تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):از خرج کردن در راه طاعت خدا دریغ مکن وگرنه دو برابرش را در راه معصیت او خرج خوا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819756013




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آمريكا در آستانه زوال توانمندي‌ هسته‌اي


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران جوان: آمريكا در آستانه زوال توانمندي‌ هسته‌اي
مركز مطالعات راهبردي و بين الملل (csis) در مطلبي با عنوان «بازيابي جايگاه آمريكا در صنعت غني سازي اورانيوم» نوشت: آمريكا به علت نداشتن توانمندي توليد اورانيوم كم غني شده براي توليد تريتييوم(فاكتور كليدي در حفظ زرادخانه هاي هسته‌اي آمريكا) با خطر زوال توانمندي‌هاي هسته اي خود روبروست.
به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگارانبه نقل از مركز مطالعات راهبردي و بين الملل، در مقاله مركز csis آمده است: با بسته شدن مركز پادوكا ،آمريكا از اين پس يك مركز داخلي براي غني‌سازي اورانيوم با استفاده از فناوري بومي خود ندارد. تعهدات معاهده اي ، آمريكا را از مصرف اورانيوم غني شده خارجي براي مقاصد نظامي منع مي كند.افزون بر اين ، ذخاير موجود اورانيوم كم غني شده و تريتييوم توليد شده با فناوري بومي آمريكا محدود است.آمريكا به منظور غلبه بر كمبودهاي خود در زمينه اين ماده راهبردي بايد يك فناوري غني سازي نسل جديد به كار بگيرد.

برنامه هسته اي آمريكا از سوخت حاصل از اورانيوم تغذيه مي شود.

در دوره جنگ سرد ، غني سازي اورانيوم در نظر سياستمداران آمريكايي يك فرآيند راهبردي تلقي مي شد.اما در چند دهه گذشته ، ارزش راهبردي غني سازي اورانيوم در نظر بسياري از سياستمداران آمريكايي كاهش يافته و اين موجب شده است روند نزولي صنعت غني‌سازي داخل آمريكا تسريع شود، در نتيجه بخشي از توانمندي‌هاي كليدي نظامي اين كشور به خطر افتاده است.

فناوري آمريكا به مدت چندين دهه در بازار غني سازي اورانيوم غالب بود اما در اوايل دهه نود ، صنايع يارانه اي غني سازي اروپا و ظهور روسيه به عنوان يك تامين كننده عمده باعث شد فشارهاي هزينه در برنامه دولت آمريكا افزايش يابد.كنگره كه نگران بود آمريكا نتواند در بازار رقابت كند ، در صدد خصوصي سازي صنعت غني‌سازي برآمد.در سال 1992 يك شركت دولتي تشكيل شد و در سال 1998 اين صنعت به كلي خصوصي شد.اما اين شركت خصوصي نيز با رقباي سرسخت خود در بازار اروپا و همچنين روسيه قدرتمند روبرو شد. با بسته شدن يكي از دو مركز غني سازي داخل آمريكا در سال 2001 نيز ظرفيت غني سازي اين كشور به شدت كاهش يافت به طوري كه ديگر حتي قادر نبود نيازهاي داخلي اش را برطرف كند.با وابسته شدن آمريكا به منابع خارجي غني سازي ،‌برتري اش در اين عرصه تنزل يافت. با بسته شدن مركز ديگر غني سازي در پادوكا (ماه مه گذشته) آمريكا ديگر اورانيوم را با استفاده از فناوري بومي خود غني نمي‌كند.

فروپاشي صنعت غني‌سازي آمريكا بر نفوذ اين كشور در سياست منع تكثير جهاني نيز تاثير خواهد داشت.طبق ماده چهارم معاهده ان پي تي ، كشورها مي توانند توانمندي هاي غني سازي در پوشش «مقاصد صلح آميز» داشته باشند.واشنگتن براي جلوگيري از اين پديده، كشورها را تشويق مي كند از منابع سوخت هسته اي بين المللي براي برنامه هاي برق هسته‌اي خود استفاده كنند.از اين رو آمريكا اگر مي خواهد ابزار موثري در اجراي اين سياست داشته باشد، بايد يك بخش بسيار پوياي خصوصي در توليد اورانيوم غني شده داشته باشد تا بتواند نيازهاي كشورهاي خارجي را برطرف كند. اما حالا كه سهم آمريكا در صادرات جهاني مواد حساس هسته‌اي ، رآكتورها ، قطعات و تجهيزات كليدي كاهش يافته ، نفوذ اين كشور نيز در شكل دادن به سياست منع تكثير جهاني كاهش يافته است.رقباي اصلي آمريكا در عرصه غني سازي ، اتحاديه اروپا ، روسيه ، چين و ژاپن هستند.

در پايان اين گزارش به دولت آمريكا توصيه شده است سياست هايي را در حمايت از صنايع غني‌سازي داخلي به اجرا درآورد و اين صنعت را يك سرمايه راهبردي ملي تلقي كند.بدين ترتيب ، آمريكا به اورانيوم غني شده و فناوري دسترسي مي يابد كه براي برطرف ساختن نيازهاي دفاعي لازم و در خدمت سياست خارجي نيز خواهد بود.

انتهاي پيام/

يکشنبه 24 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران جوان]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 29]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن