تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 12 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):افطارى دادن به برادر روزه دارت از گرفتن روزه (مستحبى) بهتر است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803503376




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

فارس از كتابخانه آيت‌الله مرعشي نجفي گزارش مي‌دهدكتابخانه‌اي از جنس عرش + تصاوير


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: فارس از كتابخانه آيت‌الله مرعشي نجفي گزارش مي‌دهدكتابخانه‌اي از جنس عرش + تصاوير
كتابخانه آيت‌الله مرعشي نجفي مجموعه‌اي عظيم از ذخائر اسلامي است كه از جنس عرش روي فرش بنا شده و ويژگي‌هاي خاص آن موجب شده شهره آفاق در جهان باشد.


به گزارش خبرگزاري فارس از قم، براي شناخت هر فرهنگ و تمدن، به كتب و دست نوشته‌هايي كه از آن دوران به جا مانده است مراجعه مي‌شود تا فرهنگ آنان مورد ارزيابي قرار بگيرد. دين اسلام، كامل‌ترين و جامع‌ترين ديني است كه از سوي خداوند براي مردم زمين نازل شده است و در آن كتاب و كتابخانه سنگ بناى فرهنگ و تمدن اسلامى به شمار مي‌رود.

نظر به اينكه مهم‌ترين معجزه نبي مكرم اسلام كتاب و نخستين پيام آن «اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّكَ الَّذِي خَلَقَ» است، كتاب در ميان مسلمانان از ارزش والايي برخوردار است.

برگ‌هاي زرين تقويم تاريخ نشان مي‌دهد كه علما و فرزانگان اسلامى با استفاده از كتاب نقشي اساسى در انتقال علم و فرهنگ ايفا كرده و سفارشات فراواني داشته‌اند. در سده‌هاى نخستين، بسيارى از عالمان، فقيهان، محدثان و دانشوران مسلمان به تدوين علوم اسلامى پرداختند و رساله‌ها، كتاب‌ها و مجموعه‌هايي ارزشمند در رشته‌هاى گوناگون به نگارش در آوردند و از اين رهگذر هزاران كتابخانه تاسيس شد كه هر يك گنجينه‌اي از تمدن و فرهنگ به شمار مي‌رود.

آيت‌الله العظمى مرعشى نجفى (ره) كه يكي از بزرگترين علما و مراجع قرن اخير در جهان تشيع به شمار مي‌رود بزرگترين فرهنگبان ميراث اسلامى در چهار سده اخير به شمار مى‌آيد.

اين عالم برجسته از سنين جوانى در جمع‌آورى ذخاير و ميراث عظيم فرهنگى علماى اسلام اهتمام داشت و به تنهايي مقابل چپاولگران فرهنگ ايستاد و آثار ارزشمند و نسخه‌هاي بسيار نفيس اسلامى را از چنگ آنان بيرون كشيد و به جمع‌آورى ذخاير اسلامى پرداخت.

نتيجه سال‌ها تلاش و از خودگذشتگي اين عالم فرزانه، تاسيس كتابخانه‌اى است كه اكنون شهره آفاق شده و يكى از بزرگترين كتابخانه‌هاى جهان اسلام به شمار مي‌رود.

گام‌هاي نخستين براي تاسيس كتابخانه

بنيان اين كتابخانه بزرگ، در زماني كه آيت‌الله مرعشي‌نجفي در نجف‌ اشرف به تحصيل اشتغال داشتند شكل ‌گرفت و با توجه به اينكه در آن روزگار ارزش و اهميت ميراث اسلامى چندان روشن نبود ايشان با تهيه فهرستى از كتب ارزشمند خطى و چاپى نادر را كه در كمتر كتابخانه‌اى يافت مي‌شد، تهيه كرد. سپس با تلاش فراوان به مجموعه‌اى نفيس از نسخه‌هاى خطى و كتاب‌هاي چاپى ناياب دست يافت.

با مهاجرت ايشان از عراق به ايران كه در سال ١٣٤٢ قمري صورت گرفت، مجموعه‌هاى فراهم شده به ايران انتقال يافت و ايشان اين مجموعه را در منزل شخصى خويش نگه‌داري مي‌كرد و به جمع‌آورى ديگر نسخه‌هاى نفيس همت گمارد.

جمع‌آورى تدريجى كتاب‌ها و استقرار آن‌ها در چند اتاق منزل شخصي، ايشان را با كمبود مكان مواجه ساخت. به همين دليل ٢٧٨ نسخه خطى نفيس كه بيشتر به فارسى بودند را به كتابخانه دانشكده معقول و منقول دانشگاه تهران و شمار بسيارى از نسخه‌هاى خطى و چاپى ديگر خود را به كتابخانه‌هاى آستان قدس رضوى در مشهد مقدس، آستانه حضرت معصومه (ع) در قم، آستانه حضرت شاهچراغ در شيراز، آستانه حضرت عبدالعظيم در شهر رى و مدرسه فيضيه در قم اهدا كرد كه مجموعه اين كتب به هزاران جلد مي‌رسد.

آيت‌الله مرعشى نجفي پس از تاسيس مدرسه مرعشيه در سال ١٣٨٥ قمري با تخصيص 2 اتاق در اين مدرسه به كتابخانه مجموعه‌اى از كتاب‌هاى چاپى و بخشى از نسخه‌هاى خطى جمع‌آوري شده را به اين مكان انتقال داد و سپس با حضور بسيارى از علما و مدرسان حوزه علميه قم كتابخانه جديد گشايش يافت.

بناي كتابخانه‌اي بزرگ به دليل استقبال بسيار گذاشته شد

استقبال روزافزون پژوهشگران و محققان اين كتابخانه را با كمبود جدى فضا مواجه كرد و اين موضوع موجب شد چهار سال بعد زمينى به مساحت يك‌هزار مترمربع، روبه‌روى مدرسه مرعشيه كه در حال حاضر كتابخانه در طبقه سوم آن قرار دارد خريدارى شد و در سال ١٣٩٠ قمري به دست مبارك آيت‌الله مرعشى كلنگ بناى كتابخانه‌اى بزرگ بر زمين زده شد.

پانزدهم شعبان ١٣٩٤ قمري كتابخانه عمومى آيت‌الله مرعشى نجفى (ره) با بيش از 16 هزار جلد كتاب خطى و چاپى و با حضور تعداد بسيارى از استادان و محققان و طلاب حوزه علميه قم افتتاح شد.

با بزرگ شدن كتابخانه و اطلاع يافتن دانشمندان براي استفاده از اين منابع ارزشمند حضور علاقمندان و مشتاقان بيشتر شد به همين دليل در سال ١٣٥٨شمسي 500 مترمربع ديگر از زمين‌هاي سمت غربى كتابخانه خريداري و به قسمت قديمي اين كتابخانه اضافه شد و اين مجموعه ارزشمند با زيربناي 4 هزار و 500 متر در پنج طبقه به محفلي براي مشتاقان و علاقمندان تبديل شد.

*فرمان امام خميني (ره) به گسترش كتابخانه آيت الله نجفي

استقبال بى‌نظير حوزويان و دانشگاهيان كتابخانه را براي چندمين بار با كمبود فضا روبه رو كرد. به همين دليل امام خمينى (ره) طى حكمى كه در تاريخ ٢٤/١٢/١٣٦٧ صادر شد دولت را به تسريع در گسترش اين مجموعه بزرگ موظف كرد.

در پى اين حكم، ساختمان قديمى شركت بيمه ايران از سوى دولت به كتابخانه اهدا شد و توليت كتابخانه نيز تعدادى از خانه‌هاى پيرامون كتابخانه را خريدارى كرد و در مجموع، غير از ساختمان قديمى كتابخانه، زمين آن به بيش از 2 هزار و 400 متر وسعت يافت.

پس از بررسى، كارشناسان و سفر به كشورهاي گوناگون براي دستيابي به نقشه‌اي جامع ، طى مراسمى كه در 13 تير 1369 برگزار شد كلنگ ساختمان جديد به زمين زده شد.

در اين مراسم تنى چند از شخصيت‌هاي برجسته مذهبى، سياسى، علمى و فرهنگى حضور داشتند ولي در نهايت اندوه، ٤٧ روز بعد اين عالم برجسته چشم از جهان فرو بست و پايان كار ساختمان جديد را مشاهده نكرد.

*وجود 60 هزار عنوان نسخه خطي در كتابخانه آيت الله مرعشي نجفي

هم اكنون شمار نسخه‌هاي خطي كتابخانه آيت الله مرعشي نجفي به 60 هزار عنوان مي‌رسد كه اين شمار مشتمل بر بيش از ٣١ هزار جلد است.

٦٥ درصد اين نسخه‌هاي خطي به زبان عربى و بقيه آن به زبان فارسى و اندكى به زبان تركى، اردو، تاتارى، حبشى، پهلوى و لاتين است كه اين شمار نسخه خطى هيچ‌گاه ثابت نيست و به طور متوسط هر سال بيش از ٧٥٠ تا يك هزار نسخه خطى نفيس گزينش، خريدارى و يا به صورت هديه به اين گنجينه افزوده مى‌شود.

فقه و اصول، كلام و عقايد، منطق و فلسفه، عرفان و تصوف، حديث، تفسير و علوم قرآن، ادبيات، اخلاق، طبيعيات، تراجم و رجال و درايه، انساب، علوم غريبه و اعداد، فيزيك، شيمى، رياضى، جغرافى، هيئت و نجوم، طب و موسيقى از جمله موضوعات اين نسخ خطي ارزشمند است.

در اين مجموعه نسخ خطي ارزشمندي از علما به چشم مي‌خورد كه بر زيبايي و شگفتي اين مجموعه نفيس مي‌افزايد.

كهن ترين نسخه اين گنجينه بخشى از قرآن كريم است كه به خط كوفى نوشته شده كه مي‌شود قدمت آن را به اواخر سده دوم و سوم هجرى منتسب كرد.

از ديگر نسخ خطي كهن ارزشمند در اين كتابخانه مي‌توان به دو جزء از قرآن كريم به خط كوفي على بن هلال، مشهور به ابن‌بوّاب كه سال ٣٩٢ قمري در بغداد به كتابت در آمده است اشاره كرد.

همچنين دو جلد تفسير التبيان شيخ طوسى كه بر خود او خوانده شده مورخ ٤٥٥ قمري و نهج البلاغه شريف رضى سال ٤٦٩ قمري از اصلي ترين و كهن ترين نسخه موجود در جهان و اعراب القرآن فرّاء مورخ سال ٤٤٦ قمري و چند نسخه نفيس و كهن ديگر مربوط به اديان و مذاهب گوناگون نيز در اين كتابخانه وجود دارد كه در نوع خود بسيار نفيس هستند.

دعاهايى مانند انجيل به خط لاتين در قطع بسيار بزرگ كه در هفت سده قبل بر روى پوست نوشته شده و نيز نسخه‌هايى از اوستا به خط پهلوى از ديگر نسخ خطي نفيس اين كتابخانه به شمار مي‌رود.

نسخه‌هاى فراوان بسيار كهن و نفيس ديگرى در اين گنجينه وجود دارد كه در سده‌هاى ششم هجرى به بعد كتابت شده و تعداد بى‌شمارى از آنها نسخه اصل بوده و تاكنون به چاپ نرسيده است.

اين گنجينه مهمترين و بزرگترين بخش كتابخانه است كه آن را از ديگر كتابخانه‌ها متمايز ساخته و شهرت و اعتبار و جايگاه ويژه‌اى دارد.

*بيش از 12 هزار نسخه خطي به چاپ رسيده است

با توجه به ناياب بودن نسخ خطي موجود در اين گنجينه تاكنون 30 جلد كتاب شامل 12 هزار و 200 نسخه خطى چاپ و منتشر شده است و بيش از 60 جلد ديگر نيز به وسيله گروه فهرست‌نگاران به سرپرستى آيت الله سيد محمود مرعشي نجفي به تدريخ چاپ و منتشر خواهد شد.

بخش ديگري از اين كتابخانه بزرگ به گنجينه مكتوب اختصاص دارد كه شامل بيش از 100 هزار سند دست‌نويس از پنج سده قبل تاكنون است.

احكام شاهان و اميران و حاكمان، اجازات حديث به خطوط علماى بزرگ، عقدنامه‌ها، اسناد تمليكى نامه‌هايى به خطوط علما و مراجع بزرگ در اين كتابخانه موجود است.

*گنجينه نسخه‌هاي چاپى بسيار كهن

در اين گنجينه نمونه‌هايى از نسخه‌هاى چاپى بسيار كهن و نفيس قرار دارد كه مشتمل بر نسخه‌هايى به عربى، فارسى، تركى، لاتين و ارمنى است كه در سده‌هاى دهم و يازدهم هجرى به چاپ رسيده‌اند.

همچنين در اين كتابخانه، نسخه‌هاى چاپ سنگى نادر و كمياب به زبان‌هاي فارسى، عربى، تركى، اردو، ازبكى، تاتارى و... وجود دارد كه اوايل سده سيزدهم به بعد در ايران و چند كشور ديگر چاپ شده است و تعداد آنها به بيش از 30 هزار جلد مى‌رسد.

بيش از 2 هزار و 500 عنوان مجله و روزنامه به زبان‌هاي فارسى ،عربى ، تركى و اردو (غيرلاتين) نيز وجود دارد كه در ميان آنها تعدادى از مجلات و روزنامه‌هاى چاپ سنگى از عصر قاجار و مجلاتى قديمى به زبان عربى چاپ كشورهاى اسلامى از صد سال قبل به چشم مى‌خورد.

در اين مجموعه كتاب‌هاي ممنوعه كه سبب گمراهى افراد مى‌شوند گردآورى و از دسترس عموم دور نگاه داشته شده است و تنها محققان و پژوهشگرانى كه در نقد و ردّ آنها بررسى و تحقيق مى‌كنند و با تاييد اين كتابخانه مي‌توانند از اين آرشيو استفاده مى‌كنند. كتاب‌هاى اين آرشيو شامل كتب گروهك‌هاي ملحد و ضدمذهب، مسلك‌هاي غيرشناخته شده و غيررسمى و كتبى كه بر ضدّ اسلام و عليه پيامبران و ائمه اطهار (ع) نوشته شده باشد است.

اين كتابخانه بزرگ داراي بخش‌هاي گوناگوني است كه تنها به گوشه‌اي از آن اشاره شد ولي با توجه به اينكه كتب و نسخ خطي همواره مورد آسيب و بلاياي طبيعي قرار دارد نيازمند حفاظت ويژه اي است كه مركز حفاظت ذخاير و منابع كتابخانه نسبت به اين موضوع مهم توجه دارد.

*حفاظت از نسخ خطي در برابر آسيب‌ها

تهيه و اجراى برنامه‌هاى عملى براى حفاظت و نگهدارى از مجموعه ذخاير و اسناد كتابخانه از مسئوليت‌هاي اين بخش است كه با توجه به سنگيني اين مسئوليت، چند واحد به اقدامات لازم اهتمام دارند.

بخشي در اين مجموعه وجود دارد كه به آسيب شناسي نسخ خطي مي‌پردازد. اين مجموعه داراى يك آزمايشگاه پيشرفته براى شناسايى انواع آسيب‌هايي است كه بر كتاب‌ها و اسناد وارد مى‌شوند.

در اين واحد تجهيزات فنى جديد، مانند ميكروسكوپ‌هاي بسيار قوى با دوربين‌هاي حساس براى شناسايى حشرات و قارچ‌هاي كتاب خوار و عكسبردارى رنگى از نوع آفت وارده به كتاب و بزرگ‌نمايى و چاپ آنها وجود دارد كه پس از بررسى و شناخت نوع آسيب، اقدام لازم براى زدودن آن به عمل مى‌آيد.

مركز قرنطينه و آفت‌زدايى كتاب‌ها و اسناد كه بيمارستان كتاب نام دارد از ديگر بخش‌هايي است كه در سه اتاقك فلزى بخوردهى پيشرفته با تجهيزات مربوطه، قرنطينه سازي كتب و اسنادِ مكتوب و غيرمكتوب را به مدت ٧٢ ساعت انجام مي‌دهد. بخشى نيز به زدودن و اسيدگيرى كتاب‌ها اختصاص دارد.

مركز مرمت و بازسازى كتب خطى و اسناد دستنويس اين مركز به حفاظت از نسخ خطي اهتمام دارد و اين بخش، يكى از بخش‌هاي حساس و مهم كتابخانه به شمار مى‌رود كه تعدادى از افراد مجرب نسخه‌هاى فرسوده و آسيب‌ديده را ترميم و بازسازى مي‌كنند و تا آنجا كه امكان دارد از روش‌هاي سنتى استفاده مي‌شود.

مركز ميكروگرافى از ديگر مراكزي است كه به حفاظت نسخ خطي اهتمام دارد. با توجه به اينكه نسخه‌هاى خطى ميراث فرهنگى به شمار مي‌رود و وظيفه حفاظت از آنها بر عهده همگان است، اين واحد نيز در كتابخانه شكل گرفته و هدف از تأسيس آن تهيه ميكروفيلم از نسخ خطى نفيس كتابخانه است تا بدين وسيله خدمات‌دهى ايمن تر و نگهدارى بهتر انجام پذيرد.

مركز صحافى و جلدسازى كتاب‌هاي چاپى نيز از ديگر مراكزي است كه حفظ و مرمت اين آثار گران بها را بر عهده دارند.

*مجموعه سكه‌هاي قديمي در گنجينه اشياي غير مكتوب

گنجينه اشياى غيرمكتوب از ديگر بخش‌هاي اين كتابخانه سترگ است كه در آن سكّه، تمبرهاى قديمى ايرانى و خارجى، آلبوم عكس‌هاى قديمى و چند اسطرلاب نگهدارى مى‌شود.

مجموعه‌اى از قفل‌هاي فولادى بسيار قديمى منسب به چند سده گذشته كه به درِ مساجد يا مدارس قديمى تعلق داشته‌اند به همراه مجموعه‌‌اى از سكه‌هاى قديمي پيش از اسلام و بعد از اسلام تا عصر قاجار در اين بخش وجود دارد كه ٩٦ قطعه آن در شهر قم در سده‌هاىگوناگون ضرب شده است و برخى از اين سكه‌ها از جنس طلاى ناب و بقيه از جنس نقره هستند.

*نمايشگاه نسخه‌هاي خطي كتابخانه

بخش ديگري از اين كتابخانه به نمايشگاه دائمى نسخه‌هاي نفيس خطى كتابخانه اختصاص دارد كه در اين نمايشگاه، شماري از نسخه‌هاى بسيار نفيس خطى كهن، هنرى، علمى، خطوط خوشنويسان، نسخه‌هاى اصل به خطوط مؤلّفان وجود دارد كه بيش از هزار سال پيش تا عصر حاضر نگهدارى مى‌شود كه ويژه ميهمانان بازديدكننده از كتابخانه است.

*چاپ 165 عنوان كتاب از نسخه‌هاي نفيس خطي اسلامي

در اين بخش از كتابخانه، تعدادى از پژوهشگران به تصحيح و تحقيق نسخه‌هاى نفيس خطى اسلامى مى‌پردازند كه تاكنون چاپ و منتشر نشده‌اند. در اين بخش تاكنون بيش از ١٦٥ عنوان كتاب در 400 جلد با موضوعات گوناگون به عربى و فارسى، تحقيق و چاپ و منتشر شده كه فهرست آنها نيز به صورت جداگانه به تبع رسيده است.

بخشي از اين مجموعه عظيم به آرشيو عكس‌هاي رنگي و سياه و سفيد قديمي اختصاص دارد كه بخشي از اين عكس‌ها به عصر قاجار مربوط مي‌شود و بخشي ديگر نيز به مراسم‌هاي گوناگون از آغاز به كار كتابخانه تا زمان حاضر است.

*گنجينه آثارعلمى مكتوب و غير مكتوب آيت الله مرعشي نجفي

در اين گنجينه آثار تأليفى آيت‌الله مرعشى كه در موضوعات گوناگون علمى است به همراه نمونه‌هايى از نسخه‌هاى چاپى كه اين عالم فقيد با دست خود حاشيه‌نويسى كرده‌اند و نمونه‌هايى از آثار تأليفى چاپ شده ايشان به ضميمه لباس و لوازم شخصى آن بزرگوار در آخرين روزهاى حيات نگهدارى مى‌شود كه مورد بازديد ميهمانان كتابخانه قرار مى‌گيرد.

بخش از اين كتابخانه هم به مجموعه كتب يا مقالاتى كه درباره قم به زبان‌هاي گوناگون نوشته شده اختصاص دارد. به زودى دوره كامل كتاب «انوارالمشعشعين در تاريخ قم» كه نخستين جلد آن در سال‌هاي دور با چاپ سنگى منتشر شده و دو جلد ديگر آن كه چاپ نشده است در اين مركز چاپ و منتشر خواهد شد. همچنين كتاب «تحفةالفاطميين فى احوال قم و القميّين» به فارسى در دو جلد بزرگ كه تاكنون چاپ نشده است به زودي چاپ و منتشر مى‌شود.

*بررسى و تنظيم و انتشار آثار علمى آيت الله مرعشي نجفي

بخشي از اين كتابخانه به بررسى و تحقيق و تنظيم و انتشار آثار علمى آيت الله مرعشي نجفي اختصاص دارد كه زير نظر مستقيم متولى كتابخانه صورت مي‌گيرد.

با توجه به اينكه آيت الله مرعشي نجفي در علم نسب شناسي مهارت داشتند بخشي از اين كتابخانه بزرگ به بخش تبارشناسى اختصاص دارد كه در اين بخش بيشترين منابع درباره علم نسب به زبان‌هاي مختلف گردآورى شده و در نظر است به تنظيم و نشر آثار مؤسس كتابخانه بپردازد.

تاكنون بيش از ١٠ عنوان از آثار دانشمندان مشهور علم نَسب به عربى از سوى اين كتابخانه چاپ و منتشر شده است.

دايرةالمعارف كتابخانه‌هاى جهان، يكى از واحدهاى فرهنگى، علمى و پژوهشى اين كتابخانه است كه در آذر سال ١٣٧٠ به منظور تدوين و تأليف دايرة المعارفى تخصصى درباره كتابخانه‌هايى كه داراى مجموعه‌هاى خطى اسلامى هستند، تأسيس شد.

هدف از تأسيس اين مجموعه از آنجايي سرچشمه گرفته است كه مسلمانان و ديگر ملت‌ها از پيشينه فرهنگى و تمدن پرشكوه اسلامى اطلاع دقيقى نداشته، و در مقابل، منبع و مرجعى كه جامع و علمى باشد و بتواند آنان را به محل اين ذخاير رهنمون سازد در دست نيست.

تا كنون بيش از ١٠٤هزار شناسه عناوين كتابخانه‌هاى گوناگون از صدر اسلام تا عصر حاضر از تمام مراكز جهان فراهم شده است كه اين كار هم اكنون نيز ادامه دارد. در اين راستا كتاب درآمدى بر دايرة‌المعارف كتابخانه‌هاى جهان نيز چاپ و منتشر گرديده است و جلد نخست اين مجموعه آماده و به تدريج چاپ و منتشر خواهد شد.

اين كتابخانه بزرگ از بخش‌هاي گوناگون پرشماري برخوردار است كه آن را از ساير كتابخانه‌ها متمايز مي‌سازد و روزهاي بسياري را پذيراى ميهمانان داخلى و نيز شخصيت‌هاى برجسته خارجى است و بسياري ناموران سياسي و فرهنگي جهان از اين كتابخانه بازديد كرده و نام بيشتر آنان در دفتر يادبود كتابخانه ثبت شده است.

امروزه كمتر كسي است كه نام اين كتابخانه بزرگ را نشنيده باشد به واقع بايد گفت اين كتابخانه مجموعه‌اي عرشي است كه روي فرش بنا شده است.

=================

گزارش از سادات فقيه سبزواري

=================

انتهاي پيام/78005/م40

شنبه 23 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 95]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن