تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 16 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):كسى كه از حق دَم مى زند با سه ويژگى شناخته مى شود: ببينيد دوستانش چه كسانى هستند؟ نم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805032568




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آزمايش بزرگ يانوكوويچ


واضح آرشیو وب فارسی:اطلاعات: آزمايش بزرگ يانوكوويچ


* اشاره:

اوكراين روزهاي پر تحولي را مي‌گذراند. در حالي كه مقامات دولت كي‌يف انجام هرگونه توافق و گفتگو با اتحاديه اروپا را به آينده موكول كرده‌اند، اوكرايني‌ها به خيابان‌ها ريخته‌اند و سعي دارند تا دولت را وادار به آغاز گفتگوها كنند. در مطلب روز گذشته كه از نظر شما خوانندگان گرامي گذشت به اين نكته اشاره شد كه تمايلات دولت كي‌يف به روسيه تاكنون موجب شده تا مذاكرات با اتحاديه اروپا تعليق شود. در ادامه نيز به بررسي ابعاد واكنش‌هاي احتمالي روسيه به بحران اوكراين اشاره مي‌شود.

***

ولي اين كشور براي عضويت در اتحاديه اروپا هنوز بايد راهي طولاني را بپيمايد. در داخل اتحاديه اروپا هم پس از گسترش اتحاديه اروپا به سوي شرق و هزينه‌اي كه در برداشته، عده‌اي معتقدند گسترش اتحاديه بيشتر از ظرفيتش بوده است. اوكراين از نظر اقتصادي از بسياري از همسايگان خود عقب تر است و نرخ فساد در اين كشور بسيار بالاست.

حجم تجارت اوكراين با اتحاديه اروپا و روسيه تقريبا مساوي است. بنا بر گزارش سازمان تجارت جهاني، در سال 2012 نزديك به 26 درصد صادرات اين كشور به روسيه و 25 درصد آن به اتحاديه اروپا بود. در زمينه واردات، 32 درصد واردات اين كشور از روسيه و 31 درصد آن از اتحاديه اروپا بوده است. در سال گذشته ميلادي، ارزش واردات اتحاديه اروپا از اوكراين حدود 16 ميليارد و 600 ميليون يورو و ارزش صادرات اتحاديه به اوكراين معادل 23 ميليارد و 800 ميليون يورو بود.

آينده يانوكوويچ

ويكتور يانوكوويچ بازمانده بزرگ دوره سياسي پس از شوروي در اوكراين است. او پس از يك شكست انقلابي دوباره به عرصه سياست بازگشت. رقباي اصلي او يا در زندان به سر مي‌برند و يا وجهه خود را از دست داده‌اند.روزنامه گاردين در گزارشي روش سياسي رئيس جمهوري اوكراين و احتمال عزل او را مورد بررسي قرار داده و مي نويسد: ويكتور يانوكوويچ، رئيس‌جمهوري اوكراين كه از سوي روسيه هم مورد لطف قرار گرفته و هم تهديد شد، به سوي بروكسل و اتحاديه اروپا جذب شد. هر چند كه خود يانوكوويچ در نواحي صنعتي شرق اوكراين پرورش يافته است، اما اكنون مردي بسيار غني است.

جواناني كه خيابان‌هاي كي‌يف و ديگر شهرهاي اوكراين را پر كرده و خواستار سرنگوني يانكوويچ هستند، او را مظهر مسير اشتباهي مي‌دانند كه كشورشان نبايد در آن جهت باشد. يانوكوويچ كه در جواني دو بار به جرم حمله، به زندان رفته بود، توانست در فضاي كشنده سياست اوكراين رشد و نمو يابد، پس به اين راحتي هم دست از قدرت نمي‌كشد.

ليليا شوتسوا، از انديشكده كارنگي روسيه در مسكو در اين خصوص گفت: يانوكوويچ در تلاش است تا انتخاب دوباره خود در انتخابات 2015 را تضمين كند و اين محرك باعث اتخاذ اين اقدامات شد. او به اين نتيجه رسيد كه همكاري با اروپا، پيروزي دوباره او در انتخابات را تضمين نمي‌كند و به اين ترتيب دوباره به فرمول كرملين كه حفظ قدرت است، روي آورد.

يانوكوويچ پس از اينكه از عقد قرارداد همكاري تجاري با اروپا خودداري كرد، در هفته اخير به طرز عجيبي ساكت مانده است. صدها هزار نفر به خيابان‌هاي كي‌يف آمده و ساختمان‌هاي دولتي را اشغال كرده‌اند، ولي او تنها اعلام كرد كه از حملات پليس ضد شورش به معترضان مسالمت‌آميز به شدت خشمگين است. اما او هيچگاه در سخنراني‌هاي عمومي قوي و تاثيرگذار نبوده است.

يانكوويچ رياست يك كشور دچار فساد، چنددستگي و فقر را بر عهده دارد كه بين مرزهاي غربي روسيه و مرزهاي شرق اتحاديه اروپا محصور است. بخش‌هايي از غرب اوكراين پيشتر تحت مالكيت لهستان و قبل از ‌آن امپراطوري اتريش مجارستان بود. شرق و جنوب اين كشور نيز كه متعلق به روسيه بودند، همچنان از زبان و فرهنگ روسي برخوردارند و به اين ترتيب هيچ نظر واحدي در خصوص اينكه اوكراين بايد چگونه باشد، وجود ندارد.

يانوكوويچ كه در اصل روسي صحبت مي‌كند و در سن 50 سالگي و آن هم با اهداف سياسي زبان اوكرايني را فرا گرفت، به عنوان كسي كه گوش به حرف مسكو است، شناخته مي‌شود. اما دورويي يانكوويچ بسيار پيچيده بوده و حتي بعضي اوقات منجر به اختلاف و مشكل با كرملين شده است. همانطور كه ديديم، وقتي كه شرايط حساس مي‌شود، يانكوويچ با سياستي كه در مسكو طرح‌ريزي مي‌شود بسيار راحت‌تر كنار آمده و از آن استفاده مي‌برد تا اينكه بخواهد از سياست اصلاحات نظام‌مندي كه از عقد قرارداد تجاري با اتحاديه اروپا به دست مي‌آيند، استفاده كند.

آندرو ويلسون، كارشناس مسائل اوكراين در شوراي اروپا در اين باره گفت: شرايط حاضر در اوكراين از لحاظ فني يك انقلاب محسوب مي‌شود و غريزه طبيعي يانوكوويچ ايجاب مي‌كند كه مقابله كند.شايد سرنگوني يانوكوويچ از اتفاقاتي كه در انقلاب نارنجي 2004 – 2005 رخ داد نيز دشوارتر باشد. خود او جرقه انقلاب نارنجي را با تلاش براي دزديدن يك انتخابات زد. اما باخت و براي ويكتور يوشچنكو كه با توطئه‌چيني‌هاي مداوم عليه يوليا تيموشنكو، نخست‌وزير موقت، ثابت كرد بي‌لياقت است، راه را باز كرد .اما يانوكوويچ دوباره بازگشت و به عنوان نخست‌وزير، جايگزين تيموشنكو شد. سپس او را در رقابت رياست جمهوري در سال 2010 شكست داد. سال بعد تيموشنكو به زندان افتاد. ناظران خارجي بر خلاف سال 2004، سلامت انتخابات سال 2010 را تاييد كردند.يانوكوويچ در ميانه دوره پنج ساله‌اش به مشكل خورده است. سوال اينجاست كه اين مشكل تا چه اندازه جدي است؟ آيا او مي‌تواند اعتراضات و معترضين را سركوب كند و به پليس مخفي، نيروهاي امنيتي و برخي از ثروتمندان قدرتمند كه او را از لحاظ مالي حمايت كرده و رسانه‌هايي را در اختيار دارند اتكا كند؟ آيا مي‌تواند روي كمك ولاديمير پوتين رئيس‌جمهوري روسيه حساب كند؟ آيا يانوكوويچ مي‌تواند مشكلات را رفع و از در هم شكستن اوكراين جلوگيري كند؟

او هم‌اكنون بسياري از اعضاي پارلمان و حتي سرگئي ليووچكين، فرمانده ستاد مشترك ارتش خود را از دست داده است. ليووچكين به همراه ديميتري فيرتاش، يكي ديگر از ثروتمندهاي اوكراين، بزرگترين ايستگاه تلويزيوني اين كشور را در اختيار دارند. همچنين گفته مي‌شود كه فيرتاش بيش از 10 نماينده پارلمان را در دست خود دارد كه مي‌تواند در سرنگوني دولت موثر باشد.

يانوكوويچ هم يكي از آن رهبراني است كه ابتدا محبوبند اما پس از پيروزي در انتخابات، از اختياراتشان براي چند دسته كردن، ارتقاء دوستانشان و مجازات رقبايشان استفاده مي‌كند. در روسيه، تركيه و مجارستان نيز شرايط مشابهي حاكم است. رهبران اين كشورها با توجه به فرهنگشان، متفاوتند اما ويژگي‌هاي مشتركي دارند و از روش‌هاي كنترل و تهديد مشابهي استفاده مي‌كنند تا وفاداراني به دور خود جمع كرده و اپوزيسيون را مجازات كنند. از نظر مقامات روسيه، اوكراين، تركيه يا مجارستان، مردم اين كشورها يا با آنها هستند و يا عليه ‌آنها.

انقلاب نارنجي اوكراين در سال 2004 همانند بحران‌هاي صربستان در سال 2000، و گرجستان در سال 2003 بسيار فراگير شده و رژيم قديمي را در هم شكست.

كرملين اين حوادث را به دقت مورد بررسي قرار داد و از آنها درس گرفت. واژه نارنجي در مسكوي پوتين به يادآورنده سوء استفاده، ترس و تمسخر است. يك پيروزي خياباني در كي‌يف براي كرملين يك شكست محسوب مي‌شود.ويلسون مي‌گويد: روسيه قدرت مخرب و قهريه زيادي دارد. اما آنها هميشه و در درازمدت كارايي نخواهند داشت.

ريشه هاي بحران

اعتراضات يك هفته اخير اوكراين بر سر خودداري مقام هاي اين كشور ازعضويت وابسته در اتحاديه اروپا بار ديگر جايگاه راهبردي كي‌يف در مناقشات تاريخي روسيه در قامت ميراث‌دار بلوك شرق و اتحاديه اروپا به عنوان يكي از دو بازوي اصلي بلوك غرب را به نمايش گذاشت.هرچند به نظر مي رسد كه تا اينجاي بازي نمايش قدرت در اوكراين ميان روسيه و اتحاديه اروپا، مسكو برنده بوده است، اما تشديد بحران سياسي در كي يف و اقدام معترضان در اشغال ساختمان شهرداري و محاصره ساختمان نخست وزيري مبين اين نكته است كه قضاوت درخصوص نتيجه نهايي اين رويداد كار دشواري است. كارشناسان مسائل سياسي در آسيب شناسي بحران جاري اوكراين مي‌گويند كه معضل كنوني در روابط اوكراين و اتحاديه اروپا نشان‌دهنده موانع و نواقص جدي در پيشبرد است «شراكت شرقي» از سوي تصميم سازان حوزه شنگن براي كاستن قدرت راهبردي روسيه در جمهوري هاي شوروي سابق است.واقعيت اين است كه بروكسل از آغاز اجراي اين طرح در سال 2008 ميلادي تاكنون موفق نشده است هيچ يك از شش كشور هدف گذاري شده راهبرد توسعه به شرق را به گونه‌اي در مسير پيشرفت مديريت كند كه شاخص‌ها و معيارهاي اتحاديه در آنها قابليت اجرايي بيابند.

كشورهاي هدف اتحاديه اروپا از ميان جمهوري هاي شوروي سابق به رغم وعده وعيدهاي بروكسل براي جذب آنها به اين ساختار منطقه اي كه در وضعيت نابساماني هستند در حالي است كه برخي از آنها هنوز در تلاش براي بازگرداندن اقتصاد ضعيف و نابسامان خود به مسير درست هستند.دراين ميان وضعيت حاكم بر روابط اوكراين با اتحاديه اروپا بسيار پيچيده‌تر و مشكل‌تر از ديگر جمهوري‌هاي شوروي سابق است و مقام‌هاي كي يف با اين دست و آن دست كردن به دنبال خريد زمان در اين روند به نفع خود هستند. به عبارت دقيق تر اوكراين از يك سو به دنبال حفظ و توسعه روابط جاري خود با بازار روسيه است و ازسوي ديگر خواستار ارتباط نزديك تر با اتحاديه اروپا به اميد دستيابي به فرصت هاي جديد دراين بازار براي سامان دادن به اقتصاد ضعيف و در آستانه ورشكستگي خود است.

آنچه كه بر پيچيدگي وضعيت در اين شرايط مي‌افزايد، اين است كه اوكراين از هر دو سو خود را تحت فشار احساس مي‌كند؛ به سخن ديگر بروكسل با پيوستن كي يف به اتحاديه گمركي تحت سلطه روسيه مخالف است و مسكو نيز به شدت براي جلوگيري از بالفعل شدن توانمندي همگرايي اوكراين با اتحاديه اروپا مي كوشد.

دراين كارزاركه ازهفته گذشته به صورت اعتراض هاي خياباني مخالفان نمود يافته و ساختار اقتصادي شكننده اوكراين را تا حد بحران سياسي پيش برده است، مقام‌هاي اروپايي همتايان اوكرايني خود را به تعليق امضاي موافقت نامه همكاري تجاري با بروكسل تحت فشار كرملين متهم مي‌كنند و مسكو نيزغرب را به دست داشتن در تحريك مخالفان دولت اوكراين و راه انداختن اقدامات چپاولگرانه در اين كشور شرق اروپا متهم مي كند.

در اين راستا ولاديمير پوتين رئيس جمهوري روسيه اعلام كرد: حوادث اخير اوكراين انقلاب نيست و ارتباط چنداني با قرارداد همكاري اين كشور با اتحاديه اروپا ندارد، بلكه در بيرون اين كشور برنامه ريزي شده است.پوتين كه پيش از اين بارها نسبت به تبعات همگرايي با اروپا به مقام‌هاي كي يف هشدار داده بود، افزود: اين حوادث ارتباط چنداني با همكاري‌هاي اوكراين و اتحاديه اروپا ندارد و بيش از آن كه تداعي كننده انقلاب باشد به تاراج اموال عمومي شباهت دارد.

ادامه دارد



شنبه 23 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: اطلاعات]
[مشاهده در: www.ettelaat.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 70]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن