كه دانش بياموزند، تا آنكه از عالمان پيمان گرفته كه به...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819222313




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بررسي آلودگي هواي شهر اراك


واضح آرشیو وب فارسی:اطلاعات: بررسي آلودگي هواي شهر اراك


اراك ـ خبرنگار اطلاعات: در 8 ماه امسال 91 روز آلوده را در اراك سپري كرديم. اين رقم در مدت مشابه پارسال 54 روز بوده است. سوخت‌هاي فسيلي يكي از مهمترين منابع آلايندگي‌ هواي اراك هستند كه علاوه بر خودروهاي سنگين، كوره‌هاي آجرپزي، كارگاه‌هاي كوچك و بزرگ و همچنين نيروگاه شازند از اين نوع سوخت‌ها به وفور استفاده مي‌كنند.

اين روزها حساسيت ويژه‌اي در مورد نوع سوخت مصرفي نيروگاه شازند بين مردم و مسئولان شهر وجود دارد. روزهاي آغازين آذر بود كه پيامك‌هايي با عناوين: «شروع مجدد مصرف سوخت مازوت در نيروگاه شازند»، بين مردم اراك رد و بدل شد.

اين موضوع در كارگروه طرح جامع آلودگي هواي اراك كه به رياست استاندار مركزي برگزار شد؛ نيز مدت زيادي از وقت جلسه را به خود اختصاص داد. براساس آنچه كه در اين جلسه مطرح شد؛ نيروگاه حرارتي شازند، فقط در صورتي مي‌تواند به جاي گاز طبيعي از سوخت مازوت استفاده كند كه دسترسي به گاز نداشته باشد.

البته در اين شرايط هم بايد 50 درصد از سوخت گاز و 50درصد از مازوت بدون گوگرد، كه آلودگي كمتري دارد استفاده كند. اما واكنش‌هاي اعضاي كارگروه طرح جامع آلودگي هواي اراك در آخرين جلسه‌اي كه برگزار شد؛ نشان مي‌دهد، از قرار معلوم نيروگاه، با سردتر شدن هوا، دچار كمبود گاز شده و ناچار است از مازوت آن هم از نوع بي‌كيفيتش، استفاده كند.

حميد بادرستاني مديرعامل نيروگاه حرارتي شازند در اين باره مي‌گويد تا اول آذر سوخت گاز مورد نياز نيروگاه تامين شد كه البته كمتر از ميزان لازم بود.

او اضافه مي‌كند: از آذر به بعد سهميه سوخت گاز ما كاهش يافت.

وي با بيان اينكه با مصرف سوخت مازوت، هم تجهيزات ما آسيب مي‌بيند و هم دچار آسيب اجتماعي مي‌شويم؛ مي‌افزايد:‌ از آنجا كه نه تامين گاز در اختيار ما است و نه تامين مازوت باكيفيت لذا ناچاريم براي توليد برق، هر سوختي كه در اختيار داريم مصرف كنيم.

زندوكيلي معاون عمراني استانداري مركزي مي‌گويد: نيروگاه بايد به اندازه‌اي كه سوخت گاز در اختيار دارد، برق توليد كند.

وي همچنين با انتقاد از شركت گاز اضافه مي‌كند: اگر تامين گاز مورد نياز نيروگاه براي شركت گاز مشكل است بايد قبلاً اعلام مي‌كرد. اين در حالي است كه به گفته كهوند مديرعامل شركت گاز استان مركزي تا نيمه اول آذر، نيروگاه شازند، يك ميليارد و 621 ميليون مترمكعب گاز مصرف كرده است كه اين مقدار 83 درصد كل گاز مصرفي پارسال است.

مهندس مقيمي استاندار مركزي اما معتقد است: منابع آلودگي هواي اراك متعدد است و سوخت‌هاي فسيلي فقط بخشي از منابع آلودگي هستند.

او مي‌گويد: در آلودگي هواي اراك مهمترين عامل كارخانه آلومينيوم است كه مجدانه آن را پيگيري مي‌كنيم و بعد از آن پالايشگاه، پتروشيمي و نيروگاه كه البته مديرانشان در حال همكاري هستند.

در همين حال انصاري مديركل حفاظت محيط زيست استان مركزي درباره آلودگي ناشي از كارخانه آلومينيوم مي‌گويد: دو لايحه قطور، براي اقدامات كارخانه آلومينيوم و پيگيري‌هاي آنها براي ايجاد كارگاه‌هاي آندسازي در اراك، به قوه قضائيه ارائه داده‌ايم.

به گفته وي، ميزان كارخانه آلومينيوم اراك علاوه بر آنكه در صددند كارگاه آندسازي را در شهر اراك ايجاد كنند؛ در حال پيگيري اين موضوع هستند تا عوارض و جرائمي را كه طبق قانون و بخاطر آلاينده بودن اين صنعت به آنها تعلق گرفته است نپردازند.

انصاري مي‌گويد: پيگير حقوق شهروندان اراكي هستند.

به گفته وي مديركل حفاظت محيط زيست استان مركزي، 48درصد از آلودگي هواي اراك ناشي از دود خودروها است. او همچنين درباره گرد و غبار موجود در هواي اراك افزود: در ماه‌هاي خرداد و تير امسال بيشترين آلودگي اراك ناشي از گرد و غبار محلي و منطقه‌اي بود.

انصاري مي‌گويد:‌ اين گرد و غبار عمدتاً از دشت ميقان و البته برخي كارخانه‌هاي بزرگ ناشي مي‌شود به طوري كه مثلاً شركت صنايع آذر آب اراك هفته‌اي يك تن غبار وارد هواي اراك مي‌كند.

مديركل محيط زيست استان مركزي البته از نصب فيلتر براي كنترل غبار ناشي از شركت صنايع آذر آب خبر مي‌دهد كه از قرار معلوم به تازگي انجام شده است.



سه شنبه 26 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: اطلاعات]
[مشاهده در: www.ettelaat.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 45]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن