تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 10 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):دانش منافق در زبان او و دانش مؤمن در كردار اوست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803017724




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

افزايش 36 درصدي كشت خشخاش در افغانستان در سال 2013 ميلادي


واضح آرشیو وب فارسی:برنا نيوز: افزايش 36 درصدي كشت خشخاش در افغانستان در سال 2013 ميلادي
بررسي‌ها نشان دهنده آن است كه كشت خشخاش در افغانستان در سال 2013 به ميزان 36 درصد افزايش يافته و ركورد بالايي را به خود اختصاص داده است.


به گزارش سرويس اجتماعي برنا به نقل از روابط عمومي ستاد مبارزه با مواد مخدر؛ اين گزارش مي‌گويد: بر اساس "ارزيابي ترياك افغانستان در سال 2013" كه به تازگي توسط UNODC و وزارت مبارزه با مواد مخدر افغانستان در كابل منتشر شده است، كشت خشخاش در افغانستان در سال 2013 به ميزان 36 درصد افزايش يافته و ركورد بالايي را به خود اختصاص داده است. ميزان توليد ترياك در اين كشور نيز به 5500 تن رسيده است كه نسبت به سال 2012 نيم برابر افزايش را نشان مي‌دهد.

بر پايه اين گزارش؛ يوري فدوتوف، مدير اجرايي UNODC، اعلام كرده است اين وضعيت تهديدي جدي براي سلامت، ثبات و توسعه در افغانستان و ملل ديگر است و به گفته وي"تلاش‌هاي مبارزه با مواد مخدر بايد بخشي جدايي ناپذير از دستور كار امنيت، توسعه و نهادسازي" باشد.

اين گزارش نشان مي‌دهد: سطح زير كشت خشخاش از 154000 هكتار در سال گذشته به 209000 هكتار در سال 2013 رسيده و ركورد كشت در سال 2007 را كه 193000 هكتار بود پشت سر گذاشته است. دو استان بلخ و فارياب وضعيت "عاري از كشت" خود را از دست داده‌اند. از اين رو، استان‌هاي عاري از كشت خشخاش در افغانستان از 17 استان در سال گذشته به 15 استان در سال جاري كاهش يافته است.

براساس اين گزارش؛ قيمت ترياك با حدود 145 دلار به ازاي هر كيلوگرم گرچه كمتر از سال 2012 مي‌باشد ليكن همچنان كشاورزان را جذب مي‌كند، ارزش معاملات توليد ترياك در مزرعه يك سوم افزايش يافته و به 950 ميليون دلار (يا 4 درصد از توليد ناخالص داخلي در سال 2013) رسيده است، معناي اين سخن اين است كه ارزش كل اقتصاد مواد مخدر در افغانستان به‌طور قابل توجهي بالاتر رفته و اقتصاد غير قانوني همچنان رشد خواهد كرد ليكن اين امر با كاهش رشد اقتصاد قانوني در سال 2014 همراه خواهد بود.

در اين گزارش آمده است كه رئيس UNODC گفته است "با نزديك شدن به سال 2014 و زمان خروج نيروهاي بين‌المللي از كشور افغانستان، نتايج حاصل از بررسي ترياك در افغانستان 2013 نشانگر وضعيت هشدار و نياز به اقدام فوري است."

همچنين اين گزارش نشان مي‌دهد كه ارتباط ميان نا امني و كشت ترياك كه از سال 2007 در اين كشور مشاهده شده است هنوز هم در سال 2013 قابل ملاحظه است و تقريبا 90 درصد از كشت خشخاش در سال 2013 به 9 استان واقع در مناطق جنوبي و غربي اختصاص دارد كه اكثراً استان‌هاي شورش زده به حساب مي‌آيند. هلمند - منطقه اصلي توليد خشخاش در افغانستان از سال 2004- نزديك به نيمي از كشت خشخاش افغانستان را به خود اختصاد داده است و اراضي تحت كشت در اين استان 34 درصد افزايش يافته است و قندهار با داشتن 16 درصد از اراضي زير كشت خشخاش در رده دوم قرار دارد.

بر اساس اين گزارش، در سال 2013، حدود ‌143 نفر در جريان امحاي مزارع خشخاش كشته شده‌اند، در سال 2012، شمار كشته شدگان 102 نفر بود.

سه شنبه 26 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: برنا نيوز]
[مشاهده در: www.bornanews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 65]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن