تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):توكّل كردن (به خدا) بعد از به كار بردن عقل، خود موعظه است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819664162




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

دور دوم انتخابات رياست جمهوري شيلي آغاز شد


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: دور دوم انتخابات رياست جمهوري شيلي آغاز شد
مردم شيلي امروز (يكشنبه) پاي صندوق‌هاي راي رفته‌اند تا براي اولين بار از ميان دو زن نامزد پست رياست جمهوري يكي را برگزينند.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، به نقل از خبرگزاري فرانسه، دور دوم انتخابات رياست جمهوري شيلي امروز در ساعت هشت به وقت محلي آغاز شده و حدود 10 ساعت به طور مي‌انجامد.

مارتا لاگوس، رئيس كميسيون راي‌گيري لاتينو بارومتروي شيلي گفت: ميشله باچلت اين فرصت را دارد كه بتواند حمايت اكثريت مردم را كسب كند و احتمالا 60 درصد آراء را به دست مي‌آورد.

نامزد ديگر اين انتخابات يك محافظه‌كار 60 ساله به نام "اولين ماتئي" است و اين اولين بار در تاريخ شيلي محسوب مي‌شود كه رقابت انتخاباتي ميان دو زن برگزار مي‌شود.

بنا بر جديدترين نظرسنجي صورت گرفته توسط دانشگاه سانتياگو و ايپسوس مشخص شد كه باچلت مي‌تواند 66.3 درصد آراء را كسب كند در حالي كه ماته‌ئي تنها 33.7 درصد را به دست خواهد آورد.

ميشله باچلت در جمع هوادارانش در پايان كمپين انتخاباتي كه روز پنجشبه برگزار شد، گفت: من از اينكه اولين رئيس‌جمهوري زن شيلي بودم، افتخار مي‌كنم و از اينكه يكبار ديگر به اين سمت برسم، خوشحالم.

رقيب 60 ساله باچلت كه يك اقتصاددان و وزير سابق كار است، به همراه وي هر دو پيش از آنكه قدم بر راه دشوار سياست بگذارند، از كودكي يكديگر را مي‌شناختند و پدران هر دو ژنرال‌هاي نيروي هوايي ارتش شيلي بودند.

بيش از 13 ميليون سكنه شيلي واجد شرايط راي دادن هستند اما هنوز مشخص نيست كه چه تعداد در اين انتخابات حضور مي‌يابند.

اين اولين سالي است كه راي دادن در شيلي به صورت داوطلبي برگزار مي‌شود.

به خاطر اين انتخابات، مغازه‌ها پيش از كريسمس تعطيل شده‌اند و هر دو رقيب انتخاباتي به مردم تاكيد كرده‌اند كه به حوزه‌هاي راي‌گيري بيايند.

شعار باچلت براي اين دوره از انتخابات، افزايش عدالت اجتماعي در شيلي است. وي همچنين پيشنهاد افزايش ماليات‌ها را ارائه كرده است.

وي خواهان دسترسي همه مردم شيلي و نه تنها اغنياء به آموزش رايگان دوره متوسطه شده است.

اما برنامه‌هاي رقيب باچلت، تداوم برنامه‌هاي دولت سباستين پينه‌را، رئيس‌جمهوري در حال كناره‌گيري شيلي و انجام اقدامات شديدتر عليه فرار مالياتي و توزيع بهتر منابع ملي است.

دور اول انتخابات شيلي 26 آبان برگزار شد و در آن خانم باچلت با 46.77 درصد نسبت به خانم ماتئي با 25.05 درصد آرا پيشتاز بود اما نتوانست 50 درصد آراي لازم براي تصدي رياست جمهوري را به دست آورد.

باچلت از سال 2006 تا 2010 نيز رياست جمهوري شيلي را برعهده داشت.

انتهاي پيام

يکشنبه 24 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 135]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن