تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 9 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):اولین چیزی که از انسانها سؤال می شود، نمازهای پنج گانه است .
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802703777




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سفر پرمخاطره به گودترين چاله مركزي ايران/ شهداد مجمع العجايب گردشگري كوير


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: سفر پرمخاطره به گودترين چاله مركزي ايران/ شهداد مجمع العجايب گردشگري كوير
شهداد براي گردشگران به دليل وجود گرمترين نقطه زمين در چند كيلومتريش و مناطق تاريخي و شهر پر رمز و راز كوتوله هايش شهرت دارد اما يكي از شاخصهاي اين بخش در حاشيه جنوبي كوير لوت، قرار گرفتن گودترين چاله مركزي ايران به عمق 120 متر در اين منطقه است.

به گزارش خبرنگار مهر از كرمان، بخش شهداد در چند كيلومتري شهر كرمان و در جنوبي ترين منطقه كوير لوت قرار گرفته است، اين شهر كوچك در واقع آخرين نقطه جمعيتي در حاشيه كوير لوت محسوب مي شود و پس از آن هزاران كيلومتر بيابان گرم و سوزان و بي آب و علف وجود دارد اما اين شهر بدون شك يكي از عجيب ترين مناطق گردشگري ايران و دنيا محسوب مي شود.

شهداد يكي از گرمترين مناطق كشور است در حاليكه هم اكنون نيمي از كشور زير برف و يخ فرو رفته است اما مردمان شهداد هنوز هم براي ادامه زندگي در اين شهر كولرهاي خود را روشن مي كنند اين مسئله وقتي كه بدانيم گرمترين نقطه زمين تنها چند كيلومتر با شهداد فاصله دارد آنقدرها نيز تعجب برانگيز نخواهد بود.

دماي گندم بريان در گرم ترين زمان تابستان به 75 درجه هم مي رسد و عملا امكان حضور هيچ موجود زنده اي در اين منطقه وجود ندارد اما وجود اين منطقه تنها دليل شهرت شهداد نيست اين شهر يكي از نخستين مكانهاي سكونت ايرانيان و فلات داخلي ايران بوده است و منطقه تاريخي خبيص كه از آن در كاوشهاي مختلف هزاران اثر تاريخي قبل از ميلاد به دست آمده است در مجاورت همين منطقه محوطه شهر كوتوله هاي شهداد قرار دارد، اين شهر تمام اركان يك شهر پيشرفته را دارد اما همه مكانهاي اين خانه به گونه اي ساخته شده است كه براي ساكناني با قد كمتر از يك متر مناسب بوده است.

از شهر كوتوله ها كه بگذريم نخستين پرچم ايران نيز در همين منطقه با نام درفش شهداد كشف شده است اما باز هم اين آخرين داشته هاي شهداد نيست اين شهر اسرار آميز در مسيرش به سمت كوير شهري طبيعي را در خود جاي داده كه مستشرقان از آن به عنوان شهر جن و پري نام برده اند شهر كلوتها سازه هايي بزرگ و غير معمول در دل كوير اند كه ارتفاعي به طول يك صد متر دارند گفته مي شود اين سازه ها كه گسترده زيادي از كوير را در برگرفته اند بر اثر فرسايش به وجود آمده اند و در كنار اين كلوتها رودخانه شور وجود دارد كه با وجود خشكسالي هاي متوالي هيچ گاه خشك نشده است.

اما در ميان تمام اين داشته ها شهداد اين دردانه كوير يكي ديگر از ترينهاي ايران را نيز به نام خود ثبت داده است طبق اعلام سازمان ميراث فرهنگي كرمان گودترين گودال مركزي ايران در اين منطقه قرار گرفته است.

عمق گودترين منطقه ايران در كوير شهداد 120 متر از سطح دريا است

محمد جهانشاهي، مسئول اكوتوريسم ميراث فرهنگي كرمان در گفتگو با مهر در اين خصوص مي گويد: براساس كارشناسي هاي صورت گرفته و نقشه هاي زمين شناسي و نظامي كه ثبت شده است گودترين نقطه ايران در كوير شهداد قرار دارد.

وي تصريح كرد: پيش از اين گمان مي رفت كه عمق اين گودال از سطح آبهاي آزاد 75 متر باشد اما در سفري كه چندي قبل توسط كارشناسان كرماني صورت گرفت عمق 117 تا 120 متري از سطح آبهاي آزاد توسط سامانه جي پي اس ثبت شده است.

وي افزود: بر اساس نقشه هاي گوگل ارت نيز عمق اين منطقه حدود 120 متر تخمين زده مي شود.

نخستين حضور انسان در گودترين نقطه ايران

جهانشاهي ادامه داد: اين منطقه از شهداد در 75 كيلومتري شهر شهداد و 50 كيلومتري روستاي علي آباد قرار دارد.

جهانشاهي گفت: تاكنون دو بار از اين منطقه بازديد هوايي صورت گرفت اما طي هفته گذشته كارشناسان كرمان دست به كار مهمي زدند و با همكاري هيئت موتورسواري و اتومبيلراني استان كرمان با چندين دستگاه خودروي ويژه از راه زميني به طول 250 كيلومتر به سمت گودترين نقطه ايران رفتند.

وي ادامه داد: دسترسي به اين مكان به دليل وجود كلوتها و شكافهايي عميق بسيار سخت است به ويژه كه اكثر شكاف ها به وسيله لايه هاي نازك شني پوشيده شده اند.

وي به گردشگران هشدار داد به هيچ عنوان به صورت خودسر به اين منطقه سفر نكنند زيرا تا كنون تنها دو بازديد هوايي و يك بازديد زميني از اين منطقه صورت گرفته است.

پرونده ثبت ملي كوير شهداد در حال تكميل است

وي به در حال تكميل بودن پرونده ثبت ملي كوير لوت كرمان خبر داد و گفت: در صورت تكميل پرونده بسياري از آمار به روز مي شود.

وي ادامه داد: گندم بريان كه گرمترين نقطه ايران طبق اعلام ناسا و ثبتهاي صورت گرفته در ايران است از سطح دريا 400 متر ارتفاع دارد ارتفاع كوير لوت در منطقه كلوتها نيز 250 متر ارتفاع است و كلوتها نيز از سطح زمين تا 130 متر ارتفاع دارد.

وي ارتفاع شهر كرمان از سطح دريا ها را نيز هزار و 756 متر اعلام كرد.

وي بيابان و كوير لوت كرمان را فرصتي مثال زدني براي جذب گردشگر دانست و گفت: كمپ كويري شهداد در جذب گردشگر نقش قابل توجهي دارد و درصد قابل توجهي از گردشگران داخلي و خارجي استان كرمان نيز از منطقه كلوتها به عنوان يكي از عجايب دنيا ديدن مي كنند.

گذر از شكافهاي مخفي در كوير

رئيس هيئت موتور سواري و اتومبيل راني استان كرمان نيز كه از سفر يك اكيپ گردشگري براي نخستين بار به عميق ترين منطقه ايران خبر داد و به خبرنگار مهر گفت: اين منطقه در واقع از روستاي علي آباد تنها 50 كيلومتر از راه هوايي فاصله دارد.

محمد كردي افزود: اما از راه زمين براي نخستين بار طي هفته گذشته به اين منطقه سفر كرديم و احتمال مي دهيم اين جزو محدود حضورهاي انسان در اين منطقه زمين باشد.

وي بيان داشت: طول اين سفر براي رسيدن به گود لوت 250 كيلومتر به دليل صعب العبور بودن منطقه طول كشيد و در واقع راهي براي رسيدن به گودترين منطقه زمين باز شد.

وي تصريح كرد: اين سفر سه روز طول كشيد و 13 خودروي دو ديفرانسيله و چهار موتور ويژه در اين سفر استفاده شد.

وي گفت: تمام اعضا سالم به شروع سفر بازگشتند و در واقع سفر موفقيت آميز بود.

وي افزود: از اين سفر مستندي هم ساخته شده است كه اميدواريم به زودي آماده پخش شود.

كردي به شرايط خاص آب و هوايي منطقه نرم بودن زمين و شيبهاي تند اشاره كرد و گفت: خندق هاي بزرگي نيز در مسير وجود داشت كه همين مانع ها تاكنون دسترسي انسان به اين منطقه را تاكنون غير ممكن كرده بود.

نيمي از كشور زير برف و آغاز فصل گردشگري در گرمترين نقطه زمين

محمد مومني بخشدار شهداد نيز در گفتگو با مهر اظهارداشت: در حاليكه كشور مملو از برف است اما شهداد فصل گردشگري آغاز شده است و آماده پذيرايي از مسافران هستيم.

وي افزود: به خصوص براي بازديد از گرم ترين نقطه زمين كه در طول تابستان و بهار غير ممكن است با رسيدن نيمه پائيز و زمستان دماي هوا معمولي مي شود و امكان حضور در گرمترين نقطه زمين فراهم مي شود.

هشدار جدي به گردشگران/ كوير بدون راهنما مرگبار است

مومني ادامه داد: شهداد نياز به زير ساختهاي گردشگري دارد هم اكنون كمپ كويري شهداد به مسافران خدمات رساني مي كنند اما با تمام اين اوصاف به صورت جدي به مسافران و گردشگران هشدار مي دهيم در مناطق مشخص شده حضور يابند و يا از راه بلدان محلي مجرب استفاده كنند زيرا حضور فرد نابلد در كوير مي تواند مرگبار باشد.

وي رودخانه شور، نبكاها، كلوتها، دهانه هاي آتش فشاني گندم بريان و گودترين منطقه ايران را از جمله زيبايي هاي كوير دانست.

با وجود داشته هاي وسيع گردشگري در كوير لوت در استان كرمان اما كمبود زير ساختهاي و عدم سرمايه گذاري چالشهايي را در اين مسير ايجاد كرده است با اين وجود بسياري از گردشگران خارجي براي حضور در كمپ كويري شهداد و بسيار مشتاق هستند.

كد خبر: 2195559

تاريخ مخابره : ۱۳۹۲/۹/۲۴ - ۰۷:۱۷

يکشنبه 24 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 107]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن