تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):حريص از دو خصلت محروم شده و در نتيجه دو خصلت را با خود دارد: از قناعت محروم است و در...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803896449




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

عضو سابق شوراي نگهبان: «حصر» اقدام تأميني است نه مجازات


واضح آرشیو وب فارسی:عصر ایران: عضو سابق شوراي نگهبان: «حصر» اقدام تأميني است نه مجازات
عضو حقوقدان سابق شوراي نگهبان گفت: «حصر» يك اقدام «تنبيهي موقت» و اقدام «تأميني موقت» براي اينكه امنيت حفظ شود. يعني براي اينكه الآن امكان رسيدگي نيست. "حصر" يك اقدام اوليه است كه مقامات قانوني براي اينكه امنيت حفظ شود، اتخاذ كردند.

به گزارش تسنيم، اطاق مصاحبه‌هاي شوراي نگهبان؛ خيابان امام خميني (ره)، روبروي دانشگاه افسري امام علي (ع)، محل قرار ما براي گفت‌وگو با دكتر عباسعلي كدخدايي، سخنگوي سابق شوراي نگهبان بود. كدخدايي يكي از چهره‌هاي شناخته شده در فضاي انتخاباتي كشور است زيرا مهمترين خبرها را در خصوص اعلام نظر شوراي نگهبان اعلام مي‌كرد. يكي از مهمترين خبرهايي كه به فضاي انتخابات رياست جمهوري برمي‌گردد تأييد يا عدم تأييد "سلامت انتخابات" است كه كدخدايي نظر شوراي نگهبان را اعلام مي‌كرد. همچنين ديگر موضوعي كه سخنگوي شوراي نگهبان را مورد توجه قرار مي‌دهد اعلام نظر شوراي نگهبان در مورد بررسي صلاحيت كانديداي انتخابات‌ها است.

گفت‌وگوي ما با كدخدايي در مورد ارتباطات خارجي فتنه‌گران شروع شد كه كدخدايي در اين باره گفت: اخباري كه در قبل از انتخابات داشتيم، يك تلاش جمعي برخي از رسانه‌هاي معاند نظام بود و بي‌بي‌سي فارسي هم چند ماه قبل از انتخابات 88 راه‌اندازي شد. روندي كه بي‌بي‌سي و بي‌بي‌سي فارسي داشت را شما در همه انتخابات ملاحظه مي‌كنيد، حتي هر حادثه كوچكي كه در ايران اتفاق مي‌افتد، موضع بي‌بي‌سي و به خصوص بي‌بي‌سي فارسي اظهر من الشمس است.

وي افزود: ما آن موقع ‌ديديم دستورالعمل‌هايي آمده بود كه به حسب ظاهر، انتخاباتي است و برخي از افراد و گروه‌ها براي به ميدان آوردن هوادارانشان استفاده مي‌كنند ولي خيلي تعجب‌آور بود كه اين دستور‌العمل‌ها بيش از اندازه تشكيلاتي است و توصيه‌هايي دارند كه انتخاباتي نيست و اين جزوات و دستورالعمل‌ها از سوي كشورهاي غربي به ايران تغذيه مي‌شد.

سخنگوي سابق شوراي نگهبان در مورد تأييد "سلامت انتخابات" توسط نمايندگان كانديدا انتخابات رياست جمهوري سال 88 اظهار داشت: در تهران هم براي اولين بار آمديم و اعلام كرديم كه نامزدهاي انتخاباتي مي‌توانند در شوراي نگهبان نماينده داشته باشند. تا آن موقع چنين چيزي اتفاق نمي‌افتاد ولي اين جزو تدابير شوراي نگهبان بود كه خوشبختانه آمدند و ناظر بودند. برنامه اين بود كه تا پايان رأي‌گيري باشند ولي ما باز هم تمديد كرديم كه تا پايان شمارش هم بمانند و خود آنها نيز تاييد كردند كه انتخابات مشكلي ندارد و بعداً هم آمدند و اعلام كردند. مثلاً اخيراً و بعد از مدتي اعلام كردند كه انتخابات سال 88 انتخاباتي بود كه سالم برگزار شد.

كدخدايي همچنين حوادث بعد از انتخابات رياست جمهوري سال 88 را با برنامه ريزي خارجي دانست و تصريح كرد: همه حوادثي كه بعد از انتخابات اتقاق افتاد، مثل حوادثي كه در راهپيمايي‌ها صورت گرفت و نهايتاً روز عاشورا اتفاقاتي كه رخ داد و مقدسات مردم را هتك كردند، نشان از اين بود كه اين نمي‌تواند داخلي باشد و مردم ما آنقدر خوب و ايثارگر و فداكار هستند كه شايد اصلاً اين‌ها به ذهنشان خطور نمي‌كند.

وي با بيان اينكه توطئه "تقلب در انتخابات" از بيرون كشور تدبير شده بود، گفت: توطئه از بيرون تنظيم شده و در داخل افراد ساده‌لوحي آمدند و تهمت بزرگي را به نظام زدند كه خب تهمت به يك شخص در قانون مجازات، مجازاتي سنگين دارد. تهمت به 70 ميليون نفر چه وضعيتي خواهد داشت؟ بايد تصاعدي بالا رود. تهمت به نظامي كه آبروي اسلام بوده و تمام هم‌ و‌ غمش حركت در جهت آموزه‌هاي ديني بوده، تهمت خيلي سنگين‌تر از اين‌هاست و من فكر مي‌كنم قوانين ما هم براي مجازات واقعي اين‌ها كه الان اگر بخواهد دادگاهي تشكيل شود و اين افراد را مجازات كند، كافي نيست. سنگين‌ترين مجازات ما چيست؟ در قبال جرمي كه اين‌‌ها مرتكب شدند، قوانين مجازات ما قادر نيستند كه مجازات واقعي اين افراد را اعمال كنند.

عضو سابق حقوقدان شوراي نگهبان همچنين در مورد تفسير و قوانين اصل 27 قانون اساسي كه مربوط به راهپيمايي‌ها و تجمعات است، اظهار داشت: ما در حقوق وقتي از اصول قانون اساسي صحبت مي‌كنيم ممكن است اصول قانون اساسي مطالبي را بيان كند و جزئيات آن را به قانون واگذار كند و يا دولت و مجلس در مواقعي قوانيني وضع كنند. قوانيني كه در رابطه با تظاهرات و تجمع در كشور وضع شده است، سابقه طولاني دارد، براي همان دوره‌هايي است كه خود آقايان مسئولين دوره بودند.

عضو هيئت علمي دانشگاه تهران ادامه داد: اين قوانين مقرر كرده كه اگر كسي مي‌خواهد تجمعي به پا كند، بايد اجازه بگيرد و اگر اجازه نگيرد، تجمع غيرقانوني است. بالاخره قانون وضع شده و نمايندگان مجلس آن را تصويب كرده‌اند، آيا شما مي‌توانيد بگوييد كه من اصل قانون اساسي را قبول دارم ولي قانون را قبول ندارم؟! شما كه مرجع قانون‌گذاري نيستيد. مرجع قانونگذاري آن نماينده‌اي است كه من و شما به آن راي داده‌ايم و رفته است مجلس و تصويب شده و به شوراي نگهبان رفته و مغايرت آن با شرع و قانون اساسي بررسي شده و الان قانوني لازم الاجرا شده است. اين سفسطه است كه بگوييد من فقط قانون اساسي را قبول مي‌كنم و لا غير. مگر شما مرجع قانون‌گذاري هستيد؟

كدخدايي همچنين در مورد مصاديق جرم‌هاي صورت گرفته در حوادث بعد از انتخابات نيز تصريح كرد: مسئله مهم همان جرم ابتدايي بود كه پذيرش يا عدم پذيرش حكم يك مرجع نظارتي است كه به خودي‌خود جرم نيست ولي وقتي دستوري را مقامي داده و شما قبول نمي‌كنيد و مرتكب جرائم جديدي مي‌شويد، اين‌هاست كه وضعيت را نسبت به شما تغيير مي‌دهد. بحث ما اين بود كه شما اگر نظري را قبول نداريد، خيلي خوب بايد ساكت شويد. مثل كسي كه در دادگاه محكوم مي‌‌شود و كار ديگري نمي‌تواند بكند، اما اگر مطلب ديگري نداريد، خلاف است كه برويد و مرتكب اعمال ديگري شويد و نظم را به هم بزنيد.

وي اضافه كرد: اينكه اعتراض كرده و در خانه‌هاي مخفي توطئه كنند كه چگونه با مردم و نيروهاي نظامي و انتظامي برخورد كنند، در جايي رفتند و به پايگاه بسيج حمله كردند و در جايي به خانه‌هاي مردم حمله كردند. همه اين‌ها مصداق "شورش" و تخريب اموال عمومي و مردم است. هر كدام از اين‌ها در قانون مجازات، مجازات خاص خودش را دارد و هم "مسبب" و هم "مباشر" مسئوليت دارند. من نمي توانم اينجا باشم و مردم را تحريك كنم و در اثر تحريك عده‌اي بروند و خساراتي به ديگران وارد كنند و بگويم كه من مسئول نيستم و در خانه و اتاق خود نشسته بودم، شما داريد تحريك مي‌كنيد.

عضو سابق حقوقدان شوراي نگهبان در خسارت‌هاي اقتصادي فتنه به كشور نيز اظهار داشت: در خارج از كشور برخي از اقداماتي كه به هر حال داشت به نفع جمهوري اسلامي ايران اتفاق مي‌افتاد، با اين حركت‌هايي كه صورت گرفت، متوقف شد و اين خسارت‌هايي كه به ايران وارد شد، اصلا قابل جبران نيست. خسارت‌هاي اقتصادي كه در اثر وقوع اين فتنه به جمهوري اسلامي ايران وارد شد. اين‌ها را نمي‌دانم كدام دادگاه مي‌تواند رسيدگي كند. آيا امكان رسيدگي اصلا وجود دارد؟ بخشي از اين‌ها را بايد فقط به آخرت واگذار كنيم.كساني كه مرتكب اين اقدامات و هزينه براي ايران شدند، در آن دنيا پاسخگو باشند. برخي از بنگاه‌هاي اقتصادي خارجي كه با ما مراوده اقتصادي داشتند، اعلام كردند كه با ما همكاري نمي‌كنند.

عضو هيئت علمي دانشگاه تهران همچنين در بررسي حقوقي «حصر» سران داخلي فتنه نيز گفت: "حصر" به عنوان مجازات تلقي نمي‌شود. "حصر" يك اقدام "تنبيهي موقت" و اقدام "تأميني موقت" است براي اينكه امنيت حفظ شود يعني براي اينكه الان امكان رسيدگي نيست. "حصر" يك اقدام اوليه است كه مقامات قانوني براي اينكه امنيت حفظ شود، اتخاذ كردند. حالا در آينده ببينيم چگونه بايد به اين اتهامات و جرايم رسيدگي شود. در قالب حقوقي يك اقدام تاميني موقتي است.

اين استاد حقوق دانشگاه تهران معتقد است كه «حصر» اقدامي قانوني و مبناي حقوقي دارد و در پاسخ به سؤالي مبني بر اينكه اگر «حصر» برداشته شود، بايد سران داخلي فتنه در دادگاه حاضر شوند؟ اظهار داشت: بايد به هر حال وضعيت روشن شود و دادگاهي تشكيل شود و به اين اتهامات رسيدگي شود.

سه شنبه 26 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: عصر ایران]
[مشاهده در: www.asriran.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 137]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن