تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خير دنيا و آخرت با دانش است و شرّ دنيا و آخرت با نادانى. 
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804499755




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

كيش و مات آمريكا در شطرنج سوريه


واضح آرشیو وب فارسی:جمهوري اسلامي: كيش و مات آمريكا در شطرنج سوريه
"ورق برگشته است". اين عبارت حكايت اين روزهاي سوريه است. بيش از دو سال از عمر اين بحران مي‌گذرد و حالا نتيجه اين بازي به بالارفتن دست بشار اسد نه تنها در عرصه موفقيت‌هاي نظامي كه در ميدان تحولات سياسي منتهي شده است. ايالات متحده دست در دست روسيه تمام تلاش خود را براي برگزار كردن اجلاس ژنو 2 به كار گرفته است اما هويت مهمان‌هاي اين نشست همچنان در هاله‌اي از ابهام قرار دارد. در يك سوي اين ميز مذاكره بايد نمايندگان دولت بشار اسد بنشينند كه به نظر مي‌رسد نه بي‌ميل به حضور هستند و نه چندان مشتاق.
در آن سوي ميز هم بايد نماينده‌هاي جريان‌هاي مخالف نظام سوريه بنشيند. مشكل دقيقا از همين نقطه آغاز مي‌شود: مخالفان نماينده واحدي ندارند.جبهه مخالفان بشار اسد هيچ گاه در طول اين دو سال از انسجام سياسي و حتي اتحاد نظامي هم برخوردار نبود. در هر نشست منطقه‌اي و بين‌المللي كه براي يافتن راهكاري در راستاي پايان دادن به بحران تشكيل شد اين طرف‌هاي مخالف بشار بودند كه به دعوا و سهم خواهي‌هاي خود از كيك قدرت ادامه دادند. همين عدم انسجام، به بالارفتن دست اسد منتهي شده است. در اين ميان ما شاهد چرخش 180 درجه‌اي سياست‌هاي امريكا هم هستيم. ديگر از تلاش براي سرنگوني بي‌قيد و شرط دولت بشار خبري نيست. هيچ كس در واشنگتن بر طبل حمله نظامي به سوريه نمي‌كوبد و البته كه كاخ سفيدنشين‌ها اصرار دارند كه تنها از مخالفان ميانه روي بشار اسد حمايت مي‌كنند و نه مرداني كه با عضويت در القاعده اصلي‌ترين تهديد براي امنيت ايالات متحده به حساب مي‌آيند.
محمد ايراني، سفير سابق ايران در اردن و تحليلگر مسائل خاورميانه با اشاره به واقعيت بالارفتن دست بشار اسد در عرصه سياسي و نظامي در سوريه تاكيد مي‌كند كه امريكا در تبيين استراتژي خود در اين كشور با بحران روبه رو شده است.
وي در پاسخ به اين سئوال كه "اتحاديه عرب تشكيل دولت انتقالي با مشاركت گروه‌هاي مخالف سوري را شرط بازگشت مجدد سوريه به اين اتحاديه اعلام كرده است. آيا از اين موضع گيري مي‌توان چنين نتيجه گيري كرد كه اتحاديه عرب متوجه اشتباه خود در تعجيل واگذاري كرسي سوريه به مخالفان شده است؟"گفت: خروج سوريه از اتحاديه عرب زماني اتفاق افتاد كه دولت سابق قطر با قدرت مالي و سياسي كه در اختيار داشت، نقش تعيين‌كننده‌اي در اتحاديه عرب ايفا مي‌كرد. از آن روزها تقريبا دو سال مي‌گذرد و از آن زمان تا به امروز ما شاهد تغييرات مهمي در جهان عرب بوده ايم. در آن دوران نخست‌وزير و وزيرامورخارجه قطر به شكل غيرقابل كنترلي تحركات كشورهاي عربي را نمايندگي كرده و به دليل آنكه طرح براندازي دولت بشاراسد را در رأس امور مربوط به اتحاديه عرب قرار داده بودند، رفت و آمدهاي زيادي به پايتخت‌هاي اروپايي و ايالات متحده داشتند. به طور طبيعي پس از تحولاتي كه در قطر رخ داد و انتقال قدرت به پسر شيخ حمد تا حدي سياست‌هاي قطر هم نسبت به سوريه تغيير كرد. پس از اين دست به دست شدن قدرت در دوحه ديگر از مواضع تند و تيز دولت خبري نيست و به نظر مي‌رسد كه در نگاه جديد غالب بر دستگاه ديپلماسي اين كشور، دولتمردان به دنبال تعريف راه خلي مسالمت اميز و سياسي براي پايان دادن به بحران در سوريه هستند.
بر اين اساس امروز ديگر از انسجام موضعي كه قطر در آن بازه زماني در قبال تحولات سوريه در اتحاديه عرب دنبال مي‌كرد، خبري نيست. البته كه عربستان سعودي به نوعي تلاش مي‌كند با پا چاي پاي قطري‌ها گذاشتن همان وضعيت را در اين اتحاديه ايجاد كند اما پيشروي‌هاي ميداني ارتش سوريه از يك سو و تحولات بين‌المللي و منطقه‌اي كه به بهبود وضعيت دولت سوريه كمك كرد از سوي ديگر دست به دست هم داده و از ميزان تاثيرگذاري اتحاديه عرب بر تحولات سوريه كاسته است. اين مسائل سبب شده كه امروز نه تنها اتحاديه عرب بلكه برخي از كشورهاي همسايه سوريه نيز كه پيش از اين مواضع بسيار تندي را در قبال بشار اسد دنبال مي‌كردند در ديدگاه‌هاي خود تجديدنظر كنند.
مخالفان و دولت‌هاي منطقه‌اي و فرامنطقه‌اي مخالف بشار اسد با اين ذهنيت وارد صحنه درگيري در سوريه شدند كه نظام حاكم در خلال چند ماه فروخواهد ريخت، اما اين اتفاق نيفتاد. بنابراين به طور طبيعي با گذشت زمان، سياست آنها دچار فراز و فرود شد.اين مساله در خصوص سياست‌هاي امريكا در سوريه هم مصداق دارد. امريكايي‌ها اندك اندك با گذر زمان از موضع گيري‌هاي تند و تيزي كه در قبال دولت مركزي در سوريه داشته و حتي براي خروج بشار اسد از صحنه قدرت ضرب الاجل زماني هم تعيين كرده بودند، فاصله گرفتند.
اين بدان معناست كه كاخ سفيد نشين‌ها تدريجا به اين نتيجه رسيدند كه فروپاشي حاكميت بشار اسد با توسل به شيوه‌هاي رايج ممكن نيست. البته شايان ذكر است كه امريكايي‌ها براي رسيدن به هدف مدنظر خود در سوريه از راهكارهاي متفاوتي استفاده كردند: از طرح حضور نيروهاي نظامي در سوريه از طريق شوراي امنيت تا تهديدهاي جدي به حمله نظامي براي نابودي سلاح‌هاي شيميايي. علاوه بر اين نبايد كمك‌هاي تسليحاتي بسياري را كه در اختيار مخالفان قرار گرفت را هم ناديده گرفت. اما آنچه كه از نگاه امريكايي‌ها دور ماند اين بود كه در جبهه مخالفان، انسجام براي رويارويي مستقيم با نظام بشار اسد وجود ندارد. فقدان اين انسجام به ورود متغيرهاي متفاوت به صحنه درگيري‌هاي نظامي منجر شده و شاهد بوديم كه در جبهه گروه‌هاي مسلح مخالف سوريه نيز طرف‌هاي ديگري وارد معامله شدند. ورود اين متغيرها و تعدد جناح بندي‌ها در جبهه مخالفان به شكل گيري گروه بندي‌هاي جديد منتهي شده و در نتيجه اندك اندك وضعيت حاكم بر بحران در سوريه از آنچه كه مورد انتظار و مدنظر امريكايي‌ها بود خارج و تا جدي غيرقابل كنترل هم شد.
از يك سال پيش تا به امروز، ورود نيروهاي افراطي، تندرو و جريان‌هاي نزديك به القاعده و حضور فعال آنها در صحنه ميداني و درگيري با نيروهاي دولت عملا صحنه را در اختيار اين گروه‌ها قرار داد. در اين ميان امريكايي‌ها تلاش كردند با كمك به جريان‌هاي مورد نظر خود كه ائتلاف ملي و ارتش آزاد سوريه را شامل مي‌شد به نوعي وزنه بازي در صحنه سياسي و نظامي در جناح مخالفان بشار اسد را به سمت جريان‌هاي لائيك كه اسلام گراهاي افراطي را شامل نمي‌شود، سنگين‌تر كنند. البته اين تلاش‌هاي واشنگتن ره به جايي نبرده و ما شاهد پيشرفت نيروهاي افراطي با تحريك برخي از نيروهاي عربي منطقه و كمك‌هاي مستقيم اين دولت‌ها بوديم. اين مساله به تقويت وضعيت اين جريان‌هاي راديكال در ميان مخالفان بشار اسد منتهي شد و البته كه ارتش سوريه از اين شرايط نهايت استفاده را كرده و در موارد بسيار مهمي همانند درگيري‌هاي القصير، قلمون و اطراف حمص پيروزهاي تعيين‌كننده‌اي را به دست آورد.
در نتيجه تمامي عوامل دست به دست هم داد تا نگراني امريكايي‌ها نسبت به آينده سوريه بيشتر شود. بيشترين نگراني امريكا حضور گسترده جريان تندرو افراطي بود كه امروز مهم‌ترين نيروهاي مخالف در داخل را تشكيل مي‌دهند. از هفته گذشته درگيري ميان نيروهاي مسلح معارض به گونه‌اي پيش رفته كه جبهه اسلامي كه يك جريان تندرو اسلامي است از ارتش آزاد جدا شده و ارتش آزاد تقريبا در حال فروپاشي است. اين بدان معناست كه امريكايي‌ها طرف مستقيم خود را در صحنه سوريه از دست مي‌دهند و فقدان مخاطب خاص در ميان مخالفان بشار اسد، امريكا را بر سر يك دوراهي در شطرنج سياسي سوريه قرار مي‌دهد: امريكا يا بايد با ائتلاف با جريان تندرو و افراطي در سوريه با اين جريان وارد مذاكره شده و به تقويت آن كمك كند و يا با پذيرش واقعيت‌هاي نظامي و سياسي در سوريه نه به صورت مستقيم - بلكه با دادن چراغ سبزهايي كه در گفته‌هاي اين مقام سابق امريكايي هم مي‌توان ديد- به تدريج به سمت درك اين موضوع گام بردارد كه با مولفه‌هاي موجود در سوريه امروز نمي‌توان جاي بشار اسد را در دولت سوريه تغيير داد.
البته يكي از راهكارهايي كه واشنگتن براي پايان دادن سياسي به بحران سوريه دنبال مي‌كند برگزاري اجلاس ژنو 2 است. امريكايي‌ها تلاش مي‌كنند در اجلاس ژنو 2 با نشاندن بازيگرهاي منطقه اي، فرامنطقه‌اي در كنار دولت سوريه راهكار سياسي مسالمت آميزي را براي آينده اين كشور ترسيم كنند. مخالفان بشار اسد تا به امروز براي حضور در نشست ژنو 2 روي خوشي نشان ندادند چرا كه به اعتقاد آنها در صحنه ميداني تحولات چه از منظر سياسي و چه نظامي، دست دولت بشار اسد بالاتر از انها قرار داشته و به نوعي توازن قوا به سود نيروهاي دولتي است. بر همين مبنا مخالفات بشار تلاش مي‌كنند با هر ترفندي و با توسل به بهانه‌هاي مختلف از جمله طرح برخي پيش شرط‌ها، زمان برگزاري ژنو 2 را به تعويق انداخته و البته زمان بيشتري هم براي خود بخرند. با اين اوصاف، آينده شكل گيري ژنو2 نيز در پرده‌اي از ابهام قرار دارد.

سه شنبه 26 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جمهوري اسلامي]
[مشاهده در: www.jomhourieslami.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 80]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن