تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):زبان مؤمن در پس دل اوست، هرگاه بخواهد سخن بگويد درباره آن مى‏انديشد و سپس آن را...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804409403




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

گفت‌وگو با عبدالله عليخاني و مهدي گلستانه، تهيه كننده و كارگردان فيلم سينمايي نازنين روزگار غريبي است نازنين ...


واضح آرشیو وب فارسی:مردم سالاری: گفت‌وگو با عبدالله عليخاني و مهدي گلستانه، تهيه كننده و كارگردان فيلم سينمايي نازنين روزگار غريبي است نازنين ...
نازنين آخرين فيلم سينمايي تهيه شده توسط عبدالله عليخاني و حسين فرح بخش اين روزها با استقبال مخاطبان بر پرده سينماها روبرو شده است. در اين فيلم سينمايي كه بازيگراني چون آتيلا پسياني، پژمان بازغي، سحر قريشي، مجيد صالحي و اميرحسين آرمان به ايفاي نقش پرداخته اند، به معضلات اجتماعي جوانان ناشي از سوءمديريت‌هاي موجود در كشور پرداخته شده است.

از جريان اختلاس سه هزار ميلياردي، هجوم اجناس چيني و تعطيلي صنايع و بيكاري جوانان تا اعتياد و مواد مخدر و فساد و فاصله طبقاتي‌. فيلمي كه علاوه بر فاكتور مخاطب پسند بودن از قابليت‌هاي فني‌و‌هنري مناسبي نيز برخوردار است‌. از اين رو به گفت‌وگو با مهدي گلستانه كارگردان و عبدالله عليخاني تهيه‌كننده فيلم نازنين نشستيم كه ماحصل آن را مي‌خوانيد:

ساخت نازنين از كجا شروع شد؟ ايده اوليه مربوط به تهيه‌كنندگان كار بود يا كارگردان؟

عبدالله عليخاني: فيلم نازنين بر اساس سيناپسي بود كه در ابتدا آقاي انصاريان نوشته بودند‌. وقتي اين سيناپس را مطالعه كرديم با توجه به موضوع اجتماعي كه داشت و به مشكلات جوانان پرداخته بود حدس زديم كه با استقبال روبرو شود در نتيجه با در جريان گذاشتن آقاي گلستانه، آقاي انصاريان هم مشغول نوشتن فيلمنامه شدند .

چه شد كه بعد از گذشت چندسال از ساخت فيلم سينمايي دردسر بزرگ با آقايان عليخاني و فرح بخش، اين بار همكاري مجدد با فيلم نازنين اتفاق افتاد؟

مهدي گلستانه: پس از ساخت فيلم دردسر بزرگ ارتباط من با دفتر پويا فيلم حفظ شد به گونه اي كه در جريان بودم كه چه فيلم‌هايي در اين دفتر در حال توليد مي‌باشند و آقاي فرح بخش كه در جريان تفكر من نسبت به ملودرام اجتماعي بودند ساخت نازنين را پيشنهاد كردند كه تجربه خوبي بعد از ساخت دردسر بزرگ بود .

پس فيلمنامه از ابتدا آماده بود و بعد شما دعوت شديد؟

مهدي گلستانه: سيناپس كار در ابتدا توسط آقاي انصاريان به آقاي فرح بخش داده شده بود و با ورود من به ساخت نازنين، شروع به تكميل فيلمنامه كرديم و پيش توليد كار نيز همزمان جلو رفت .

پس از تجربه فيلم دردسر بزرگ كه يك فيلم نسبتا خوب بود، چه اتفاقي رخ داد كه نازنين به عنوان يك فيلم خيلي خوب با آقاي گلستانه ساخته شد؟

عبدالله عليخاني: آقاي گلستانه جوان است و هرچه جلو مي‌رود تجربه بيشتري پيدا مي‌كند و علاوه بر اين، ايشان قبلا در تلويزيون هم تجربه فيلم و سريال داشته است و قصه فيلم نازنين قصه خوبي بود و شناخت آقاي گلستانه نيز در اين سال‌ها از سينما بيشتر شده بود كه اين منجر به خروجي خوبي براي اين فيلم شد.

مهدي گلستانه دردسر بزرگ با مهدي گلستانه نازنين داراي چه تفاوتي نسبت به نگرش به سينما شده است؟

مهدي گلستانه: دردسر بزرگ اولين تجربه سينمايي من بود و دغدغه‌هاي خاص فيلم اولي و استرس‌هاي طبيعي آن را داشت ولي در نازنين بخش اعظم اين نگراني‌ها برطرف شده بود و موضوع ملودرام اجتماعي نازنين بيشتر به شخصيت من نزديك بود و با آن همراه تر بودم تا دردسر بزرگ .

چه شد كه در اين فيلم اين ريسك را كرديد و از بازيگران به اصطلاح گيشه‌اي استفاده نكرديد و از بازيگراني استفاده كرديد كه در سال‌هاي اخير بيشتر در كارهاي تلويزيوني و ويدئويي ظاهر شده‌اند‌؟

عبدالله عليخاني: چون قصه، قصه محكمي بود و تكيه ما روي داستان فيلم بود، اولويت خود را روي بازيگر خوب بودن كه توانايي ايفاي نقش را داشته باشد گذاشتيم و انتخاب‌هاي خوبي بود .

به عنوان كارگردان فيلم، انتخاب بازيگران را بر چه مبنايي قرارداديد؟

مهدي گلستانه: واقعيت اين است كه در سال‌هاي اخير مرز ميان بازيگران سينما و تلويزيون برداشته شده است و بيشتر بازيگران سال‌هاي اخير سينما ابتدا در تلويزيون خوش درخشيده‌اند و سپس به سينما رفته اند و من به شخصه به اين مرزبندي اعتقادي ندارم و در اين سال‌ها نيز ثابت شده است كه پر ستاره بودن فيلم ضمانت فروش نيست در نتيجه با بازيگراني كار مي‌كنيم كه انگيزه همراهي با پروژه را داشته باشند و انگيزه‌اي براي ساختار شكني و متفاوت بود داشته باشند و از قاب قبلي خود خارج شوند كه در نازنين جواب داد .

علت استقبال خوب از فيلم نازنين را در چه مي‌بينيد؟

عبدالله عليخاني: آگاهي تماشاگر بالا رفته است و تشخيص مي‌دهد فيلم خوب چه فيلمي است و با قدرت تشخيص بالا فيلم خوب را انتخاب مي‌كند و اسير زرق و برق تبليغات واهي نمي‌شود و اين نشانگر شعور تماشاگر است .

يك سوال كلي اين هست كه چرا فيلم‌هاي توليدي دفتر پويا فيلم هميشه با استقبال مخاطب روبرو شده است؟

عبدالله عليخاني: نوع فيلمسازي ما بر مبناي ارتباط با مخاطب و مخاطب محوري است و دنبال تاييد مسئولين و يا جشنواره‌ها نيستيم . سينما به مخاطب زنده است و ما هيچ وقت دنبال ساخت فيلم مدنظر جشنواره‌ها يا مسئول پسند نبوديم ما به دنبال رضايت مردم بوديم .

عبدالله عليخاني دهه 40 و 50 سينماي ايران با عبدالله عليخاني امروز چه تفاوتي كرده است ؟

عبدالله عليخاني: ما هم با زمان به جلو مي‌رويم. نوع مخاطب امروز با مخاطب ديروز سينما فرق كرده است . ما پيشرفت‌هاي خوبي در سينما از نظر تكنيك داشته‌ايم و روبه تكامل هستيم. قبل از انقلاب اكثر كارگردانان تجربي كار را ياد گرفته بودند ولي الان اكثرا تحصيلكرده هستند . به هرحال با گذشت زمان در همه مسائل شاهد پيشرفت هستيم و سينما هم از اين قاعده مستثني نيست .

قبول داريد كه در سينماي قبل از انقلاب قصه‌ها بهتر بود؟

عبدالله عليخاني: متاسفانه امروز ايدئولوژي بر همه چيز غالب است و نمي‌شود سراغ خيلي از مسائل رفت و به آن نزديك شد ولي آن زمان بيشتر به قصه‌ها، مسائل و گره‌ها مي‌پرداختيم‌. الان ما در قصه دستمان بسته است و محدوديت داريم و بايد در وزارت ارشاد تجديد نظر شود وگرنه قصه‌ها تكراري مي‌شود و بايد فيلمنامه‌نويس جرات ورود به كارهاي متفاوت و مقولات موجود را پيدا كند .

اين سوال را پرسيدم تا به اين برسيم كه تجربه سينماي قصه‌گوي قبل از انقلاب چه نقشي در پرمخاطب بودن فيلم‌هاي توليدي دفتر شما داشته است؟

عبدالله عليخاني: به هر حال سينما يعني قصه‌گويي؛ هرچقدر در قصه‌گويي به واقعيت نزديك تر شوي براي مخاطب قابل قبول تر است هرچه از واقعيت دور شوي براي مردم قابل قبول نيست و اكنون ما در قصه‌گويي مشكل داريم، قصه‌ها قهرمان ندارد، همذات پنداري ندارد‌. مخاطب جوان ما قهرمان مي‌خواهد و قصه‌هاي سينماي امروز ما قهرمان ندارد .

نقش دولت در فرار مخاطب و از بين رفتن سينماي قصه‌گو به نظر شما پررنگ بوده است يا خود فيلمسازان باعث اين وضعيت شده‌اند؟

عبدالله عليخاني: پول دولتي چون وارد سينما شد فيلمساز ديگر دغدغه بازگشت سرمايه را ندارد و به اين علت تن به هر قصه‌اي مي‌دهد . فيلمساز دولتي يعني پول دولتي، فيلمسازي و سالن داري بخش خصوصي دارد سينما را از بين مي‌برد .

راهكار چيست؟

عبدالله عليخاني: راهكار اين است كه دولت در طول سال نياز دارد كه به چند فيلم معناگرا بسازد و لاغير و ديگر نبايد پول بي‌حساب و كتاب وارد سينماي بخش خصوصي كند . بخش خصوصي با سرمايه خودش فيلم بسازد كه دغدغه بازگشت سرمايه و فروش را داشته باشد و وقتي اين دغدغه را داشته باشد فيلمي مي‌سازد كه به سينما رونق مي‌دهد و چراغ سينما را روشن نگه مي‌دارد و سينمادار بخش خصوصي با اين نوع فيلم باقي مي‌ماند نه كارهاي سفارشي دولتي .

و نازنين از اين دسته فيلم‌هاست؟

عبدالله عليخاني: ما دغدغه برگشت سرمايه و ارتباط با مخاطب را داريم اما دولت دغدغه ذائقه مخاطب را ندارد و سالن‌هاي سينما تعطيل مي‌شود .

دغدغه شما از ساخت نازنين چه بود؟

مهدي گلستانه: دغدغه شخصي من به عنوان فيلمساز ملودرام اجتماعي است . نازنين مشكلات جامعه را نشان مي‌دهد‌. مدينه فاضله دغدغه جهان سومي‌ها بوده است .

تجربه كار با حسين فرح بخش كه خود تهيه‌كننده مولف مي‌باشد به چه صورت بوده است؟

مهدي گلستانه: اين تجربه را در دردسر بزرگ هم داشتيم و تجربه خوبي بود. همفكري و همكاري خوبي بود كه در نازنين كامل شد .

سينماي قصه‌گو نازنين را ناشي از چه مي‌دانيد؟

مهدي گلستانه: من خودم به لحاظ سليقه شخصي سينماي داستان گو را تا موقعيت محور بيشتر مي‌پسندم و مخاطب سينماي داستان گو را مي‌پسندد كما اينكه استقبال از نازنين به خاطر همين فرم داستان گو است و من اين را از مردم شنيده ام كه با داستان ارتباط برقرار مي‌كنند .

اصلي‌ترين سختي شما در توليد نازنين چه بوده است؟

مهدي گلستانه: فيلمبرداري نازنين مصادف شد با ماه مبارك رمضان و امسال تابستان خيلي گرمي ‌داشتيم. تعداد زيادي از بچه‌ها روزه بودند و ما مجبور بوديم ظهر به بعد كار كنيم و كار چون تريلر خياباني است مشكلات خاص خود را دارد و در برخي مناطق مردم همكاري لازم را انجام نمي‌دهند. يكي از سكانس‌هاي كليدي ما در بهشت زهرا بود و در فاصله ده متري ما مردم داغدار قرار داشتند كه ما نمي‌توانستيم به آنها بگوييم سكوت كنيد و عزاداري نكنيد و نه مي‌توانستيم صبر كنيم تا عزاي آنها تمام شود لذا بايد به سختي خود را هماهنگ مي‌كرديم . كار در خيابان هم كه داستان خودش را دارد .

نوع خاص دكوپاژ و ميزانسن‌هاي كار كه در خدمت قصه بود از كجا ناشي مي‌شد؟

مهدي گلستانه: خود ادبيات فيلم زاويه دوربين و دكوپاژ را مشخص مي‌كند . وقتي يك سكانس ملتهب است خود را محدود نمي‌كنيم و از همه فضاي لوكيشن استفاده مي‌كنيم . ما ابتدا تمرين مي‌كرديم ميزانسن را در مي‌آورديم و بعد زاويه دوربين را تعيين مي‌كرديم نه آنكه برعكس باشد و بخواهيم اول قاب ببنديم بعد چيدمان انجام بدهيم .

نتيجه كار چقدر به اهدافي كه از ابتدا داشتيد نزديك شد؟

مهدي گلستانه: خروجي كار هشتاد درصد به آنچه در نظر داشتيم نزديك شد . آن بيست درصد را هم نمي‌توان گناهش را گردن كسي انداخت و مشكلات روتين كارهاي اين چنيني است . مشكلاتي مثل عدم همكاري لازم در خيابان و يا محدوديت زماني برخي بازيگران كه امكان تكرار خيلي از پلان‌ها را مي‌گيرد .

آيا قبول داريد كه مي‌شد اين فيلم را قبل از اكران ابتدا در بخش مسابقه جشنواره فيلم فجر شركت داد و انتظار اتفاق خوبي را در جشنواره داشت؟

مهدي گلستانه: قبول دارم و اين آرزوي هر فيلمسازي است و اگر جشنواره مي‌رفتيم اتفاقات خوبي هم مي‌افتاد ولي تصميم در مورد اكران صرفا به عهده تهيه‌كننده است و كارگردان فقط مي‌تواند پيشنهاد دهنده باشد .

از ميزان استقبال مخاطبان و فروش نازنين با توجه به اين فصل اكران راضي بوديد؟

عبدالله عليخاني: راضي بودن بستگي دارد و بايد به شرايط سينما نگاه كرد .در شرايط فعلي سينما جواب من به شما مثبت است ولي در كل بخواهيم حساب كنيم حال سينما خوب نيست.

و كلام آخر؟

مهدي گلستانه: اميدوارم مخاطباني كه فيلم را دوست دارند نماينده تبليغاتي فيلم باشند و به ديگران هم بگويند.

يکشنبه 24 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مردم سالاری]
[مشاهده در: www.mardomsalari.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 82]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن