تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 11 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):مؤمن هرگاه سخن گويد ياد (خدا) مى كند و منافق هرگاه سخن گويد بيهوده گويى مى كند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803321033




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

عضو هيئت علمي موسسه امام خميني مطرح كردتزلزل بنيان خانواده‌ رهاورد سبك زندگي غربي/سبك زندگي شيعي دست يافتني است


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: عضو هيئت علمي موسسه امام خميني مطرح كردتزلزل بنيان خانواده‌ رهاورد سبك زندگي غربي/سبك زندگي شيعي دست يافتني است
عضو هيئت علمي موسسه امام خميني(ره) گفت: و كارشناسان بايد در آموزه‌هاي خود به جوانان و خانواده‌ها ايرادات سبك زندگي غربي از جمله تزلزل خانواده سنتي و افزايش خانواده‌هاي تك والديني و تبعات را آن گوشزد كرده و به مقابله با سبك زندگي غربي بپردازند.


به گزارش خبرگزاري فارس از قم، مفهوم «سبك زندگي» از جمله مفاهيم علوم اجتماعي و جامعه شناسي است كه اخيراً بسيار مورد توجه تئوريسين‌ها و مديران فرهنگي قرار گرفته است؛ سبك زندگي حاكي از مجموعه عوامل و عناصري است كه كم و بيش به طور نظام‌مند با هم ارتباط داشته و سازنده يك شيوه خاصي از زندگي هستند.

هر نقطه از جهان با توجه به اقليم جغرافيايي، آداب و رسوم، سنن و فرهنگ خاص آن منطقه سبك زندگي متفاوتي را داراست هرچند كه با افزايش روز افزون وسايل‌هاي ارتباطي و انتقال سريع فرهنگ‌ها از نقطه اي به نقطه ديگر سبك زندگي‌ها به هم نزديك شده است.

در همين راستا غرب در پروژه اي به نام «دهكده جهاني» خواستار از بين بردن فرهنگ‌هاي مختلف در جهان بوده و ايجاد سبك زندگي واحد كه همان سبك زندگي غربي است را دنبال مي‌كند. اما آيا اين نوع سبك زندگي درست است؟ بر همگان ثابت شده كه سبك زندگي غربي داراي صدمات جبران ناپذيري از جمله تزلزل خانواده‌ها است و همين موضوع به تنهايي جامعه جهاني را به قهقرا مي‌كشاند.

در سال‌هاي اخير موضوع سبك زندگي در كشور مطرح و اهميت آن روشن شده است و با تاكيد رهبري بر سبك زندگي اسلامي- ايراني مسئولان و دست اندركاران فرهنگي كشور به تكاپو افتاده‌اند؛ بهترين سبك زندگي براي هر جامعه‌اي سبك زندگي نزديك به فرهنگ اكثريت مردم است و با توجه به اينكه اكثريت مردم ايران داراي مذهب تشيع هستند مسئولان معرفي سبك زندگي شيعي شيعي را دنبال مي‌كنند. در گفت‌وگويي با حجت الاسلام رمضان نرگسي عضو هيئت علمي جامعه شناسي موسسه امام خميني(ره) به بررسي مسئله سبك زندگي ديني، اسلامي و شيعي پرداخته‌ايم.

فارس: سبك زندگي شيعي چيست؟

سبك زندگي شيعه براساس ‌قرآن، ‌روايات و سيره ائمه(ع) است. فرق شيعيان با ديگر مذاهب اسلامي در بخش سياسي است و برخلاف ديگر فرقه‌هاي اسلام كه دين را در بخش شخصي و فردي استفاده مي‌كنند در سبك زندگي شيعي فصل الخطاب روايات و سيره ائمه(ع) است و با توجه به فضاي غالب مسلمين در دنيا، شيعه سبك زندگي ويژه‌اي به لحاظ سياسي دارد و همين موضوع شيعه را در دنيا نسبت به مسلمين ديگر متمايز كرده است و اين سياسي بودن را در واقعه عاشورا، شهادت امام حسين(ع)،‌ شهادت حضرت فاطمه(ع)، شهادت امام علي(ع) و... به وضوح مي‌بينيم.

دموكراسي ترين دولت شيعي است چرا كه به صورت پوپوليستي و نمايندگي نيست. شيعه به شيوه مراد و مريدي است و در عين حال كه عاشق امام خود است از وي دنبال روي هم مي‌كند و در واقع مشاركت شيعه با حكومت دائمي است. يكي از ابعاد زندگي شخصي شيعه بُعد سياسي - اجتماعي است در حاليكه در همه فرق، ‌اقوام و گروه‌ها بُعد سياسي وجود ندارد يا كمرنگ است و اين را حتي در فيلم‌هاي هاليوودي هم مي‌توان مشاهده كرد كه در آن سبك زندگي سياسي وجود ندارد و بُعد سياسي زندگي آنها فقط در راي دادن و پرداخت ماليات خلاصه مي‌شود در حالي كه در سبك زندگي شيعي افراد همواره با امام و رهبر خود هستند.

فارس: سبك زندگي حال حاضر جامعه ما به سبك زندگي واقعي شيعي چقدر نزديك است؟

سبك زندگي حال حاضر عده‌اي از مردم نمونه‌اي از سبك زندگي واقعي شيعي است. اگر افراد را دسته بندي كنيم عده‌اي سبك زندگي واقعي را دنبال مي‌كنند ولي بايد گفت سبك زندگي شيعه عينا در جامعه پياده نشده اما يك سبك زندگي آرماني و خيالي نيست كه غير قابل دسترس بوده و هيچكس اينگونه زندگي نكند بلكه افرادي را مي‌بينيم كه اين نوع سبك زندگي را دنبال مي‌كنند و در جامعه هم فعال هستند ولي نياز به تقويت اين نوع سبك زندگي وجود دارد.

فارس: چه موانعي بر سر راه ايجاد سبك زندگي شيعي وجود دارد؟

بزرگترين مانع در اين مسير اين است كه شيعه از آموزه‌هاي خود جدا شود به اين صورت كه عقايد شيعي را تحريف كنند،‌ مثلا مي‌گويند سياست از دين جدا است در حالي كه يكي از ابعاد مهم شهادت سياسي بود. متاسفانه عده‌اي سياست را به دنيا زدگي و دنيا خواهي معنا كرده و جدايي دين از سياست را مطرح مي‌كنند و حتي علما را به دو دسته علمي و سياسي تقسيم كرده‌اند كه هر كسي وارد سياست شد سواد علمي ندارد. رهبري در سفر خود به خراسان تاكيد كردند كه مواظب سكولاريزه شدن حوزه‌هاي علميه باشيد. ذات شيعه سياسي بوده و حتي اگر سياست هم آغشته به آلودگي باشد شيعه بايد براي از بين بردن اين آلودگي‌ها اقدام كند.

فارس: با اين اوصاف دليل گرايش افراد به سبك زندگي غربي چيست؟

نماد سبك زندگي غربي رفاه، آسايش طلبي و لذت طلبي است و اين به راحتي در فيلم‌هاي آنها نيز قابل مشاهده است، ‌از طرفي چون نفس انسان به دنبال آسايش و لذت است جذب سبك زندگي غربي مي‌شود ولي وقتي افراد وارد اين گود مي‌شوند مي‌بينند كه در منجلاب گرفتار شده‌اند. از آن جايي كه انسان طالب خوبي‌هاست فكر مي‌كند اين موارد گزينه‌هاي خوبي هستند و به دنبال آن مي‌رود هرچند رفاه و آسايش خوب است اما اصل زندگي نيست. در سبك زندگي غربي اين موارد محور اصلي زندگي قرار داده شده است و البته افراد بعد از مدتي كه سبك زندگي غربي را برگزيدند خود را در منجلابي مي‌بينند كه نتيجه سبك زندگي غربي است.

مسئولان و كارشناسان بايد در آموزه‌هاي خود به جوانان و خانواده‌ها ايرادات سبك زندگي غربي از جمله تزلزل خانواده سنتي و افزايش خانواده‌هاي تك والديني و تبعات را آن گوشزد كرده و به مقابله با سبك زندگي غربي بپردازند. بعضي‌ها عنوان مي‌كنند كه علوم و ابزار جديد و دنياي مدرنيته براي سبك زندگي شيعي مضر است و بايد اين مسئله براي همه روشن شود كه استفاده از وسايل و ابزار جديد با سبك زندگي شيعي منافاتي ندارد بلكه دوري از معنويات، خدا و استفاده تام آنها براي دنيا مضر است.

فارس: چطور سبك زندگي شيعي را ترويج كنيم؟

براي ترويج سبك زندگي شيعه يكي از راه‌ها اين است كه حلال خدا را حرام و حرام را حلال جلوه ندهيم و ايرادات سبك زندگي غربي را براي همه روشن كنيم و از طرفي بايد بدانيم كه زندگي شيعه آميخته با سياست است و هر موردي كه در راستاي سكولار كردن جامعه است بايد با آن مقابله كرد.

==========

گفت‌وگو: نجمه عزتي

============

انتهاي پيام/2258/

شنبه 23 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 93]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن