تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 30 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):مؤمن بازگشت كننده به خدا، آمرزش خواه و توبه كننده است و منافق نيرنگباز، زيانبار و ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1831277736




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

چه بودیم و چه هستیم!؟


واضح آرشیو وب فارسی:نامه نیوز:
چه بودیم و چه هستیم!؟
بر آنیم تا در این مجال، قطعاتی کوتاه و بلند از کتاب وحی را با نگاهی گزیده به انعکاس آن در ادبیات پارسی، از کتاب «در محضر قرآن» اثر ارزشمند استاد الهی قمشه‌ای پیشکش طالبان حق و جوینگان حقیقت کنیم تا چه قبول افتد و چه در نظر آید. آیه ۱- ۲ سوره انسان
هَلْ أَتَى‏ عَلَى الْإِنسَانِ حِینٌ مِّنَ الدَّهْرِ لَمْ یَکُن شَیْئاً مَذْکُوراً * إِنَّا خَلَقْنَا الْإِنسَانَ مِن نُّطْفَةٍ أَمْشَاجٍ نَّبْتَلِیهِ فَجَعَلْنَاهُ سَمِیعاً بَصِیراً
آیا بر انسان دوره ‏اى از روزگار گذشت که چیزى قابل ذکرى نبود؟ * همانا ما انسان را از نطفه‏ اى آمیخته (از نطفه مرد و زن) آفریدیم تا او را بیازماییم، پس او را شنوا و بینا گردانیدیم. 


نکته‌ها 
«دَهر» به معناى زمان و دوران و «اَمشاج» جمع «مَشیج» به معناى مخلوط است. 
امام باقر علیه السلام در روایتى فرمودند: «کان شیئاً لم یکن مذکوراً» (تفسیر برهان) انسان، چیزى بود ولى قابل ذکر نبود و بعداً قابلیّت پیدا کرد. 
امام صادق‏ علیه السلام میفرماید: انسان در تقدیر الهى بود، ولى چیز موجودى نبود. «لم یکن شیئاً مذکوراً» (تفسیر کنزالدقائق) 
امام باقرعلیه السلام فرمودند: مراد از «نطفة امشاج»، اختلاط نطفه مرد با زن است. (تفسیر نورالثقلین) 
براى بیدار کردن وجدان خفته، گاهى مسائل قطعى در قالب سؤال مطرح مى‏شود. چنانکه مادر از فرزند خود مى‏پرسد: آیا من به تو شیر ندادم؟ در این آیه هم کلمه «هل» به معناى «قد» مى‏باشد. «هل اتى على الإنسان...» یعنى به تحقیق، بر هر انسانى دورانى گذشته که چیز قابل ذکر نبوده است. 
ناچیز بودن انسان گاهى طبیعى است، «لم یکن شیئاً مذکوراً» ولى گاهى به خاطر عملکرد نامناسب، انسان خودش را به مرز ناچیز بودن مى‏رساند. چنانکه قرآن می‏فرماید: «یا أهل الکتاب لستم على شى‏ءٍ حتّى تقیموا التوراة والانجیل و...» اى اهل کتاب! اگر کتاب آسمانى را برپا ندارید، هیچ هستید. (مائده ۶۸) 
قرآن، ۱۲ مرتبه از آفرینش انسان از نطفه یاد کرده است، تا هم قدرت خداوند معلوم شود که از نطفه‏ اى انسان مى‏سازد و هم انسان دچار غرور و تکبّر نگردد. 


پیام‌ها 
۱- انسان، باید درباره منشأ وجود خود فکر کند. «لم یکن شیئاً مذکوراً» 
۲- انسان موجودى نوآفریده و حادث است. «لم یکن شیئاً مذکورا» 
۳- انسان در مسیر وجودى خود، روند تکاملى داشته و مراحلى را طى نموده است: ابتدا وجود نداشت، «لم یک شیئاً» (۱۹۵) بعد از بوجود آمدن هم، چیز قابل ذکرى نبود «لم یکن شیئاً مذکوراً» 
۴- یاد ضعف‏‌ها، غرور انسان را برطرف و او را تسلیم خداوند مى‏کند. «لم یکن شیئاً مذکورا» 
۵ - آفرینش انسان از نطفه‏ اى ناچیز، جلوه‏ اى از عظمت الهى است. «إنّا خلقنا الإنسان من نطفة...» 
۶- خداوند، با صورت‏گرى روى آب، قدرت نمایى میکند. «من نطفة امشاج» 
۷- آفرینش انسان، حکیمانه و هدفدار است. «خلقنا الانسان... نبتلیه» 
۸ - انسان، موجودى مسئول و مکلّف است. (آزمایش کردن نشانه تکلیف است.) «نبتلیه» 
۹- همه انسان‏‌ها در طول تاریخ مورد آزمایش الهى واقع مى‏شوند. «نبتلیه» 
۱۰- بیان دو ویژگى شنوایى و بینایى براى نمونه است وگرنه تمام اعضاى بدن مورد امتحان واقع میشوند. «سمیعاً بصیراً»




1392/9/23





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نامه نیوز]
[مشاهده در: www.namehnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 61]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن